Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1155 inlägg • Sida 58 av 77
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#856 » 15:55:28, 03-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kulturen i vissa länder är ju väldigt inriktad på titlar så jobbarna på golvet gjorde bara vad de fick order om och framförde inga egna åsikter. Då hade de ju ryggen fri deras förman/chef fick ta skiten om det gick åt skogen :grin: Och han fick ändå berömmet om det gick bra. Hade nog vari svårt för hos dem för en fd lastbils chaufför att gå den långa vägen och få åka till andra företag som expert utan att gått på fina skolor. Fast det är nog svårare idag ,även i Sverige. Min svåger P hos Volvo är ett annat ex på att det gick bra för en 20-30 år sedan. Han hade också en bilmek utbildning i botten, jobbade som mek hos Bilia innan han jobbade några år för SAAB i USA, sedan för Volvo i Thailand innan blev en problemlösare på huvudkontoret i Göteborg och har åkt världen runt för dem. Nu efter pension är han kvar som konsult.

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Michael Meier

#857 » 20:10:42, 03-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Österikarnas arbetskultur har jag mött på otrevligt nära håll (var en i arbetslaget ett par dagar), man kan säga att det var tvärtemot min uppfattning om hur en arbetsgrupp ska agera, men å andra sidan, att få ihop en fungerande arbetsgrupp i sverige idag.. tar många dagar och mye människor ska igenom för att finna guldkornen.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Murre o2 (trådstartaren)

#858 » 10:21:16, 04-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så hade jag fått tillbaka det uppdraget på mitt bord, fick en beställning på 500kg från L 601. väntade mig uppskalnings problem, lillbussen var en 40mm maskin, 601 en 100mm och Hamburg maskinen som inte fungerat var en 140mm. Skillnaden i storlek låter inte så mycket men det är inte en rak skala utan jag ökar med 4 när jag räknar på det. Lite som broms sträckan på en bil ...

Så startade vi körningen och föga förvånande blev det som i Hamburg. Så jag fick sätta mig ned och fundera och räkna på det :???: Glaskulorna tillsattes ju i steg två efter att bashartset smält och det gällde att tillsätta dem försiktigt men ändå blanda in dem jämt.
Innan tillsättnings porten sitter en strypring, delad i två halvor som dels ökade temperaturen på smältan när det tvingades genom strypningen, och dels skapade plats för att mata ned en större volym med nytt material. Så det var ett kritiskt tal, jag behövde nå en viss temp där för att få rätt viskositet på plasten för att glaskulorna skulle blanda in sig . Problemet var att jag inte hade någon ring med det mått jag räknade fram på lager. Ny ring kunde jag beställa men var dyr och skulle ta tid att få och värre var att jag inte kunde vara säker på att min uträkning stämde exakt vid test i verkligheten, en halv mm fel kunde vara för mycket.

Men vi hade en test ring i mjukt stål som jag fick verkstaden att svetsa på material i och sedan svarva ned till rätt mått. När jag fick tillbaka den så öppnade vi mixern och installerade den och byggde också om nedströms för att göra omblandningen så skonsam som möjligt.

Så en spännande start väntade, hade jag fått der rätt.

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#859 » 10:52:25, 05-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi startade upp och jag var beredd på att behöva stoppa och vänta någon dag till medans strypringen justerades men allt fungerade perfekt :grin: Exakt rätt temperatur efter strypringen så jag hade räknat rätt, med hjälp av tur och fingertopps känsla...
Vi körde fram 800 kg i ett svep och sedan fick vi vänta två dagar på analyserna innan vi kunde pusta ut. Men resultatet var perfekt, E var mycket nöjd. Men nu fick hon försöka övertyga tyskarna att göra en ny testkörning efter katastrofen sist. V E och jag samarbetade ju, så jag räknade ut alla värden för deras linje så de skulle kunna bygga om den och köra utan problem, borde fingera bra att räkna om värdena från 100mm linjen till 140mm linje. Så hon kontaktade https://polycomp.de. Och deras direktör och produktions förman kom till Stenungsund och vi möttes i ett konferens rum. En trevlig överraskning var att båda talade svenska! Visade sig att båda tidigare jobbat för ett företag i Norge.

Jag gick igenom körningen och övertygade dem om att med den maskinuppsättning de fick av mig så fans det ingen risk för upprepande av eländet som drabbat dem sist och att jag skulle vara med denna gång. Så ny körning hos dem spikades och vi blev denna gång tre st från oss som skulle deltaga, jag och E och så en säljare/produktägare som ju jobbade med vår tänkta kund för denna produkt, ett Norskt olje företag. Frugan var inte så glad i att jag skulle fara iväg några dagar med en snygg brud :smile: Jag försökte påpeka att jag såg kolegor som just kolegor oavsett kön och att hon var gift med en vän till mig. Dessutom var jag 25 år äldre så jag antar att jag borde känt mig smickrad över att hon trodde att E skulle var intresserad av gubben.

Men iväg till Hamburg nästa gång.

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#860 » 17:09:41, 07-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där resan blev ovanlig på flera sätt, att vi var tre som åkte samtidigt var ovanligt. Var vanligt att en produktägare eller projekt ägare tog med mig som teknisk expert men ända gången förutom denna som vi åkte tre var till Frankrike och då jobbade de andra två med ett annat projekt än jag var dit för. Det blev förövrigt lite besvärligt då samma nyckel personer var inblandade i båda så det blev dödtider där.

Men nu åkte vi dessutom i produktägarens bil och åkte färja från Göteborg till Tyskland. Inte så dumt, bilen rymde ju bra med ÖL :grin: Och jag gick och lade mig i min hytt på kvällen och när jag vaknade höll vi på att stäva in i hamn.

Väl hos företaget var jag spänd på om jag räknat/gissat rätt :smile: Och efter uppstart såg det inte riktigt bra ut, tempen på den kritiska zonen var 15 grader för låg :???: Gick att kompensera med att värma den sektionen och få rätt temp och det gick att köra. Men lite fel väg att gå och jag förhörde dem om de verkligen hade installerat strypring med det totala gap jag tydligt skrivit att det skulle vara. För att förtydliga, det handlar om en för strypning runt en axel så man kan antingen ange spelet på ena sidan eller totala spelet vilket då blir det dubbla.

Visade sig givetvis att de inte läst totala utan satt in ringar med föreskrivet spel på varje sida= dubbla spelet mot vad jag föreskrivit. Efter läst igenom sina papper igen var de fulla av ursäkter och sade att de skulle få fram rätt delar från fabriken med nattåg så de kunde installera dem innan vi körde igång igen i morgon. Inte illa, jag hade varit beredd att köra vidare med värmning för att få rätt temp då de fungerade men kunde de fixa start med rätt delar nästa morgon så var det ju ännu bättre. Efter ätit gott på en Italiensk resturang på kvällen med direktören som värd kojade vi nöjda in.

Nästa dag var nya delarna på plats som utlovat och vi körde igång, nu hade vi rätt temp hela vägen och allt fungerade som det skulle utan lite vågtrassel, som jag var ute i fabriken och fixade, vågar jag var van vid...Så stämningen i bilen hem var god :grin: När vi körde av färjan i Göteborg var tullen på hugget och stoppade oss, kollade passen och tog en titt i bagaget, Öl och vinet brydde de sig inte om att räkna, inte det vi är ute efter sade de.

Den lyckade körningen gjorde ju bara gott för mitt rykte på IC. Jag kom att åka till fabriken i Hamburg ytterligare en gång, för nästa testkörning, då var jag ensam och flög dit. Hade ju inte behövt vara med då allt fungerade men E tog ingen risk efter första cirkusen.

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#861 » 10:40:05, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppar tillbaka till första egna tjänsteresan, åter till P-T i Frankrike. Denna gång var jag ensam och jobbet var att se om det gick att flytta över en super clean produkt till dem. Denna gång kände jag mig ganska säker, hade redan stött på alla tänkbara res problem tyckte jag och min långa erfarenhet från pex produktionen gav mig självförtroende. Resan gick denna gång utan större problem, åskby med störtregn och vindbyar vid landningen av det lilla planet på Le Havre flygplatsen höjde spänningen lite. Som flygentusiast var det intressant att via den öppna dörren till cockpiten följa piloternas jobb då. Det var ju på den gamla goda tiden utan låsta dörrar till cockpiten :grin:

Men min väska var ju åter borta så jag fick fylla i ny deklaration på flygplatsen. Men hyrbilen fick jag. Nu var nästa problem att hitta ut till fabriken, Förra gången åkte jag ju taxi ut och hängde inte med så bra, hade ju andra bekymmer då. Sedan var det mörkt när jag åkte med Robinson.

Så fram med en karta och gå igenom resvägen. Hankade mig fram till byn, avtags vägen till fabriken var dold bakom torget så jag fick leta lite men så kom jag fram till fabriken och svängde in, visade sig inte vara fabriken utan deras lager, fabriken låg en bit längre fram. Så mycket koll hade jag haft sist :???: Men till slut lyckligt fram och parkerade och trädde in i entrén. Nu började alvaret.

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Sparrow

#862 » 11:28:07, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår inte hur du kan dra dig till minnes alla detaljer. Fotografiskt minne lr nåt liknande kanske. :thummar:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Murre o2 (trådstartaren)

#863 » 13:21:32, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Förstår inte hur du kan dra dig till minnes alla detaljer. Fotografiskt minne lr nåt liknande kanske. :thummar:

Nja, mitt minne är faktist inget att yvas över, men sådant som intresserar mig fastnar, glömt massor av rutinjobb :???: Så minnet är lite selektivt. Så det är de svåra eller krångliga jobben som fastnat. Och givetvis de första tjänsteresorna och första gångerna jag körde en ny lastbils modell eller första resan med släp, eller när jag fastnade med släpet på den trånga gården på järnfirman och ficka vrida på ratten fram och tillbaka när jag lirkade mig ut så armarna kändes förlamade av trötthet trots servostyrningen. Så vissa upplevelser glömmer jag aldrig.Men det sägs att också senila minns allt som hände förr, det är det som hänt nyss de glömt...

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#864 » 20:44:38, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här gången hade jag låtit PT boka rumm åt mig och jag hamnade på ett slott :grin: https://www.booking.com/hotel/fr/chatea ... ot.sv.html. Intressant för mig som älskar historia. Fast först fick jag leta mig dit på småvägarna. Ägorna hade en hög stenmur runt och jag kände historiens vingslag. Bara 50 meter från slottet fanns ett hus med taket instörtat och en handmålad skylt som måste varit från 1944 som på engelska varnade "håller borta minerat område" Jag häpnade över att de inte rivit det, på reklam bilder på slottet undviker de att ta med ruinen. Men jag uppskattade att den fanns kvar :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#865 » 09:52:23, 11-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så trädde jag in hos PT för andra gången. Men förra gång blev ju så kort och rörig att jag knappt han lära känna folket och dessutom var det ett år sedan så det var lite som att börja om från början. Kände mig i alla fall välkommen, när direktören hörde att jag åter blivit av med väskan hade han sin sekreterare att ringa flygbolaget, han sade att de hade, om jag minns rätt 24 timmar på sig att få fram väskan, annars kunde jag gå in i en affär och köpa vad jag behövde för ett par hundra evro :eek: Väskan kom med taxi till mitt hotell nästa dag så jag behövde inte utnyttja detta.

Jag gick igenom förutsättningarna för att de skulle kunna producera vårt material med dem i ett konferens rum och sedan åkte jag för att leta upp hotellet enligt vad jag redan berättat. På kvällen bjöd direktören och hans fru på middag på hotellet. Han berättade att han var tränad i USA som han sade, och hade stora planer, var delägare i företaget sade han. Ett år senare när jag kom var han borta, när jag frågade ägaren av företaget sade han att han fått gå för han var inte nöjd med företagets resultat...

Nästa dag använde jag till att gå igenom den tänkta linjen på plats och lista vad som behövdes göras innan produktionen kunde starta, viktigaste var att de måste skaffa och installera pw filter för att fånga upp små föroreningar i vattnet. Det gjordes men några år senare fick vi massa reklamationer som vi efter massa jobb av bl mig spårade till små kulor från jonbytar filter för sanitär vatten :???: Just vad jag hade fått dem att installera filter för att fånga upp! Visade sig att det kört med trasiga filter enheter i filtret, hjälper inte alltid att ha rätt utrustning om man inte har koll på den, syns ju tydligt på flödes och tryck mätningen om något filter brister men de som körde var väl bara glada att över att ha bra flöde...

Så jag åkte hem och skrev rapport, vilket var bra att ha när reklamationerna kom och orsaken var bevisad långt senare, jag hade ju gjort allt rätt, samt reseräkningen. Återstod bara att resa tillbaka ett antal veckor senare för att vara med om första produktionen när allt var på plats.

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#866 » 16:12:07, 11-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För den som undrar över vad min insats var för att hitta orsaken till reklamationerna så låg den som vanligt på att hitta en tekniks lösning på problemet att hitta föroreningarna så vi kunde bevisa att det var PT som var ansvariga, de förnekade ju tills överbevisade. Fast jag undrar, de måste upptäckt de trasiga filtren efter körningen...

Men det var exakt som att hitta en nål i en höstack :???: Men jag hade en lösning för det, ta linje 601s sikt, rigga upp en genväg till den från våningen över, lyft upp en pall med ett ton av de förorenade materialet dit. Sedan separat köra sikten och nedströms utrustningen och köra igenom materialet och ta ut undermålet från sikten i en sluten påse som vi sedan lämnade över för analys. Bingo, de hittade och analyserade en teskeds mängd av föroreningen från det tonnet och PT fick ta på sig skulden, överbevisade :grin:

Men jag var ändå besviken över att de misskött filter utrustningen jag tvingat på dem, just för att en sådan sak inte skulle kunna hända!

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#867 » 16:31:46, 14-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedan var det dags att åka tillbaka för att övervaka första körningen. Kände mig ju säkrare och säkrare för varje resa. Denna gång fick jag behålla hand bagaget och ta med det i flygplanet till Amsterdam. Där fick jag ju lämna det vid planet när vi äntrade det mindre planet till Le Havre men fick ju ut det igen när vi lämnade planet så för första gången hade jag väskan i behåll! Men kom att vara sista gången jag flög den sträckningen, den linjen lades ned och i fortsättningen fick jag flyga till Paris eller Bryssel och köra därifrån med hyrbil. Jag gillade faktist det, kunde se mig om bättre på det viset.

På fabriken inspekterade jag rengörningen inför produktionen och godkände det jag var nöjd med och var allmänt jobbig :smile: Viktigt att ha kontroll och inte tumma på kvalitén. Bodde på slottet igen så nu hittade jag vägen också utan karta. Träffade ägaren till fabriken, en engelsman som bodde på andra sidan gränsen i Belgien så han var inte så ofta och tittade till fabriken. När jag frågade varför han bodde i Belgien sade han att belgarna var gästvänligare mot inflyttade utlänningar. Jag antar att varken Engelsmän eller Tyskar är så populära i Frankrike efter alla krig där Frankrike varit skådeplatsen. Länge sedan 100 års kriget mellan England och Frankrike men rivaliteten består. Men han bjöd mig på middag ien liten resturang i FeCamp, han kom faktist att göra det varje gång vi träffades på fabriken vilket brukade bli ungefär en gång om året. Men han verkade aldrig komma ihåg att vi träffats innan :eek: Hah gav mig faktist ett lätt gaggigt intryck så jag var inte förvånad när jag hörde att han hade dött något år innan jag gick i pension, hans fru och dotter tog över då.

Men start och körning nästa dag gick bra, innan renheten testats hemma hos mig visste jag ju inte säkert då PT saknade utrustning för den kontrollen men som väl var blev utfallet bra. Så hemresa utan problem, skriva rapport och reseräkning och återgå till vanliga jobbet.

Men nu hade jag en fot inne, var etablerad som en resurs att skicka vid behov och nu dröjde det inte så länge innan nästa behov infann sig :grin:
Bild Den här bilden har jag visat tidigare men eftersom den är från just denna produktions test så lägger jag till den ändå.

9 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#868 » 17:33:25, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så fick jag ett nytt uppdrag, att produsera ett nytt giftfritt flamskydds resept hos PT. Spännande, det kom att bli en del problem på vägen men det var ju precis det som jag älskade. Nu var det ju flyg till Paris eller Bryssel som gällde. En del föredrog Bryssel för att slippa trafiken i Paris men jag hade aldrig varit i Paris så jag tog chansen att få se en glimt av staden på nära håll. Direktflyg från Landvetter till Charles De Gaulle flygplatsen. https://sv.wikipedia.org/wiki/Paris-Cha ... _flygplats .

Flygplatsen var verkligen stor :eek: Men jag hämtade ut en beställd hyrbil efter lite köande och nu skulle jag försöka hitta ut ur staden och till fabriken långt ute vid kusten. Fyrfilig väg som blev tre filer med mycket trafik men sedan måste jag genom tunnlar under floden och där var det kö. Mc förarna körde i det smal mellanrummet mellan bilarna i kön och jag var livrädd att få någon i sidan på bilen så jag var väldigt noga med att hålla bilen i mitten av filen och inte svaja till.

Men när jag passerat Le Mans började trafiken minska, svårt att köra och läsa karta i tät trafik så jag fick stoppa till och gå igenom rutten i lugn och ro. Hamnade på betalmotorväg, rakt och fint men många stopp för att betala avgift. Sparade ju kvittona för reseräkningen. Nådde Rouen. https://en.wikipedia.org/wiki/Rouen .Var ju intresserad av den historiska sidan av staden men den var inte direkt inspirerande från motorvägen som passerade direkt igenom med hård trafik.

Nu blev det trassligare att ta sig fram till det samhälle där fabriken ligger men jag fick läsa karta igen. Och anlände mycket lättad :grin: Nu återstod bara att få till en lyckad produktion...

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#869 » 10:37:26, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Började ju ära känna folket och rutinerna på PT nu så jag kände mig säkrare i sadeln :smile: En av sakerna jag tyckte bäst om med dessa uppdrag var just att etablera ett samarbete med helt okända personer, man började ju på noll och hade lite tid på sig att skapa förtroende och samarbetes klimat. Lite frustrerande ibland att behöva stå vid sidan om och agera genom företagets egen arbetsledning när jag ju var van vid att det var jag som var chefen och jag hade ju åratals erfarenhet av i princip alla rollerna från min tid på fabriken.

Men testkörningen gick bra, var ju bara en första test och som vanligt blev det ju två steg bakåt vid nästa allvarligare testkörning men mer om det senare...

Bodde åter på slottet men det blev sista gången. Denna gång fick jag ett rum under taket, intressant att se hur tjänstefolket bott på den tiden men inte direkt tre stjärnor där. Fast för en bonde pojk som mig så passade det kanske bra. Värre var ju att slottet låg ute i bondlandet, fans en liten by bredvid med ett bageri och en bar men det var det hela så jag hade utforskat det hela. Bakom slottet låg en stor öde länga, motsvarigheten till våra statare längor och ett stentorn som jag efter en titt inuti konstaterade var ett duva torn. Duvor var ju en läckerhet på den tiden. Men denna gång hade de en slags hembygds marknad på ängen mitt emot slottet så jag vandrade runt och tittade på gamla tändkule traktorer mm. Dock ont om engelsk talande där.

Hemresan gick bra, mycket trafik när jag kom till Paris men jag tog mig till flygplatsen och rätt terminal, inte så enkelt, och lämnade hyrbilen och flög hem. Nöjd och belåten men erfarenheten hade lärt mig att inte ropa hej för tidigt. En kolega klagade längre fram på att jag var pessimistisk när vi jobbade på hans projekt, jag tyckte att jag bara var realist, jag jublade inte innan alla resultat var på plats, så mycket som kan gå fel. Till och med när vi nöjda och börjat sälja till kunder hände det att vi fick reklamationer och fick arbeta om receptet helt. För att till slut få fram en toppen produkt, då var det dags att jubla. Fast då var man ofta så slutkörd att man inte orkade :grin:

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#870 » 17:32:45, 18-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åkte ned igen och denna gång undvek jag betal motorvägarna och körde småvägarna istället, tog kanske en timme längre men mycket intressantare omgivningar. Stannade på höjden ovanför Rouen nära flygfältet och åt på McDonalds , blev väldigt mycket MacDonalds på resorna fast jag inte gillar dem. Men de finns överallt... Framme vid fabriken så körde vi igång och fick problem direkt :uupps: Jag borde förutsett detta, vitsen med flamskyddat kabelmaterial är ju att om kabeln värms upp av en brand så ska slockna istället för att spä på branden eller om den värms upp av ex en kortslutning så skall den inte ta eld. Det aktuella materialet fungerade så att vid för hög uppvärmning så startade en process som avgav vatten. Nu körde vi in i den temperatur vallen när vi skulle öka output. Av ren slump hade vi legat precis under vid första testen när output inte var målet. Så kan det bli.

Men för att få en lönsam produktion måste vi upp med en 100% i hastighet. Utan att temperaturen steg en enda grad och utan försämrade dispergering. https://bergius.se/din-process/dispergering/. Man kan jämföra med när man rör in mjöl i degen när man bakar, man vill inte ha mjöl klumpar i kakan. Problemet för oss var ju att ju mer material vi körde genom mixern per timme, ju mer friktions värme bildades. Så vid hade ett tak som vi måste höja till minst det dubbla utan att försämra kvalitén och öka värmen. Omöjligt jobb på den korta tid jag hade till mitt förfogande men det gällde att kavla upp ärmarna och se hur långt vi kunde komma på den tid vi hade inplanerad.

Så vi slog oss ned i konferens rummet och alla väntade på vad jag skulle skaka fram ur ärmen. Hade ingen att fråga heller, bolla idéer är alltid bra men här var jag ju experten. Så jag funderade lite och körde fram en enkel och snabb ombyggnad av linjen, de hade som väl var en flexibel linje. Så vi avslutade dagen där för att starta med ny uppsättning nästa morgon.

Jag åkte till det nya hotellet i FeCamp riktigt fint och låg när vattnet. Såg mig om där under kvällen, befästningar från 1100 talet och WV 2.
Bild
Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se