Först en misslyckad körning med Starken. Gasklockan i Göteborg revs ju nyligen, sorgligt, det var sista minnet av kolgasverket som låg där på Guldbergsvass. När jag var på tjänsteresa i Österrikiska Linz för ett antal år sedan blev jag glad över att de hade en exakt likadan Gasklocka, hoppas de har vett att spara den. Som det märks är jag svag för minnesmärken över avancerad teckning som blivit omodern, för mig är det också ett minnesmärke över jobbarna som slet där för sin försörjning. Men körningen var inne på gasverkets område, de hade en stor hög med något jag glömt vad det var, kanske reningsmassa? De hade lagt ut grävmaskins mattor att backa upp på och bilen lastades och sedan skulle jag backa upp på högen och tippa av på toppen. Fanns ju inte en chans att backa upp hela vägen, började slira för att det var för brant
Jag tog sats och backade upp på mattorna med full fart, nu inte bara slirade det utan mattorna kom ur läge när det slirade så gubbarna fick justera dem
Efter några sådana försök fick vi ge upp...
Men nystart på Kronbergs åkeri, ett familje företag, gubben Kronberg tittade sällan in utan sonen skötte åkeriet. Han var en av de lugnaste personer jag träffar, kom man med något problem sade han alltid kolugnt "de var inte bra" Gubben var ju inte där men varje helg satt han och gick igenom färdskrivarbladet för att se så ingen kört för hårt med lastbilarna. En vecka sade sonen " förra veckan hade du kört för jävligt fort, jag var tvungen att ge gubben en gammal uppsättning skriver blad"
Men jag hade ju inte kört så mycket
lastbil sista halvåret, var en hämtning av en splitt ny Scania 76 från Nödinge verkstäder som vi skulle lacka på, en tankbil som gick som ett spjut tyckte jag då, körde ifrån förmannens R-4 som han skjutsade ut mig med. Scania 66 an jag nu fick gick inte direkt som ett spjut, 8 liters motor mot 76ans 11 liters fast samma
chassi och lastförmåga bäddade inte för det. Men jämfört med Staten gick det väl jämt ut men nu hade jag styrservo och tryckluftsbromsar
Första jobbet var köra sprängsten för Gatukontoret, trångt och smalt när man backade upp till grävmaskinen för att lasta och ett schakt på höger sidan. Tog en vecka innan jag hade mm koll på var högersidans
hjul var så första dagarna fick jag ta det försiktig när jag backade upp.