Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Arbete på väg nivå 1 och 2.

21 inlägg • Sida 1 av 2
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

G2G (trådstartaren)

#1 » 18:52:37, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan.

Jag hoppas jag postar denna tråden rätt nu, annars får ni skälla på mig och säga vart jag ska posta den :)

Jag var på en intervju idag på ett jobb som jag sökt.
Men detta kräver att man har arbete på väg 1 och 2, vilket jag saknar och som han sa att jag skulle skaffa för att få jobbet.

Så ska springa iväg till arbetsförmedlingen på måndag och tjata till mig denna kursen.

MEN, jag såg att man kunde göra nivå 1 (grundkursen) på trafikverkets hemsida och efter att man har gjort provet, så skulle man vända sig till sin arbetsgivare så denne kunde registrera uppgifterna.
Kommer det kosta något för arbetsgivaren att registrera dessa uppgifter?

Och någon som vet vart man kan ta detta privat, ifall arbetsförmedlingen inte skulle vilja ge mig detta av någon konstig anledning?
Och vad skulle det kosta för mig att gå detta som provatperson?

Hoppas ni förstår mina frågor :)

Tack på förhand.

//Viktor
G2G
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:44, 22-11-2016
Ort: Lidköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania



ls76

#2 » 20:15:13, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker att arbetsgivaren ska betala sådana kurser.
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

G2G (trådstartaren)

#3 » 20:20:57, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ls76 skrev:Tycker att arbetsgivaren ska betala sådana kurser.
Hälsn.
Bosse


Tycker faktiskt jag med. Men jag är ju som sagt inte anställd där.
Men om det är detta som krävs, så är det nästan rätt logiskt att han kan betala de.
Menar, det handlar om 3000 (?), och de är inte mycket pengar.
G2G
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:44, 22-11-2016
Ort: Lidköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania

stefansmark

#4 » 20:53:24, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det nu bara handlar om 3000 kronor jag du betala själv, det är inte mycket pengar.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

G2G (trådstartaren)

#5 » 22:16:51, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefansmark skrev:Om det nu bara handlar om 3000 kronor jag du betala själv, det är inte mycket pengar.

Problemet är som sådant, att jag saknar fast inkomst. Men får se på måndag vad AF säger. Annars får jag fixa de själv.
G2G
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:44, 22-11-2016
Ort: Lidköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania

Iznogoud

#6 » 22:28:52, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är skillnaden på 1 och 2 nivån?

Eller är det arbete på och räddning på väg som avses?
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

bert

#7 » 23:00:46, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

1 är för skyffelgubbar och 2 för maskinförare men för och kunna ta 2 så måste du ha 1
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

mikke

#8 » 00:07:20, 11-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan göra både 1 och 2 på internet idag, 1:an är grattis 2:an kostar 1700 +moms tror jag de va.
Med lite sunt förnuft så klarar man hela kursen på 2,5 timmar, tycker det va kanon mycket bättre än att behöva lägga en hel dag på de som man annars måste göra.
mikke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:36:06, 26-11-2006
Ort: Tjörn

G2G (trådstartaren)

#9 » 11:29:05, 11-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

mikke skrev:Man kan göra både 1 och 2 på internet idag, 1:an är grattis 2:an kostar 1700 +moms tror jag de va.
Med lite sunt förnuft så klarar man hela kursen på 2,5 timmar, tycker det va kanon mycket bättre än att behöva lägga en hel dag på de som man annars måste göra.


Ja, för jag gjorde 1 igår bara för skojskull. Och fick fram de medelandet att arbetsgivaren var tvungen att registrera detta.
Men får kolla på nivå 2. Du vet ingen bra arrangör som är billig och du vill rekommendera? :)
Menar, kan man lösa de på internet så är det ju super bra!
G2G
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:44, 22-11-2016
Ort: Lidköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania

Mats i Myrhult

#10 » 11:37:10, 11-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaså man kan göra 2 på internet nu också.

Men hur registrerar jag som är F-skattare och egen arbetsgivare detta hos TRV?

Tycker det är skamligt att man inte får göra skatteavdrag för utbildning och certifiering som man gör av eget intresse. Det får man faktiskt göra i alla civiliserade länder utom Sverige. Men nej då, här måste man vara anställd och ha en arbetsgivare som betalar. Och utan behörighet inget jobb.
Så undrar folk varför arbetslösheten är hög.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

mikke

#11 » 13:12:07, 11-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste 1:an verkligen registreras räcker väl med att arbetsgivaren intygar att du har klarat det? Jag är f-skattare så jag skrev på för mig själv :grin:
Om jag ska va helt ärlig så tror jag inte att någon bryr sig om 1:an om du har 2:an, det är aldrig någon som har frågat efter 1:an när jag har åkt på kontroll.

Här gjorde jag min nivå två, funka skit bra http://www.entreprenadakademin.se/
Gör man det hos en utbildare så kostar det minst 2000 och tar en hel dag.

1 person gillar det här inlägget.
mikke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:36:06, 26-11-2006
Ort: Tjörn

G2G (trådstartaren)

#12 » 18:29:27, 12-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket för alla svaren.
Men om man ska summera allt som är skrivet här nu: Först och främst, jag har aldrig gått arbete på väg och nivå 1 är gratis för både mig och arbetsgivaren?
Nivå 2 är de man egentligen betalar för? Och som privat person så kan jag köpa in denna kurs själv och gå den utan problem?
Jag är som sagt heller inte anställd på detta företaget än, utan han kräver att man har detta intyg, så hur ska jag få en arbetsgivare som intygar att jag gjort nivå 1?
G2G
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:44, 22-11-2016
Ort: Lidköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania

QV_

#13 » 19:03:49, 12-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan gå vilken kurs som helst så länge som kursledaren får betalt....
När det gäller nivå 2 (som jag gick för att jag åker privat bil med fyr på taket till arbetsplatsen och då behöver jag nivå 2) så var det "bara" kursavgiften och inget mer. Men något säger mig i bakhuvudet att de vill ha betalt för kortet nu eller var det heta arbeten...

Angående nivå 1 så gör den och skriv på själv.
Skulle den blivande arbetsgivaren "klaga" så gör den igen och be arbetsgivaren skriva på... Det kostar inget.
Nivå 1 ggäller i 12 (eller var det 18 månader) så detta är en löppande kurs. Nivå gäller upp till 5 år men kan dras in närsom helst om man inte klarar av en kontroll.

/Jan
ID06, heta arbeten, Nivå2, L_ABC och skridskoledare är årets skörd i utbildning
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

G2G (trådstartaren)

#14 » 21:21:48, 12-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Man kan gå vilken kurs som helst så länge som kursledaren får betalt....
När det gäller nivå 2 (som jag gick för att jag åker privat bil med fyr på taket till arbetsplatsen och då behöver jag nivå 2) så var det "bara" kursavgiften och inget mer. Men något säger mig i bakhuvudet att de vill ha betalt för kortet nu eller var det heta arbeten...

Angående nivå 1 så gör den och skriv på själv.
Skulle den blivande arbetsgivaren "klaga" så gör den igen och be arbetsgivaren skriva på... Det kostar inget.
Nivå 1 ggäller i 12 (eller var det 18 månader) så detta är en löppande kurs. Nivå gäller upp till 5 år men kan dras in närsom helst om man inte klarar av en kontroll.

/Jan
ID06, heta arbeten, Nivå2, L_ABC och skridskoledare är årets skörd i utbildning


Okej, men kruxet är som sådant, att efter att jag gjort klart nivå 1 (grundkursen) så står det såhär "Grattis! Du klarade slutprovet, du kan nu vända dig till din arbetsgivare som kan regristrera uppgifterna". Är det jag som är trög, eller har jag missuppfattat något?

Haha, men om jag fattar dig rätt, så har du inte betalat för den kursavgiften för APV nivå 2?

Men hur "skriver man på" dessa uppgifter själv då?
De med hur länge de gäller osv vet jag redan :) Men det är ju de med att skaffa de som är de svåra...

/Viktor
G2G
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:44, 22-11-2016
Ort: Lidköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania

QV_

#15 » 22:53:02, 12-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du inte har någon arbetsgivare så skriv på arbetsgivare.

Skulle din "nya" arbetsgivare inte gilla din påskrift så är det bara att du ofraren timme igen och får ett nytt papper som han kan skriva på.
När jag tog Nivå 1 så hade jag enskild firma och ingen arbetgivare att fråga förutom mig själv då.

Vid Nivå2 så har jag ett AB som betalar kursen.
Nivå3 kommer jag inte att ta som det ser ut just nu, skall inte utföra den typen av jobb. Utan jag skall bara komma fram med bilen min när jag blir kallad.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se