Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur växlar man på en tung lastbil?

35 inlägg • Sida 1 av 3
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

sailing (trådstartaren)

#1 » 19:21:58, 11-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag funderar på att köpa en begagnad tung lastbil och tog C kortet på en Volvo som var utrustad med en I-shift växellåda. I-shift lådor är det som gäller på trafikskolorna .

Hur växlar man i en split och range låda? - Den som jag körde med under praktiken, saknade pedagogiska kunskaper och nu i efterhand, visar det sig att han kallade range för split och tvärtom.

Kan någon berätta hur man växlar när man kör en boggie lastbil med last och utan last?

Jag har nu tittat på youtube och den här videon förklarar lite men inte helt:https://youtu.be/6nJgv2EjPbU

Knappen på vänstra sidan på stickan , kallas "split" och knappen framför kallas "range".

Split växlar med låg/hög, split växlar en växeln i ett halvt( 1 Low, 1high, 2 low, 2 high) medan "range" växlar mellan hög och låg(1 blir 4, och 2 blir 5).

Hur ska man växla när man ska köra lastbilen från stillastående? Hur ska man köra lastbilen med och utan last?
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



stefansmark

#2 » 20:11:56, 11-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du växlar som när du kör allt annat med en växelspak, du väljer lämplig växel och åker!

Köp en bil och iväg och öva, det är inte direkt raketvetenskap det handlar om. Du har ju redan koll på läget.
Split knappen är på sidan av växelspaken, du väljer splitväxel och kopplar, då läggs den i.
Range knappen på framsidan förväljer du och när du kopplar och för växelspaken förbi neutralläge så väljer den hög/låg. Det brukar klonka till.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Åsa-Nisse

#3 » 20:20:42, 11-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du åka med tunga lass så ska du se till att växla ned i god tid i uppförsbackar. Missar du en växel så är det kört och då står du still och får börja på 1:an.
Även nedförsbackar kräver lite eftertanke före. Är det tungt och lång utförslöpa så fanns det alltid förr den regeln att åka på samma växel nedför som behövs uppför. Detta för att inte bränna upp bromsarna så det slutar med blixtens hastighet i diket i botten på backen.
Har du tom bil eller bara lite "lagom" lass så åk som du gör i en personbil. Du behöver då inte använda alla växlar utan kör på 2-4-6-7-8 eller vad som passar den bilen.
Kolla på varvräknaren var du har vridet och jobba inom det området.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Jimmy Nilsson

#4 » 20:55:31, 11-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur jag kör 144 , 460 Scania. Startar i 2 på split för att få rull. Både med och utan last. (1 använder jag bara om jag har släp efter.) Går sen rakt upp i 4 an fortfarande på split sen upp i femman, varvar ur sedan ur med splitten, upp i 6an på split upp i fart och ur med splitten. Man kommer underfund med hur bilen vill ha det efter ett tag. (Fick tänka till ordentligt hur jag kör normalt så går det bara på motorörat) Kör på grönt där har du vridmomentet. Och som föregående talare sa. Välj växel innan backen helst utan split så kan man gå ner det halvsteget om det behövs. Splitten är snabbväxlad, Det är inte spaken. Och samma utför som uppför. Använd retarder /motorbroms så mkt du kan innan du trampar på fotbromsen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

JohnOlof

#5 » 21:05:45, 11-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa lite äldre (slitna) bilar brukar knappdelen (range/split) kunna vara lite sega. Körde en gammal Scania i våras och höll på att bli tokig till en början när jag inte fick växlingen att stämma. Upptäckte efter ett tag att när växlelådan var kall tog det några sekunder för splitten att hoppa i. Räckte alltså inte att bara koppla ur.

Överlag känns det som att man gasar ur växlarna mycket mer än på en personbil.

Som tidigare talar sagt, välj lämplig växel och åk! Hur man väljer att växla beror på last, motorstyrka och lutning. Börja på platt backe så får du nog kläm på det ganska snart.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

orion47

#6 » 23:10:47, 11-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag tror att det är bättre att förklara hur en sådan låda är uppbyggd så förstår man hur den skall hanteras. Lådan har två hastighetsområden låg och högrange. Plus en splitdel. Exempel :Du startar på 1:an lågrange lågsplit.Det är det lägsta.Nästa steg är shifta spilt till högsplit.Med andra ord varje växel kan splittas hög och låg.Ex 1låg 1hög 2låg 2hög osv När du sedan har kommit till högsta växeln på lågrange.Skiftar du tillbaka till 1:an samtidigt som du skiftar rangeknappen och splitknappen.Då har du fått lägsta växeln på högrange låg split.sedan är det bara att stega på upp eller ned.Du kan hoppa över växlar om det är lämpligt men måste passa så att det inte blir övervarv vid nedväxling.Volvo har en rangespärr som hindrar att lågrange går i om du försöker skifta när det går för fort.Men jag vill helst inte skifta vid så hög hastighet att den spärren får arbeta.Obs jag pratar om Volvo.Scania kan jag inte. Mvh Orion47

4 personer gillar det här inlägget.
orion47
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:55, 24-02-2011
Ort: Kärna Va Götalandslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrovåg SG 10 (hobby) Honda 650 lsr, ,Morris Minor 1000 1959.Örn Sk
svarv, Arboga pelarborr, Örje LT1136 trädgårdstraktor

Towil

#7 » 23:59:11, 11-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Växelspak med knappar på är ju fusk.


6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

sailing (trådstartaren)

#8 » 11:30:50, 12-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

orion47 skrev:Hej jag tror att det är bättre att förklara hur en sådan låda är uppbyggd så förstår man hur den skall hanteras. Lådan har två hastighetsområden låg och högrange. Plus en splitdel. Exempel :Du startar på 1:an lågrange lågsplit.Det är det lägsta.Nästa steg är shifta spilt till högsplit.Med andra ord varje växel kan splittas hög och låg.Ex 1låg 1hög 2låg 2hög osv När du sedan har kommit till högsta växeln på lågrange.Skiftar du tillbaka till 1:an samtidigt som du skiftar rangeknappen och splitknappen.Då har du fått lägsta växeln på högrange låg split.sedan är det bara att stega på upp eller ned.Du kan hoppa över växlar om det är lämpligt men måste passa så att det inte blir övervarv vid nedväxling.Volvo har en rangespärr som hindrar att lågrange går i om du försöker skifta när det går för fort.Men jag vill helst inte skifta vid så hög hastighet att den spärren får arbeta.Obs jag pratar om Volvo.Scania kan jag inte. Mvh Orion47

Äntligen en vettig inlägg som svar till det man frågar efter. :hurra:

Ska kolla upp denna ikväll i mer detalj.

Tackar!

1 person gillar det här inlägget.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JIMMY BERG

#9 » 12:19:01, 12-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ta lastbilen ut efter nån lång skogsväg å öva och åter öva för eller senare så förstår man hur det funkar

1 person gillar det här inlägget.
JIMMY BERG
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:17, 07-04-2010
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 620 Scania L76 super

sailing (trådstartaren)

#10 » 14:39:29, 12-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

JIMMY BERG skrev:ta lastbilen ut efter nån lång skogsväg å öva och åter öva för eller senare så förstår man hur det funkar

Hm...

Jag är ju villig att lära mig dock kan det bli problematiskt om jag köper manuell tung lastbil och sedan klarar inte av köra den.

Jag har ju kört manuell växellåda med range och split men hann inte riktigt sätta mig i ordentligt i proceduren.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#11 » 14:55:15, 12-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kört fordon med manuell växellåda, så ska det inte ta lång tid att lära sig. ( och kör du inte tungt lastat med släp så behöver du troligen inte ens röra splitten om du inte vill)

om vi tar en 4växlad grundlåda som exempel...( alltså du har fyra växlar du väljer med växelspaken 1,2,3,4 )
"Range" ( eller hög/låg) är ju den "grova väljare" (och den växlar du som regel alltid i samband med att du byter växel med växelspaken också)
I låg-läge så är 1,2,3,4 långsamma växlar
I hög-läge så är 1,2,3,4, högre/snabbare växlar ( de kallas då 5,6,7,8, och är alla högre än växlarna i lågläget)

"split" ger bara ett mellanläge mellan två växlar (= den delar växeln, därför "splitt") den har två lägen hög/låg ( och blanda inte i hop det med håg/låg ovan) splitt växlar du genom att förvälja med knappen, samt trampa ned och säppa upp kopplingen. ( väldigt sällan samtidigt som du byter växel med spaken, men det kan man behöva göra om det går mycket tungt, och du behöver använda varje "halvsteg" )
Ligger du med splitten hög på tex. 8 växel och splittar ned så får du växel "7 och en halv" samma sak på alla växlar....

svårare är det inte. (sen har vissa bilar splitt medans andra har range, eller både och...) och exakt vilken växel som är lämplig för vad måste man lära sig i den bil man kör.....alla är olika.
Senast redigerad av jörgen.ottosson 15:00:32, 12-11-2016, redigerad totalt 1 gång.
Deus ex machina

4 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

sailing (trådstartaren)

#12 » 15:18:52, 12-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterligare ett kvalitetsinlägg. Vi börjar hålla oss till trådens rubrik. Haha.

Tackar! :buga:

Jag ska gå igenom mina anteckningar ikväll.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

RuneStone

#13 » 16:27:00, 12-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

sailing skrev:
JIMMY BERG skrev:ta lastbilen ut efter nån lång skogsväg å öva och åter öva för eller senare så förstår man hur det funkar

Hm...

Jag är ju villig att lära mig dock kan det bli problematiskt om jag köper manuell tung lastbil och sedan klarar inte av köra den.

Jag har ju kört manuell växellåda med range och split men hann inte riktigt sätta mig i ordentligt i proceduren.

Jag har inte C-kort men jag lärde mig hantera manuella lådan på några enstaka turer.. Det är inte speciellt märkvärdigt. Om jag inte minns fel så kan du köra alla växlar på låg först och då du slår om till hög så börjar du om på första växeln igen.. Alltså där låg 4 slutar börjar hög 1.

1 person gillar det här inlägget.
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

sailing (trådstartaren)

#14 » 21:24:11, 12-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Har du kört fordon med manuell växellåda, så ska det inte ta lång tid att lära sig. ( och kör du inte tungt lastat med släp så behöver du troligen inte ens röra splitten om du inte vill)

om vi tar en 4växlad grundlåda som exempel...( alltså du har fyra växlar du väljer med växelspaken 1,2,3,4 )
"Range" ( eller hög/låg) är ju den "grova väljare" (och den växlar du som regel alltid i samband med att du byter växel med växelspaken också)
I låg-läge så är 1,2,3,4 långsamma växlar
I hög-läge så är 1,2,3,4, högre/snabbare växlar ( de kallas då 5,6,7,8, och är alla högre än växlarna i lågläget)

"split" ger bara ett mellanläge mellan två växlar (= den delar växeln, därför "splitt") den har två lägen hög/låg ( och blanda inte i hop det med håg/låg ovan) splitt växlar du genom att förvälja med knappen, samt trampa ned och säppa upp kopplingen. ( väldigt sällan samtidigt som du byter växel med spaken, men det kan man behöva göra om det går mycket tungt, och du behöver använda varje "halvsteg" )
Ligger du med splitten hög på tex. 8 växel och splittar ned så får du växel "7 och en halv" samma sak på alla växlar....

svårare är det inte. (sen har vissa bilar splitt medans andra har range, eller både och...) och exakt vilken växel som är lämplig för vad måste man lära sig i den bil man kör.....alla är olika.



orion47 skrev:Hej jag tror att det är bättre att förklara hur en sådan låda är uppbyggd så förstår man hur den skall hanteras. Lådan har två hastighetsområden låg och högrange. Plus en splitdel. Exempel :Du startar på 1:an lågrange lågsplit.Det är det lägsta.Nästa steg är shifta spilt till högsplit.Med andra ord varje växel kan splittas hög och låg.Ex 1låg 1hög 2låg 2hög osv När du sedan har kommit till högsta växeln på lågrange.Skiftar du tillbaka till 1:an samtidigt som du skiftar rangeknappen och splitknappen.Då har du fått lägsta växeln på högrange låg split.sedan är det bara att stega på upp eller ned.Du kan hoppa över växlar om det är lämpligt men måste passa så att det inte blir övervarv vid nedväxling.Volvo har en rangespärr som hindrar att lågrange går i om du försöker skifta när det går för fort.Men jag vill helst inte skifta vid så hög hastighet att den spärren får arbeta.Obs jag pratar om Volvo.Scania kan jag inte. Mvh Orion47


Hej!

Har gått igenom mina anteckningar från praktikplatsen.

Vi brukade starta lastbilen med växeln i 2:an och split låg och range låg, alltså båda knappar nedtryckta.

Genrellt sett, är det här växling ok om man kör utan släpp?
Låg range

2:an låg split ,2:an hög split, 3:an låg split, 3:an hög split, 4:an låg split, 4:an hög split.

Över till ... Hög range

Koppling ner, skifta tillbaka till 1:an och ha range knappen upptryckt med split knappen nedtryckt.

Jag kommer i alla fall att lastbilen brukade dö när jag skulle växla till hög range växlarna, typ 5:an. Killen som jag brukade köra med, brukade säga att jag inte kan direkt lägga till 5:an på en gång, utan måste trycka kopplingen ned,tillbaka till :an och range upp.

Låter det där vettigt?

Jag måste i alla fall gratulera er. Av 52 inläggen så här långt i tråden, ni har bidragit med de bästa två svaren till trådens rubrik. Tack för hjälpen!

Resten av inläggen kan raderas pga stark off-topic.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JohnOlof

#15 » 21:47:09, 12-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter vettigt, men är inte lastbilen tungt lastad så känns det som man ofta hoppar några av växlarna. Så som du beskriver det så hoppar du ju bara krypväxlen (1:an) men använder alla andra växlar. Det är väl lite tyck och smak men det beror ju lite på hur mycket man "gasar ur" växlarna.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se