Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

brist på lastbilschaufförer i Sverige. 7.000 nya förare behöver åkerierna

52 inlägg • Sida 1 av 4
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

gute84 (trådstartaren)

#1 » 20:41:17, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.di.se/nyheter/stor-brist-pa ... haufforer/

läste den idag men en fråga man undrar om då varför stiger inte lönerna då och ingen ställer inte ens frågan till åkeri förbunden. vilka unga vill välja ett yrke där lönen inte ens växer

har flera polare som har slutat köra för att lönen inte hängt med som den har gjort i andra yreken där det är brist på folk
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot



qqq

#2 » 21:31:24, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket j*vla skitsnack det här är, denna sk brist. Jag har kontaktat åtminstone 5 stora lastbilscentraler här i byn och frågat om jobb.
De har tillsammans ca 500 åkerier av olika storlek. EN (1) åkare hörde av sig efter jag frågat en central två gånger om de hade något behov av chaffisar. :sad:
Samma sak med den sk bristen på ingenjörer. Vilken fet j*vla lögn det också är. Jag har sökt ett flertal tekniker / ingenjörs-jobb på ett större tillverkningsföretag och de har ALLTID minst 20 sökande, ibland uppåt 40 st på varje ledigt jobb fick jag veta av deras hr avdelning.
Samma sak på andra ingenjörsarbetsplatser. De har alltid minst 10 sökande till varje tjänst.
Den enda bristen som möjligen finns, är på erfarna programmerare, inom exv COBOL.

Men om man upprepar en lögn tillräckligt mycket så blir det en sanning, speciellt i sverige.
Hade inte sverige haft så fantastiskt totalt värdelösa sk journalister, och som gjorde det det borde göra, dvs kolla upp saker, isf att rapa upp sådant som div lobbygrupper rapar ur sig, så skulle alla få en klarare bild av hur det igentligen ser ut på arbetsmarknaden.

4 personer gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Towil

#3 » 21:44:35, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bristen rör väl de som kör för österupesika villkor.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

63an

#4 » 21:56:35, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Misstänker också att Take it or leave it för bladdrar man om så många sökande så är de bullshit0! Lönen är satt för den dumme! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

MartesMartes

#5 » 21:59:48, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir väl som taxibranschen. Det GÅR inte att konkurrera med de som har statligt finansierade löner! :???:

1 person gillar det här inlägget.
MartesMartes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:58, 30-12-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle (TED20)
Holder C30
Dodge M885
Chevy Van G20

gute84 (trådstartaren)

#6 » 22:24:00, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

lite olika siffror http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6782086

här menar dom ju att det hänger på ykb ?
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Bengt Erik Eriksson

#7 » 22:53:44, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sån tidningsanka som syftar till att folk ska söka sig till utbildningen och bidra till löndedumpningen när de är färdiga.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Nickebonne

#8 » 23:01:36, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast att det skulle vara helt uppåt väggarna är inte sant. Här i söder skriker iallafall åkerierna efter personal o många chaffisar jobbar mycket över för att hålla bilarna rullande.
Lönen är väl inte direkt dålig heller, hörde ett åkeri där chafförerna låg ute 7 dagar i månaden och utan övertid tjänar de 30.000 efter skatt. Vem tjänar det utan högre utbildning?
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

1 person gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

gute84 (trådstartaren)

#9 » 23:16:34, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne skrev:Fast att det skulle vara helt uppåt väggarna är inte sant. Här i söder skriker iallafall åkerierna efter personal o många chaffisar jobbar mycket över för att hålla bilarna rullande.
Lönen är väl inte direkt dålig heller, hörde ett åkeri där chafförerna låg ute 7 dagar i månaden och utan övertid tjänar de 30.000 efter skatt. Vem tjänar det utan högre utbildning?


hantverkare med samma övertid men vem vill jobba 7 dagar i veckan
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

gute84 (trådstartaren)

#10 » 23:19:32, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

här har jag inte hört om nån stor brist

jag ringde runt för nåt år sen för jag var sugen på ta c kort och jobba lite extra mest för kul och då var det ingen brist på att få jobb nu vart det inte så för jag hade inte råd med körkortet och ykb tillsammans
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

igelkottar

#11 » 12:31:55, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis MartesMartes :bira: :bira:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

R_Bergsten

#12 » 15:26:50, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne skrev:Fast att det skulle vara helt uppåt väggarna är inte sant. Här i söder skriker iallafall åkerierna efter personal o många chaffisar jobbar mycket över för att hålla bilarna rullande.
Lönen är väl inte direkt dålig heller, hörde ett åkeri där chafförerna låg ute 7 dagar i månaden och utan övertid tjänar de 30.000 efter skatt. Vem tjänar det utan högre utbildning?
Då lär de ju har mer i timmen än lön enligt avtal för inre blir de 10000 kr i traktamente på 7 övernattningar. Jag jobbar 4 dagar i veckan x 10 timmar och brukar bli ett par timmar övertid i månaden får ihop typ 20000 efter skatt. Så för 10000 extra skulle jag gärna ligga kvar 7 nätter i lastbilen

1 person gillar det här inlägget.
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

PerJohansson

#13 » 16:34:28, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:Samma sak med den sk bristen på ingenjörer. Vilken fet j*vla lögn det också är. Jag har sökt ett flertal tekniker / ingenjörs-jobb på ett större tillverkningsföretag och de har ALLTID minst 20 sökande, ibland uppåt 40 st på varje ledigt jobb fick jag veta av deras hr avdelning.
Samma sak på andra ingenjörsarbetsplatser. De har alltid minst 10 sökande till varje tjänst.
Den enda bristen som möjligen finns, är på erfarna programmerare, inom exv COBOL.


Jag har sökt 5-6 stycken tekniker-/ingenjörsjobb inom det gångna året och blivit kontaktad senast dagen efter inskickad ansökan på samtliga. Endast ett blev avslag och resten gav ett konkret erbjudande inom ett par veckor.
Hela min avgångsklass 2014 hade jobb innan eller ett par månader efter examen, så efterfrågan är ett faktum. Jag har även sett från andra sidan hur svårt det är att få nya kollegor.
Sen kanske man inte kan se hur behovet ser ut efter antalet sökande. Det är oftast en majoritet som inte ens uppfyller hälften av det som önskas.

1 person gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

qqq

#14 » 17:34:41, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:
qqq skrev:Samma sak med den sk bristen på ingenjörer. Vilken fet j*vla lögn det också är. Jag har sökt ett flertal tekniker / ingenjörs-jobb på ett större tillverkningsföretag och de har ALLTID minst 20 sökande, ibland uppåt 40 st på varje ledigt jobb fick jag veta av deras hr avdelning.
Samma sak på andra ingenjörsarbetsplatser. De har alltid minst 10 sökande till varje tjänst.
Den enda bristen som möjligen finns, är på erfarna programmerare, inom exv COBOL.


Jag har sökt 5-6 stycken tekniker-/ingenjörsjobb inom det gångna året och blivit kontaktad senast dagen efter inskickad ansökan på samtliga. Endast ett blev avslag och resten gav ett konkret erbjudande inom ett par veckor.
Hela min avgångsklass 2014 hade jobb innan eller ett par månader efter examen, så efterfrågan är ett faktum. Jag har även sett från andra sidan hur svårt det är att få nya kollegor.
Sen kanske man inte kan se hur behovet ser ut efter antalet sökande. Det är oftast en majoritet som inte ens uppfyller hälften av det som önskas.

Ja då är det bara att gratulera. Här i fjollträsk är det ingen brist på tekniker/ingenjörer. En bekant i min ålder som är väldigt duktig på elektronik, datorer och mekanik, certifierad flygtekniker på 4-5 tunga flygmaskiner typ B737 mfl, var tvungen att skicka iväg över 70 ansökningar innan han bärgade hem ett kneg.

Många gånger så får man inte ens ett "tack för visat intresse", speciellt om något j*vla rekryterings/bemannings-företag är inblandat.
De har så många ansökningar, så de sk-ter i och meddela något.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

gute84 (trådstartaren)

#15 » 18:15:59, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad konstigt för polarens tjej är går ut KTH till sommaren som byggnadsingenjör och alla i hennes klass har redan fått jobb hon ska jobba på förbifart stockholm

du måste vara den ända som jag har hört som både har lastbilschaufförs utbildning och ingenjörsutbildning många år i skolan för dig
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se