Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Räkna ut axeltryck på lvx

32 inlägg • Sida 1 av 3
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 18:11:20, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har en gammal lastväxlare på jobbet som vi funderar att låta göra en ny vattentank till. Jag skulle vilja veta hur jag ska gå till väga för att räkna ut vad axeltrycken blir med lastad tank. Framaxeln är på 6,5ton så jag lurar på om framaxeltrycket kan bli för högt.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil



Åsa-Nisse

#2 » 20:20:03, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först måste du veta vad du har för axeltryck i tomme. Fram och bak ev boggiaxel. Tillåtna axel/ boggibelastningar.
Axelavstånd framaxel- driv- boggi. Vikt på vattentank fylld på lvx-ram.
Sen är det bara att räkna moment så får man ut n-värde var mittpunkten på lasten ska ligga i förhållande till drivaxel.
Lite klurigt att beskriva i text, men kom med dina siffror så blir det lättare.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

mattiaz (trådstartaren)

#3 » 23:13:57, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentligen vill jag göra tvärsom. Dvs optimera tanken efter bilen. Men tanken skulle behöva vara 6200mm lång då det ska stå en sexhjuling med kärra ovanpå tanken. Hur som helst så verkar det som om jag får åka och väga den då axelvikterna olastad inte framgår men vi kan väl gissa nåt så länge bara så jag ser hur beräkningen ska göras.

Axelavstånd: 4400+1350
Framaxeltryck: 6500kg
Boggietryck: 18000kg
Totalvikt 24500kg
Lastvikt: 13710kg
Tjänstevikt: 10790kg
Tankens vikt: 12000kg

Det borde inte vara mycket lastvikt kvar på framaxeln eg :???: Räknar man på ett teoretiskt axelavstånd på 4440+1350/2? Borde inte måttet från kroken till mitt mellan driv/stödaxel vara viktig?
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Åsa-Nisse

#4 » 10:52:56, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avståndet till kroken får man i sista läget när man räknat ut var tyngdpunkten på lasten ska ligga. Då får man mäta avståndet från n-värdet till kroken.
Du har ju lite marginal på lasten då max lastförmåga 24500-10790=13710kg och din tank väger 12000kg. Ger plats till en sexhjuling på 1710 kg.
Dock måste man ha tjänstevikten på framaxeln och boggin också för att kunna börja räkna
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

mattiaz (trådstartaren)

#5 » 14:18:45, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi kan låtsas att den väger 5500kg fram och 5490kg bak. Jag vill lära mig hur jag ska räkna först och främst så kan jag använda rätt siffror nr jag har vägt den.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Åsa-Nisse

#6 » 21:17:21, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK! men det skiter sig redan från början om tjänste är 5500+5490=10990 kg när du tidigare skrev 10790kg. Diff 200 kg..... Skit i det. Vi räknar på dina axel / boggitryck så får du max lastförmåga 13510kg ( 24500-5500-5490) och då kan vi räkna på det om du ska ha en tank på 12 ton och en sexhjuling dessutom.
Framaxeln tar 1000 kg till max tillåtet på 6500 Kg om tjänsten är 5500kg. Det blir då 12510 kvar som ska belasta boggin (18000-5490=12510)
Då kommer vi till N-värdet= momentberäkning från framaxeln. 12510Kg x axelavståndet 4,40+1,35/2=63488kgm / maxlast 13510=4,70m.
Tyngdpunkten på lasten inkl växlarram ska då ligga 4,70 m bakom framaxeln och då blir n-värdet -30cm. (30 cm bakom drivaxeln eller 37,5 cm framför boggicentrum.)
Räknar vi bara tanken på 12000 kg med fullt framaxeltryck på 6500 kg så blir det: 11000x5,075/12000=4,65. N-värde -25 cm. Det gör bara 5 cm på n-värdet då det är så lite last på framaxeln och det är detta som så många faller på när farbror blå plockar fram vågarna. Några få cm gör många kg på framaxeltrycket. Lägg gärna tillbaka tanken på -35 cm så får du möjlighet att ställa fram sexhjulingen och har lite marginal på framaxeln även om det skulle bli några kg över där bak.
Fler funderingar?
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

mattiaz (trådstartaren)

#7 » 10:56:25, 20-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar! :thumme:

Hittade uppgifterna i regbeviset tjv fram 5700, bak 5090. Alltså klarar framaxeln ännu mindre lastvikt...
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Åsa-Nisse

#8 » 13:05:20, 20-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Typiskt många krok och kranbilar
Då blir det bara 800 kg på framaxeln av totalt 13710kg ger 12910 på boggin
12910*5,075/13710= 4,78m. Ger 38 cm bakom driven teoretiskt.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

mattiaz (trådstartaren)

#9 » 13:21:39, 20-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag då inte tänker fel nu:
Lastväxlarkroken börjar ca 120cm bakom framaxeln, då ska tyngdpunkten på tanken ligga 4,78-120=3,58 från kroken?

Vilket isf blir problem då sexhjuling plus kärra är 620cm långt...
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Åsa-Nisse

#10 » 20:54:16, 20-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du tänkte bara halvvägs......
Kroken 1,20 bakom framaxel och sen en krokram på 20 cm ger 1,40 bakom framaxel. ( eller hade du räknat med den?) Då börjar tanken där och har 3.38 till tyngdpunkten (= mitten på tanken). Tanken blir då 6,76 lång. = God plats till din sexhjuling ovanpå. ( Har du kran på bilen också eller ska du hoppa upp?)
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

mattiaz (trådstartaren)

#11 » 23:50:38, 20-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ramen hade jag räknat med. Att ha en sån lång tank gör ju att det blir ett hiskeligt överhäng. Då får tanken helt enkelt börja längre bak och ett förvaringsskåp framför tanken.
Redan 6,2m gör att den sticker ut lite väl mycket. Har tittat på kärror med teleskopisk dragstång av den anledningen. Nuvarande tank är 6m och det är ett ganska rejält överhäng som det är.

Det borde väl gå att räkna ut hur tankens tyngdpunkt ändrar sig beroende på var man ställer 6-hjulingen den väger ca 550kg, sen ska det dit en pump som väger ca 200kg. Ställer man kärran längst fram och 6-hjulingen och pumpen längst bak så borde väl det hjälpa något iaf :klia:
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

wildeside

#12 » 00:06:24, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite om axelberäkningar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Är för gammal för att veta bäst!
wildeside
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:51:50, 18-04-2010
Ort: Norrköping
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

QV_

#13 » 10:56:58, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:Om jag då inte tänker fel nu:
Lastväxlarkroken börjar ca 120cm bakom framaxeln, då ska tyngdpunkten på tanken ligga 4,78-120=3,58 från kroken?

Vilket isf blir problem då sexhjuling plus kärra är 620cm långt...


Om man skall ha 12 ton vatten (typ) så är en tank på 2500 bredd och 2000 i höjd 2500 lång. (12500 liter)
den tar då 1,25 meter av de 3,58 och då får du 2,25 kvar.

Kan du ställa kärran på tvären?
Har inte uppfattat om du skall ställa 6 hjulingen ovanpå.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Åsa-Nisse

#14 » 11:10:09, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV.... Läs inlägg 3. Tanken bör vara 6,20 lång för sexhjulingen ska stå ovanpå.
Wilderside: Det var en bra och åskådlig liten skrift. Där är nog någon på Scania som tänkt till.
Mattiaz: Nu är du på rätt väg. Du kan ju korta tanken och göra som det passar. Huvudsaken att du får tyngdpunkten rätt. Att rulla eller vända sexhjulingen gör ju lite, men att flytta 550 kg några cm blir marginellt när du har 12 ton i tanken. Tänk på om föraren har ätit eller skitit nyss.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

mattiaz (trådstartaren)

#15 » 11:42:27, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pump och sexhjuling blir ju iaf 700kg som ist som tänkt vara fram på tanken kan sitta bak. Flyttar man det 5m bakåt så borde det göra nåt. Inser att det inte blir mycket, men alltid nåt :smile:

QV: intressant tänk utanför boxen men det skiter sig lite på flera punkter. Totalhöjden blir för hög och kärran är 3m lång. Dessutom borde det bli intressanta köregenskaper med en sådan hög tank :dancing_geek:

Jag funderar på ett materielskåp framför tanken med öppning åt bägge sidor. Här skulle man ju kunna tänka sig att man gör ett utrymme i mitten som pluggas mot tanken för att kunna få lite större tank den dagen vi byter till en annan lastväxlare :klia:
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se