Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Om att fälla hydraulisk schaktlucka ned

4 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

sailing (trådstartaren)

#1 » 18:08:17, 31-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag behöver hjälp med "Hydraulisk schaktlucka" på baksidan av tippcontainern.

Jag tänker på denna https://st.mascus.com/image/product/lar ... 1773_4.jpg. Det där gröna luckan på backsidan av container som syns i bilden.


Luckan på baksidan som fälls ned från hytten innan man tippen lasten från lastbilen.

Jag är helt ny inom området.

Kan man fälla schaktluckan ned och se till att den inte kommer upp "oavsiktligt upp" förrän man trycker på knappen?

Tanken är att köra upp vår 5 ton grävare på vår lastbil. Jag har dock oroväckande tankar om att schaktlukan oavsitkligt kommer upp medan vi kör upp maskinen.

Jag hade tänkt fälla schaktluckan ned och stänga lastbilen men är rädd för hydrauliken agerar efter några minuter pch automatiskt ser till att luckan går upp som en säkerhetsgrej.

Hur brukar ni göra? Kan man fälla schaktluckan ned för en längre period utan att den kommer upp oavsiktiligt upp?

Vi har en gammal Volvo fm7 290.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



björkand

#2 » 19:19:59, 31-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en gammal Volvo med sån baklucka, den är luftdriven och stannar nere så länge knappen är intryckt men om jag slår av tändningen så åker den upp.
Därför brukar jag sätta fast den med en kedja när jag kör något långt (tex virke) som ej får plats på flaket.
Kör försiktigt/björkand

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
björkand
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:42, 26-12-2008
Ort: västmanland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: volvo 350 boxer
Volvo f616s, tipp o kran
Stiga park 4wd

konso1985

#3 » 20:20:19, 31-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sålenge den er hydraulisk så blir den stående i den posisjonen du setter den i når du slår av motoren.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
konso1985
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:25, 11-04-2012
Ort: Sør-Trøndelag/Nord-Trøndelag
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM T650 og Volvo lastvagnar

Loke

#4 » 18:02:06, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luckan på min lastbil regleras med luft och då jag köpte bilen stängdes luckan när jag slog av tändningen. Detta fick jag koppla om så att luckan nu manövreras oavsett om tändningen är på eller inte. Är ohållbart att stå med bilen igång mellan hyreshusen när man plockar av virke och liknande, kan ju även bli skador på gods som sticker ut om man skulle glömma sig att slå av tändningen.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se