Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Frågor om importering av tung lastbil.

16 inlägg • Sida 1 av 2
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

sailing (trådstartaren)

#1 » 16:02:59, 09-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Söker hjälp och vägledning kring importering av en tung lastbil, typ en krokbil och typ tipp.

Vi kommer köpa vår första tung lastbil någonsin och priserna ser lite galna ut.

Min far har tittat runt på nätet och tycker det blir ganska billigt att köpa tunga lastbilen utomlands, antingen Holland eller Tyskland för ca 250 000 sek. För 20.000 eller 23.000 euros kan man finna fina lastbilar.

Jag undrade om det finns några personer här eller resurser som har erfarenhet utav importera tunga lastbilar till Sverige för arbete?

Hur mycket brukar kostnaderna vara på en importerad tung lastbil? - Jag ser en avgift på 600 kr hos Transportstyrelsen för ursprungskontroll.

Jag skulle uppskatta er hjälp då jag saknar kunskap i området.

Jag hade tänkt importera en Volvo med Ishift. Vi kommer inte köra lastbilen varje dag utan när den behövs ett uppdrag som kan effektiviseras med en tung lastbil. Annars blir det lätt lastbil för daglig arbete.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



CountyBruff

#2 » 20:35:09, 09-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade liknande planer för många år sedan, fick reda på att Sverige har hårdare hållfasthetsbestämmelser
när det gäller hyttar. Men en Volvo borde klara sig (antar jag).
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

jörgen.ottosson

#3 » 20:38:28, 09-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det var slagprov som krävdes för hytter och framstammen i Sverige. kraven på hytterna är nu mera samma i europa, sist jag kollade.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Hymas 89

#4 » 21:01:37, 09-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En varning om krok/lastväxlare, en säljare på Joab berättade, att det är olika standard höjd på krokpelaren nere i europa och här hemma. Minns jag rätt är den kortare nere i europa.
Visst behöver man ett tillverkarintyg till reg.bes. köpes av närmaste i dethär fallet, Volvo handlare, prata med besiktningsmannen, så du får med vad som behövs.
Kolla draget, finns mycket där nere som det kan vara svårt med dokumentation om. Ofta finns det ett teleskopisk underkörnings skydd, som inte är certifierat i Sverige.

Krocktestet på hytten, är inte det borttaget idag?

Angående priset, så är det oftast lite mindre utrustning på bilen, ett typexempel är dieselvärmaren som oftast bara blåser varmluft i hytten ej motorn, här värmer den kylarvattnet med motor och hytt.
kolla axelavstånd och längden på lastväxlaren, så det passar Er körning.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

sailing (trådstartaren)

#5 » 23:01:19, 09-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

CountyBruff skrev:Hade liknande planer för många år sedan, fick reda på att Sverige har hårdare hållfasthetsbestämmelser
när det gäller hyttar. Men en Volvo borde klara sig (antar jag).


jörgen.ottosson skrev:Ja, det var slagprov som krävdes för hytter och framstammen i Sverige. kraven på hytterna är nu mera samma i europa, sist jag kollade.



Hymas 89 skrev:En varning om krok/lastväxlare, en säljare på Joab berättade, att det är olika standard höjd på krokpelaren nere i europa och här hemma. Minns jag rätt är den kortare nere i europa.
Visst behöver man ett tillverkarintyg till reg.bes. köpes av närmaste i dethär fallet, Volvo handlare, prata med besiktningsmannen, så du får med vad som behövs.
Kolla draget, finns mycket där nere som det kan vara svårt med dokumentation om. Ofta finns det ett teleskopisk underkörnings skydd, som inte är certifierat i Sverige.

Krocktestet på hytten, är inte det borttaget idag?

Angående priset, så är det oftast lite mindre utrustning på bilen, ett typexempel är dieselvärmaren som oftast bara blåser varmluft i hytten ej motorn, här värmer den kylarvattnet med motor och hytt.
kolla axelavstånd och längden på lastväxlaren, så det passar Er körning.


Tack för svaren.

Om lastbilen är besiktad iNOM EU, så bör lastbilen klara kraven utan problem i Sverige för att den ska registreras.

Tyskland har väl stränga regler som Sverige, eller?

Om kroken, förlåt min ignorerans, men vad har det för betydelse om kroken är kortare eller längre?

Vi kommer knappast köra den nya tunga lastbilen mer än 2.000 km per år. Så länge krokbilen kan fästas på lastbilen och kan agera som tippbil, är jag som sjutton. Kan använda krokbilen för transport av maskinen.

Vore intressant att veta mer om kostnaden för att en tysk tung lastbil registreras i Sverige. Det kan inte bli mer än 10.000 SEK?

Har funderat på att investera mellan 300K till 400K SEK i lastbilen. För 30.000 till 40.000 euros finns det riktigt fina lastbilen för under 500.000 km körda med lastväxlare.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bert

#6 » 23:38:18, 09-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krokhöjden bör väl va samma som höjden på öglan i flaket
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Trigon

#7 » 00:52:17, 10-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte mer än 200 mil på ett år? :klia: Då måste det väl duga lika bra med en traktor och lastväxlarkärra? Eller menar du 2000 mil? Det allra billigaste och med risk för minst krångel måste ju vara att köpa ett eget maskinflak och sen leja in själva transporten av det med grävmaskinen på. På det viset kan ni köra på maskinen, surra den och göra allt färdigt och det blir minimalt med onödig tid för den inhyrda lastbilen.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

sailing (trådstartaren)

#8 » 06:34:33, 10-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Inte mer än 200 mil på ett år? :klia: Då måste det väl duga lika bra med en traktor och lastväxlarkärra? Eller menar du 2000 mil? Det allra billigaste och med risk för minst krångel måste ju vara att köpa ett eget maskinflak och sen leja in själva transporten av det med grävmaskinen på. På det viset kan ni köra på maskinen, surra den och göra allt färdigt och det blir minimalt med onödig tid för den inhyrda lastbilen.



Tjena!

Jag uppskattar det till 2.000 till max 3.000 km för tung lastbil körning.

Vi kommer köra det mesta inom vår/sommarsäsongen. Typ 6-8 månader.

Vi kommer använda tunga lastbilen för att frakta våra maskiner, bortforsla avfall från grävandet och frakta material till arbetsplatsen.

Tanken är ... idagsläget använder vi det "lätta" lastbilen för transporten. Ska vi transportera 10 ton grus, går det på fem omgångar, bränsle och det skulle nog ta två arbetsdagar.

Så vi kan spara in där.

Vi kommer inte jobba som en åkeri utan för vår egen räkning.

Traktor förslaget är det mesta intelligenta och kostnadseffektiva men vi har ingen traktor. Sedan blir hastigheten ett problem med traktorn. Att köra 50 km bort med en tophastighet på 30-50km/h ett problem.

Jag vill egentligen börja med någon Volvo FL typ av lastbilen som har möjlighet till 8 ton lastning. Farsan har en bra vision.

För 300 000 kr kan vi friköpa en lastbil från Tyskland.

Jag har en känsla att jag kommer eventuellt börja ploga med tunga lastbilen. Kanske i framtiden.

Närmast blir det dock transport av material, maskiner och bortforsling.

Vad skulle ni göra i min arbetssituation?
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

MN

#9 » 09:27:43, 10-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Så länge krokbilen kan fästas på lastbilen och kan agera som tippbil, är jag som sjutton."
Fattar ingenting
M

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Jimmy Nilsson

#10 » 10:50:50, 10-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det iofs 3 ell 4 år sedan vi tog in Scanian från danmark Men inte behövdes där ngra intyg från tillverkaren. Vanlig ursprungskontroll sen regbesiktning bara. Färdskrivarkoll kan vara bra att få gjort innan med . Ett tips är att se till så att bilen klarar kontrollbesiktningen med. Går inte bilen igenom så får man inget regnr och för göra en enkel regbesiktning igen.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

sailing (trådstartaren)

#11 » 14:21:24, 10-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:"Så länge krokbilen kan fästas på lastbilen och kan agera som tippbil, är jag som sjutton."
Fattar ingenting
M

Hmmm...

Skrev inlägget precis innan jag skulle gå ombord flyget. Hann aldrig kolla vad jag hade skrivit. Skrev rakt ner från sinnet till paddan. :screwy:

Lite semester nu men sinnet jobbar ändå med att tänka om tunga lastbilen.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

sailing (trådstartaren)

#12 » 14:22:46, 10-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy Nilsson skrev:Nu är det iofs 3 ell 4 år sedan vi tog in Scanian från danmark Men inte behövdes där ngra intyg från tillverkaren. Vanlig ursprungskontroll sen regbesiktning bara. Färdskrivarkoll kan vara bra att få gjort innan med . Ett tips är att se till så att bilen klarar kontrollbesiktningen med. Går inte bilen igenom så får man inget regnr och för göra en enkel regbesiktning igen.

Tack för inlägget.

Har du någon ställe att rekommendera för köp av lastbil i Danmark?

Ingen som har importerad lastbil från Holland eller Tyskland?
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

stefansmark

#13 » 17:37:29, 10-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men inte kan du på fullaste allvar mena att du ska köpa en lastbil för att köra 200 - 300 mil per år?
Nu vet jag inte hur stor lastbil du vill köpa men en treaxlig bil med totalvikt om 26 ton kostar en hel del i vägavgift och försäkring.
Om du har drag på bilen blir bara vägavgiften ungefär 12 000, försäkringen 10 000, besiktning 1 000, säg 25 000 kronor totalt.
Du har då en milkostnad på 100 kronor milen innan du tankat och kört en meter, det kan aldrig vara ekonomiskt försvarbart.

Sedan ska du köpa bilen, reparera bilen, byta däck....
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

qqq

#14 » 17:57:35, 10-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefansmark skrev:Men inte kan du på fullaste allvar mena att du ska köpa en lastbil för att köra 200 - 300 mil per år?
Nu vet jag inte hur stor lastbil du vill köpa men en treaxlig bil med totalvikt om 26 ton kostar en hel del i vägavgift och försäkring.
Om du har drag på bilen blir bara vägavgiften ungefär 12 000, försäkringen 10 000, besiktning 1 000, säg 25 000 kronor totalt.
Du har då en milkostnad på 100 kronor milen innan du tankat och kört en meter, det kan aldrig vara ekonomiskt försvarbart.

Sedan ska du köpa bilen, reparera bilen, byta däck....

+ en värdeminskning på typ 10-15000 kr / år... fö en kontrollbesiktning går numera på hutlösa 1750 kr...
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

ls76

#15 » 00:44:03, 11-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:
stefansmark skrev:Men inte kan du på fullaste allvar mena att du ska köpa en lastbil för att köra 200 - 300 mil per år?
Nu vet jag inte hur stor lastbil du vill köpa men en treaxlig bil med totalvikt om 26 ton kostar en hel del i vägavgift och försäkring.
Om du har drag på bilen blir bara vägavgiften ungefär 12 000, försäkringen 10 000, besiktning 1 000, säg 25 000 kronor totalt.
Du har då en milkostnad på 100 kronor milen innan du tankat och kört en meter, det kan aldrig vara ekonomiskt försvarbart.

Sedan ska du köpa bilen, reparera bilen, byta däck....

+ en värdeminskning på typ 10-15000 kr / år... fö en kontrollbesiktning går numera på hutlösa 1750 kr...

Skulle vara roligt att veta var du kan besikta en 3axlad bil för den summan, betalade i nov.-16 2200:- (ej färdskrivare) + 1axlad jigg så blev totalsumman lite över 3400:- hos SPB, Besikta ville ha över 3700:-
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se