Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Livslängd smörjfria knutkors

5 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Björnolsson (trådstartaren)

#1 » 21:35:54, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter ju 2 st knutkors på kraftuttagsaxeln på spolbilen jag kör, Kollar dessa med jämna mellanrum, men vad kan vi gissa för livslängd på dom?
Har i dagsläget snurrat i snart 6 år och drygt 4300 timmar.Inga kännbara glapp men det blir en jä-la smäll om de ger sig under drift.

Är ju ingen stor investering att byta,Mest nyfiken på hur länge de borde gå. Sitter med marginell vinkel och startar utan belastning
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO



torbjorn_forsman

#2 » 23:02:56, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I personbils- och den lite lättare 4WD-världen är det inget ovanligt att smörjfria knutkors klarar sig 20-30 år och över 25000 mil. De brukar inte haverera utan förvarning utan det blir oljud, vibrationer och glapp långt i förväg.
Jag skulle inte byta dem i förebyggande syfte, risken är bara att något av de nya knutkors man sätter dit har fabrikationsfel och havererar i förtid.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

atlashjul

#3 » 23:14:48, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan va värt att göra rent dom utvändigt och spraya på någon typ smörjmedel, för att förhindra att fukt kommer in i korsen, är det mycket skit och torrt/fuktigt kan tätningsytorna rosta lite och fukt kommer in å sen blir det som det blir.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Stefan1972

#4 » 09:12:27, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har aldrig sett en kardan haverera utan att korsen gått ner sig först så har du koll på grejerna så är det nog ingen ide att göra nåt förrän du känner nåt glapp. Är det bra tätningar och den sitter gynnsamt så kan det ju snudd på gå i evigheter. Finns ju kardaner man typ aldrig byter kors på.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Åsa-Nisse

#5 » 15:36:02, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa saker var inte bättre förr....
På Volvo PV och Amazon var det byte på 3-5000 mil. ( smorda kors som fått för mycket fett och tryckt ut tätningar)
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se