Sida 1 av 2

Frågor om importering av tung lastbil.

InläggPostat: 16:02:59, 09-03-2017
av sailing
Hej!

Söker hjälp och vägledning kring importering av en tung lastbil, typ en krokbil och typ tipp.

Vi kommer köpa vår första tung lastbil någonsin och priserna ser lite galna ut.

Min far har tittat runt på nätet och tycker det blir ganska billigt att köpa tunga lastbilen utomlands, antingen Holland eller Tyskland för ca 250 000 sek. För 20.000 eller 23.000 euros kan man finna fina lastbilar.

Jag undrade om det finns några personer här eller resurser som har erfarenhet utav importera tunga lastbilar till Sverige för arbete?

Hur mycket brukar kostnaderna vara på en importerad tung lastbil? - Jag ser en avgift på 600 kr hos Transportstyrelsen för ursprungskontroll.

Jag skulle uppskatta er hjälp då jag saknar kunskap i området.

Jag hade tänkt importera en Volvo med Ishift. Vi kommer inte köra lastbilen varje dag utan när den behövs ett uppdrag som kan effektiviseras med en tung lastbil. Annars blir det lätt lastbil för daglig arbete.

Re: Frågor om importering av tung lastbil.

InläggPostat: 20:35:09, 09-03-2017
av CountyBruff
Hade liknande planer för många år sedan, fick reda på att Sverige har hårdare hållfasthetsbestämmelser
när det gäller hyttar. Men en Volvo borde klara sig (antar jag).

Re: Frågor om importering av tung lastbil.

InläggPostat: 20:38:28, 09-03-2017
av jörgen.ottosson
Ja, det var slagprov som krävdes för hytter och framstammen i Sverige. kraven på hytterna är nu mera samma i europa, sist jag kollade.

Re: Frågor om importering av tung lastbil.

InläggPostat: 21:01:37, 09-03-2017
av Hymas 89
En varning om krok/lastväxlare, en säljare på Joab berättade, att det är olika standard höjd på krokpelaren nere i europa och här hemma. Minns jag rätt är den kortare nere i europa.
Visst behöver man ett tillverkarintyg till reg.bes. köpes av närmaste i dethär fallet, Volvo handlare, prata med besiktningsmannen, så du får med vad som behövs.
Kolla draget, finns mycket där nere som det kan vara svårt med dokumentation om. Ofta finns det ett teleskopisk underkörnings skydd, som inte är certifierat i Sverige.

Krocktestet på hytten, är inte det borttaget idag?

Angående priset, så är det oftast lite mindre utrustning på bilen, ett typexempel är dieselvärmaren som oftast bara blåser varmluft i hytten ej motorn, här värmer den kylarvattnet med motor och hytt.
kolla axelavstånd och längden på lastväxlaren, så det passar Er körning.

Re: Frågor om importering av tung lastbil.

InläggPostat: 23:01:19, 09-03-2017
av sailing
CountyBruff skrev:Hade liknande planer för många år sedan, fick reda på att Sverige har hårdare hållfasthetsbestämmelser
när det gäller hyttar. Men en Volvo borde klara sig (antar jag).


jörgen.ottosson skrev:Ja, det var slagprov som krävdes för hytter och framstammen i Sverige. kraven på hytterna är nu mera samma i europa, sist jag kollade.



Hymas 89 skrev:En varning om krok/lastväxlare, en säljare på Joab berättade, att det är olika standard höjd på krokpelaren nere i europa och här hemma. Minns jag rätt är den kortare nere i europa.
Visst behöver man ett tillverkarintyg till reg.bes. köpes av närmaste i dethär fallet, Volvo handlare, prata med besiktningsmannen, så du får med vad som behövs.
Kolla draget, finns mycket där nere som det kan vara svårt med dokumentation om. Ofta finns det ett teleskopisk underkörnings skydd, som inte är certifierat i Sverige.

Krocktestet på hytten, är inte det borttaget idag?

Angående priset, så är det oftast lite mindre utrustning på bilen, ett typexempel är dieselvärmaren som oftast bara blåser varmluft i hytten ej motorn, här värmer den kylarvattnet med motor och hytt.
kolla axelavstånd och längden på lastväxlaren, så det passar Er körning.


Tack för svaren.

Om lastbilen är besiktad iNOM EU, så bör lastbilen klara kraven utan problem i Sverige för att den ska registreras.

Tyskland har väl stränga regler som Sverige, eller?

Om kroken, förlåt min ignorerans, men vad har det för betydelse om kroken är kortare eller längre?

Vi kommer knappast köra den nya tunga lastbilen mer än 2.000 km per år. Så länge krokbilen kan fästas på lastbilen och kan agera som tippbil, är jag som sjutton. Kan använda krokbilen för transport av maskinen.

Vore intressant att veta mer om kostnaden för att en tysk tung lastbil registreras i Sverige. Det kan inte bli mer än 10.000 SEK?

Har funderat på att investera mellan 300K till 400K SEK i lastbilen. För 30.000 till 40.000 euros finns det riktigt fina lastbilen för under 500.000 km körda med lastväxlare.

Re: Frågor om importering av tung lastbil.

InläggPostat: 23:38:18, 09-03-2017
av bert
Krokhöjden bör väl va samma som höjden på öglan i flaket

Re: Frågor om importering av tung lastbil.

InläggPostat: 00:52:17, 10-03-2017
av Trigon
Inte mer än 200 mil på ett år? :klia: Då måste det väl duga lika bra med en traktor och lastväxlarkärra? Eller menar du 2000 mil? Det allra billigaste och med risk för minst krångel måste ju vara att köpa ett eget maskinflak och sen leja in själva transporten av det med grävmaskinen på. På det viset kan ni köra på maskinen, surra den och göra allt färdigt och det blir minimalt med onödig tid för den inhyrda lastbilen.

Re: Frågor om importering av tung lastbil.

InläggPostat: 06:34:33, 10-03-2017
av sailing
Trigon skrev:Inte mer än 200 mil på ett år? :klia: Då måste det väl duga lika bra med en traktor och lastväxlarkärra? Eller menar du 2000 mil? Det allra billigaste och med risk för minst krångel måste ju vara att köpa ett eget maskinflak och sen leja in själva transporten av det med grävmaskinen på. På det viset kan ni köra på maskinen, surra den och göra allt färdigt och det blir minimalt med onödig tid för den inhyrda lastbilen.



Tjena!

Jag uppskattar det till 2.000 till max 3.000 km för tung lastbil körning.

Vi kommer köra det mesta inom vår/sommarsäsongen. Typ 6-8 månader.

Vi kommer använda tunga lastbilen för att frakta våra maskiner, bortforsla avfall från grävandet och frakta material till arbetsplatsen.

Tanken är ... idagsläget använder vi det "lätta" lastbilen för transporten. Ska vi transportera 10 ton grus, går det på fem omgångar, bränsle och det skulle nog ta två arbetsdagar.

Så vi kan spara in där.

Vi kommer inte jobba som en åkeri utan för vår egen räkning.

Traktor förslaget är det mesta intelligenta och kostnadseffektiva men vi har ingen traktor. Sedan blir hastigheten ett problem med traktorn. Att köra 50 km bort med en tophastighet på 30-50km/h ett problem.

Jag vill egentligen börja med någon Volvo FL typ av lastbilen som har möjlighet till 8 ton lastning. Farsan har en bra vision.

För 300 000 kr kan vi friköpa en lastbil från Tyskland.

Jag har en känsla att jag kommer eventuellt börja ploga med tunga lastbilen. Kanske i framtiden.

Närmast blir det dock transport av material, maskiner och bortforsling.

Vad skulle ni göra i min arbetssituation?

Re: Frågor om importering av tung lastbil.

InläggPostat: 09:27:43, 10-03-2017
av MN
"Så länge krokbilen kan fästas på lastbilen och kan agera som tippbil, är jag som sjutton."
Fattar ingenting
M

Re: Frågor om importering av tung lastbil.

InläggPostat: 10:50:50, 10-03-2017
av Jimmy Nilsson
Nu är det iofs 3 ell 4 år sedan vi tog in Scanian från danmark Men inte behövdes där ngra intyg från tillverkaren. Vanlig ursprungskontroll sen regbesiktning bara. Färdskrivarkoll kan vara bra att få gjort innan med . Ett tips är att se till så att bilen klarar kontrollbesiktningen med. Går inte bilen igenom så får man inget regnr och för göra en enkel regbesiktning igen.

Re: Frågor om importering av tung lastbil.

InläggPostat: 14:21:24, 10-03-2017
av sailing
MN skrev:"Så länge krokbilen kan fästas på lastbilen och kan agera som tippbil, är jag som sjutton."
Fattar ingenting
M

Hmmm...

Skrev inlägget precis innan jag skulle gå ombord flyget. Hann aldrig kolla vad jag hade skrivit. Skrev rakt ner från sinnet till paddan. :screwy:

Lite semester nu men sinnet jobbar ändå med att tänka om tunga lastbilen.

Re: Frågor om importering av tung lastbil.

InläggPostat: 14:22:46, 10-03-2017
av sailing
Jimmy Nilsson skrev:Nu är det iofs 3 ell 4 år sedan vi tog in Scanian från danmark Men inte behövdes där ngra intyg från tillverkaren. Vanlig ursprungskontroll sen regbesiktning bara. Färdskrivarkoll kan vara bra att få gjort innan med . Ett tips är att se till så att bilen klarar kontrollbesiktningen med. Går inte bilen igenom så får man inget regnr och för göra en enkel regbesiktning igen.

Tack för inlägget.

Har du någon ställe att rekommendera för köp av lastbil i Danmark?

Ingen som har importerad lastbil från Holland eller Tyskland?

Re: Frågor om importering av tung lastbil.

InläggPostat: 17:37:29, 10-03-2017
av stefansmark
Men inte kan du på fullaste allvar mena att du ska köpa en lastbil för att köra 200 - 300 mil per år?
Nu vet jag inte hur stor lastbil du vill köpa men en treaxlig bil med totalvikt om 26 ton kostar en hel del i vägavgift och försäkring.
Om du har drag på bilen blir bara vägavgiften ungefär 12 000, försäkringen 10 000, besiktning 1 000, säg 25 000 kronor totalt.
Du har då en milkostnad på 100 kronor milen innan du tankat och kört en meter, det kan aldrig vara ekonomiskt försvarbart.

Sedan ska du köpa bilen, reparera bilen, byta däck....

Re: Frågor om importering av tung lastbil.

InläggPostat: 17:57:35, 10-03-2017
av qqq
stefansmark skrev:Men inte kan du på fullaste allvar mena att du ska köpa en lastbil för att köra 200 - 300 mil per år?
Nu vet jag inte hur stor lastbil du vill köpa men en treaxlig bil med totalvikt om 26 ton kostar en hel del i vägavgift och försäkring.
Om du har drag på bilen blir bara vägavgiften ungefär 12 000, försäkringen 10 000, besiktning 1 000, säg 25 000 kronor totalt.
Du har då en milkostnad på 100 kronor milen innan du tankat och kört en meter, det kan aldrig vara ekonomiskt försvarbart.

Sedan ska du köpa bilen, reparera bilen, byta däck....

+ en värdeminskning på typ 10-15000 kr / år... fö en kontrollbesiktning går numera på hutlösa 1750 kr...

Re: Frågor om importering av tung lastbil.

InläggPostat: 00:44:03, 11-03-2017
av ls76
qqq skrev:
stefansmark skrev:Men inte kan du på fullaste allvar mena att du ska köpa en lastbil för att köra 200 - 300 mil per år?
Nu vet jag inte hur stor lastbil du vill köpa men en treaxlig bil med totalvikt om 26 ton kostar en hel del i vägavgift och försäkring.
Om du har drag på bilen blir bara vägavgiften ungefär 12 000, försäkringen 10 000, besiktning 1 000, säg 25 000 kronor totalt.
Du har då en milkostnad på 100 kronor milen innan du tankat och kört en meter, det kan aldrig vara ekonomiskt försvarbart.

Sedan ska du köpa bilen, reparera bilen, byta däck....

+ en värdeminskning på typ 10-15000 kr / år... fö en kontrollbesiktning går numera på hutlösa 1750 kr...

Skulle vara roligt att veta var du kan besikta en 3axlad bil för den summan, betalade i nov.-16 2200:- (ej färdskrivare) + 1axlad jigg så blev totalsumman lite över 3400:- hos SPB, Besikta ville ha över 3700:-
Hälsn.
Bosse