Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hårt att växla till 2 och hög växeln.

4 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

sailing (trådstartaren)

#1 » 18:17:47, 27-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Köpte vår första tung lastbil, Volvo FM7 4x2 från 1999.

Behövde lite hjälp med växellådan.

Att växla till range låg och hög , där tvåan och hög växeln finns, är väldigt krävande att växla. Övriga växla är OK.

Är det någon annan som har haft en liknande erfarenhet?

Från vad jag minns, när lastbilen är avstängd och man växlar, det känns inte så svårt att växla till 2:an och hög växeln.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



orion47

#2 » 22:16:52, 27-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.Om den är långsam i rangeväxlingen och det är en Volvoväxellåda i den: Kolla luftslangen som går in i växellådan.Skruva loss nippeln i lådan det sitter ett litet filter där orginal typ keramikfilter. Det kan vara igenkladdat. Gör rent ,återmontera och testa.
Mvh Orion47
orion47
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:55, 24-02-2011
Ort: Kärna Va Götalandslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrovåg SG 10 (hobby) Honda 650 lsr, ,Morris Minor 1000 1959.Örn Sk
svarv, Arboga pelarborr, Örje LT1136 trädgårdstraktor

stefansmark

#3 » 22:42:34, 27-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min gamla F12'a tog jag lös och rengjorde hela manöverdelen på lådan, lite smörja så fungerade det mycket bättre.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Loke

#4 » 10:47:24, 28-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har renoverat rangerdelen (lufthistorien) på min FL7:a, på den var det svårt att få in lågregistret när lådan var kall. Tror jag bytte några o-ringar så blev det som nytt igen.

Men tänk på att man ska inte slita i växlarna på en lastbil, gäller liksom att man stannar upp i friläget och låter lådan lugna ned sig innan man vräker i nästa växel, mellan låg och hög måste det få ta sin tid. Det är inte alla gånger det överhuvudtaget går att gå över till högväxlarna om det är brant och man har lass på genom att det tar tid att växla upp, (tappar fart) då får man snällt ligga kvar i lågregistret tills uppförsbacken planat ut.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se