Sida 2 av 3

Re: Få loss bromstrumma

InläggPostat: 09:54:14, 19-01-2018
av Åsa-Nisse
Gasolbrännare modell större. Trumman utvidgar sig mer än bromsbanden så det borde gå att få trumman att släppa. Det är det fenomenet som gör att bilar tappar bromsarna i alperna om de fisbromsar för mycket.
Värm hela trumman runt om så den inte slår sig och blir oval.

Re: Få loss bromstrumma

InläggPostat: 09:59:24, 19-01-2018
av Michael Meier
Det är inte så att bromsvätskan går över till gasform ?

Re: Få loss bromstrumma

InläggPostat: 12:14:49, 19-01-2018
av Orsa
Vid överhettning i alperna händer en sak eller båda:

1) Dels gör hettan att materialens tillstånd övergår till annat än de var och det blir helt enkelt ingen tillräcklig friktion längre mellan belägg/skiva (kan bli rött). Det blir liksom "nya" material med andra egenskaper när det går för långt. Friktionen försvinner. En blöt tvål är ett annat material än en torr tvål liksom. FAst då är det vatten och inte hetta inblandat.
Friktionen bygger bara mer hetta. Skeendet går åt fel håll, mot katastrof. Vore det tillräcklig friktion så skulle bromsen funka.


2) Även fast bromsar inte blir överhettade kan högre värme under en viss tid leda till att beläggen leder så pass mycket värme genom kolv/ok att bromsvätskan kokar (den innehåller också säkert massa löst gas/luft) och förångas. Då får man "luft" i systemet och man tappar tryckkraften mot kolven/-ar. Är sen bromsvätskan gammal och har tagit åt sej vatten/fukt också så finns det en lägre kokpunkt på vatten än på bromsvätskan som förvärrar risken för gas/luft i systemet. Det går åt pipan tidigare då.

Vet inte om en trumbroms skyddar bromsvätskan bättre till skillnad mot en skivbroms där det känns som mer metall som leder över mellan hettan/friktionen och olja.
Ju längre bort bromsklockan, cylindern sitter och man kör med hävarm, dess bättre i ett oljesystem.
I ett luftsystem kan väl egentligen bara fall 1 inträffa.
Annars kyler sej en skivbroms bättre än en trumma där man även "stänger in" backarna inuti.
Industribromsar kan ofta ha utanpåliggande backar (godståg ex vis)

https://www.youtube.com/watch?v=JgHPwzrrwUg
Konstruera friktionsbromsar är konsten att skapa värme av den rörelseenergi som ska stoppas och kyla bort den, så att inte materialen blir som 1) ovan.
På en bil är bromseffekten kortvarigt troligen ca 1000hk, på samma sätt en lastbil sannolikt mer än 5000 hk

Re: Få loss bromstrumma

InläggPostat: 12:42:45, 19-01-2018
av Landmann
Kokande bromsvätska är ingen höjdare, speciellt på ett framhjul på en hoj, det tvärnöp.
Tror också på värma upp den

Re: Få loss bromstrumma

InläggPostat: 00:07:48, 20-01-2018
av atlashjul
Mja värma ä ju ok men varför värma trumman? Om backarna står ute, innanför eventuell slitkant så hjälper det ju inte att värma trumman.. Ska man elda upp i dom temperaturerna så banden smälter,så är det inget fett kvar i det navet sen, då blir det ju broms när lagret skär och navet ramlar av å spindeln ligger på backen :lmao:

Re: Få loss bromstrumma

InläggPostat: 21:26:56, 05-04-2018
av Martin.Eriksson
Lite uppdatering.
Är ju bygge av växlarvagn till traktorn de hela handlar om.
Gjorde nytt test med grävarn idag och nu var det bart så nu gled ju inte traktorn å vagn omkring som en vante när man härja med grävarn så nu släppte de efter lite gnussande..
Har dragit av trummorna på stödaxeln häromdan å slipat med stålborste på borrmaskin i trummorna och även lite på backarna så dom inte är rostiga.
Smörjt prylen som ja inte vet vad de heter, ser ut som en bromskolv. den som bromsaxeln går in i. på äldre lastbilar brukar de ju bara vara en excentrisk pryl som ser ut som ett S
Sen monterat ihop och monterar man bara däck så ska de snurra oxå..
Har fixat slangar till hydrauliken så nu går de köra kroken oxå..
Håller på monterar lite mer fästen som håller kroken mot chassiet då dom plockat av växlarn förut å sen bara lagt tillbaka den utan satt fast den mer än några bultar..
Dit med 4 däck och göra klart fästena så är den "körbar" sen.. bara lite bromsar å lyse kvar då..

Bild

Re: Få loss bromstrumma

InläggPostat: 21:36:32, 05-04-2018
av stefansmark
Är det en volvoaxel med z-kam bromsar kanske?

På en sådan axel är det två kolvar, en upp och en nere som pressas ut.
Justeringarna är lite knepiga, jag skulle ta bort alltihopa om jag inte hade tänkt hålla alltihopa i skick.
Det är väldigt dyra delar till de axlarna om du ska ha bromsarna i ordning.
Bild

Re: Få loss bromstrumma

InläggPostat: 21:40:26, 05-04-2018
av Martin.Eriksson
Ser onekligen ut o va sån axel!
Tanken är väl å ha det i skick så man kan ha bromsar som funkar...

Re: Få loss bromstrumma

InläggPostat: 21:42:56, 05-04-2018
av stefansmark
Ajdå, själv hade jag sökt mig en axel från en scania med s kam.
Prova montera klockor och se vad som händer, det kanske fungerar med lite tur.
Stöter du på problem har jag instruktioner för justering och inställning, jag har likadana bromsar på min fm12 lastväxlare.

Re: Få loss bromstrumma

InläggPostat: 21:47:04, 05-04-2018
av Martin.Eriksson
Bromsaxlarna å den där klumpen som trycker ut backarna verkar då funka bra på stödaxeln. har inte rivit nå med dom på driven så vet inte skick där än..

Re: Få loss bromstrumma

InläggPostat: 21:52:30, 05-04-2018
av stefansmark
När du har isär så kan du kolla att gummidamaskerna runtom bromskolvarna är hela, går de sönder far det in skräp i mekanismen.
Justeringen sitter på baksidan, jag tror det är en 11 mm hylsa som ska användas. Tryck in skruven ordentligt, du känner när den går kuggar i, skruva sedan för att justera.

Om du tar isär runtikring kolvarna etc. så kan försök att inte skruva av hatten på kolven alternativt mäta upp alltihopa så du slipper göra en nollställning. Då behövs det grejjer för att mäta in alltihopa igen.

Ska du bara ha hyfsade bromsar så kanske det räcker med att få en axel i ordning, du kanske rentav slipper skruva så mycket.

Re: Få loss bromstrumma

InläggPostat: 22:03:31, 05-04-2018
av Martin.Eriksson
Okej. låter som krånglig konstruktion men vi får väl se senare hur de ser ut.. kanske inte är så mycket pyssel å få de å funka..

Re: Få loss bromstrumma

InläggPostat: 15:39:44, 06-04-2018
av Martin.Eriksson
Går det släppa på bromsarna genom å vrida baklänges på justeringen eller är de nån envägs historia?
Har satt fast växlarn idag och monterat lite däck. streta lite från början men bara man kom på en bar fläck så börja dom snurra så nu snurrar alla hjul.
Bara bromsar lyse å nå skärmar kvar nu..
Bra med grävare när man behöver domkraft :grin:

Bild
Bild

Re: Få loss bromstrumma

InläggPostat: 17:24:10, 06-04-2018
av atlashjul
Ja du kan släppa med samma skruv, Måste klämma in helt, (Enligt min mening skitbromsar! när det är lite slitet/rostat) tanken med systemet är att backarna är helt flytande.ltså ingen ankarpunkt som vanlig s-kam

Re: Få loss bromstrumma

InläggPostat: 11:54:21, 07-04-2018
av stefansmark
z-kam är ett riktigt bra bromssystem så länge det underhålls och fungerar som det ska.
Kom ihåg att trycka in skruven hela vägen i botten, det ska kugga i där inne för att du ska kunna justera.