Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

brist på lastbilschaufförer i Sverige. 7.000 nya förare behöver åkerierna

52 inlägg • Sida 3 av 4
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

gute84 (trådstartaren)

#31 » 20:02:51, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

prata lite med åkare idag han mena att största problemet var att dom unga bara har c kort och inget mer, brist på kranförare och tungbärgare med
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot



qqq

#32 » 21:04:12, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:
gute84 skrev:...
du måste vara den ända som jag har hört som både har lastbilschaufförs utbildning och ingenjörsutbildning många år i skolan för dig


....då finns det minst två. :lmao: ( jag har lastbilskort och YKB, men jobbar som ingenjör.... har även ett antal kollegor, bara på min avdelning som även de har lastbil/busskort, om de har YKB vet jag inte.....även i min bekantskapskrets har rätt många C,CE eller DE men jobbar med annat.... :klia: ....det är inte helt ovanligt, men det kanske har blivit mera så bland yngre....bla pga värnplikt. )

Det var åtminstone på 80 talet i sthm inte ovanligt att (civil)ingenjörsstuderande körde på sommaren /helger åt SL, och fick genom dom gratis BEC*DE körkort. Jag gjorde så och det var då faktiskt ett askul sommarjobb att köra åt SL.

2 personer gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Ptr

#33 » 21:26:01, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

robin.gustavsson skrev:Brist chaufförer är det inte, men det är en j*vla brist på BRA chaufförer. Får man inte jobb idag då hänger det på att man är kass och har dåligt rykte på orten. Hårt men sant.
Häromkring börjar det bli ett problem nu när en stor del av grusbilarna ska ut och skotta men det finns inga lediga bilar som kan fortsätta med gruskörning.

Skickat från min F5321 via Tapatalk


Ingen brist på bra chaufförer heller - men jävligt ont om vettiga arbetsvilkor. Och då är det inte lönen det är fel på utan frustrationen över genomrutten planering där pengarna fullkomligt slarvas bort i idiotiskt övertidsuttag och bilar som inte hinner ses över förens de stannar eller är så dåliga att chaufförerna vägrar köra dem.

Där är gott om folk som nog tittat lite för mycket på Startrek eller något - för de tror de går att stråla på och av lasset på ingen tid alls, och väntetid inför lossning och lastning finns inte då man förväntas ställa på rast i alla lägen och inte få betalt. Sen har man den iden att bilar med släp körs i 80 km/timme eller skyltad hastighet - överallt utan hänsyn till om det går.
Än värre med tanke på att bränslet måste vara gratis för åkerierna så som vissa kör!

När man som arbetande chaufför då upplyser transportledare om att den bil man kör kör lagligt och tar lagliga raster mm så blir det en fråga tillbaks om man är dum i huvudet!

Nä det är inte ont om chaufförer - bara titta på hur många som har behörigheterna - men det är förvånande att inte fler vägrar jobba hos en del av företagen. Av någon märklig anledning så brukar det sammanfalla med att de som skriker mest över för få chaufförer så är det med de som har lite för stor personalomsättning mot vad som borde vara rimligt med tanke på de värden som "enheterna" betingar med bil och last.

3 personer gillar det här inlägget.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Michael Meier

#34 » 21:33:40, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt klart finns det flera sidor på myntet.

Vi alla enskilda människor berättar från våran synvinkel, ett sexkantigt mynt ..
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

robin.gustavsson

#35 » 22:42:49, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja många idioter till åkare finns det, men är man smart som anställd så sväler man stoltheten och går vidare till nästa åkare och hoppas på bättre tur där. Börja bråka resulterar bara i skitsnack. Dom oseriösa åkarna brukar inte bli långvariga. Oftast pga brist på kompetent personal.

Men att det går folk med CE och ykb arbetslösa innebär inte att det är arbetsbrist. Kolla diverse grupper på fb så söks det folk regelbundet. Prata med åkare så säger nästan alla att dom saknar folk.

För några år sedan var praxis i skogen att man ska ha kört annat i några år innan man hamnar i en timmerbil, idag är enda alternativet att anställa direkt från skolorna och ta kostnaden att lära upp.

Själv har jag varit anställd chaufför i 11 år(på ett och samma åkeri) så jag har lite koll på läget. Hade gärna kört eget man att hitta någon man kan lita på att anställa är lite för svårt i dagsläget.

Skickat från min F5321 via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Ptr

#36 » 23:06:00, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jotack vad inte långvariga - vissa av dessa stora etablerade åkerier finns och bär sig åt och biter sig kvar med långvariga kontrakt. Dessutom vinner de anbud på anbud när de lovar guld och gröna skogar till kunderna och visar tjusiga bilder på nya bilar i flottan. De överlever för att där är alltförmånga chaufförer som går med på att jiddra med färdskrivarn, jobba på rasterna och inte ha en aning om när och om de kommer i tid till att tex hämta på dagis. Inte heller vill de ha personal som är obekväma och anmäler fel om tex ett släp saknar broms eller att brysselventil inte fungerar eller hemska tanke - ens upptäcker att där är fullt med olja och klet i våttanken. Men folk söker de!
Senast redigerad av Ptr 23:10:38, 25-11-2017, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Ptr

#37 » 23:09:18, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så alla ni som hittat åkare att jobba för som är seriösa och där det fungerar som det ska, håll i denna det är de värda!

2 personer gillar det här inlägget.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Johankarlberg

#38 » 19:47:37, 30-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svårt att byta bransch med det förbannade ykb kravet.

22000+moms samt 4 veckor utan lön för att ta ykb för mig :(
Johankarlberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:43:22, 17-11-2017
Ort: Motala

gute84 (trådstartaren)

#39 » 19:59:09, 30-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

går det att lyfta momsen på ykb?
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

qqq

#40 » 20:08:32, 30-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:går det att lyfta momsen på ykb?

Ja, för företag.
En annan sak som är j-vligt orättvis i sverige är att om du som privatperson betalar utbildningskostnader så är de inte ens avdragsgilla, men för en del andra får den gratis via af, amu och liknande. Dessa personer kunde förr tom få betalt och dessutom som lök på laxen, få traktamentsersättning för att gå, för dom gratisutbildningar.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

gute84 (trådstartaren)

#41 » 20:13:20, 30-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johankarlberg skrev:Svårt att byta bransch med det förbannade ykb kravet.

22000+moms samt 4 veckor utan lön för att ta ykb för mig :(


har du eget eller är du anställd?
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Ptr

#42 » 20:35:16, 30-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:
gute84 skrev:går det att lyfta momsen på ykb?

Ja, för företag.
En annan sak som är j-vligt orättvis i sverige är att om du som privatperson betalar utbildningskostnader så är de inte ens avdragsgilla, men för en del andra får den gratis via af, amu och liknande. Dessa personer kunde förr tom få betalt och dessutom som lök på laxen, få traktamentsersättning för att gå, för dom gratisutbildningar.


Jovisst - eller så är det csn som gäller för yrkesutbildning. Lyckades ta både buss och lastbil på det sättet.

1 person gillar det här inlägget.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Johankarlberg

#43 » 21:05:18, 30-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:
Johankarlberg skrev:Svårt att byta bransch med det förbannade ykb kravet.

22000+moms samt 4 veckor utan lön för att ta ykb för mig :(


har du eget eller är du anställd?


Just nu anställd . Men kan lösa det via brorsan för att lyfta moms
Johankarlberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:43:22, 17-11-2017
Ort: Motala

Johankarlberg

#44 » 21:06:41, 30-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ptr skrev:
qqq skrev:
gute84 skrev:går det att lyfta momsen på ykb?

Ja, för företag.
En annan sak som är j-vligt orättvis i sverige är att om du som privatperson betalar utbildningskostnader så är de inte ens avdragsgilla, men för en del andra får den gratis via af, amu och liknande. Dessa personer kunde förr tom få betalt och dessutom som lök på laxen, få traktamentsersättning för att gå, för dom gratisutbildningar.


Jovisst - eller så är det csn som gäller för yrkesutbildning. Lyckades ta både buss och lastbil på det sättet.



Har kontaktat lite Komvux men verkar inte som man endast kan ta ykb delen där. Allt lr inget. Skrev upp ce idag så har snart allt utan ykb klart

1 person gillar det här inlägget.
Johankarlberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:43:22, 17-11-2017
Ort: Motala

jörgen.ottosson

#45 » 21:16:05, 30-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man jämför vad andra utbildningar som du kan få jobb på "kostar" så är det inte så farligt ( i kronor räknat.....jämför med studielån efter högskolestudier för tex. sjuksköterska, lärare eller ingenjör ) .....sen kan man alltid ha åsikter om innehåll, relevans mm men det skiljer nog både mellan utbildare och den som hår åsikten....
Deus ex machina

3 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se