sailing skrev:qqq skrev:tog du det privat och vad kostade isåfall kalaset ?
Ja, jag tog det privat.
Totala kostnaden blev ca 37,000 kr inklusive alla kostnader såsom körlektioner, kostnaderna för teoriprovet&uppkörningen och hyran av tung
lastbil&släpp.
När man har kört lastbil med släpp och gör det manuellt, kan man inte annat än att respektera alla chaufförer som kör manuellt med släpp.
I ett land som skryter med att vara så "rättvist", så är det en j-vligt stor orättvisa att personer som du, inte ens kan dra av kostnaden för körkortet på deklarationen, vad jag vet. En del andra får gratis utbildning, tom betalt för att gå utbildningen, och åtminstone på 80-talet, tom fick traktamente när de gick en utbildning. Men en del är mer jämlika än andra i detta land.
Hoppas du får glädje av utbildningen
Angående range & split. Jag har en F10a med SR62
växellåda,16 växlar( 4 växlar x range x split). Igentligen behöver man inte spliten alls. Scania hade inga splitar på 70-talet. (GR860)
Spliten är en finess för erfarna chaffisar som kör långt och tungt. Tanken som jag ser det är att när ekipaget närmar sig en svag backe kan chaffisen gå ner ett halvt växelsteg för att kunna hålla upp medelhastigheten. Ev senare om det behövs, lägga spliten på hög, därefter gå ner ett helt växelsteg. (En högvald split går upp i hög när kopplingen trycks ner och föraren väljer ett helt växelsteg ner). Man kan ändra spliten när man vill. Ingenting händer förrän "the
steering wheel attendent" trycket på kopplingen.
Lite inspirationsfilmer kanske om en kul brutta som kör i europa.
Volvo raggade upp Liza Kelly, och scania verkar vara ute efter denna donna.
https://www.youtube.com/watch?v=IMd_AUTNzbQhttps://www.youtube.com/watch?v=mDVqZoIUQFQvill man ha textat på engelska, så klicka på vänstraste av de 4 ikonerna till höger nedtill på filmerna.