Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1155 inlägg • Sida 69 av 77
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#1021 » 16:34:16, 18-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som framgått tidigare är jag intresserad av gamla befästningar, lite bilder här för att bevisa att jag verkligen varit där!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Ni känner väl igen mig :smile: Och, ja det är frugan som är med på något foto, hon hängde tålmodig med i värmen till de flesta ruinerna!

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Murre o2 (trådstartaren)

#1022 » 18:38:42, 20-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom att tänka på en episod när jag körde lastbil. Jag var inne på kaféet vid ASG i Göteborg och framför mig stod en ASG lots, han ropade på en av tjejerna i personalen och visade henne något, hon pep till och stack :???: Jag undrade vad det var frågan om och han visade mig-

Han hade mist toppen av högra tummen så han hade ingen nagel kvar utan en slät stump. Han stack in högerarmen i slitsen i sidan av overallen och stack ut tummen genom gylfen och viftade med den, det gav en intressant syn vid första anblicken :grin:

När vi är inne på det spåret så var vår motor officer när jag gjorde lumpen förtjust i pojkar om man säger så...Minns när grabbarna bjöd rustmästaren som han var på starkvaror en kväll och dansade med honom, de skulle jag haft på bild.

Men en gång på sommaren när vi var ute och transporterade ett krigsflygfält långväga så var rustmästaren med i en myrslok som var med som bärnings fordon. Men efter vi haft en rast försvann myrsloken med besättning och allt dök upp flera timmar senare och vi fick höra historien.

Det var ju soligt och varmt så besättningen i bilen övertalade rustmästaren att de hann ta en avstickare till en sjö bredvid för ett bad. Rustmästaren sade inte nej till ett nakenbad med pojkarna så de smet dit :smile: Men när de skulle iväg efter badet körde de fast med terräng lastbilen! Och det tog dem en timmes hårt jobb att ta sig loss. Vi skrattade gott!

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Bygert

#1023 » 20:15:59, 20-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur i hela friden kan man hamna i Lysekil om man ska till Malmön som ju ligger utanför Köping tänkte jag. Men det fanns visst en i Bohuslän också.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Murre o2 (trådstartaren)

#1024 » 22:07:18, 20-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Hur i hela friden kan man hamna i Lysekil om man ska till Malmön som ju ligger utanför Köping tänkte jag. Men det fanns visst en i Bohuslän också.

Det hetta faktist Bohus-Malmön på den tiden men Bohus i namnet är numera borttaget så jag använde det aktuella namnet i min krönika.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1025 » 11:47:42, 24-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilden från militärtjänsten jag lade upp i en traktor tråd fick mig att minnas lumpartiden och undra hur det gått för de övriga grabbarna. Inte sett mycket av dem sedan dess, första repmånaden var två grabbar som körde en annan sjuktransport valp med, andra repmånaden ingen från mitt gamla kompani. Den enda jag träffat efter det var en Göteborgare som för 10 år sedan dök upp som arbetsledare för en städfirma på lednings möte vi hade på jobbet. Oväntat men roligt!

Jag började ju med att köra traktor med kärra för att transportera skadade från fronten till sjukvårds enheten närmast bakom, inte särskilt bekvämt för skadade att skaka runt på en öppen kärra :uupps: Efter en vinter på traktor utan hytt eller värme fick vi lämna in traktorerna och fick Valpar i stället, ett lyft för alla! Fast jag saknade lite av friheten jag hade innan ute på vägarna, eftersom traktorerna var långsammare än resten av fordonen fick vi köra för oss själva med bara en karta till hjälp. Men hu vad kallt på vintern.

Här är lite bilder, sjukvårds tälten kamouflerade bakom en ladugård.
Bild
Min valp likaså:
Bild
Jag och min valp.
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1026 » 17:29:24, 25-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minns ju inte namnet på lumpar kompisarna, fast namn har jag alltid haft svårt för. Minns bara några smeknamn som vår Överfurir Bananhästen. Eller Bele, en Skövde bo som var ganska opraktisk, jag minns när han kom till uppställningen en kall Måndag morgon i den gröna vinterjackan, hans framsida var bara trasor som hängde och fladdrade :eek: Kaptenen blev mållös för ett ögonblick men hämtade sig och krävde en förklaring till hur jackan kunde blivit så förstörd.

Bele förklarade att han på helgen burit ett bilbatteri när han hade haft problem med sin bil och tydligen råkat spilla batteri syra över den. Kapten sade att han måste byta rocken och att kostnaden skulle dras på hans lön. Men han slapp tydligen ersätta den, han fick bytte den på kläd förrådet utan efter räkningar. Bele hade ju en flickvän som ställde upp som lucia kandidat i Skövde och han fick oss alla att rösta på henne, jag tyckte inte att hon var snyggast och inte ljushårig men ställde ju upp för en kompis men hon vann äbdå inte...

Värsta episoden med Bele var när han körde en Valp på en övning, på en liten grusväg med höga kanter när vi utsattes för ett eldöverfall. Vi skickade iväg rök bomber för att dölja reträtten och alla utom föraren slängde sig ut i skydd av väg kanterna och började krypa bakåt från fienden, Bele började ju backa Valpen också och när jag råkade titta bakåt så snuddade bilens ena bakdäck skosulan på en av de krypande killarna, jag skrek och vi fick stopp på bilen i sista sekunden innan han backade över killen. Jag kan fortfarande se framför mig hur det grovmönstrade däcket skrapade mot sulan på killens ena känga, det var väldigt nära svår skador :uupps:

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1027 » 17:39:35, 26-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag är inne på min militärtjänstgöring så lite om vår beväpning. Som sjukvårdare hade vi ju bara pistoler för själv försvar men fick ju utbildning på övriga vapen typer för att åtminstone kunna göra patron ur och säkra skadade soldaters vapen når vi tog hand om dem. Pistoler hade vi två st i våra skåp, en modell 07 och en modell 40 som var den vi övade mest med. Skjuta med pistol är inte det lättaste, jag är bra med gevär men pistol är något helt annat. Jag mins när vi skulle ha pris skjutning, förutm märke kunde man få en liten slant vid bra resultat så jag var taggad.

Men när jag öppnade mitt klädskåp så skjut dagen föll min pistol ned från översta hyllan i skåpet och slog kornet i sängens rörstomme så kornet flyttade sig! En helt otrolig otur! Vi hade ju några skott för inskjutning innan och jag lånade verktyget för att justera kornet men det var hopplöst att hinna få det tillräckligt bra för att klara några prispengar.

Pistolerna blev senare en nackdel när vi hade en fält tjänst tävlan, jag har en andra pris plakett någonstans som minne men vi skulle vunnit om det inte varit för mörker skjutningen. Den var någonstans vid Hornborgar sjön, målen var belysta men vi fick klistra självlysande bitar på kornet och sota siktet, ändå hopplöst svårt att sikta i mörkret med pistolen.

På övningarna fick vi ju inte ta med pistolerna, fanns ingen lös skjutnings utrustning till dem så vi hade en pistol attrapp, en gjuten klump i pistolform som vi skulle sikta med och ropa pang :grin: Kändes väldigt fånigt. Men som bilförare hade jag dessutom en K-Pist så jag kunde knalla på med lösplugg på övningarna! Den var lättare att träffa måltavlorna med också :smile. :http://www.gotavapen.se/gota/ak/alla1.htm.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Ivar Risslén

#1028 » 19:58:34, 26-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.gotavapen.se/gota/ak/alla1.htm.
Intressant sida om den nya kalibern och alla gamla armevapen. Jag har även ruskat om länken.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Murre o2 (trådstartaren)

#1029 » 16:48:53, 27-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tilläga att en 15 år senare så var skiftlaget på en teambuilding på ett ställe där de hade en luftpistol skytte anläggning inomhus. Så jag utmanade krigsveteranen Jurgen på en omgång, och fick stryk. Kanske gått bättre utan ölen innan... Jurgen hade jag ju pumpat på lite detaljer om hur det var i Tyskland under kriget. Under hans grundutbildning fick de springa terräng bana med gasmask på och samtidigt sjunga! Hårda bud, han stred ju mot jänkarna och sade att deras små spanings stök runt förbandet på låg höjd men de var förbjudna att skjuta mot dem, det skulle ju avslöja var de låg gömda och de skulle få artilleri eld på sig direkt. Men det måste kliat i fingrarna... Idag finns det nog inte många kvar som var med då, Jurgen är ju borta sedan några år nu.

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1030 » 17:46:48, 28-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läget är lite jobbigt just nu, min älskade fru är krasslig :sad: Är bekymmrad för hur det skall sluta, tur att någon av oss är frisk. En bild från lyckligare tider med barnen våra. Tiden går så fort.
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Sparrow

#1031 » 23:49:36, 28-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller tummarna att hustrun piggnar till. :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

texas5020

#1032 » 06:47:23, 01-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ge henne en kram och önska henne god bättring från oss Maskinister !!! :shake_hands: :shake_hands: :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Murre o2 (trådstartaren)

#1033 » 11:11:26, 01-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för de värmande orden. Vi har ju varit ihop i 58 år så det tar hårt på mig när hon är krasslig. Värdens snällaste så orättvist att hon skall drabbas av så mycket. Hittills har hon klarat av livmoder cancer och hud cancer men blodsjukdomen hon fått går inte att bota :sad: Hon var inne och fick dropp i fredags och i går. och är inne på sjukhuset idag för att ta fler prover och träffa läkare. Så jag kan barra hoppas på det bästa och vänta. Jag brukade säga förr att vi har tur som båda fick vara friska och ha varandra, det vände snabbt för några år sedan.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Bygert

#1034 » 14:07:37, 01-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

58 år är bra gjort, hoppas det blir många till.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Murre o2 (trådstartaren)

#1035 » 18:27:26, 09-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med läger i Ukraina som det är är det inte konstigt att minnena från min militär tjänstgöring kommet till ytan igen, jag kunde aldrig förstå varför försvaret i praktiken skrotades för en del år sedan. Historien har ju flera gånger tidigare visat att när man skär ned på försvaret så kommet snart krigshotet och då tar det lång tid att få upp försvarsförmågan igen.

Men som jag skrivit tidigare så var ju vårat kompani övnings trupp för kadett skolan och därav blev vår utbildning lite annorlunda mot ex vanliga sjukvårdare. Vi övade ju strid mer än normalt men gick inte den praktik på ett sjukhus som "normala" sjukvårdare
gick. Så min sjukvårds utbildning var lite kort, vi lärde ju oss att ge sprutor och sätta en dropp men väldigt kort. Men det påverkade ju inte mitt jobb på repövningarna och om det blivit allvar, då jag ju körde valpen, en sjukvårdare som kunde sin sak tog hand om de skadade och bårbärare och min andreförare lastade in offren. Mitt jobb var ju att ta hand om vapnen och se till att transporten fungerade snabbt och säkert. Som lastbils chaffis så var jag ju sällsynt väl lämpad för detta men den övriga besättningen kom aldrig från mitt gamla kompani. Sista repmånaden var sjukvårdaren en äkta manlig sjuksyster från Varbergs lasarett, det kändes betryggande. Jag är rädd att övriga gänget tyckte att det var ett lite omanligt yrke då på den tiden :smile: Det tjatades en del om rakning av kvinnliga underliv om man säger så...Bårbärarna råkade då vara ett öldrickande gäng som hämtat ur en Åberg film. Vad som kommer in måste ut så det hojtades ofta om piss stopp efter vägarna. Glömmer aldrig när det blev ett kort stopp i kolonnen när vi körde genom en by, grabbarna passade på och hoppade ut och började lätta på blåsan dolda av bilen när ett par tjejer passerade på andra sidan gatan. Då rörde sig kolonnen framåt och jag ryckte fram några meter så grabbarna plötsligt stod utan skydd med gylfen nere :grin: Det blev fart på dem då!

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se