Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1159 inlägg • Sida 2 av 78
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

magirus

#16 » 16:35:48, 25-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skit i stavningen! :shake_hands: ATT det blir nerskrivet o attt vi andra Maskinister får läsa är de viktigaste!! :buga:

8 personer gillar det här inlägget.
magirus
 



Murre o2 (trådstartaren)

#17 » 16:50:19, 25-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En av mina favoritkunder var Fortifikations förvaltningen KA4. Inte länge sedan jag gjort värnplikten så jag kände mig hemma i miljön och jobben var för det mesta avslappnade. Chefen för det konsumerade en kvarter Lemmon Gin om dagen, så före 9 fikan fick jag alltid åka ned till bolaget på Jegerdoff platsen och handla åt honom. En gång visade det sig att både jag och en kille som körde traktorgrävare varit och handlat för honom, han hade ökat till två kvartingar om dagen! Kommer inte att hålla tänkte jag med sorg i hjärtat för jag gillade gubben. Mycket riktigt hörde jag några veckor senare att han hamnat på torken. Men han kom tillbaka.

Ett jobb minns jag särskilt, fick lasta några saker som skulle till Oskar den andres fort. Lät spännande men när vi kom fram tvivlade jag på att jag skulle klara att köra in där, trångt är bara förleden. Men medhjälparen/vägvisaren jag fått med mig verkade ta det för givet så det måste ju gå :uupps: Ni som besökt det förstår nog vad jag menar, jag var där för 4 år sedan och förstår fortfarande inte hur jag fick in en Starke dit. Men gick gjorde det fast bara med mm till godo så det gällde att hålla rätt kurs.

Fick en annan gång ta Slampens bil, en Starke järnbil med kran och tipp , den hade alltså hytten smalare för att lasta stolpar eller armeringsjärn på sidorna över framskärmarna som var förstärkta för sett ändamål. Väl på KA4 klättrade det in två stadiga män som klämde in sig i hytten. Blev så trångt att jag bara kunde använda två växlar + norrlandknappen. Körningen handlade om hämta fat på järnvägen som behövdes kran till. Tyckte nog då att det räckt om en åkt med men bägge skulle med och tog trängseln med gott mod. Så om ni besöker Oskar den andres fort framöver, titta på infarten och tänk på att här har det kört in lastbilar :grin:

12 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#18 » 17:00:05, 25-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hidsmekolek skrev:Hej!
Intressanta historier, och välskrivet!
Jättekul läsning i extremhettan, tackar! :grin:

Tack, varit van att skriva forskarrapporter, fast på Engelska då! men då lusläste jag och filade på formuleringarna. Det här knackar jag bara ned och trycker på skicka. Men sett nu i efterhand att det blivit mycket fel :???:

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

magirus

#19 » 17:07:39, 25-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå, int är de då så mye fel att de är nåt väsnas över :shake_hands:
Jag tror att just "bara hacka ner" ger en skön känsla av att detta är riktigt "på riktigt" :buga:
Mata på bara :driver:
Har haft en Starke som EPA, 2 GMC CCKW 6x6 krigare o nu kör jag Magirus Deutz S3500 :thummar:
Skitkul när de nu int gäller livet utan bara är för skojs skull!
:back_to:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

igelkottar

#20 » 17:09:21, 25-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant läsning. :thummar:

Men jag skulle vara ännu mera glad om du kunde göra en tomrad ibland, blir mera lättläst då. :shake_hands:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Murre o2 (trådstartaren)

#21 » 17:22:09, 25-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:Mycket intressant läsning. :thummar:

Men jag skulle vara ännu mera glad om du kunde göra en tomrad ibland, blir mera lättläst då. :shake_hands:

Jo jag hade börjat inse det själv så tack för pushen.

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

PeterR

#22 » 17:34:08, 25-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fantastiskt trevlig läsning!
Fortsätt så!!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

rospigg

#23 » 18:43:24, 25-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med de andra - förbaskat intressant och bra skrivet! :thumme:
Ser med glädje fram mot fler historier!
/Rp

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Murre o2 (trådstartaren)

#24 » 19:20:19, 25-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrev ju om hur jag träffade A och hur han försvann får åkeriet. Hände den del i mellan dess. A var ju en kraftig högröstad typ som allt tog chansen att häckla mig så jag gav igen med samma mynt. Ett par mornar när jag var först på åkeriet hittade jag A sovande på bänken i omklädningsrummet. Andra morgonen sträckte han på sig och sade att det var skönt att ta en tupplur innan jobbet startade. Försök inte med mig sade jag " din käring har kastat ut dig". Han tappade hakan " hur vet du det". Var faktist mer en gissning av mig men den träffade i prick. Sedan var han försvunnen resten av veckan, sjukanmäld. På fredag kom åkaren och berättade att det kommit in en man och sagt att han skulle hämta A s avlöning! Åkaren ringde As fru och hon sade " A har inte varit hemma på en vecka och jag har inga pengar till mat och hyra så lämna inte ut något, jag kommer direkt och hämtar dem". Jag kände verkligen med den stackars människan som var gift med A :sad:

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#25 » 20:29:26, 25-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

As försvinnande hade något gott med sig. En morgon stod där en ny kille i omklädningsrummet. Det var Lasse, han var ett år äldre än jag och hade jobbat för ett annat av de halvstora åkerierna innan. Vi klickade direkt och blev bäst kompisar! Jag var lite skickligare chaufför än honom så jag var ledaren. När man kör lastbil lyser skickligheten i allt fram, vem klarar trånga hala arbetsplatser bäst, vem backar in ett släp i ett svep när det är trångt, vem har minst fel och skador på sin last bil osv. Finns snabbt en rangordning på ett åkeri och åkaren har ju stenhård koll på vem som skickas på de svåra jobben och får de bästa bilarna. Är säker precis likadant i dag....

Så när vi fick ett jobb för civilförsvaret i Hjulvik ihop var vi jätteglada. Lastade grus på krossen i Vikan. (Beklagar om alla namn inte säger något för icke göteborgare men det går säkert att söka på för den som undrar.) Redan där undrade jag över varför de inte köpte direkt från krossen, billigare med större bilar som kör på ackord istället för vår 5,5 tunnare på tim peng. Svaret fick vi när vi kom till hjulvik, de hade redan varit där, kört fast och vägrade försöka något mer... Så de hade beställt två bilar för vi skulle kunna dra upp varandra när vi fastnade. :smile: Och fastnade gjorde vi, det skulle göras en parkering och matjorden var avskalad. Under var det härlig göteborgslera. Men vi kämpade på och var i alla fall glada över att jobba ihop :grin:

Så fick jag en ljus ide, om jag satt full back över surhålet och körde upp flaket samt öppnade spridar stammen på rätt ställe så borde jag kunna köra med hjulen på det jag spred och inte fastna. Sagt och gjort jag gasade på, flaket på väg upp och jag utlöste spridarstammens lås. Det hade fastnat, en sten kilat sig emellan :uupps: Då var jag redan på väg i full fart bakåt så det var bara att stå på gasen. På håret att jag krängde flaket, sett det hända .... Men jag kom över och vågade inte försöka igen, risken var för stor... Någon därute som försökt, borde gå tycker jag :grin: Till slut var i alla fall parkeringen klar, blev nog dyrare än beräknat men vi hade i det stora en bra vecka där, och jag lärde mig lite mer av alla fastkörningar. Man slutar aldrig lära sig och bli bättre :grin:

14 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

PeterA

#26 » 21:32:18, 25-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jättetacksam om du fortsätter skriva om åkarnas förhållanden! Hade en av åkarnas söner i min småskoleklass.

2 personer gillar det här inlägget.
PeterA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:09, 27-11-2010
Ort: Köping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer 350
MF50B

Henrik_N

#27 » 21:39:29, 25-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört en Starke som A-traktor för 30 år sen, närmre än så har jag aldrig kommit lastbilsbranschen. Men gav en liten uppfattning om hur det måste ha varit att köra på den tiden.
Intressant, fortsätt skriva!
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)

Murre o2 (trådstartaren)

#28 » 22:10:04, 25-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gillade faktist Starken, usliga bromsar tungstyrd och med dåligt förarsäte jämfört med senare lastbilar. Ingen diffspärr var också ett handikapp. Men en pålitlig slitvarg. Körde Volvo trygge ibland när de behövdes en kranbil, den hade en Ford traktormotor och borde heter Volvo Trötte i stället. Scania "skakfyran" hade bamse ratt för man skulle orka vrida på den. Nästa generation Volvobilar hoppade jag liksom över då jag körde Scania ett tag innan jag gick över till Volvos nya 8 serie. De är fortfarande mina favoriter även om det inte är något fel på Scania 110 :grin: Sedan tappade jag lusten, nyare fram byggda Scanior som jag körde när jag körde i ASG var inga roliga längre. 24 meter och massor av ton i ishalka utan en rejäl motorhuv framför sig, bara lite plåt mellan fötterna och utsidan om något skulle hända. Och det var nära ett par gånger :???: Tacka vet jag bilar med några meter motorhuv framför en...

11 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#29 » 09:04:01, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så är det en ny dag. Frugan är fortfarande inlagd på Sahlgrenska , det är därför jag tagit mig tid att skriva så mycket om gamla tider här, det får mig att tänka på annat. Tillbaka till 1967 : Vi hade precis köpt vårt första hus och var fattiga som kyrkråttor. En kross på Hisingen betalade 1 krona tonnet kontant efter sista lasset för dagen och inga papper för sprängsten så när jag fick en körning med just sprängsten var det läge att tjäna några kronor extra. Haken var att de sålde stenen till en annan kross :???:

Finns lösningar på allt! Jag bestämde mig för att köra varannat lass till "deras" kross och varannat till "min" kross. För att kompensera för de färre lassen tog jag helt enkelt 10 ton lasset istället för 5! Så skulle deras avräkning stämma, jag räknade med att de inte kunde ha 100% koll på hur mycket sten de spräng bort i ton... Moraliskt tveksamt tycker jag idag men dessa berättelser är ju precis som det var så jag utelämnar inget... Det hela fungerade som tänkt, jag låg som en skållad råtta och fick in sköna svarta pengar, 1 krona var mer värd då när en liter bensin kostade runt 87 öre.
Men efter två dagar fick förstås Starten fjäderbrott bak :sad: Så nu viste jag hur mycket överlass en Starke tålde i längden vid hårdkörning... Bilen till verkstad, fjäderbrott var vanligt på den tiden så åkaren undrade inte.

Nu ville jag inte mista min extrainkomst utan hänga kvar på jobbet så jag fick ta reservbilen, en Starke som plågades av dåligt oljetryck. Körde iväg, oljetrycket gick från dåligt på mätaren till inget utslag alls :uupps:
Så jag stannade vid en telefon och ringde åkeriet och berättade att det nog var kört med motorn. Det var Gubben som svarade och han tyckte att den har dåligt oljetryck så plågade den bara inte förryckte så går det nog bra. Jag gjorde som bilmek i grunden klart för honom att jag inte trodde den skulle klar sig ens tillbaka till åkeriet men ha trodde sig veta bättre så med en sinking feeling klev jag in i bilen igen. Efter en km började det skramla i motorn och jag siktade mot en närliggande Volvo lastvagns verkstad på Slakthusområdet. Väl där gav motorn upp sin sista suck precis utanför. Gubben fick komma och hämta mig och det gnälldes lite när det visade sig att motorn var totalskrot och inte gick att renovera. En begagnad motor fick köpas. Jag borde väl stått på mig bättre men jag hade faktist försökt gjort klart för gubben att det var finito med den motor och det sade jag också, det var slut på den diskussionen. Slut på extrainkomsten får den körningen också, de tog ju in en ny bil istället.

14 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

R_Bergsten

#30 » 09:21:30, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul o intressant o läsa

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se