Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1155 inlägg • Sida 7 av 77
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#91 » 16:03:37, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På sextiotalet så fanns inte de sop containers som beställs fram idag när det skall samlas skräp så då beställdes det fram en lastbil i stället. En av mina återkommande kunder var ett fastighetsbolag som hade ett skjul på gården där de samlade skräp som hyresgästerna länge som trasiga möbler o.s.v. Så när det var fullt beställde fastighets skötaren dit mig och hjälpte till att last, defa gick rasket till tippen. Ingen källsortering och återvinning då inte.

Men denna gång beställde han mig privat, han skulle hjälpa en kompis med att skaffa bygg material till dennes sommarställe ute på landet. Jag åkte ut och han och en man till äntrade hytten och vi åkte och lastade virket hos ett byggvaruhus. Sedan ut på landet och allt gick väl tills vi var framme vid avtagsvägen upp till stugan. Det var i princip två hjulspår uppför en backe och spårvidden var personbils, alltså kunde jag bara köra på ytterkanterna utanför hjulspåren :???: Det fungerade ju inget vidare då det gick tungt och slirade en hel del så jag hade aldrig tagit mig hela vägen uppför backen. Nu blev det inte slirandet som satte stopp ute två minde träd i 3-4 meters höjd som växte på var sida om spåren, det fanns inte plats att komma mellan dem med lastbilen. Så jag stannade framför och sade att det här är så långt vi kommer! Passagerarna vart sura och den ene klagade på mina däck mönster och sade att hade jag haft bättre däck hade vi kommit upp. Jag pekade på träden och frågade hur vi skulle kunnat passera dem då... Däcken var väl halv slitna men som sagt det hade inte hjälpt. Så vi traskade iväg uppför backen och via en vindlade väg med fylle av gamla takpannor och liknande genom en skogsbit till stugan där det stod en personbil och stugans ägare dök upp. Vi åkte ned med hans bil till lastbilen och hans kommentar var har ni försökt att krympa lastbilen? Äntligen någon som insåg var problemet låg :grin:

Vi lastade virket på takräcket på personbilen och körde upp det i omgångar, gick långsamt men säkert. Sedan bjöds det på kaffe med starkt i för mina passagerare och jag kunde åka hemåt igen.

Högertrafik omläggningen skedde men är inte mycket att borde om, allt löpte på utan problem, jag mötte en bil som körde åt fel håll på morgonen i en rondell men det var allt. Fri farten försvann ju för gått då, men det hade säkert kommit förr eller senare ändå.

På tal om fart så körde jag iväg från åkeriet mot centrum en morgon och tyckte alla bilar körde så sakta :eek: Låg i ytterfilen hela tiden och vart hindrad av personbilar gång på gång. Efter ett tag slog det mig att det måste vara fel på min hastighetsmätare... Varvräknare fanns ju inte på Starken annars hade det varit lätt att kolla den. Visade sig mycket riktigt att den växel som skiftade hastighets mätarens ingång beroende på norrlandsväxelns läge hade pajat.
Tur ingen polisbil var i närheten när jag trodde jag körde 70...

Sedan blev jag inkallad till första repmånaden medans jag körde för M Lastbilar. Tänkte dra lite historier därifrån som omväxling. Inte riktigt i linje med tråden men det finns ju militär fordons sidor också på forumet så några intresserade finns det kanske ?

18 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



magirus

#92 » 21:44:20, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Givet!! :mon: :buga:
magirus
 

R_Bergsten

#93 » 22:14:31, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja de e bara fortsätta med nästan vad som helst:)

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

Göran Ekman

#94 » 07:30:35, 03-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsätt . Vardagshistorier från förr är bristvara.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Murre o2 (trådstartaren)

#95 » 09:32:56, 03-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först en hämtning som inte blev av för mig, fick ett gäng hämtningar för Bilspeditionen och kom till en advokat byrå vid kungstorget och frågade var godset var. Blev visad uppför en smal vindlande trappa upp till ett vindsutrymme. Godset var lösa böcker som av någon andledning var indragna/konfiskerade. Böckerna var lätt erotiska, vill minnas att det var två sorter, ena var i alla fall någon slags självbiografi av en strippa som turnerat på Kiviks marknad och liknade på den tiden, glömt namnet nu men jag högg en bok då och läste den. Inget vidare bra... Men klockan var mycket, jag hade inte tid att släpa böcker via trappan upp och ned och advokaterna hade inte tid eller ork/vilja att hjälpa till så jag vägrade och ringde bilspedition och sade att de fick skjuta den hämtningen till nästa dag och advokatfirman fick förbereda bättre då. Nästa dag visade det sig att Lasse åkt på hämtningen! Men han var riktigt nöjd. " De hade fixat en tjej som hjälpte till att bära och packa, en riktig snygging och när vi kollade på böckerna blev hon riktigt upphetsad, det var nästan så vi fick till det men det var lite svårt i den omgivningen" Allt citerat av Lasse fast lite cencurerat

Så var det dags för repmånad. Bakgrunden var att jag gjort grundutbildningen på T2 ett par år tidigare och blev förvånad att det redan var dags igen, men ett avbrott från vardags lunken gillade jag som det väl framgått här.
När jag mönstrade hade jag höga poäng på de skriftliga proven och de ville jag skulle bli befälselev. Jag vägrade, hade fått göra fler dagar då och jag var inte säker på hur den militära disciplinen skulle passa mig. Slutade med att jag hamnade på T2 i Skövde som sjukvårdare i ett special kompani, vi var övningskompani för kadettskolan och ryckte in när resten på T2 bara hade några månad kvar till muck. Kadetterna behövde ju grund utbildad trupp att öva sig på så utan oss hade det blivit en dödperiod för dem. Vår grupp bestod till exakt 50% av befälselever så den var speciell också på det sättet. Hade jobbat på Volvo lastvagnar fick jag ihop med 5 till utbildning till bussförare och militärt förarbevis på detta men det behövdes ju bara två bussförare till den enda bussen så vi övriga var bara bra att ha... Så som bondgrabb, jag hade kört vår Fordson Major från det att jag var sju år, så fick jag en ...Fordson Major med tillhörande kärra. Fanns fyra traktorer för att transportera sårade från fronten, de övriga tre var bensindrivna Grållar som kördes av grabbar som aldrig kört traktor förr. Minns hur ena av dem förgäves försökte backa in ekipaget i luckan i garaget tills Överfuriren som väntade fick nog och kombinerade ut honom "Svens visar hur det går till" röt han. Med allas ögon klev jag in körde fram en bit och backade in i ett svep som jag avslutade med att vrida traktorn rakt med styrbromsarna. "Så där skall det gå till" röt Överfuriren :grin: Killen som misslyckade frågade hur jag gjorde senare, bara använda styrbromsarna sade jag. Var nog inte bästa rådet senare när vi kom körande efter en övning mot garaget försökte han vända i farten framför garaget och brakade in i det så han slog sönder front vinschen. Traktorn fick jag behålla tills våren kom, då drogs alla traktorer in och vi fick Volvo Valpen i stället, ett lyft för både oss och de vi skulle transportera :grin: Men finns en del traktor minnen kvar, som den gånge på natten jag fick en karta och skickades till en plats med kärran, där fick jag lasta ammunitions lådor och fick utprickat på kartan var jag skulle köra, några mil bort. Så jag for iväg men halvvägs slocknade ljuset på traktorn. Fick tvärbromsa, det var så mörkt att jag inte såg handen framför mig. Motorn gick ju men allt var svart :uupps: Var räd att någon skulle komma och köra på mig i mörkret, jag tog fram kronans ficklampa och försökte hitta felet. Kom fram till att det var automatsäkrings och inget jag kunde gör annat än väta i ödemarken. Till slut kom ljuset tillbaka lika plötsligt som det slocknat och jag kunde fortsätta till lossningsplatsen. Där fick jag skäll av en stridsdomare för att jag var sen :???: Jag tyckte inte det var någon ide att förklara varför... Men befälet för gänget som lossade lådorna kom dra senare och sade "bry dig inte om honom" det var bra gjort att hitta hit!

13 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#96 » 12:30:22, 03-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog chans att köra så många militär fordon jag kunde i lumpen var en del lastbil som när vi körde ett krigsflygfält (massa stål plåtar med lätthål i) till en plats "någonstans i Sverige". Tog chansen att vara MC ordnas på en övning, bakgrunden var att den ordinarie vurpade i början på övningen och skadade benet så han inte kunde köra mer. Ett upprop kom efter någon som var van att köra MC. Jag tog som vanligt chansen till omväxling och kunde ärligt säga att jag hade erfarenhet, hade till och med haft den civila versionen av Monarken det var fråga om. Så jag tog över utrustning och Monarken, den hade skevt styre efter vurpan och slirade tyvärr på på kopplingen om man gasade för fullt. Det sistnämnda blev ett problem när en Löjtnant stoppade mig och begärde att jag skulle köra om hela fordons kolonnen vid en förflyttning, med två på slirade den ännu mer :???: Men jobbet vid förflyttningarna var kul, man fick färdvägen utritad och stod i vägkorsningarna och dirigerade, när kolonnen kört förbi körde man om alla fordonen till nästa korsning och stod där och vinkade igen. Alltid lite nervös att man läst fel på kartan och skickade alla bilar bokstavligen åt skogen. Men gick bra, sedan körde man meddelande hit och dit när alla slagit läger. Läsa kartan var nog den viktigaste kunskapen för en MC ordonnans. Men fint väder och mycket frihet, tillade jobbet, fast varit ännu bättre om motorn inte slirat på kopplingen och styret varit helt :grin:

15 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#97 » 20:02:02, 03-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsätter lite om grundutbildningen innan det blir dags för repmånaden. Att vi var en övningstrupp hade sin betydelse, ex var vår sjukvårdsutbildning en snabbversion, "riktiga sjukvårdare" fick praktisera på sjukhus enligt ryktena... Men spelade ingen större roll för mig, som bilförare var mitt jobb att köra och att göra patron ur på de sårades vapen. Det sista för att det inte skulle handa någon olyckshändelse med laddade vapen eller som har hänt i krigstid, skadade har tagit till vapenhot för att få förtur till vård... Men vi fick göra allt möjligt på övningarna inte bara öva sjuktransporter/ sjukvård. Jag hoppade på en frivillig signalist utbildning för jag tyckte det var intressant. Och för att jag hoppades få en del lugna jobb med att vara signalist på en del övningar. Nu blev det inte alltid en sinekur att vara signalist visade det sig men det återkommer jag till.

12 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#98 » 13:27:32, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Signalist utbildningen var mer än kvällskurs ett par gånger i veckan, vi hade ju inte mycket att hitta på Skövde ändå på kvällarna, ständigt panka som vi var. Tävlade lite i luftgevärs skytte i idrottshallen men annars var det markan som gällde. Så vi utbildades på Ra 1005 tror jag den hette, vägde med batteriet runt 18 kg om jag minns rätt, eftersom den innehöll radiorör käkade den tunga batterier. Något jag märkte en natt när jag satt och passade radion och var för trött för att byta batteri när det blev misstänkt tyst i den. Bytte framåt 6 på morgonen och då blev det fart på anropen :eek: Men befälen tycktes inte alltid ha koll på vilka som gått kursen, vi hade en stor övning där vi bara fingerade det hela. Vi åkte ut i små grupper och låtsades vara stora enheter och allt handlade om kommunikationerna. Så Överfuriren tog ut mig till en grupp på 4 som åkte iväg med utrustningen på min traktorkärra, han sade att han tog ut mig för jag var den bästa traktorföraren :grin: Men som kommer lite senare så blir det inte alltid som man tänkt sig... Vi hade tur och fick kampa i en tom stuga på ett gods så vi slapp tälta. Jag var ju signalist och vi skulle vara två men nu visade det sig att den andre killen inte sett en militär radioapparat förr och än mindre lärt sig avkoda meddelanden :eek: Blivit nått fel i papperna... Så jag fick 24 timmar om dygnet passning av radion och telefonen. Den ena radioapparaten var en större Ra 120 någonting som jag inte fått någon utbildning på, typiskt militären. Jag fick inte igång den och inte Överfuriren heller och inte Löjtnanten när hälsade på sista dagen och försökte. Men vi hade en telefon så jag drog kabel ned till närmaste stolpe, klättrade upp och kopplade in den. Inte illa för en sjukvårdare, fanns kanske orsak till att vi var handplockade. Så med telefon till hands för längre förbindelser än den mindre radion klarade kunde spelet börja. Allt gick bra Jag fick lite nattsömn när Överfuriren satta en en av grabbarna med ordern " hör du ett pip så väck Håkan" Så det blev inte mycket sömn direkt. Sista dagen kom som sagt Löjtnanten på besök, när han skulle passera telefonen snubbla han på ledning och rev ned den, efter det var den död :uupps: Han skruvade isär den utan att hitta fel så jag började följa ledning på utsidan, den var avklippt 10 meter bort :eek: Vi kom fram till att fiendestyrkans sabotage grupp hade varit framme och när de kapade linan som gick in genom ett fönster hade det dragit i kabeln precis framför fötterna på löjtnanten :grin: Så inte hans fel, nu hade det varit tyst i radion ett tag och när jag fixat ledningen försökte jag ringa staben, en tant svarade, jag frågade efter militären " militärerna, de har packat och åkt hem" Åter typiskt, fast utan telefon så kanske de försök nå oss. Nu sade löjtnanten att jag hade fått för lite sömn för att få köra traktorn hem så jag skulle få åka med honom till regementet. Så för Överfurirens bästa förare, nu fick andreföraren köra vilket han som vanligt för andreförare aldrig gjorde...Men jag kom snabbt tillregementet och gick sedan till genomgången efter övningen i stora salen med min grupp i övrigt dök aldrig upp :uupps: När de till slut kom på kvällen visade det sig att föraren av traktorn kör i diket så kärran vält och de hade haft stort besvär med bärgningen. Hade nog gått bättre om jag kört trots tröttheten. Forts följer med vår jägar marsch i Tiveden.

13 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#99 » 13:57:06, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För den som vill läsa om försvarets radioapparater så finns det sidor om det, intressant tycker jag. http://www.fht.nu/Dokument/Armen/arme_p ... _radio.pdf

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#100 » 14:06:59, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser där att jag överskattade vikten på apparaten, var 7,8 kg så med extra batteri fick man släpa på 10 kg extra förutom normal packning som var betydande på jägar marschen. Fast jag fick en annan kille att ta över extra batterierna efter ett tag. Men som sagt det är så länge sedan att saker som exakt vikt är lite osäkra i minnet...

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#101 » 15:10:50, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var det jägarmarch, vet inte om det är rätt beteckning då vi inte var några jägare men det är vad befälen kallade det så jag återger som vanlig bara vad jag såg och hörde. Vi åkte ut till Tiveden och lämnade fordonen och började förbereda oss. Jag var ju tagen till signalist och insåg först nu att det hade en baksida. "hur skall vi transportera radion frågade jag lite naivt, " ja va tror du" blev svaret, allt skulle ju bäras med för 5 dagar i skogen. Vi gick hela dagarna, sov lite grann under bar himmel och var ute och krigade resten av nätterna. Jag minns tydlig att jag var så trött när det komderads rast, vila att jag inte tog av packningen utan slängde mig baklänges på rygg packningen och somnade :uupps: Sov en kvart och så var det iväg igen, regel nr 1 var att orka koka ihop något ätbart på matrasterna, vi hade ju påsar med totade rätter i packningen. Regel två var att vårda fötterna till varje pris, det som fick skoskav led verkligen och många goda råd utväxlades. Mitt råd är att tejpa utsatta ställen så fort som det blir lite känsla av att det börjar slita. Med extrem sömnbrist blev jag uttagen av överfuriren att följa med på ett eldöverfall som signalist. Jag placerades i en skogsbacke strax bakom och resten av gänget gick fram, de hade ytterligare en radio med sig. Jag lade mig ned och svepte kappan om mig lade luten mot örat och somnade givetvis direkt. Vaknade av att en av killarna stod och sparkade på mig. "Det gick åt skogen, alla utom jag blev tillfångatagna och överfurien ropade som en galning på dig i radion" sade han :sad: Nå inget att göra annat än retirera. Överfuriren nämnde aldrig den bristfälliga radioförbindelsen efteråt och jag var fortsatt en favorit hos honom så den missen behövde jag inte förklara. Vi fick ju sårade utdömda bland oss som skulle bäras på bår vilket ökade bördan ännu mer, särskilt som det gärna blev så att de tyngsta dömdes som bårfall. Efter 5 dagar så fick vi inte köra hem utan att ha sovit ut i tält först. när vi vaknade var det iskallt och kolsvart i tältet. Eldvakten hade somnat... Jag är den förste att förstå honom. Låter på mina historier som sjukvårdar utbildningen kom i andra hand men vi lärde oss faktist att sätta in dropp och ge sprutor och sånt, Vi fick öva på varandra vilket var lagom kul, jag har stora fina blod ådrar i armvecken vilket underlättar när en nybörjare karvar runt med en nål ...

11 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#102 » 15:29:50, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste berätta om när jag så när fick tre dagar i buren :grin: Var vakt tjänst, skarpladdad pistol, hade som sjukvårdare pistol för självförsvar , faktist två i skåpet en modell 007 tror jag det var och så Husqvarnas modell 39 eller något sånt. Som bilförare hade jag dessutom en K-pist, mass vapen i skåpet :grin: Frestelsen blev föresten övermäktig för en kille på ett annat kompani, han anmälde pistolen stulen och det var genomsökning av alla skåp på hela T2 en morgon. När han skulle ta tåget hem 14 dagar senare stoppades han av polisen och hade pistolen i fickan. Inte så smart grabb... Men tillbaka till vaktjästgöringen. Vaktchefen var den ökände pistol-Jocke, någon som gjort lumpen på T2 vid den tiden vet nog vem jag menar :grin: Han visade oss var vi skulle sova, meddelade att ljuset i salen inte fick släckas och bara översta kragknappen fick knäppas upp. Mer än så så blir det tre dagar i buren! På natten kunde jag inte sova så jag knäppte upp alla knappar i vapenrocken och drog den över huvudet för att stänga ute ljuset. Vaknade av att överfuriren, pistoljocke, stod och skakade mig. Det blir tre dagar i buren skrek han. Men så upptäckte han ena skyldig till som avledde hans uppmärksamhet. Skicka två ur vaktstyrkan till buren samtidigt blev lite för mycket också för honom så det klarade sig med utskällning :grin:

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#103 » 09:16:08, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så satt jag på tåget på väg till första repmötet. Med på tåget var 165 kg tunga bandy profilen Korv-Snoddas, han räknade med att få åka hem igen så snart han fått träffa en läkare och så blev det också. Jag undrade över hur många av lumparkompisarna som skulle dyka upp, borde vara rätt många tyckte jag då. Väl framme kom jag till inskrivningen och visade fram mitt körkort och militära förarbevis som jag sparat. Vad bra en bussförare, sades det? Inte vad jag väntade mig, men det visade sig vara fråga om att åka några km och hämta en buss till inrycknings platsen. Konstaterade att både bussen och min körning av den var mycket bättre än när jag övningskörde bussen i Skövde :grin: Efter utrustning och en natt i tält så åkte vi till Tånga Hed för att träna och samövar innan den stora övningen. Var ont om gamla ansikten, en av de två valparna i den andra gruppen kördes av gamla bekanta men den andra i min grupp kördes av en lastbilschaufför från Tjörn som jag träffat en del, vi var ett starkt lag.

Intressant att bo i de gamla militära barackerna med vedkaminer i logementen och utedass med många hål på rad :eek: Första helgen fick de flesta åka hem men jag blev kvar för vakttjänst. Lugnt och bra tills en av killarna kom insläpande med en massa AK4 :uupps: Vad gör du sade vaktchefen, fullt av olåsta skål på logementen med vapen i sade killen, mot bestämmelserna så jag plockade ihop alla, det finns massa mer i bilen. Vaktchefen stönade men kunde inte säga mot, vi tänkte på vilken cirkus det skulle bli på Måndag, jag hade inte låtsas om avsaknaden av lås... Skönt att bo inomhus i alla fall, nästa repmånad låg vi i tält i September på en tältplats på Skrea strand och det regnade hela tiden och tältet läckte.... Men det flöt på min bilbesättning bestod ju av mig samt en andeförare som i praktiken var bårbärare och aldrig fick köra, samt en bårbärare till och sjukvårdaren som var den som prioriterade vilka skadade som behövde vård först om det fanns fler än vad vi kunde lasta in i 903an. Sjukvårdaren var en sjuksyster från lasarettet i Varberg vilket vi eller i alla fall bårbärarna lät honom höra ofta :grin: De var också väldigt förtjusta i öl, men att alkoholen flödade på sextiotalets repmöte är väl ingen nyhet...

När vi kom i väg på manövern tog mina bårbärare alla chanser att smita in på ett systembolag och köpa öl men det kunde varit värre... Mina gamla bekanta i andra gruppen kam en dag och viftade med ett papper de hade blivit stoppade, av stridsdomare antar jag, och fått valpen kollad och fått papper på att de hade fin ordning. Grabbarn öpnade sedan bakdörren på vår valp och tittade in. "Herregud" var reaktionen när de såg alla tomma öl burkar som drällde. Men vi var ändå de effektivaste när det gällde :grin:

13 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#104 » 13:49:22, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var vi igång med övningen/höstmanövern. Vår gruppchef var fantastiskt bra, på nästa repmånad var det en lika dålig, så jag hade verkligen tur. Slapp vaktpass och sådant och körde nästan dygnet runt. Killen som körde lastbilen, en inhyrd gammal boggi Volvo klagade bittert över att det fann två proffs på att köra lastbil på kompaniet och så fick de Valpar och han som aldrig kört en sådan lastbil fick harva på. Förstod han, men förstod ledningen också, man vill inte ha några olyckor med en fullastad valp på de små grusvägarna. På tal om fullastad så satte jag nog ett slags rekord med en 903a. Vi fick en hämtning av sårskademarkörer utritat på kartan och for iväg på småvägar en 6 km till en glänta i skogen. Där hittade vi 12 skada markörer, man blir lite hjälplös när man kommer med en bil och bara kan ta tre bårfall med sig. Sjukvårdaren gjorde sitt jobb, valde ut de som skulle få åka först, den hårda verkligheten är ju att skadade som bedöms utan chans får vänta... Så han stannade kvar och skötte om de som var kvar medan vi for iväg med de tre första, enligt textboken det hela. Men när vi lastat ur den på förbandsplatsen kom problemet. Sårskademarkörena var rekryter och nu kom deras befäl och sade att övningen för dem var avbruten/över och att deras buss hem skulle gå om 40 minuter. Om de inte hann med den skulle de bli fast hos oss till dagen efter. Ingen mer bil fanns tillgänglig för att hjälpa till så jag körde ut till grabbarna, förklarade läget och sade att om de kunde trycka in sig själva och utrustningen i 903 an så skulle jag få hem dem. Gick och jag tog det lugnt och sakta tillbaka med en överlastade Valpen. Problemet blev när de klev ur bilen, en stridsdomare såg strömmen av folk som bara fortsatte ur min bil och började räkna dem :???: Sedan kom han och frågade om jag visste hur många personer en 903a fick lasta. 6 + föraren sade jag, hade ju haft 12... Fick ju en saftig utskällning efter det men deras befäl kom när han var färdig och sa att det var bra gjort :grin: Påminde mig på något sätt om den där resan med traktorn när jag gjorde rekryten, men den gången kunde jag inte hjälpa det.

11 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#105 » 17:54:34, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag körde inte bara markörer, också riktigt skade fick jag hämta. Ex ett par killar som vurpat vid cykeltolkning som då ännu var i bruk. Hänga i en lång lina efter en traktor sparade på krafterna och var effektivt men om någon långt fram vurpade, blev det värre massvurpa än man kan se från vissa cykeltävlingar :grin: Och så hämtade jag en brobyggare från ett ingenjörs förband som ramlat och slagit ut tänder :sad: Jag hade krupit i i tältet för att få lite sömn när gruppchefen kom krypande, tog av hjälmen och undrade om jag orkade ta en sjuktransport till Lasarettet i Borås. Inga problem sade jag väckte min kartläsare och så kröp vi ut och gick igenom förutsättningarna. Var tre fall som skulle till sjukhuset, en med hjärtproblem så han fick åka på bår, så han med utslagna tänder och en sjuk till, som när vi kört iväg och talat med honom visade sig vara en simulant, han hade käkat tandkräm för att bli sjuk och spytt som en katt. Otroligt att någon gör sig själv så dålig för att slippa tjänsten, jag hade jättekul :eek: Vi tyckte det var onödigt att väcka de andra två i besättningen för denna transport så vi var bara två. Väl i Borås levererade vi de gående fallen och bar in den hjärtflimmer drabbade. Sjuksystrarna ville vi skulle klä av och förbereda honom, där brast min snabbutbildning, de trodde att vi var "riktiga" sjukvårdare som praktiserat på sjukhus. Var lite tråkig att behöva ta dem ur den villfarelsen. Men köra valp kunde jag, det var ju det viktigaste. Fast någon utbildning hade jag inte fått om man skall vara petig, vi fick bara lämna traktorerna och byta dem mot 903or utan vidare utbildning... På nästa repmånad blev förarna av valparna kommenderade till uppställning och det kom en stridsdomare :uupps: Jag undrade om det var alkotester på gång men han dök på mig och frågade var jag fått min utbildning på personterrängbil 903. På T" Skövde svarade jag väl medveten om att det inte var särskilt grundläggande utbildning. Hur mycket skall kopplingsspelet vara på en 903 frågade han. Hade inte en aning så jag gissade på "10mm Löjtnant". Har för mig han sade skall vara 10 till 15mm så det är godkänt. Killen från vårt gamla kompani som fortfarande körde valp i hop med oss sade efteråt "tur han inte frågade mig jag hade inte en aning!" Men stridsdomaren var nöjd och gick igen :grin:

11 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se