Sida 1 av 2

Besiktning av analog färdskrivare

InläggPostat: 20:33:50, 16-05-2017
av sailing
Hej!

En fråga avseende besiktning av en icke digital färdskrivare.

Vi köpte vår allra första tung lastbil förra veckan och vet inte när nästa besiktning är för min analoga pappers färdskrivare.

Finns det någon hemsida som man kan skriva in sitt reg nr och få veta när nästa besiktning är för färdskrivaren?

Re: Besiktning av analog färdskrivare

InläggPostat: 20:47:51, 16-05-2017
av Lukas
Har du kollat efter en klisterlapp i dörrkarmen på förarsidan? Där sitter den på min.
Har även sett inuti färdskrivare.

Re: Besiktning av analog färdskrivare

InläggPostat: 20:51:10, 16-05-2017
av sailing
Lukas skrev:Har du kollat efter en klisterlapp i dörrkarmen på förarsidan? Där sitter den på min.
Har även sett inuti färdskrivare.

Jag får kolla när lastbilen är servad .

Behöver man ens använda färdskrivare om man inte kommer köra lastbil och ta betalt för transport av gods?

Jag kommer endast köra den för att transportera min grävmaskin, grus och tippa massor.

Re: Besiktning av analog färdskrivare

InläggPostat: 21:40:29, 16-05-2017
av wildeside
det ska sitta en klisterlapp på dörrstolpen eller på baksidan på locket på färdskrivaren, där det står när den är/ska besiktas.
Hittar du inget av det så är det nog bäst att besikta så snart som möjligt.
Dryga böter på att ha obesiktad färdskrivare.

Re: Besiktning av analog färdskrivare

InläggPostat: 21:42:02, 16-05-2017
av sailing
wildeside skrev:det ska sitta en klisterlapp på dörrstolpen eller på baksidan på locket på färdskrivaren, där det står när den är/ska besiktas.
Hittar du inget av det så är det nog bäst att besikta så snart som möjligt.
Dryga böter på att ha obesiktad färdskrivare.

Tack!

Vilka företag besiktar färdskrivare inom norra Stockholm? Jag har gogglat men finner inget exakt för färdskrivarbesiktning.

Re: Besiktning av analog färdskrivare

InläggPostat: 21:47:32, 16-05-2017
av wildeside
Dom större lastbilsverkstäderna Scania, Volvo, Man och mercedes.

Re: Besiktning av analog färdskrivare

InläggPostat: 21:50:58, 16-05-2017
av Loke
sailing skrev:
Lukas skrev:Har du kollat efter en klisterlapp i dörrkarmen på förarsidan? Där sitter den på min.
Har även sett inuti färdskrivare.

Jag får kolla när lastbilen är servad .

Behöver man ens använda färdskrivare om man inte kommer köra lastbil och ta betalt för transport av gods?

Jag kommer endast köra den för att transportera min grävmaskin, grus och tippa massor.

Om du inte hittar någon klisterlapp eller dokumentation så börja med att kolla med transportstyrelsen, tror inte du får köra en meter med obesiktigad färdskrivare, oavsett yrkesmässig körning eller privat. Läste i en annan tråd att lastbilen gått inom någon myndighet, kan hända att bilen då varit befriad från att ha besiktigad färdskrivare.

Som ett råd i all välmening, kolla upp noga vad som gäller vid lastbilskörning, behövs YKB för det ni ska köra, behövs trafiktillstånd samt att ni har koll på kör och vilotider, kan bli väldiga tråkigheter om man missar något av detta och man blir invinkad av bister kontrollant.


Loke

Re: Besiktning av analog färdskrivare

InläggPostat: 10:55:14, 19-05-2017
av sailing
Kan man använda vilka färdskrivardiagramblad som helst?

Har en gamal Volvo fm7 4x2 årsmodell 1999.

Re: Besiktning av analog färdskrivare

InläggPostat: 12:11:07, 19-05-2017
av ls76
sailing skrev:Kan man använda vilka färdskrivardiagramblad som helst?

Har en gamal Volvo fm7 4x2 årsmodell 1999.

Vad menar du med vilka som helst? Satt det inte något blad i när du hämtade den så du ser hur det såg ut, det ska alltid sitta ett blad i är du kör bilen annars är det risk att skrivarnålarna blir skadade. Använder du bara bilen för privata transporter av maskin och förflyttning av massor eller gör du jobb åt andra?
Hälsn.
Bosse

Re: Besiktning av analog färdskrivare

InläggPostat: 12:18:15, 19-05-2017
av sailing
Nej, inga diagramblad inne vid avhämtning.

Så jag skrev på en pappersbit istället. Kommer använda bilen för egna uppgifter, som maskintransport, köpa grus och tippa egna schaktade massor.

Kommer inte bedriva någon åkeri eller ta betalt för det.

Re: Besiktning av analog färdskrivare

InläggPostat: 13:14:07, 19-05-2017
av Lundmark
Som Loke skriver så borde du ta och läsa på lite vad som gäller tung lastbil.
Oavsett om du ska använda den själv och även helt privat så måste du ha färdskrivare och följa kör och vilotidsreglerna.

Re: Besiktning av analog färdskrivare

InläggPostat: 17:41:53, 19-05-2017
av jörgen.ottosson
Du måste besiktiga färdskrivaren, du måste använda färdskrivarblad, och följa kör/vilotider.
Det finns inge undantag för "privata transporter"

De undantag som finns är kortfattat: Försvarsmakten, jordbruk, bärgning/räddningsfordon, och fordon under 7.5 ton eller veteranfordon som används ickekommersiellt.
http://transportstyrelsen.se/sv/vagtraf ... vilotider/

passa inga av undantagen in är det detta som gäller: http://transportstyrelsen.se/globalasse ... i-2015.pdf
(klipp ur länken ovan)
Bild

Nästan allt med färdskrivaren/kör/vilotider kostar 3000:- i böter per punkt... http://www.trafikjuristen.se/boter/poli ... vrigt1.htm

Re: Besiktning av analog färdskrivare

InläggPostat: 17:51:04, 19-05-2017
av ls76
Du måste ha stora arealer om du behöver en lb. för maskintransporter, köpa grus o.dl. Om du nu har minst C i behörighet vilket du måste ha + YKB för att få köra den, OM det nu inte är en veteran som endast används för körning till och från rallyn och träffar borde du veta vad som gäller för regler och hur diagramblad för din skrivare ser ut och hur ofta färdskrivaren ska besiktigas ( 2års intervall om det inte ändrats sista åren) Diagramblad ska alltid finnas i skrivaren när den används och alla uppgifter ifyllda, även baksidan.
Hälsn.
Bosse

Re: Besiktning av analog färdskrivare

InläggPostat: 18:14:59, 31-05-2017
av sailing
ls76 skrev:Du måste ha stora arealer om du behöver en lb. för maskintransporter, köpa grus o.dl. Om du nu har minst C i behörighet vilket du måste ha + YKB för att få köra den, OM det nu inte är en veteran som endast används för körning till och från rallyn och träffar borde du veta vad som gäller för regler och hur diagramblad för din skrivare ser ut och hur ofta färdskrivaren ska besiktigas ( 2års intervall om det inte ändrats sista åren) Diagramblad ska alltid finnas i skrivaren när den används och alla uppgifter ifyllda, även baksidan.
Hälsn.
Bosse

Vi har våra egna maskiner. Istället för att betala några tusen kr för varje gång man ska transportera sina tyngre maskiner, valde vi köpa kontant vår egen lastbil. Vi sparar kostnaderna där.

Istället för att köra flera rundor med lätta lastbilar , kan vi köpa större mängder och tippa på våra egna uppdrag.

Färdskrivaren är besiktgad nu framtill 2019.

Re: Besiktning av analog färdskrivare

InläggPostat: 18:20:59, 31-05-2017
av sailing
wildeside skrev:det ska sitta en klisterlapp på dörrstolpen eller på baksidan på locket på färdskrivaren, där det står när den är/ska besiktas.
Hittar du inget av det så är det nog bäst att besikta så snart som möjligt.
Dryga böter på att ha obesiktad färdskrivare.

Verkstaden har satt en klisterlapp på förrardörrstolpen som visar dagens datum för besiktningen.

Tack för inlägget och hjälpen!