Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Räkna ut axeltryck på lvx

29 inlägg • Sida 2 av 2
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

QV_

#16 » 12:20:48, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag har läst inlägg 3 men fick ett intryck av att TS ville ställa saker framför och bakom tanken och vart lite intressead av att räkna grovt på utrymmet.

En tank på typ 6000x2500 blir ju ungefär 1000 hög om man gör en "ramp" av tanken längs bak som man kan backa upp 6hjulingen på.
Med en tank på 1 meter i höjd så torde vagnen kunna backa ut över kroken eller är släpet med 2 axlar?

Problemet med "ramp" längs bak är att vikten minskar där och tanken åker då längre bak men då blir det mera plats för skåpet fram.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Yanmar YB401W

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


wildeside

#17 » 13:29:44, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:QV.... Läs inlägg 3. Tanken bör vara 6,20 lång för sexhjulingen ska stå ovanpå.
Wilderside: Det var en bra och åskådlig liten skrift. Där är nog någon på Scania som tänkt till.
Mattiaz: Nu är du på rätt väg. Du kan ju korta tanken och göra som det passar. Huvudsaken att du får tyngdpunkten rätt. Att rulla eller vända sexhjulingen gör ju lite, men att flytta 550 kg några cm blir marginellt när du har 12 ton i tanken. Tänk på om föraren har ätit eller skitit nyss.


Finns mycke intressant på scanias påbyggs support.
Jag byggde själv om en gammal schenker skåpbil till Lastväxlare och kran.
Gjorde alla beräkningar och påbyggnationer med hjälp av scanias support.
Fantastiskt nog stämde axeltrycken efter beräkningarna!
Är för gammal för att veta bäst!

1 person gillar det här inlägget.
wildeside
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:51:50, 18-04-2010
Ort: Norrköping
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

mattiaz (trådstartaren)

#18 » 18:20:21, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är nog dålig på att förklara... :huh:

Själva vattentanken kan få rymma 7,5-10m3 vatten och blir tex 5000x700x2530=8,9m3. Då skulle jag kunna sätta ett materielskåp framför tanken 1200x700x2530. Totallängden blir då 6200mm och då kan sexhjuling med kärra stå ovanpå. Sexhjulingen kommer endast att köras av och på när flaket står på backen. Vi kommer att använda lösa aluminiumramper.
mattiaz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

mattiaz (trådstartaren)

#19 » 15:52:14, 02-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya förutsättningar!

Efter diskussion med besiktning och Volvo så har vi nu en framaxel som tål 8ton i stället för 6,5t. Om jag räknar rätt så blir det då ett negativt n-värde på 1dm. Dvs att tyngdpunkten ska ligga framför drivaxeln.
12910*5,075/15210=4,31-4,4=0,09

Korrekt? :klia:
mattiaz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Åsa-Nisse

#20 » 20:27:24, 02-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Korrekt om....
26 ton totalt ( 8+18) kräver antingen luftfjädrad boggie eller tandem. Har du det, annars begränsas totalvikten till 25 ton.
Sen har jag för mig att negativt n-värde är bakom drivaxeln men det kvittar för du ska ha ditt precis som du räknat 9 cm framför.
Har du däremot totalvikt 25 ton så blir det 15 cm framför, om man räknar fullt framaxeltryck.
Räknar man bara 1300 last på framaxeln och fullt boggietryck 18 ton så hamnar du på 4,61. 21 cm bakom.
Jag hade nog siktat på mitt över driven för att få några kilo marginal på framaxeln till farbror blå.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

mattiaz (trådstartaren)

#21 » 20:50:14, 02-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart kan man läsa om max totalvikt? Tittade på transportstyrelsen och enl bruttoviktstabellen så är max vikt med aktuella axelavstånd 28t. Max boggietryck tolkar jag som 18t utan luft och 19t med luft. Nu har det iof ingen betydelse för så tungt kommer det inte att bli.

Precis som du säger kommer jag inte att sikta på att nyttja framaxeln max.
mattiaz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Mattias Petterson

#22 » 21:12:19, 02-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: Får man fråga vad du sysslar med som behöver en 6 hjulingen med släp och 9m3 vatten?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

mattiaz (trådstartaren)

#23 » 21:17:33, 02-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag jobbar på en räddningstjänsten i en mindre kommun. :smile:

1 person gillar det här inlägget.
mattiaz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Åsa-Nisse

#24 » 11:14:08, 03-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Transportstyrelsens bruttovikter på fordon
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... or-fordon/

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

mattiaz (trådstartaren)

#25 » 11:25:52, 03-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast det verkar ju ok med 26t om inte drivaxeltrycket överstiger 9,5t. Men det kanske det gör? Hur räknar man ut axeltryck för respektive axel? :klia:
mattiaz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Åsa-Nisse

#26 » 20:24:38, 03-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det räknar man inte ut. Antingen väger man eller kontaktar fordonstillverkaren och kollar hur lastfördelningen ligger på just din boggietyp. En vanlig 8-hjulig boggi med fjäderblad och boggilyft har ett större tryck på drivaxeln än på löpaxeln. Är det en s.k luffarboggi med enkelhjul bak så kan du ha 11+8 om den är luftfjädrad.
Däremot en tandemaxel med drivning på båda axlarna har alltid 50/50.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

esund

#27 » 22:14:12, 03-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl klart med 28ton bruttovikt på boggibil som har vägvänlig fjädring fr.o.m 1 april.
Om det inte blir ändringar vill säga.
esund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:09:53, 19-06-2011
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Åsa-Nisse

#28 » 10:44:33, 04-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På BK1? Tror det är tänkt att gälla för BK4 vägar och det blir det inte många.
Jag tror det när det är faktum.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

esund

#29 » 19:07:47, 04-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jajamen på BK1, tridem skulle få 33ton på BK4 och slippa kravet på 5m mellan sista/första mellan bil/vagn.
esund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:09:53, 19-06-2011
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates