Sida 2 av 3

Re: Räkna ut axeltryck på lvx

InläggPostat: 12:20:48, 21-11-2017
av QV_
Jo jag har läst inlägg 3 men fick ett intryck av att TS ville ställa saker framför och bakom tanken och vart lite intressead av att räkna grovt på utrymmet.

En tank på typ 6000x2500 blir ju ungefär 1000 hög om man gör en "ramp" av tanken längs bak som man kan backa upp 6hjulingen på.
Med en tank på 1 meter i höjd så torde vagnen kunna backa ut över kroken eller är släpet med 2 axlar?

Problemet med "ramp" längs bak är att vikten minskar där och tanken åker då längre bak men då blir det mera plats för skåpet fram.

Re: Räkna ut axeltryck på lvx

InläggPostat: 13:29:44, 21-11-2017
av wildeside
Åsa-Nisse skrev:QV.... Läs inlägg 3. Tanken bör vara 6,20 lång för sexhjulingen ska stå ovanpå.
Wilderside: Det var en bra och åskådlig liten skrift. Där är nog någon på Scania som tänkt till.
Mattiaz: Nu är du på rätt väg. Du kan ju korta tanken och göra som det passar. Huvudsaken att du får tyngdpunkten rätt. Att rulla eller vända sexhjulingen gör ju lite, men att flytta 550 kg några cm blir marginellt när du har 12 ton i tanken. Tänk på om föraren har ätit eller skitit nyss.


Finns mycke intressant på scanias påbyggs support.
Jag byggde själv om en gammal schenker skåpbil till Lastväxlare och kran.
Gjorde alla beräkningar och påbyggnationer med hjälp av scanias support.
Fantastiskt nog stämde axeltrycken efter beräkningarna!

Re: Räkna ut axeltryck på lvx

InläggPostat: 18:20:21, 21-11-2017
av mattiaz
Jag är nog dålig på att förklara... :huh:

Själva vattentanken kan få rymma 7,5-10m3 vatten och blir tex 5000x700x2530=8,9m3. Då skulle jag kunna sätta ett materielskåp framför tanken 1200x700x2530. Totallängden blir då 6200mm och då kan sexhjuling med kärra stå ovanpå. Sexhjulingen kommer endast att köras av och på när flaket står på backen. Vi kommer att använda lösa aluminiumramper.

Re: Räkna ut axeltryck på lvx

InläggPostat: 15:52:14, 02-02-2018
av mattiaz
Nya förutsättningar!

Efter diskussion med besiktning och Volvo så har vi nu en framaxel som tål 8ton i stället för 6,5t. Om jag räknar rätt så blir det då ett negativt n-värde på 1dm. Dvs att tyngdpunkten ska ligga framför drivaxeln.
12910*5,075/15210=4,31-4,4=0,09

Korrekt? :klia:

Re: Räkna ut axeltryck på lvx

InläggPostat: 20:27:24, 02-02-2018
av Åsa-Nisse
Korrekt om....
26 ton totalt ( 8+18) kräver antingen luftfjädrad boggie eller tandem. Har du det, annars begränsas totalvikten till 25 ton.
Sen har jag för mig att negativt n-värde är bakom drivaxeln men det kvittar för du ska ha ditt precis som du räknat 9 cm framför.
Har du däremot totalvikt 25 ton så blir det 15 cm framför, om man räknar fullt framaxeltryck.
Räknar man bara 1300 last på framaxeln och fullt boggietryck 18 ton så hamnar du på 4,61. 21 cm bakom.
Jag hade nog siktat på mitt över driven för att få några kilo marginal på framaxeln till farbror blå.

Re: Räkna ut axeltryck på lvx

InläggPostat: 20:50:14, 02-02-2018
av mattiaz
Vart kan man läsa om max totalvikt? Tittade på transportstyrelsen och enl bruttoviktstabellen så är max vikt med aktuella axelavstånd 28t. Max boggietryck tolkar jag som 18t utan luft och 19t med luft. Nu har det iof ingen betydelse för så tungt kommer det inte att bli.

Precis som du säger kommer jag inte att sikta på att nyttja framaxeln max.

Re: Räkna ut axeltryck på lvx

InläggPostat: 21:12:19, 02-02-2018
av Mattias Petterson
:off_topic: Får man fråga vad du sysslar med som behöver en 6 hjulingen med släp och 9m3 vatten?

Re: Räkna ut axeltryck på lvx

InläggPostat: 21:17:33, 02-02-2018
av mattiaz
Jag jobbar på en räddningstjänsten i en mindre kommun. :smile:

Re: Räkna ut axeltryck på lvx

InläggPostat: 11:14:08, 03-02-2018
av Åsa-Nisse
Transportstyrelsens bruttovikter på fordon
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... or-fordon/

Re: Räkna ut axeltryck på lvx

InläggPostat: 11:25:52, 03-02-2018
av mattiaz
Fast det verkar ju ok med 26t om inte drivaxeltrycket överstiger 9,5t. Men det kanske det gör? Hur räknar man ut axeltryck för respektive axel? :klia:

Re: Räkna ut axeltryck på lvx

InläggPostat: 20:24:38, 03-02-2018
av Åsa-Nisse
Det räknar man inte ut. Antingen väger man eller kontaktar fordonstillverkaren och kollar hur lastfördelningen ligger på just din boggietyp. En vanlig 8-hjulig boggi med fjäderblad och boggilyft har ett större tryck på drivaxeln än på löpaxeln. Är det en s.k luffarboggi med enkelhjul bak så kan du ha 11+8 om den är luftfjädrad.
Däremot en tandemaxel med drivning på båda axlarna har alltid 50/50.

Re: Räkna ut axeltryck på lvx

InläggPostat: 22:14:12, 03-02-2018
av esund
Det är väl klart med 28ton bruttovikt på boggibil som har vägvänlig fjädring fr.o.m 1 april.
Om det inte blir ändringar vill säga.

Re: Räkna ut axeltryck på lvx

InläggPostat: 10:44:33, 04-02-2018
av Åsa-Nisse
På BK1? Tror det är tänkt att gälla för BK4 vägar och det blir det inte många.
Jag tror det när det är faktum.

Re: Räkna ut axeltryck på lvx

InläggPostat: 19:07:47, 04-02-2018
av esund
Jajamen på BK1, tridem skulle få 33ton på BK4 och slippa kravet på 5m mellan sista/första mellan bil/vagn.

Re: Räkna ut axeltryck på lvx

InläggPostat: 18:08:08, 05-07-2019
av mattiaz
Bild
Bild
Bild
Bild

När den nu kommit på plats så kan jag ju bjuda på några bilder. Efter vägning så visar det sig att det finns lite drygt 2t kvar till maxlast och inga konstigheter med axeltrycken heller.

Edit: Jag klarar inte att rotera bilder i mobilen tydligen...