Sida 1 av 3

Hur växlar man på en tung lastbil?

InläggPostat: 19:21:58, 11-11-2016
av sailing
Hej,

Jag funderar på att köpa en begagnad tung lastbil och tog C kortet på en Volvo som var utrustad med en I-shift växellåda. I-shift lådor är det som gäller på trafikskolorna .

Hur växlar man i en split och range låda? - Den som jag körde med under praktiken, saknade pedagogiska kunskaper och nu i efterhand, visar det sig att han kallade range för split och tvärtom.

Kan någon berätta hur man växlar när man kör en boggie lastbil med last och utan last?

Jag har nu tittat på youtube och den här videon förklarar lite men inte helt:https://youtu.be/6nJgv2EjPbU

Knappen på vänstra sidan på stickan , kallas "split" och knappen framför kallas "range".

Split växlar med låg/hög, split växlar en växeln i ett halvt( 1 Low, 1high, 2 low, 2 high) medan "range" växlar mellan hög och låg(1 blir 4, och 2 blir 5).

Hur ska man växla när man ska köra lastbilen från stillastående? Hur ska man köra lastbilen med och utan last?

Re: Hur växlar man på en tung lastbil?

InläggPostat: 20:11:56, 11-11-2016
av stefansmark
Du växlar som när du kör allt annat med en växelspak, du väljer lämplig växel och åker!

Köp en bil och iväg och öva, det är inte direkt raketvetenskap det handlar om. Du har ju redan koll på läget.
Split knappen är på sidan av växelspaken, du väljer splitväxel och kopplar, då läggs den i.
Range knappen på framsidan förväljer du och när du kopplar och för växelspaken förbi neutralläge så väljer den hög/låg. Det brukar klonka till.

Re: Hur växlar man på en tung lastbil?

InläggPostat: 20:20:42, 11-11-2016
av Åsa-Nisse
Ska du åka med tunga lass så ska du se till att växla ned i god tid i uppförsbackar. Missar du en växel så är det kört och då står du still och får börja på 1:an.
Även nedförsbackar kräver lite eftertanke före. Är det tungt och lång utförslöpa så fanns det alltid förr den regeln att åka på samma växel nedför som behövs uppför. Detta för att inte bränna upp bromsarna så det slutar med blixtens hastighet i diket i botten på backen.
Har du tom bil eller bara lite "lagom" lass så åk som du gör i en personbil. Du behöver då inte använda alla växlar utan kör på 2-4-6-7-8 eller vad som passar den bilen.
Kolla på varvräknaren var du har vridet och jobba inom det området.

Re: Hur växlar man på en tung lastbil?

InläggPostat: 20:55:31, 11-11-2016
av Jimmy Nilsson
Hur jag kör 144 , 460 Scania. Startar i 2 på split för att få rull. Både med och utan last. (1 använder jag bara om jag har släp efter.) Går sen rakt upp i 4 an fortfarande på split sen upp i femman, varvar ur sedan ur med splitten, upp i 6an på split upp i fart och ur med splitten. Man kommer underfund med hur bilen vill ha det efter ett tag. (Fick tänka till ordentligt hur jag kör normalt så går det bara på motorörat) Kör på grönt där har du vridmomentet. Och som föregående talare sa. Välj växel innan backen helst utan split så kan man gå ner det halvsteget om det behövs. Splitten är snabbväxlad, Det är inte spaken. Och samma utför som uppför. Använd retarder /motorbroms så mkt du kan innan du trampar på fotbromsen.

Re: Hur växlar man på en tung lastbil?

InläggPostat: 21:05:45, 11-11-2016
av JohnOlof
Vissa lite äldre (slitna) bilar brukar knappdelen (range/split) kunna vara lite sega. Körde en gammal Scania i våras och höll på att bli tokig till en början när jag inte fick växlingen att stämma. Upptäckte efter ett tag att när växlelådan var kall tog det några sekunder för splitten att hoppa i. Räckte alltså inte att bara koppla ur.

Överlag känns det som att man gasar ur växlarna mycket mer än på en personbil.

Som tidigare talar sagt, välj lämplig växel och åk! Hur man väljer att växla beror på last, motorstyrka och lutning. Börja på platt backe så får du nog kläm på det ganska snart.

Re: Hur växlar man på en tung lastbil?

InläggPostat: 23:10:47, 11-11-2016
av orion47
Hej jag tror att det är bättre att förklara hur en sådan låda är uppbyggd så förstår man hur den skall hanteras. Lådan har två hastighetsområden låg och högrange. Plus en splitdel. Exempel :Du startar på 1:an lågrange lågsplit.Det är det lägsta.Nästa steg är shifta spilt till högsplit.Med andra ord varje växel kan splittas hög och låg.Ex 1låg 1hög 2låg 2hög osv När du sedan har kommit till högsta växeln på lågrange.Skiftar du tillbaka till 1:an samtidigt som du skiftar rangeknappen och splitknappen.Då har du fått lägsta växeln på högrange låg split.sedan är det bara att stega på upp eller ned.Du kan hoppa över växlar om det är lämpligt men måste passa så att det inte blir övervarv vid nedväxling.Volvo har en rangespärr som hindrar att lågrange går i om du försöker skifta när det går för fort.Men jag vill helst inte skifta vid så hög hastighet att den spärren får arbeta.Obs jag pratar om Volvo.Scania kan jag inte. Mvh Orion47

Re: Hur växlar man på en tung lastbil?

InläggPostat: 23:59:11, 11-11-2016
av Towil
Växelspak med knappar på är ju fusk.


Re: Hur växlar man på en tung lastbil?

InläggPostat: 11:30:50, 12-11-2016
av sailing
orion47 skrev:Hej jag tror att det är bättre att förklara hur en sådan låda är uppbyggd så förstår man hur den skall hanteras. Lådan har två hastighetsområden låg och högrange. Plus en splitdel. Exempel :Du startar på 1:an lågrange lågsplit.Det är det lägsta.Nästa steg är shifta spilt till högsplit.Med andra ord varje växel kan splittas hög och låg.Ex 1låg 1hög 2låg 2hög osv När du sedan har kommit till högsta växeln på lågrange.Skiftar du tillbaka till 1:an samtidigt som du skiftar rangeknappen och splitknappen.Då har du fått lägsta växeln på högrange låg split.sedan är det bara att stega på upp eller ned.Du kan hoppa över växlar om det är lämpligt men måste passa så att det inte blir övervarv vid nedväxling.Volvo har en rangespärr som hindrar att lågrange går i om du försöker skifta när det går för fort.Men jag vill helst inte skifta vid så hög hastighet att den spärren får arbeta.Obs jag pratar om Volvo.Scania kan jag inte. Mvh Orion47

Äntligen en vettig inlägg som svar till det man frågar efter. :hurra:

Ska kolla upp denna ikväll i mer detalj.

Tackar!

Re: Hur växlar man på en tung lastbil?

InläggPostat: 12:19:01, 12-11-2016
av JIMMY BERG
ta lastbilen ut efter nån lång skogsväg å öva och åter öva för eller senare så förstår man hur det funkar

Re: Hur växlar man på en tung lastbil?

InläggPostat: 14:39:29, 12-11-2016
av sailing
JIMMY BERG skrev:ta lastbilen ut efter nån lång skogsväg å öva och åter öva för eller senare så förstår man hur det funkar

Hm...

Jag är ju villig att lära mig dock kan det bli problematiskt om jag köper manuell tung lastbil och sedan klarar inte av köra den.

Jag har ju kört manuell växellåda med range och split men hann inte riktigt sätta mig i ordentligt i proceduren.

Re: Hur växlar man på en tung lastbil?

InläggPostat: 14:55:15, 12-11-2016
av jörgen.ottosson
Har du kört fordon med manuell växellåda, så ska det inte ta lång tid att lära sig. ( och kör du inte tungt lastat med släp så behöver du troligen inte ens röra splitten om du inte vill)

om vi tar en 4växlad grundlåda som exempel...( alltså du har fyra växlar du väljer med växelspaken 1,2,3,4 )
"Range" ( eller hög/låg) är ju den "grova väljare" (och den växlar du som regel alltid i samband med att du byter växel med växelspaken också)
I låg-läge så är 1,2,3,4 långsamma växlar
I hög-läge så är 1,2,3,4, högre/snabbare växlar ( de kallas då 5,6,7,8, och är alla högre än växlarna i lågläget)

"split" ger bara ett mellanläge mellan två växlar (= den delar växeln, därför "splitt") den har två lägen hög/låg ( och blanda inte i hop det med håg/låg ovan) splitt växlar du genom att förvälja med knappen, samt trampa ned och säppa upp kopplingen. ( väldigt sällan samtidigt som du byter växel med spaken, men det kan man behöva göra om det går mycket tungt, och du behöver använda varje "halvsteg" )
Ligger du med splitten hög på tex. 8 växel och splittar ned så får du växel "7 och en halv" samma sak på alla växlar....

svårare är det inte. (sen har vissa bilar splitt medans andra har range, eller både och...) och exakt vilken växel som är lämplig för vad måste man lära sig i den bil man kör.....alla är olika.

Re: Hur växlar man på en tung lastbil?

InläggPostat: 15:18:52, 12-11-2016
av sailing
Ytterligare ett kvalitetsinlägg. Vi börjar hålla oss till trådens rubrik. Haha.

Tackar! :buga:

Jag ska gå igenom mina anteckningar ikväll.

Re: Hur växlar man på en tung lastbil?

InläggPostat: 16:27:00, 12-11-2016
av RuneStone
sailing skrev:
JIMMY BERG skrev:ta lastbilen ut efter nån lång skogsväg å öva och åter öva för eller senare så förstår man hur det funkar

Hm...

Jag är ju villig att lära mig dock kan det bli problematiskt om jag köper manuell tung lastbil och sedan klarar inte av köra den.

Jag har ju kört manuell växellåda med range och split men hann inte riktigt sätta mig i ordentligt i proceduren.

Jag har inte C-kort men jag lärde mig hantera manuella lådan på några enstaka turer.. Det är inte speciellt märkvärdigt. Om jag inte minns fel så kan du köra alla växlar på låg först och då du slår om till hög så börjar du om på första växeln igen.. Alltså där låg 4 slutar börjar hög 1.

Re: Hur växlar man på en tung lastbil?

InläggPostat: 21:24:11, 12-11-2016
av sailing
jörgen.ottosson skrev:Har du kört fordon med manuell växellåda, så ska det inte ta lång tid att lära sig. ( och kör du inte tungt lastat med släp så behöver du troligen inte ens röra splitten om du inte vill)

om vi tar en 4växlad grundlåda som exempel...( alltså du har fyra växlar du väljer med växelspaken 1,2,3,4 )
"Range" ( eller hög/låg) är ju den "grova väljare" (och den växlar du som regel alltid i samband med att du byter växel med växelspaken också)
I låg-läge så är 1,2,3,4 långsamma växlar
I hög-läge så är 1,2,3,4, högre/snabbare växlar ( de kallas då 5,6,7,8, och är alla högre än växlarna i lågläget)

"split" ger bara ett mellanläge mellan två växlar (= den delar växeln, därför "splitt") den har två lägen hög/låg ( och blanda inte i hop det med håg/låg ovan) splitt växlar du genom att förvälja med knappen, samt trampa ned och säppa upp kopplingen. ( väldigt sällan samtidigt som du byter växel med spaken, men det kan man behöva göra om det går mycket tungt, och du behöver använda varje "halvsteg" )
Ligger du med splitten hög på tex. 8 växel och splittar ned så får du växel "7 och en halv" samma sak på alla växlar....

svårare är det inte. (sen har vissa bilar splitt medans andra har range, eller både och...) och exakt vilken växel som är lämplig för vad måste man lära sig i den bil man kör.....alla är olika.



orion47 skrev:Hej jag tror att det är bättre att förklara hur en sådan låda är uppbyggd så förstår man hur den skall hanteras. Lådan har två hastighetsområden låg och högrange. Plus en splitdel. Exempel :Du startar på 1:an lågrange lågsplit.Det är det lägsta.Nästa steg är shifta spilt till högsplit.Med andra ord varje växel kan splittas hög och låg.Ex 1låg 1hög 2låg 2hög osv När du sedan har kommit till högsta växeln på lågrange.Skiftar du tillbaka till 1:an samtidigt som du skiftar rangeknappen och splitknappen.Då har du fått lägsta växeln på högrange låg split.sedan är det bara att stega på upp eller ned.Du kan hoppa över växlar om det är lämpligt men måste passa så att det inte blir övervarv vid nedväxling.Volvo har en rangespärr som hindrar att lågrange går i om du försöker skifta när det går för fort.Men jag vill helst inte skifta vid så hög hastighet att den spärren får arbeta.Obs jag pratar om Volvo.Scania kan jag inte. Mvh Orion47


Hej!

Har gått igenom mina anteckningar från praktikplatsen.

Vi brukade starta lastbilen med växeln i 2:an och split låg och range låg, alltså båda knappar nedtryckta.

Genrellt sett, är det här växling ok om man kör utan släpp?
Låg range

2:an låg split ,2:an hög split, 3:an låg split, 3:an hög split, 4:an låg split, 4:an hög split.

Över till ... Hög range

Koppling ner, skifta tillbaka till 1:an och ha range knappen upptryckt med split knappen nedtryckt.

Jag kommer i alla fall att lastbilen brukade dö när jag skulle växla till hög range växlarna, typ 5:an. Killen som jag brukade köra med, brukade säga att jag inte kan direkt lägga till 5:an på en gång, utan måste trycka kopplingen ned,tillbaka till :an och range upp.

Låter det där vettigt?

Jag måste i alla fall gratulera er. Av 52 inläggen så här långt i tråden, ni har bidragit med de bästa två svaren till trådens rubrik. Tack för hjälpen!

Resten av inläggen kan raderas pga stark off-topic.

Re: Hur växlar man på en tung lastbil?

InläggPostat: 21:47:09, 12-11-2016
av JohnOlof
Det låter vettigt, men är inte lastbilen tungt lastad så känns det som man ofta hoppar några av växlarna. Så som du beskriver det så hoppar du ju bara krypväxlen (1:an) men använder alla andra växlar. Det är väl lite tyck och smak men det beror ju lite på hur mycket man "gasar ur" växlarna.