Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur växlar man på en tung lastbil?

35 inlägg • Sida 2 av 3
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

jörgen.ottosson

#16 » 21:47:57, 12-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, så kan man väl göra....det funkar.

Beroende på hur motorstark bil jag kör, och hur mycket lastad de är så skulle jag nog hoppa några växlar om det går...

tex. starta på 2:an låg split, 4:an låg split....sen för välja hög range, växla 1:an (dvs 5:an) fortfarande låg splitt. 6:an låg splitt, 7:an lågsplit, 7:an hög splitt, 8:an låg split, 8:an hög splitt.

Så du hoppar fler växlar i början, utan att starta på allt för hög växel, men växlar tätare ju högre upp du kommer.

( kan ju tillägga att när du växlar hög/låg eller låg/hög (alltså "range" ) så kan du gärna göra ett litet uppehåll i växlingen när du för växlespaken för vi "neutralläget" i växellådan och lyssna efter att hög/låg växeln går i, innan du lägger i växeln.....speciellt på gammla slitna bilar....)
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



magloman

#17 » 22:07:07, 12-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diskussionen om trafikskolor, behörigheter, I-Shift och Opticruise flyttades till egen tråd men Leif ansåg inte det var värt att diskutera så den togs bort.

Försök håll er till ämnet eller starta en ny tråd, så långt det är möjligt :grin:

:back_to:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

LeifAndersson

#18 » 23:48:30, 12-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte påstått att det inte var värt att diskutera, men vägrade att bara bli utsedd till trådstartare i en tråd som stympas och tagits ur sitt sammanhang. Kan man bara bli "utsedd" till trådskapare i en stympad tråd helt utan egen förskyllan så är det här inget för mig! :sad:
Så skyll inte på mig att tråden togs bort, att tråden togs bort för att jag inte tyckte ämnet var värt att diskutera var inget jag yttrat utan det var något som lades i min mun utan att jag ens tillfrågats! Jag gjorde bara klart att jag inte ville bli "utsedd" till trådskapare i det som ratats i den ursprungliga tråden.
Huruvida det "avknoppade" materialet är värt att diskutera eller inte har jag ingen uppfattning om, men att bara ange mig som trådstartare när jag absolut inte är det kan jag omöjligt acceptera!
Att kunna få material redigerat i sin tråd och få det tillskrivit någon annan visste jag inte ens var möjligt på forumet, och tycker inte det borde vara möjligt heller! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magloman

#19 » 23:54:59, 12-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att man redigerar första inlägget genom citat och en hänvisning till den avknoppade tråden sker hela tiden för att göra det enklare att följa varifrån tråden kommit.

Men om du håller dig till ämnet så kommer detta inte ske igen :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_

#20 » 11:08:41, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att växla var inte mitt bekymmer när jag körde mitt första tyngre fordon.
Nu var det en 12 meters buss med "vanlig" växellåda så ingen split eller range.

Jag frågade innan avfärd "hur vet man var bussen finns på vägbanan" Svaret var "på första rakan så kollar du i backspegen samtidigt som du kryper ut mot kantlinjen. När du ligger vid kantlinjen så tar du en markering med ögat vid torkarbladet".

Sagt och gjort 15 minuter efter jag har tagit måttet mot torkarbladet får jag en idiotomkörning (mötande) på en smal bro.... Det märket på torkarbladet räddade den dagen!

Nästa lektion i tungt fordon var på väg hem ifrån en besiktning.
Höll ut i väggrenen som "vanligt" alltså som en vanlig personbil. Kände i ratten att det var ett felaktigt beslut... Var ingen bra bärrighet i den väggrenen. Sakta vrider man ratten så att bussen får jobba sig bort från den delen av vägen.

Så även om jag inte förstår varför frågan ställs (för han kan ju växla). Gör man sedan fel så blir det övervarv eller motorstopp så behöver vi alla lite moraliskt stöd ibland.

Sen är det bättre att fråga innan!

Så växla på och hjälp din nästa med något

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

sailing (trådstartaren)

#21 » 21:06:14, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tog idag CE körkortet.


Jag frågade provförrättaren om hur man bör växla en manuellåda och han föreslåg samma teknik som ni hade föreslagit.

Många variabler. Är lastbilen tung lastad eller tom?

På låg range, avrådde han mig från att hålla på pch splitta och istället splitta mellan 6-7 växeln på hög range.

Baserad på den feedback jag har fått från er och andra om hur växlar manuellåda, är det inte lika "självklart" som på en personbil.

Vad gäller köp av lastbil, min trafikskolelärare, rekommenderade att inte köpa en alltför gammal lastbil och lägga extra vikt på "service" utvecklingen.

En tung lastbil som har haft många servicebesök är bäst att ignorera.

4 personer gillar det här inlägget.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#22 » 21:11:41, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till kortet! :driver:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

magloman

#23 » 21:15:50, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis! :grin:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

JohnOlof

#24 » 21:41:19, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis sailing!
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

qqq

#25 » 21:58:29, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

tog du det privat och vad kostade isåfall kalaset ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

JohnOlof

#26 » 22:24:56, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tog mitt CE privat (betalade privat men inte privatistuppkörning) för några år sedan. Ganska pressat schema (mitt övningskörningstillstånd skulle gå ut) så jag övningskörde bara på körskola så när som på en dags backtränande med grannens grusbilsekipage. Tror jag lade ca 20-25kkr på lektioner. Ingen större lastbilserfarenhet (C) dessförinnan men hyfsad allmän maskinerfarenhet.

Tillsammans med C-kortet, teorimtrl, uppkörningar m.m. tror jag att jag lade 40-45kkr på det.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

sailing (trådstartaren)

#27 » 13:40:16, 16-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:tog du det privat och vad kostade isåfall kalaset ?

Ja, jag tog det privat.

Totala kostnaden blev ca 37,000 kr inklusive alla kostnader såsom körlektioner, kostnaderna för teoriprovet&uppkörningen och hyran av tung lastbil&släpp.

När man har kört lastbil med släpp och gör det manuellt, kan man inte annat än att respektera alla chaufförer som kör manuellt med släpp.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

R_Bergsten

#28 » 15:50:31, 16-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl inte svårare o växla för att släpet är på?
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

ls76

#29 » 17:40:03, 16-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej jag kan inte förstå vad det är som är det svåra med att sköta en vanlig växellåda, med dom starka motorer vi haft sedan 80-talet så behöver man ju inte växla så ofta, men går vi tillbaks till bilarna som rullade på 60-talet med motorer som var på mellan 135 -260 hk och ofta hade laster på upp till 35-40 ton ja då fick man röra runt så fort det var lite uppför och i dom stora backarna var det gångfart men fram kom man även om det tog lite längre tid

1 person gillar det här inlägget.
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

qqq

#30 » 17:57:27, 16-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

sailing skrev:
qqq skrev:tog du det privat och vad kostade isåfall kalaset ?

Ja, jag tog det privat.

Totala kostnaden blev ca 37,000 kr inklusive alla kostnader såsom körlektioner, kostnaderna för teoriprovet&uppkörningen och hyran av tung lastbil&släpp.

När man har kört lastbil med släpp och gör det manuellt, kan man inte annat än att respektera alla chaufförer som kör manuellt med släpp.

I ett land som skryter med att vara så "rättvist", så är det en j-vligt stor orättvisa att personer som du, inte ens kan dra av kostnaden för körkortet på deklarationen, vad jag vet. En del andra får gratis utbildning, tom betalt för att gå utbildningen, och åtminstone på 80-talet, tom fick traktamente när de gick en utbildning. Men en del är mer jämlika än andra i detta land.
Hoppas du får glädje av utbildningen :thummar:

Angående range & split. Jag har en F10a med SR62 växellåda,16 växlar( 4 växlar x range x split). Igentligen behöver man inte spliten alls. Scania hade inga splitar på 70-talet. (GR860)
Spliten är en finess för erfarna chaffisar som kör långt och tungt. Tanken som jag ser det är att när ekipaget närmar sig en svag backe kan chaffisen gå ner ett halvt växelsteg för att kunna hålla upp medelhastigheten. Ev senare om det behövs, lägga spliten på hög, därefter gå ner ett helt växelsteg. (En högvald split går upp i hög när kopplingen trycks ner och föraren väljer ett helt växelsteg ner). Man kan ändra spliten när man vill. Ingenting händer förrän "the steering wheel attendent" trycket på kopplingen.

:off_topic: Lite inspirationsfilmer kanske om en kul brutta som kör i europa.
Volvo raggade upp Liza Kelly, och scania verkar vara ute efter denna donna. :photograph:

https://www.youtube.com/watch?v=IMd_AUTNzbQ

https://www.youtube.com/watch?v=mDVqZoIUQFQ

vill man ha textat på engelska, så klicka på vänstraste av de 4 ikonerna till höger nedtill på filmerna.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se