Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur växlar man på en tung lastbil?

35 inlägg • Sida 3 av 3
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Ptr

#31 » 18:50:04, 16-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart lärd att växla ner helt steg om där skulle växlas ner vid motlut.

Själv kom jag på att om jag tog splitt och la över i låg så hade man en sanbbväxlingsmöjlighet där. så om jag skulle växla ner så påtade jag upp den samtidigt som jag växlade ner och sen när kopplngen väl var uppe så petade jag ner splitten igen så den var till reds.
Uppväxling så var det ibland trevligt att ta ett och ett halv steg. 2- (bara till rullning) till 3+ till 5- (dra på den till rätt fart) och gå direkt på 6+.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w



Jonas A

#32 » 08:38:23, 17-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog mig en funderare om hur jag växlar igår när jag var ute och körde. Det går liksom på rutin, högerhanden rör runt i grytan med spaken titt som tätt utan att man egentligen vet hur. Kom på att jag använder splitten ganska ofta ändå. Känner man sin bil och kör ofta på samma vägar vet man vilken växel och hastighet som är lämpliga på utvalda ställen. Jag använder t ex splitten ofta för att ta ett och etthalvt steg ner när jag närmar mig rondeller och korsningar.

Men i stort sett växlar jag såhär vid körning med singelbil 32ton och 460 hp.
Start på 2:an lågsplitt sedan 3:an, i med rangen i högläge och upp till 4:an sedan 5:an sen 5:an högsplitt, 6:an lågsplitt och till sist 6:an högsplitt.

När jag började köra lastbil var det i en 10växlad 142:a utan splitt, alltså 5 växlar plus hög/låg range, och det gick fint det med även med 60ton. Men man fick ju rycka i spaken lite oftare än man gör nu.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

jörgen.ottosson

#33 » 19:43:24, 20-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åkte en kort tur med min gamla Scania i dag och kom att tänka på denna tråden......hur växlar jag egentligen.... :klia:

Till saken hör att jag har en 5växlad grundlåda med hög/låg (alltså "range" ) och en lastbil med navreduktion som är byggd på den tiden som det var max 70km/h för lastbilar. (så den är mycket lågväxlad)

Med bilen olastad: Jag startade på 4:an ( låg "range") växlade sedan till 7:an ( hög "range" 2:an växel) ...sedan 9:an ( hög "range" 4:an växel) och sedan 10 växel ( hög "range" 5:an) .....så fyra växlingar så var ja "klar".

Korsningar mm, utan stopplikt, eller annan anledning att stanna, tar jag på 7:an eller 8:an ( alltså hög "range" 2:an eller 3:an) beroende på sikt och snävhet på svängen....


(tyvärr så hade jag inget tungt lastat så jag vet faktisk inte vad jag gör då.... :klia: ... :ohnej: )
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Russin

#34 » 16:10:05, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför är växlarna så stora?
Russin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:48, 03-03-2018
Sverige
Maskintyp: Kran

PerÖ83

#35 » 17:53:16, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad menar du?
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se