På sextiotalet så fanns inte de sop containers som beställs fram idag när det skall samlas skräp så då beställdes det fram en lastbil i stället. En av mina återkommande kunder var ett fastighetsbolag som hade ett skjul på gården där de samlade skräp som hyresgästerna länge som trasiga möbler o.s.v. Så när det var fullt beställde fastighets skötaren dit mig och hjälpte till att last, defa gick rasket till tippen. Ingen källsortering och återvinning då inte.
Men denna gång beställde han mig privat, han skulle hjälpa en kompis med att skaffa bygg material till dennes sommarställe ute på landet. Jag åkte ut och han och en man till äntrade hytten och vi åkte och lastade virket hos ett byggvaruhus. Sedan ut på landet och allt gick väl tills vi var framme vid avtagsvägen upp till stugan. Det var i princip två hjulspår uppför en backe och spårvidden var personbils, alltså kunde jag bara köra på ytterkanterna utanför hjulspåren Det fungerade ju inget vidare då det gick tungt och slirade en hel del så jag hade aldrig tagit mig hela vägen uppför backen. Nu blev det inte slirandet som satte stopp ute två minde träd i 3-4 meters höjd som växte på var sida om spåren, det fanns inte plats att komma mellan dem med lastbilen. Så jag stannade framför och sade att det här är så långt vi kommer! Passagerarna vart sura och den ene klagade på mina däck mönster och sade att hade jag haft bättre däck hade vi kommit upp. Jag pekade på träden och frågade hur vi skulle kunnat passera dem då... Däcken var väl halv slitna men som sagt det hade inte hjälpt. Så vi traskade iväg uppför backen och via en vindlade väg med fylle av gamla takpannor och liknande genom en skogsbit till stugan där det stod en personbil och stugans ägare dök upp. Vi åkte ned med hans bil till lastbilen och hans kommentar var har ni försökt att krympa lastbilen? Äntligen någon som insåg var problemet låg
Vi lastade virket på takräcket på personbilen och körde upp det i omgångar, gick långsamt men säkert. Sedan bjöds det på kaffe med starkt i för mina passagerare och jag kunde åka hemåt igen.
Högertrafik omläggningen skedde men är inte mycket att borde om, allt löpte på utan problem, jag mötte en bil som körde åt fel håll på morgonen i en rondell men det var allt. Fri farten försvann ju för gått då, men det hade säkert kommit förr eller senare ändå.
På tal om fart så körde jag iväg från åkeriet mot centrum en morgon och tyckte alla bilar körde så sakta Låg i ytterfilen hela tiden och vart hindrad av personbilar gång på gång. Efter ett tag slog det mig att det måste vara fel på min hastighetsmätare... Varvräknare fanns ju inte på Starken annars hade det varit lätt att kolla den. Visade sig mycket riktigt att den växel som skiftade hastighets mätarens ingång beroende på norrlandsväxelns läge hade pajat.
Tur ingen polisbil var i närheten när jag trodde jag körde 70...
Sedan blev jag inkallad till första repmånaden medans jag körde för M Lastbilar. Tänkte dra lite historier därifrån som omväxling. Inte riktigt i linje med tråden men det finns ju militär fordons sidor också på forumet så några intresserade finns det kanske ?