Som lastbils chaffis så hjälpte man ju varandra vid behov men när jag tänker tillbaka så minns jag nästan bara när jag fått hjälp

Kan vara att de tillfällena då jag behövt hjälp är de som fastnat bäst i minnet... Men de när jag behövt hjälp som jag minns är ju när jag satt på vägen till Marstrand med en kranbil som stod som
reserv på åkeriet, jag skulle leverera en tvättmaskin till staden ute på ön. Men batteriet var dåligt när jag skulle starta den så vi fick hjälpa igång den med startkablar, inte så konstigt tänkte jag när den stått länge, laddar upp sig på vägen från Göteborg till Kungälv där jag hämtar maskinen. Så långt var allt väl men var dags för rast/vila när Gullbringa och jag gjorde misstaget att stänga av motorn. När rasten var slut var strömmen också slut

Fick stoppat en
lastbil som passerade och han drog igång mig, Tack om du läser detta.
Nästa var när jag tippade ett lass lera vid Bohus, hade bråttom och när flaket var tomt slirade det bara så jag stod där jag stod. En passerande lastbil drog upp mig
Nästa var värsta fallet, var ju när jag blev stående ensam med tomt
batteri i en bergstunnel utan belysning med en kilometer till närmaste
utgång. Efter trevat mig fram steg för steg i beckmörkret kom jag till slut ut nära Örgryte hotell och högg en passerade lastbil. Att övertala en chaufför jag inte kände att köra ned i en mörk tunnel för att bogsera igång min Scania var inte det lättaste men han ställde upp och jag kom därifrån, Tack igen!
Jag minns mest att jag dragit upp personbilar ur dikena när jag körde plogbil, drog upp kollegan från GB lastbilscentral ett antal gånger när vi plogade ihop men det räknar jag inte.Likaså när jag drog loss min kompis Lasse när vi hade det famösa jobbet att sprida grus på civilförvarets parkering och vi båda fastnade i leran vid varje lass. Lasse pratar om den veckan varje gång vi möts

Det var då jag kom på den lysande iden att om jag backar och sprider kör jag hu på mitt eget grus hela tiden och fastnar inte. Tycker fortfarande att iden var bra men jag fick. aldrig veta om det fungerade, jag satte ju full fart bakår, ryckte i
spridare stammen utlösning och inget hände, en sten hade satt sig i kläm i mekanismen så den satt fast

Så jag brakade baklänges ned i leran med flaket uppe och körde fast så illa att vi fick lämna bilen där över natten, var ju givetvis dagens sista lass... Tur jag inte krängde flaket på kuppen! Nästa dag fick vi börja med plankor och domkrafter för att få loss bilen, men iden tror jag på. Men vågade inte prova den igen