Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Få loss bromstrumma

34 inlägg • Sida 2 av 3
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Åsa-Nisse

#16 » 09:54:14, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gasolbrännare modell större. Trumman utvidgar sig mer än bromsbanden så det borde gå att få trumman att släppa. Det är det fenomenet som gör att bilar tappar bromsarna i alperna om de fisbromsar för mycket.
Värm hela trumman runt om så den inte slår sig och blir oval.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm



Michael Meier

#17 » 09:59:24, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så att bromsvätskan går över till gasform ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Orsa

#18 » 12:14:49, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid överhettning i alperna händer en sak eller båda:

1) Dels gör hettan att materialens tillstånd övergår till annat än de var och det blir helt enkelt ingen tillräcklig friktion längre mellan belägg/skiva (kan bli rött). Det blir liksom "nya" material med andra egenskaper när det går för långt. Friktionen försvinner. En blöt tvål är ett annat material än en torr tvål liksom. FAst då är det vatten och inte hetta inblandat.
Friktionen bygger bara mer hetta. Skeendet går åt fel håll, mot katastrof. Vore det tillräcklig friktion så skulle bromsen funka.


2) Även fast bromsar inte blir överhettade kan högre värme under en viss tid leda till att beläggen leder så pass mycket värme genom kolv/ok att bromsvätskan kokar (den innehåller också säkert massa löst gas/luft) och förångas. Då får man "luft" i systemet och man tappar tryckkraften mot kolven/-ar. Är sen bromsvätskan gammal och har tagit åt sej vatten/fukt också så finns det en lägre kokpunkt på vatten än på bromsvätskan som förvärrar risken för gas/luft i systemet. Det går åt pipan tidigare då.

Vet inte om en trumbroms skyddar bromsvätskan bättre till skillnad mot en skivbroms där det känns som mer metall som leder över mellan hettan/friktionen och olja.
Ju längre bort bromsklockan, cylindern sitter och man kör med hävarm, dess bättre i ett oljesystem.
I ett luftsystem kan väl egentligen bara fall 1 inträffa.
Annars kyler sej en skivbroms bättre än en trumma där man även "stänger in" backarna inuti.
Industribromsar kan ofta ha utanpåliggande backar (godståg ex vis)

https://www.youtube.com/watch?v=JgHPwzrrwUg
Konstruera friktionsbromsar är konsten att skapa värme av den rörelseenergi som ska stoppas och kyla bort den, så att inte materialen blir som 1) ovan.
På en bil är bromseffekten kortvarigt troligen ca 1000hk, på samma sätt en lastbil sannolikt mer än 5000 hk

2 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Landmann

#19 » 12:42:45, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kokande bromsvätska är ingen höjdare, speciellt på ett framhjul på en hoj, det tvärnöp.
Tror också på värma upp den
"Hur långt är ett snöre?"
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

atlashjul

#20 » 00:07:48, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mja värma ä ju ok men varför värma trumman? Om backarna står ute, innanför eventuell slitkant så hjälper det ju inte att värma trumman.. Ska man elda upp i dom temperaturerna så banden smälter,så är det inget fett kvar i det navet sen, då blir det ju broms när lagret skär och navet ramlar av å spindeln ligger på backen :lmao:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Martin.Eriksson (trådstartaren)

#21 » 21:26:56, 05-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite uppdatering.
Är ju bygge av växlarvagn till traktorn de hela handlar om.
Gjorde nytt test med grävarn idag och nu var det bart så nu gled ju inte traktorn å vagn omkring som en vante när man härja med grävarn så nu släppte de efter lite gnussande..
Har dragit av trummorna på stödaxeln häromdan å slipat med stålborste på borrmaskin i trummorna och även lite på backarna så dom inte är rostiga.
Smörjt prylen som ja inte vet vad de heter, ser ut som en bromskolv. den som bromsaxeln går in i. på äldre lastbilar brukar de ju bara vara en excentrisk pryl som ser ut som ett S
Sen monterat ihop och monterar man bara däck så ska de snurra oxå..
Har fixat slangar till hydrauliken så nu går de köra kroken oxå..
Håller på monterar lite mer fästen som håller kroken mot chassiet då dom plockat av växlarn förut å sen bara lagt tillbaka den utan satt fast den mer än några bultar..
Dit med 4 däck och göra klart fästena så är den "körbar" sen.. bara lite bromsar å lyse kvar då..

Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

stefansmark

#22 » 21:36:32, 05-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en volvoaxel med z-kam bromsar kanske?

På en sådan axel är det två kolvar, en upp och en nere som pressas ut.
Justeringarna är lite knepiga, jag skulle ta bort alltihopa om jag inte hade tänkt hålla alltihopa i skick.
Det är väldigt dyra delar till de axlarna om du ska ha bromsarna i ordning.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Martin.Eriksson (trådstartaren)

#23 » 21:40:26, 05-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser onekligen ut o va sån axel!
Tanken är väl å ha det i skick så man kan ha bromsar som funkar...
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

stefansmark

#24 » 21:42:56, 05-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ajdå, själv hade jag sökt mig en axel från en scania med s kam.
Prova montera klockor och se vad som händer, det kanske fungerar med lite tur.
Stöter du på problem har jag instruktioner för justering och inställning, jag har likadana bromsar på min fm12 lastväxlare.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Martin.Eriksson (trådstartaren)

#25 » 21:47:04, 05-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bromsaxlarna å den där klumpen som trycker ut backarna verkar då funka bra på stödaxeln. har inte rivit nå med dom på driven så vet inte skick där än..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

stefansmark

#26 » 21:52:30, 05-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du har isär så kan du kolla att gummidamaskerna runtom bromskolvarna är hela, går de sönder far det in skräp i mekanismen.
Justeringen sitter på baksidan, jag tror det är en 11 mm hylsa som ska användas. Tryck in skruven ordentligt, du känner när den går kuggar i, skruva sedan för att justera.

Om du tar isär runtikring kolvarna etc. så kan försök att inte skruva av hatten på kolven alternativt mäta upp alltihopa så du slipper göra en nollställning. Då behövs det grejjer för att mäta in alltihopa igen.

Ska du bara ha hyfsade bromsar så kanske det räcker med att få en axel i ordning, du kanske rentav slipper skruva så mycket.

1 person gillar det här inlägget.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Martin.Eriksson (trådstartaren)

#27 » 22:03:31, 05-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej. låter som krånglig konstruktion men vi får väl se senare hur de ser ut.. kanske inte är så mycket pyssel å få de å funka..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Martin.Eriksson (trådstartaren)

#28 » 15:39:44, 06-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det släppa på bromsarna genom å vrida baklänges på justeringen eller är de nån envägs historia?
Har satt fast växlarn idag och monterat lite däck. streta lite från början men bara man kom på en bar fläck så börja dom snurra så nu snurrar alla hjul.
Bara bromsar lyse å nå skärmar kvar nu..
Bra med grävare när man behöver domkraft :grin:

Bild
Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

atlashjul

#29 » 17:24:10, 06-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja du kan släppa med samma skruv, Måste klämma in helt, (Enligt min mening skitbromsar! när det är lite slitet/rostat) tanken med systemet är att backarna är helt flytande.ltså ingen ankarpunkt som vanlig s-kam

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

stefansmark

#30 » 11:54:21, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

z-kam är ett riktigt bra bromssystem så länge det underhålls och fungerar som det ska.
Kom ihåg att trycka in skruven hela vägen i botten, det ska kugga i där inne för att du ska kunna justera.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se