Vid överhettning i alperna händer en sak eller båda:
1) Dels gör hettan att materialens tillstånd övergår till annat än de var och det blir helt enkelt ingen tillräcklig friktion längre mellan belägg/skiva (kan bli rött). Det blir liksom "nya" material med andra egenskaper när det går för långt. Friktionen försvinner. En blöt tvål är ett annat material än en torr tvål liksom. FAst då är det vatten och inte hetta inblandat.
Friktionen bygger bara mer hetta. Skeendet går åt fel håll, mot katastrof. Vore det tillräcklig friktion så skulle bromsen funka.
2) Även fast bromsar inte blir överhettade kan högre
värme under en viss tid leda till att beläggen leder så pass mycket värme genom kolv/ok att bromsvätskan kokar (den innehåller också säkert massa löst gas/luft) och förångas. Då får man "
luft" i systemet och man tappar tryckkraften mot kolven/-ar. Är sen bromsvätskan gammal och har tagit åt sej vatten/fukt också så finns det en lägre kokpunkt på vatten än på bromsvätskan som förvärrar risken för gas/luft i systemet. Det går åt pipan tidigare då.
Vet inte om en trumbroms skyddar bromsvätskan bättre till skillnad mot en skivbroms där det känns som mer metall som leder över mellan hettan/friktionen och olja.
Ju längre bort bromsklockan, cylindern sitter och man kör med
hävarm, dess bättre i ett oljesystem.
I ett luftsystem kan väl egentligen bara fall 1 inträffa.
Annars kyler sej en skivbroms bättre än en trumma där man även "stänger in" backarna inuti.
Industribromsar kan ofta ha utanpåliggande backar (godståg ex vis)
https://www.youtube.com/watch?v=JgHPwzrrwUgKonstruera friktionsbromsar är konsten att skapa värme av den rörelseenergi som ska stoppas och kyla bort den, så att inte materialen blir som 1) ovan.
På en bil är bromseffekten kortvarigt troligen ca 1000hk, på samma sätt en
lastbil sannolikt mer än 5000 hk