Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1155 inlägg • Sida 53 av 77
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#781 » 15:06:43, 11-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har talat om de olika fabrikerna innom fabriken så kanske tid att gå in lite närmare på det ämnet. Först hela komplexet inklusive hamnen : https://www.borealisgroup.com/stenungsu ... -i-sverige.

Polyeten fabriken bestod av en högtrycks fabrik med gasrening och ångcentral. Sedan fanns två lågtrycks fabriker, LT 1 Och LT2. Sedan service bitarna som mek verkstad, svets verkstad, Truck verkstad, krangård, flera pack stationer mm.

Högrycks fabriken hade tre reaktorer som producerade PE vid högt tryck, över tusen bar :uupps: Den ersattes sedan av en enda större reaktor. Lågtrycks fabrikerna produserade PE vid lågt tryck med hjälp av katalysatorer vilket är enklare och kräver mindre energi (EL).

Dock har LD PE och HD PE olika egenskaper så bara högtrycks materialet
duger till krävande rör och kabel produkter så Pex och halvledar enheterna ingår i HT fabriken. Därför jobbades det mest med högtrycks PE (och lite PP från andra fabriker) på IC.
Så mina erfaren heter från HT fabriken var som skräddarsydda för jobbet på IC.

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Murre o2 (trådstartaren)

#782 » 16:02:45, 11-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

För den som vill fördjupa sig ordentligt i oljans underbara väg så finns det intressant läsning här. http://www.krc.su.se/polopoly_fs/1.3723 ... ial_ny.pdf

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

BM425

#783 » 16:57:06, 11-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den PE plasten som används till syresäkra/tät PEX slang som kan användas i värmesystem, har det med tillverkningsprocessen att göra om den är syretät?
Alternativt att det är speciella skikt i den slangen som tätar för syre?

Har hört berättelser om tidiga värmeväxlare av plast som inte var syre tät vilket gav stora rostskador i ledningssystemen, gäller värmeverk stora kulvertsystem.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Murre o2 (trådstartaren)

#784 » 17:21:47, 11-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi tillverkade ju bara råmaterialet, rören gör ju rörfabrikanter så det finns olika varianter från olika företag, en del har ett PP skikt också men rent allmänt så tvär binder ju pex materialet efter rör/kabel extruderingen och blir syre tätt och omöjligt att smälta ned igen.

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#785 » 19:46:26, 13-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tal om rör fick jag ett par år efter jag flyttat til IC ett telefonsamtal som företagets växel skickade över till mig. En man som frågade om våra gula rör material innehöll Kadmium. Jag kunde svara ett bestämt nej på det, en av mina första uppdrag på IC gällde att ta fram kadmium fria rör material för gula och oranga rör. Tidigare inneköll de kadmium och ett halvt skiftlag hamnade på sjukhus för observation efter en brand i mixer 103 när den producerade med kadmium färger. Som väl var skadades ingen.

Vad jag efer den förfrågan mest undrade var hur företagsväxeln kunde veta att jag hade koll på den frågan, rent tur kanske?

10 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#786 » 16:57:26, 17-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade ju haft 18 fina år med högtrycks fabriken Men inget varar för evigt. Bättre planerat underhåll, stopp och kvalitets avvikelse rapporter mm minskade drift problemen till en bråkdel av vad som var fallet när jag började. Positivt för fabriken men det som tände mig var ju problem lösning. När allt gick på rutin tappade jag intresset.

Så en flytt till tekniska centret som det då hette kändes rätt, där jobbade men ju hela tiden med att ta fram nya produkter och förbättra de gamla. Så precis vad jag gillar att jobba med. Första dagen ägnades mest åt att min nya bas visade mig runt och presenterade mig för alla mina nya kolegor. Ett par kom faktist från mitt gamla skiftlag, en del av de andra hade jag också träffat i olika sammanhang tidigare. Alla önskade mig välkommen och det värmde speciellt när en som jag kände från drift kontoret sade "bra att du flyttar hit, vi behöver alltid duktigt folk"

Det jobbade ju ungefär 100 pers på TC så det tog en stund att hälsa på alla och komma ihåg namnen på alla var omöjligt :???: En ex skiftförman till fanns det, han kom från LT fabrikerna och hade som jag tröttnat på att jobba treskift.

Annars var det lustigt nog inte många från skiften i fabriken som flyttat ned, kanske för att det blev en lönesänkning, skift tillägget gav ju runt 30% i fabriken. Den trenden höll i sig, det dök under åren framöver upp två till av mina gamla skiftlags medlemmar. Men "mitt" skift hade haft de mest kompetenta medlemmarna av alla skiften. Säger jag som varit med och valt ut dem :grin: Men skämt åsido så talar antalet som gick vidare till högre positioner sitt tydliga språk.

Så nu väntade mig en nystart med en ny linje som ännu inte var klar för att överlämnas av byggarna. Det visade sig vara tur att jag älskade problem lösningar!

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#787 » 16:33:06, 21-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tal om skiftlag så fanns det bara 4 st sådana när jag började. Men ganska snart efter tillkom ett femte skiftlag, det gav fler lediga helger och innebar också att man slapp snabbytena när men gick från nattskift till em skift på samma dag med bara 8 timmar mellan man gick av nattskiftet tills man skulle var på plats kl 14 för att starta igen på em skiftet.

Skapa ett nytt skift från noll är inte så enkelt så förmannen, Östen, handplockade ett antal från övriga skift för att bilda en stomme av erfarna operatörer och sedan fylldes skiftet ut med nyanställda som utbildades innan det blev skarpt läge. Jag blev tillfrågad av Östen men dels trivdes jag bra på mitt skift, dels var Ö medlem av Jehovas vittnen och hade anställt ett antal församlings medlemmar till sitt skift. Som ateist kände jag inte mig hågad att inlämnas med gruppen även om jag inte har något mot religösa. En av mina dagtidare berättade senare när jag var dagtids förman att han gick in till förmanskontoret för att tala med Ö men hamnade i ett bönemöte som han höll med sina församlings medlemmar :grin:

Skiftlag 5 kom tyckte jag trots handplockningen inte kom upp i samma klass som "mitt skift, men handplockningen begränsades ju av att det var frivilligt att byta skift så det var lättast att locka över folk som var missnöjda med läget på sitt gamla skift, inte bra att få för många sådana... Vad jag minns lyckades han inte locka över någon från "mitt" skift.

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#788 » 16:34:55, 24-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så började jag om på TC (senare IC) efter 18 år i fabriken. Jag hade en väldigt bred arbetes beskrivning som täckte in det mesta. Men nu var linjen som ännu inte hade ett officiellt nummer nästan färdigbyggd. Eftesom den betraktades för stor och arbets krävande för en man så var det meningen att de olika grupperna som ex Wire & Cable och Pipe skulle hålla med en medhjälpare från deras labb personal vid körningar av deras uppdrag. Därför hamnade jag direkt i en utbildning med en hel grupp av labb folk jag inte kände.

Utbildningen leddes av en vit sydafrikan som jobbade för Buss. Han fattade tycke för Ritva, en kurvig finska som ingick bland kursdeltagarna. Han kallade henne cookie vilket hon inte alls uppskattade. Hon var rosenrasande över smeknamnet.

Beträffande kursdeltagarna var det nog lite för komplicerat för dem, gå kursen ställde de gärna upp på men sedan så jag inte röken av dem, Ritva sade att det var alldeles för fysiskt tungt jobb för henne. Så jag kom att köra ensam ändå först tiden, stressit vid uppstart då man igentligen behövde vara en pers vid datorn i kontrollrummet och en ute vid extrudern för att lägga om pw och koppla pw ledningen när det började tränga ut pellets genom hålskivan.

Nu fick jag starta upp allt i kontrollrummet och i rätta ögonblicket rusa ut för att skruva och så in igen. Men jag var ju van från fabriken, också där hängde allt på att tima starten exakt :grin:

Men det återstod mycket jobb än...

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#789 » 17:37:58, 30-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobbat i skogen ett par veckor som framgått på forumets skogs sidor. Men lite fortsättning från uppstarten av splitt nya linjen på TC.

Linjen var ju klar byggnads mässigt men den skulle ju uppfylla villkoren i kontraktet innan officiella överlämnandet. Linjen byggdes ju för att förbättra utvecklingen av svarta halvledar material så det var dags att starta testkörning av detta. Som medhjälpare fick jag min chef och ansvarige för projektet från projekt avdelningen :eek: Ingen av dem kunde ju någonting om compundring! Min erfarenhet av svart halvledar produktion var ju inhoppet på 4 nattskift i fabriken, men det var bättre än vad mina medhjälpare kund uppvisa.

Men köra linjer kunde jag även om det mesta var annorlunda mot vad jag kört innan. Men grunderna var ju desamma så jag körde igång. Som min dåvarande chef sade till mig när jag gick i pension. "Du kom ned och tog hand om det hela på ett sätt jag inte vågat drömma om" Men jag hade ju som sagt 18 års erfarenhet från fabriken, många av dem som förman.

Men första körningen med hög sothalt slutade i ett svart moln, sot kan inte komprimeras så får man in mer sot än plast delen i receptet kan svälja sprutar det ut sot i varje öppning!
Den splitter nya skinande linjen och hela lokalen täcktes av ett lager svart sot. :sad: Rengörningen tog flera dagar, trappan till övervåningen var klädd med matta som sotet trängt in så den fick bilas bort och trappan målades i stället.

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

BM425

#790 » 17:58:33, 30-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du pratar om "sot" flera gånger är det kimrök man använder eller någon annan sorts sot?

Vi som använt kopiatorer eller skrivare med öppna luckor för att fylla på toner vet hur den sortens sot kan fastna på allt o är hopplös att torka bort.
Har några burkar med svart toner kvar, ska använda det med linolja till svart färg.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

3 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Murre o2 (trådstartaren)

#791 » 21:24:37, 30-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kimrök, CB och sot är samma sak i princip. ( CB= Carbon Black) https://sv.wikipedia.org/wiki/Kimrök

Det handlat om sot (soot) som eldas med syreunderskott i en kammare vars väggar sedan skrapas rena från beläggningen. Så jag har valt att kalla det sot här fast vi använde CB som beteckning för det mesta. Sedan finns det hur mycket sot som helst att välja på på marknaden. Så vi testade olika olje sot, Acetylen sot och även grafit. Men vad vi sökte var bästa sotet för lägsta kostnaden...

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#792 » 21:29:20, 30-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som tillägg, de som sölat något med skrivar toner kan tänka sig vilket rengörings jobb vi åkte på vid större utsläpp. Minns inte exakt nu men det behövdes inte många hekto för att färga en hel fotbolls plan svart :grin:

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

marve

#793 » 12:26:58, 31-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man färgar PP, PE eller liknande är det CB man använder då?
MB är det komprimerad CD eller är det någonting helt annat?

1 person gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Murre o2 (trådstartaren)

#794 » 13:13:11, 31-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

CB, sot är vad som svart färgar de flesta svarta plast och gummi produkter. Oslagbart färgämne... MB (masterbaths) är ett halvfabrikat där det svåra jobbet att bearbeta in en bestämd mängd färgpigment i en lämplig plast sort är gjord. Finns i alla färger, de svarta MB innehåller sot. En MB förenklar jobbet på fabrikerna som tillverkar saker, nedklassade svarta halvledar produkter hos oss såldes som svart MB. För den som undrar över halvledar skiktet i högspännings kablar så läs ex här. https://sv.qaz.wiki/wiki/High-voltage_cable

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#795 » 13:18:37, 31-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg märke till den här sista spalten i artikeln "Under utvecklingen av högspänningsisolering, som har tagit ungefär ett halvt sekel, visade sig två egenskaper vara av största vikt. Först införandet av halvledande lager. Dessa lager måste vara helt släta, utan ens utsprång så små som några µm . Vidare måste fusionen mellan isoleringen och dessa lager vara absolut; någon klyvning, luftficka eller annan defekt - igen, även några µm - är skadlig för kabeln. För det andra måste isoleringen vara fri från inneslutningar, håligheter eller andra defekter av samma typ av storlek. Varje defekt av dessa typer förkortar kabelns spänningslivslängd som antas vara i storleksordningen 30 år eller mer. Samarbete mellan kabeltillverkare och tillverkare av material har resulterat i kvaliteter av XLPE med snäva specifikationer. De flesta producenter av XLPE-förening anger en "extra ren" kvalitet där antalet och storleken på främmande partiklar garanteras. Det är nödvändigt att packa råvaran och lossa den i en renrumsmiljö i kabeltillverkningsmaskinerna. Utvecklingen av extrudrar för plaststrängsprutning och tvärbindning har resulterat i kabeltillverkningsinstallationer för att göra defektfria och rena isoleringar. Det slutliga kvalitetskontrollstestet är en förhöjd spänning 50 eller 60 Hz partiell urladdningstest med mycket hög känslighet (i intervallet 5 till 10 pikokulomber) Detta test utförs på varje kabelrulle innan den skickas. Högspänningskabel - https://sv.qaz.wiki/wiki/High-voltage_cable"

Det är vad jag jobbat med under väldigt många år :grin:

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se