Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Ha en bra dag!

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

896 inlägg • Sida 55 av 60
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#811 » 18:09:21, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åter till TC. En kort tid hade det börjat lugna ned sig, det var jag och R-O och vi var någorlunda inkörda med både linjen och beställarna. Dock fick vi den lilla buss linjen på halsen, kabel gruppen som haft hand om den tog chansen att lasta över den på oss. Med på köpet följde killen som brukade köra den, en gammal operatör från LT fabrikerna som fått det jobbet ett par år tidigare efter de försök värva mig till det jobbet. Jag tackade då nej, mycket för att arbetsmiljön var usel, linjen körde ju svart halvledare och de öste sotet för hand! Arbetsmiljön var inte bättre nu och snart efter övertagandet slutade killen som blivit överflyttad till vår grupp och gick tillbaka till LT fabrikerna, bättre betalt och bättre arbetsmiljö. Inte mitt ansvar med arbets miljön än men det blev ju så småningom...TC hade fått en ny chef,M, och en dag kom han ned och sade att vi har ju en så fin linje här att jag vill att vi startar produktion av special produkter med hög vinst marginal på den :eek: Jag såg många problem med att få in linjen i systemet men han satsade på detta.

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Murre o2 (trådstartaren)

#812 » 18:07:00, 03-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

M lyckades faktist lösa alla problem med att få en produktions enhet på ett TC :eek: Vi räknades i HT fabriken så det kändes bekant för mig :grin: Bashartset kom ned till oss på täckta flag som ställde på planen utanför, de färdiga produkterna lastade vi på med truck och ringde när flaket var fullt för hämtning. Blev också två skift så nya medhjälpare måste anställas och läras upp. Blev två personer som blivit övertaliga på sina gamla platser, en av dem hade varit dagtidsförman på LT fabrikerna och hamnade på mitt skift.

Vi fick också en ny chef då det var en omorganisation och compunderings specialisten doktor E fick det jobbet, duktig teoretiker men kunde inte mycket om att köra en linje... Det var ju en två år kvar tills jag blev gruppchef och sorterade direkt under IC chefen.
( TC hade då bytt namn till IC)

Sot hanteringen på L 602 gav problem, vi ville ju inte fortsätta ösa sot från uppskurna storsäckar i en plåt container utan ventilation som det gjort tidigare utan fick igenom att få sotet i plast fat som var lättare att hantera. Men vi fick tidvis problem med doseringen av sotet. Jag hade idéer om lösningar, tog dit svenska representanten för KoTron och diskuterade men kom inte mycket längre. Slutade med att jag åkte till vårt TC i Antwerpen som hade en liknande utrustning och inte hade några problem.

Kul sak när jag åkte ned, jag tog bussen från Bryssel och råkade säga att jag skulle till Amsterdam, varit där. två veckor innan... Buss chauffören sade att jag var på fel buss :grin: Men jag kom rätt till slut, viste inte om TC låg på västra eller östra banken av floden och åkte till fel sida först, vi hade ju fabrik där också...

Väl där blev jag lite behandlad som kusinen från landet, de var ju de verkliga experterna tyckte de...Deras linje var visade det sig längre än våran och delade sot tillsättningen på två doserare. De körde ocks med dubbelskuvs vågar i vi med enkelskruv för det var så det alltid körs på L 602. Så väl hemma löste jag problemen genom att skifta till dubbelskruv. Jag fick min hämnd för den lite nedlåtande behandlingen ett par år senare när företaget lade ned TC i Antwerpen och flyttade den linjen till oss, blev L 603 under min ledning... Flamskydds test kuben flyttades också ned till Stenungsund så flamskydds utvecklingen av kabel material hamnade också i Stenungsund, jag kom ju att jobba en hel del med det framöver.

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#813 » 18:24:05, 11-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här i Luciatider minns jag första året på TC, att ordna Luciatåg alternerade mellan de olika fabriks delarna och det var "vår"tur. Med ett par musiker på IC, förutom R-O var det en från Bröderna Knäck, så övades det in en fantastisk föreställning. Jag var ju inte med, kan knappt ta en ton. Men det tog mycket arbetstid för att öva in allt så två år senare var det slut på den traditionen, Lusse tågen hämtades istället från yttre källor. Synd, det roliga var ju att se folk man kände i olika befattningar på företaget i helt andra roller :grin:

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#814 » 18:27:59, 11-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

För dem som inte känner till bröderna knäck... http://radiofy.se/artists/1012197-brode ... /1-lastbil

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#815 » 18:38:52, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppar tillbaka till en natt som förman i fabriken.

Körde till jobbet och parkerade bilen ca halv tio, gott om plats på fabrikens parkering så dags. Hejade på vakten när jag gick in genom grindarna och sedan ned till omklädds rummen. Bytte till arbetskläder, skydds skor, skydds glasögon och hjälm med hörselkåpor. Hejade på mina grabbar och gick in till förmanskontoret. Avgående skiftförman gick igenom läget i fabriken linje för linje, det var nedskrivet i liggaren men alltid bättre att kunna diskutera läget med en människa. Inget speciellt dock på gång, L 601 var nystartad annars rullade det på. Såg ut att bli en lugn natt men man vet ju aldrig...

Efter avlösningen var klar så gick jag en runda in till fabriken, kollade så alla linjer fått avlösning och allt var i ordning samt pratade lite med grabbarna. Besökte dock inte PEX linjerna nu, de skötte sig i stort själv och hörde av sig om det var problem så jag tänkte hälsa på dem senare undre natten. Jag listade också vad jag ville ha för mat , den kördes ut till oss senare framåt natten.

Forts följer.

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#816 » 15:49:00, 17-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter beställt mat gick jag en runda runt fabriken och tittade efter problem och lyssnade efter ångslag i kylvatten ledningarna, inte ovanligt att någon missade stänga någon ånga eller kylvatten ventil så ånga konde läcka över i kylatten eller kylvatten retur ledningarna, farligt i längden då det mattade ut rören tills de brast.

Men när jag var klar med rundan och tänkte gå till mitt skrivbord så ropade Jurgen via radion att han fick mycket pellets i PW sumpen så jag gick ut till linjen och kikade på det. Mycket riktigt så fylldes det hela tiden på med pellets på silduken, han hade redan fått ösa ut flera säckar, ohållbart. Fans bara en tänkbar källa, linjetorken. Den hade i sin tur två tänkbara läck ställen, inlopp silen eller svepen fel monterade. Vanligast var att någon vände svepen upp och ned vid monteringen, passade lika bra men läppen som tätade /styrde undan pellets strömmen styrde då pelletsen åt fel håll så de läckte ut till returvattnet. Enklast för mig var att gå upp och göra något jag inte lät någon annan göra, lätta på en ytter plåt på torken under drift och titta efter. Vattnet som sprutade ut genom svepens sil hål höll en 80 grader så man måste veta vad man gör... Mycket riktigt, en titt in visade felvända svep.

Jag sade till Jurgen att vi måste ta ett kort stopp och riva torken och montera de tre svepen rätt. Skrev arbetsorder medan han stoppade och sedan till ställverket och låste ut brytarna för tork och PW pumpen. Skrev under arbetsorden och gick upp och fiade torken själv, då blev det garanterat rätt och Jurgen hade fullt upp med att lägga om från kylning till ånga på mixer och extruder.

Med torken klar och allt upplåst och arbetstillståndet avslutat efter alla konstens reglar var det dags för start. Nu kom Jurgen och var väldigt nervös över att starta linjen :uupps: Han saknade självförtroende, jag blev först lite irriterad, standard jobb att killen som körde 106 fick hjälp av killen bredvid i kontrollrummet som körde 107 då de linjerna var likadan så båda kunde jobbet och hjälptes åt. Men jag insåg att Jurgen som var i sext iårs åldern inte kände sig bekväm med att att samarbeta med Räkan som körde 107 och var i tjugo års åldern. Ett problem i sig men inte jättestort. Jurgen var ju som jag skrivit om tidigare en invandrad Tysk som stridit mot jänkarna under kriget och suttit i Amerikanskt fångläger... Så oroa dig inte sade jag, jag hjälper dig :smile: Så i praktiken t jag upp linjen medans han tog mot strängen som man i början kör ut på golvet. Den håller upp mot 200 grader i starten så man fick se upp, hände att folk trampade på den varma smältan och om det klibbade fat under sulorna så blev det dansade på golvet och sulorna blev aldrig vad de varit innan. Med linjen i drift igen tänkte jag äta, maten hade anlänt! Men det var inte slut på överraskningarna än...

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#817 » 20:11:31, 17-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om någon är intresserad av att lära sig mer om torkarna jag berättar om så finns det läsning här. https://maag.com/wp-content/uploads/CD2 ... a_EN_s.pdf.

Där finns en fin bild på svepen (Screen) jag syftade på, om de långa muttrarna på bilden pekar åt andra hållet så är svepen felvända och det läcker förbi pellets.

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#818 » 16:14:45, 18-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gick in till fikar rummet och tänkte gör grabbarna som börjat äta sällskap. Men då kallade blandningen på mig. "Ld 20, det har gått ett sprängbleck på reaktor 3 in trasport" Sprängbleck är en säkerhets spärr, katastrofen i Bhopal några år tidigare hade undvikits om det inte hade fattas ett sprängbleck som skulle funnits enligt reglerna.

Men trasigt sprängbleck betydde att transporten stoppades av läckage sensorn så nu hade vi en 30 minuter att fixa det innan rektorn måste stoppa för fulla produkt tankar :uupps: Så maten fick vänta, bort till blandningen och kolla om det fans nytt sprängbleck i reserv, svar nej så medan blandnings teknikern började skruva isär tog jag tjänst cykeln till förrådet, låste upp, tände ljuset och letade upp ett nytt i hyllorna och fyllde i ut tags sedeln och postade den i lådan för sådana.

Tillbaka och nu var det bråttom, blandnings skötaren hade fullt upp så jag spolade rent sensorn och skruvade dit nya sprängblecket och gav klartecken att starta transporten via radion, en lättnad när jag såg slurryn av vatten och pellets röra ig igen i ledningens synglas. Nu kunde jag kanske få äta i lugn och ro...

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#819 » 15:11:54, 19-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite om sprängbleck: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sprängbleck. I Bhopal var det givetvis inte avsaknad av sprängbleck som orsakade olyckan utan en genväg från rutinerna, man hade lämnat en ventil öppen som skulle varit stängd... Men sprängblecket var en säkerhets spärr om det hände men var inte monterad så vatten kunde tränga in i en tak där det satte igång en rektion. En ytterligare säkerhets reserv om olyckan var framme var att den gifiga gas som bildades gick till en fackla på området, men den skorstenen hade rostat sönder så den hade tagits ned och inte ersatts :???:

Bara några av felen som ledde till den hemska olyckan, nu var det inte en industri i vår bransch men finns ex på olyckor som Shell i Texas där genvägar och dålig ledning orsakat stora olyckor så följa reglerna och inte ta genvägar var och är viktigt. Vi hade ju liknande brand farlig hantering.

Som framgår av min natt hittills så styrde maskinerna helt arbetspasset, man fick äta och fika
när man kunde.För den som körde in linje var det viktigt att ligga ett steg före i planeringen så man inte överraskades av ett larm, hade man fått börja springa var det svårt att komma ikapp. Sedan kunde det hända saker och det var ju då man ropade på mig...

Så jag fick äntligen ätit och traskade in till förmanskontorer och lade upp fötterna på skrivbordet, men natten var inte slut än :grin:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bhopalkatastrofen.

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#820 » 18:19:53, 19-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rättelse, skrev Shell i Texas, var givetvis BP! Mer om den smällen här. https://ips.se/?cid=17.

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#821 » 17:37:32, 21-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På grund av Covid-19 blev det ju inget julbord på jobbet i år, jag saknar verkligen att prata med de gamla kollegerna och bli uppdaterad om läget på fabriken och IC. Men fick en liten gåva i alla fall:
Bild


Intressant att kolegorna på IC i Linz satt en pilot linje på att köra fram matrial för filter material till andnings skydd :grin:

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#822 » 15:02:09, 22-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lade ju upp fötterna på skrivbordet, rättade till kom radion och slöt ögonen för att ta en tupplur :grin: Men radio vaknade till liv igen, blandningen anropade, hade problem med att starta transporten till en 500 tons silo. Cellmataren på toppen av den startade inte. Så bara att ställa om från en tupplur till full fart, lite segt halv 3 på natten...

Traskade via lager 1 ut på fabriksgården och några hundra meter österut till 500 tons silorna. Hör till historien att jag inte är överdrivet glad i höjder, när silorna var nybyggda så hade vi förmän en utbildning på dem men jag vägrade gå upp på toppen :smile: Otäckt att gå upp på utsidan på trappa med gallerdurk så men ser igenom ned hela tiden :uupps: Så jag såg ingen orsak till att göra det bara för att titta på utrustningen på silo taken, visste ändå hur det skulle se ut.

Men nu hade jag orsak att gå upp så bara att bita ihop och börja klättra. Även om det var natt var det lju ljus nog för att det skulle suga i magen om man tittade nedåt. Men jag fokuserade på att göra mitt jobb och var snart uppe. Kontrollerade cellmataren och rensade fines avskiljaren i ändan på läckluft ledningen. Sedan nedåt igen, inte bättre än att gå uppför, snarare värre :grin:

Sedan tillbaka några hundra meter till ställverket där utrustningens brytare fanns, låste upp och tände ljuset. En annan typ av brytare än i vårat ställverk men vi hade utbildning på dem också. Drog ut brytaren med specialverktyget, en knivsäkring hade gått så tog nytt verktyg och drog bort den och satte dit en ny. Körde in brytaren på plats och låste den i position, slog till den och tryckte in återställnings knappen. Höll tummarna för att det skulle fungera nu och anropade blandningen, "Försök starta igen". Hörde brytaren slå till och visste redan innan G i blandningen återkom på radion att det fungerade.

Ytterligare ett problem fixat och nu såg jag slutet på natten i sikte.

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#823 » 14:44:01, 23-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillbaka i fabriken var det dags att gå runt och prata med alla grabbarna( Och tjejerna, hade en sådan) för att ha koll på läget inför överlämningen till FM skiftet. L 107 skulle ju stoppas för rengörning på morginen så målet var att basharts tankarna på taket gick tomma 0630 så skiftet hann förbereda tills mekarna strömmade in efter sju och ville ha avbets tillstånd. Det fodrade noggrann koll av blandnings operatören så han inte körde upp för mycket eller för lite till linjens taktankar. Så efter att ha prata själv med honom gick jag också upp på taket och knackade på tankarna med en gummi klubba för att kolla nivån, perfekt avägt :grin: Så jag skrev i förmans journalen att med skiftets sedvanliga precision har vi planerat stoppet till halv sju! "Var att sticka ut hakan sade blandningens drift ingenjör senare till mig men du fixade det", den stoppade precis 0630 :uupps:

9 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#824 » 17:11:36, 24-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den natten var ganska genomsnittlig i antal problem, en del nätter var jobbigare och en del lugnare. Men jag gillade ju problem :grin: Det var då jag kände att jag gjorde nytta och jag älskade ju problem lösning. Men god jul på er alla nu!

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

rospigg

#825 » 18:44:33, 24-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

God jul, Murre!
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Älmeboda Maskinservice

Olssons i Ellös

OilQuick

TK Traktordelar

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Bra Verktyg

Frentab

Dillon Welding

Motrab