Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

brist på lastbilschaufförer i Sverige. 7.000 nya förare behöver åkerierna

52 inlägg • Sida 2 av 4
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

PerJohansson

#16 » 18:28:02, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:
PerJohansson skrev:
qqq skrev:Samma sak med den sk bristen på ingenjörer. Vilken fet j*vla lögn det också är. Jag har sökt ett flertal tekniker / ingenjörs-jobb på ett större tillverkningsföretag och de har ALLTID minst 20 sökande, ibland uppåt 40 st på varje ledigt jobb fick jag veta av deras hr avdelning.
Samma sak på andra ingenjörsarbetsplatser. De har alltid minst 10 sökande till varje tjänst.
Den enda bristen som möjligen finns, är på erfarna programmerare, inom exv COBOL.


Jag har sökt 5-6 stycken tekniker-/ingenjörsjobb inom det gångna året och blivit kontaktad senast dagen efter inskickad ansökan på samtliga. Endast ett blev avslag och resten gav ett konkret erbjudande inom ett par veckor.
Hela min avgångsklass 2014 hade jobb innan eller ett par månader efter examen, så efterfrågan är ett faktum. Jag har även sett från andra sidan hur svårt det är att få nya kollegor.
Sen kanske man inte kan se hur behovet ser ut efter antalet sökande. Det är oftast en majoritet som inte ens uppfyller hälften av det som önskas.

Ja då är det bara att gratulera. Här i fjollträsk är det ingen brist på tekniker/ingenjörer. En bekant i min ålder som är väldigt duktig på elektronik, datorer och mekanik, certifierad flygtekniker på 4-5 tunga flygmaskiner typ B737 mfl, var tvungen att skicka iväg över 70 ansökningar innan han bärgade hem ett kneg.

Många gånger så får man inte ens ett "tack för visat intresse", speciellt om något j*vla rekryterings/bemannings-företag är inblandat.
De har så många ansökningar, så de sk-ter i och meddela något.


Upplever det helt tvärtom, de som är bäst på att följa upp brukar vara rekryteringsfirmorna. Bemannings-/rekryteringsföretag har oftast liten kunskap om arbetet i fråga, men de är i många fall mycket bättre än rekryterande chef på att ställa de frågor som ger flyt i en intervju så man som intervjuobjekt kan få fram det man vill ha sagt och det som är viktigt. De är ju trots allt proffs på att ha kontakt med människor.

Det var faktiskt en hel del på skolan som flyttade till Stockholm för att de fick jobb där. Så helt dränerat på arbetstillfällen är det nog inte. Det är nog i många fall en attitydfråga hur det går om man på pappret uppfyller alla kriterier.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55



Nickebonne

#17 » 20:46:50, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

R_Bergsten skrev:
Nickebonne skrev:Fast att det skulle vara helt uppåt väggarna är inte sant. Här i söder skriker iallafall åkerierna efter personal o många chaffisar jobbar mycket över för att hålla bilarna rullande.
Lönen är väl inte direkt dålig heller, hörde ett åkeri där chafförerna låg ute 7 dagar i månaden och utan övertid tjänar de 30.000 efter skatt. Vem tjänar det utan högre utbildning?
Då lär de ju har mer i timmen än lön enligt avtal för inre blir de 10000 kr i traktamente på 7 övernattningar. Jag jobbar 4 dagar i veckan x 10 timmar och brukar bli ett par timmar övertid i månaden får ihop typ 20000 efter skatt. Så för 10000 extra skulle jag gärna ligga kvar 7 nätter i lastbilen

Jag kan inte det utantill men åkeriet betalar över avtal för att få bra folk och sedan handlar det mycket om hur många timmar man kör natt. Men nog fan går det att tjäna pengar, känner en som kör ut bensin/diesel till mackar 12 timmar skift dag/natt plus övertid. Han tjänade styvt 500 innan skatt ifjol.
Att det finns folk som ingen vill anställa kommer vi nog aldrig ifrån...
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

2 personer gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

qqq

#18 » 21:08:54, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från do:

http://www.do.se/om-diskriminering/skyd ... ingsgrund/

citat:

"Äldre missgynnas
Dåvarande Riksförsäkringsverket undersökte attityder till äldre med hjälp av 750 telefonintervjuer med slumpmässigt utvalda arbetsgivare (Riksförsäkringsverket, 2001). Resultatet tyder också på att äldre arbetstagare missgynnas. Studien visade att drygt sju av tio personalchefer, sällan eller aldrig nyanställer personer över 50 år. Trots detta ansåg bara var femte personalchef att unga personer är mer produktiva."

1 person gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

robin.gustavsson

#19 » 21:14:12, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brist chaufförer är det inte, men det är en j*vla brist på BRA chaufförer. Får man inte jobb idag då hänger det på att man är kass och har dåligt rykte på orten. Hårt men sant.
Häromkring börjar det bli ett problem nu när en stor del av grusbilarna ska ut och skotta men det finns inga lediga bilar som kan fortsätta med gruskörning.

Skickat från min F5321 via Tapatalk

6 personer gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

InläggDetta inlägg har raderats av qqq den 21:16:36, 24-11-2017.

Bengt Erik Eriksson

#21 » 13:35:02, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:Från do:

http://www.do.se/om-diskriminering/skyd ... ingsgrund/

citat:

"Äldre missgynnas
Dåvarande Riksförsäkringsverket undersökte attityder till äldre med hjälp av 750 telefonintervjuer med slumpmässigt utvalda arbetsgivare (Riksförsäkringsverket, 2001). Resultatet tyder också på att äldre arbetstagare missgynnas. Studien visade att drygt sju av tio personalchefer, sällan eller aldrig nyanställer personer över 50 år. Trots detta ansåg bara var femte personalchef att unga personer är mer produktiva."


Hmm.. Kritiskt läge alltså. Vad sk man göra? "förorena närmsta vattendrag" ?? Flytta 50 mil för att undgå sitt eget rykte? Vet inte vad för rykte jag har men för säkerhets skull??
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Ivar Risslén

#22 » 13:56:59, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

robin.gustavsson skrev:Brist chaufförer är det inte, men det är en j*vla brist på BRA chaufförer. Får man inte jobb idag då hänger det på att man är kass och har dåligt rykte på orten. Hårt men sant.
Häromkring börjar det bli ett problem nu när en stor del av grusbilarna ska ut och skotta men det finns inga lediga bilar som kan fortsätta med gruskörning.

Skickat från min F5321 via Tapatalk


Det är inte säkert att du är dålig chaufför det kan räcka att du har krävt dina rättigheter för att få dåligt rykte. Alla arbetsgivare är inte guds bästa barn utan när någon säger emot, så sprider de gärna ut hur dålig den personen är. Och den personen kanske bara har velat ha ut sin övertidsersättning.
Errare humanum est

5 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Mattias Petterson

#23 » 14:13:52, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det är knepigt med yngre arbetskraft idag, de har ju fått lära sig i skolan att de blir kränkta för minsta lilla och säger ofta " nä det tänker inte jag göra" om saker som övriga personal gör.. samt att de bor i telefonen så fort tillfälle ges!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Ivar Risslén

#24 » 14:16:09, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr är det inte bara yngre som gör det utan även deras föräldrar kan vara på samma vis.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

gute84 (trådstartaren)

#25 » 15:38:34, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ser ofta äldre män på byggen med mobilen i högsta hugg och ofta kollar dom blocket

2 personer gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Michael Meier

#26 » 18:31:22, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:ser ofta äldre män på byggen med mobilen i högsta hugg och ofta kollar dom blocket


:mrgreen:

Det måste vara trettioplussare..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Alrik

#27 » 18:36:23, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är svårt att få tag på folk som vill och kan något. Finns gott om A till B människor, folk som oftast kan flytta ett ekipage mellan två punkter. Dom som inte lyckas få ett jobb hos något åkeri hamnar på lotsfirmor där man får jobba trots avsaknad av kunskap och intresse.

Arbetsförmedlingens lättaste åtgärd för att förbättra statistiken på folk som är i utbildning är att ge dom tunga behörigheter samt YKB. En av tio blir vettig chaufför, tre-fyra av tio jobbar inom branschen, resten är hos arbetsförmedlingens nästa åtgärd.

Extragubbarna som fanns före YKB kravet finns inte längre även fast åkerierna betalar utbildningen utan krav på att köra. De kommer inte bli bättre heller.

Källor
11 år som chaufför. Vän med en åkeriägare. Jobbat med en utbildare.

PS. Två åkerier ringer nästan och tjatar att jag ska köra åt dom. Får köra när jag vill och hur mycket jag vill. Ds.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

jörgen.ottosson

#28 » 19:34:12, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:...
du måste vara den ända som jag har hört som både har lastbilschaufförs utbildning och ingenjörsutbildning många år i skolan för dig


....då finns det minst två. :lmao: ( jag har lastbilskort och YKB, men jobbar som ingenjör.... har även ett antal kollegor, bara på min avdelning som även de har lastbil/busskort, om de har YKB vet jag inte.....även i min bekantskapskrets har rätt många C,CE eller DE men jobbar med annat.... :klia: ....det är inte helt ovanligt, men det kanske har blivit mera så bland yngre....bla pga värnplikt. )
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

gute84 (trådstartaren)

#29 » 19:52:12, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

grattis då :grin:

offtopic viste inte att i sverige att Ingenjör inte är en skyddad yrkestitel och vem som helst kan kalla sig det jag trodde man behövde ha en examen
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

jörgen.ottosson

#30 » 20:01:30, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...ja så är det, men det är svårt att få ett ing.jobb utan en examen/utbildning.... :wave: (och båda har jag...och även de övriga kolegorna)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se