Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Regler triplexdrag på terrängfordon >3,5t

18 inlägg • Sida 1 av 2
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 09:40:00, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi kommer troligen att köpa in en beg unimog till jobbet (räddningstjänst). Vi vill ha möjlighet att kunna dra mindre kärror, under 2t, med den. Men det verkar vara stört omöjligt att få reda på vilka regler som gäller.

Besiktningen som inte verkar ha 100koll säger att kulan måste följa de höjdmått som gäller för personbilar ca 400mm ovan mark. Vbg som har en dragbalk för kuldrag säger att det för tunga fordon endast finns krav på att dragstången inte lutar mer än 6° vid färd. Alltså har inte bilprovningen med att göra vilken höjd draget hamnar på.

Att montera draget på samma höjd som på en personbil blir ju helt vansinnigt, då kommer vi att få byta drag efter varje gång vi har kört i terrängen. :huh:

Ett alternativ skulle kunna vara en enkelt demonterbar historia. Jag har sett lvx i räddningstjänsten som har ett bygeldrag och i det draget har man satt en adapter som går ner med ett triplexdrag på. Inget som VBG ville kännas vid dock.

Är det någon som har koll på vad som gäller och gärna med hänvisning till lagtext.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil



LeifAndersson

#2 » 12:10:01, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad ni ska göra är att tala med den som gör reg.bes. hos er bilprovare. Han får helt enkelt reda ut vad som gäller. Räddningstjänst har dessutom ett antal dispenser när det gäller drag och släpfordon. Men 50mm kula på tunga lastbilar är komplicerat och kräver speciallösningar. Fråga helt enkelt han som ska utföra reg.besiktningen hur ni ska göra för att få en triplex på aktuellt fordon, så får han bestämma vad som krävs just i ert fall. Tillverkaren av drag har inget med det att göra mer än att leverera en godkänd enhet, hur det ska utformas i detalj i enskilda fall för att bli godkänt ligger på besiktningsman med behörighet för detta.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mattiaz (trådstartaren)

#3 » 12:22:48, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har pratat med besman och det enda svar jag fick var att det skulle vara typgodkänt.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Hymas 89

#4 » 13:10:51, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Floby autokaross och Sala brand, bygger fäddningsfordon, fråga där.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

mattiaz (trådstartaren)

#5 » 13:28:22, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Både Floby Rescue och Sala Brand har egna typgodkända dragbalkar. Dessa är dock inte anpassade för terrängfordon då de bygger väldigt mycket neråt.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

torbjorn_forsman

#6 » 14:13:46, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller höjd för en släpvagnskoppling är idealet om den ligger mitt på en tänkt linje som går genom både dragbilens och släpvagnens tyngdpunkter. Tyngdpunktshöjderna är de som respektive fordon får inklusive den last de vanligtvis brukar ha.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mattiaz (trådstartaren)

#7 » 15:13:52, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I det här fallet så är det terrängegenskaperna som går i första hand. Även om det låter vettigt annars :smile:
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Hymas 89

#8 » 16:33:56, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Titta på vbg.se.
Tror att det är en TB 30D, dragbalk som skall användas.
Kan monteras i ramen eller underliggande.
Vad är draghöjden på släpet? En ganska viktig parameter.
På Vbg hemsida finns bra info om produkten och montering.
Är du osäker om hur det blir på bilen, gör en mall av brädbitar och sätt upp med tvingar.
Mått står på produktinfo.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

LeifAndersson

#9 » 17:15:16, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:Har pratat med besman och det enda svar jag fick var att det skulle vara typgodkänt.


Gubben på golvet har ingen aning, se till så du får prata med den som utför registreringsbesiktningen!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mattiaz (trådstartaren)

#10 » 17:33:06, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var honom jag pratade med...
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

LeifAndersson

#11 » 19:33:23, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vänd dig till en annan besiktningsstation...
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Hymas 89

#12 » 22:51:30, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför är inte VBG en lösning.
monteras enligt anvisning, intyg skrivs, besiktigas.
Klart.

Under förutsättning att bilens tekniska data klarar dina önskemål gällande max släpvagnsvikt och max tågvikt
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

mattiaz (trådstartaren)

#13 » 23:01:11, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vbg-balken är absolut en lösning under förutsättning att vi får sätta den nära under ordinarie ram. Är det däremot ett krav på en viss monteringshöjd dvs kulcentrum ca 430mm ovan mark så kommer dragbalken så långt ner att den blir kraftfullt i vägen vid terrängkörning.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Hymas 89

#14 » 23:11:46, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ring VBG support, dom kan drag.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

mattiaz (trådstartaren)

#15 » 11:13:00, 21-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har redan pratat med VBG. Dom pysslar inte med kuldrag även om dom har en dragbalk till ändamålet. Det var han på VBG som sa att den enda regeln ang mått som han kände till var att dragstången på släpet inte fick luta mer än 6grader.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se