Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1155 inlägg • Sida 3 av 77
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

igelkottar

#31 » 09:25:30, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket roligt att läsa och bra skrivet. :thummar:

Beklagar om din fru som får ligga på sjukan. :shake_hands:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.



Göran Ekman

#32 » 09:39:10, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En stilla önskan från mig , vardags histiorier från förr är det lite tunt med, med andra ord skriv mera.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

6 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Murre o2 (trådstartaren)

#33 » 10:14:08, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några mer ord om hur tungt jobbet var på den tiden. Truckar fanns men inte alls i samma utsträckning som idag och lastning och lossning för hand var vanligt.
Vissa jobb glömmer man aldrig, ett av dem involverar fiskfirman på Ringön. Det var före Jul och jag fick förstås Almega av åkaren. Ned till Ringön jobbet var att köra ut Lutfisk till restauranger och affärer. Lagom kul i julrushen .
Första stopp Henriksberg, köksingången...Lutfisken låg ju öppen i vanliga fisklådor och blöt Lutfisk är tung som bly. För att orka bära in lådorna måste jag ta stöd mot kroppen och lutfisk vattnet rann ur lådorna och dränkte in kläderna :uupps: Det satte standarden för dagen. På den tiden fick man om det var tre eller fyra overaller med åkeriets namn på gratis och tvätten skötte de. Jag slet alltid ut mina till trasor... Och hade inte råd att köpa nya... Så jag hade inte självklart en nya ren att ta på nästa dag

Nästa dag fick jag samma jobb igen! Då var jag riktigt grinig och krävde av den tjocka mannen (chefen på Almera) att få med en man som bärhjälp och efter lite vekan ropade han fram en kraftig man. Jag borde tänkt på att han inte direkt kunde undvara sin bästa man så där nära Jul. Fast å andra sidan behövde jag verkligen bärhjälpen...

Så han klättrade in i hytten och det första han sade var att han måste ha en öl på Bilspeditionens Cafe som låg ett par hundra meter bort. Ok får väl gå tänkte jag, Väl där tog han en mellanöl och sedan stoppade han en till innanför jackan :uupps: Jag försökte se ut som jag aldrig sett mannen förut och han passerade kassan utan problem.
Så kunde vi äntligen börja jobba men efter ett tag skulle han till bolaget och det var både det ena och det andra så jag var verkligen trött på honom, tid tog ju allt detta också såvitt blev sena tillbaka till Ringön. Den tjocke undrade varför det tagit så lång tid och jag överlät den frågan till min medhjälpare. Det var såna köer i trafiken var hans förklaring.

Nästa Körning för den firman var efter Jul. Då vinkade de in mig i hallen, jag backade in, och de lyfte upp stora kar med Lutfisk och tömde innehållet på flaket, sedan fick jag köra till Delsjö tippen med detta.
Rann spad som dränkte in hela flaket och luktade i månader, inte kul, bilen var ju min arbetsplats många timmar om dagen och hur jag än spolade satt lukten i.

12 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#34 » 10:31:00, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:En stilla önskan från mig , vardags histiorier från förr är det lite tunt med, med andra ord skriv mera.
Göran i Björnarbo

Gläder mig att du uppskattar mina minnen från den tiden. Har ju egentligen inte tid, för det tar en del tid att plita ned det, men jag har som sagt inte själv sett mycket skrivet om hur det verkligen gick till på den tiden och det tar på dem som var med. Själv är ju jag i form som en femtioåring fast 73 så det jag skriver om känns som i går. Men det var en helt annan värd där man ju kunde välj och vraka mellan jobben, men de var för det mesta dåligt betalda. Volvo där jag jobbade ett år var bättre betalt men blev enformigt och det kunde man inte säga om att köra lastbil i Göteborg. Nu kommer ju mest de mer udda personerna med men det fanns fler sådan då känns det som... Antalet historier är ju nästan outtömligt så jag lider ingen brist på dem om jag har tid över och det känns roligt och uppskattat.

16 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

magirus

#35 » 11:00:54, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett fantastiskt tidsdokument :buga:
Jag läser med nöje dessa anekdoter från en svunnen tid!! :shake_hands:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Murre o2 (trådstartaren)

#36 » 11:46:53, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En riktigt bra och långvarig jobb när jag fick åka till elementfabriks bygget nära Bäckebo. Fabriken finns fortfarande, ligger efter motorvägen mellan Kungälv och Göteborg fast nu tillverkas det fjärrvärme rör där i stället.

Kom dit mitt på dagen, bilen som varit där innan hade vägrat att hjälpa till och riva formarna som det göt de långa fundamenten för att ställa färdiga väggsektioner på. Chauffören tyckte att hans jobb var att köra lastbil och inget annat. Jag hade inga sådana betänkligheter, det var sommarsol och varmt så jag lät gärna lastbilen stå still och rev gut formarna med hammare och koben :grin: Det var en början på flera månades fast jobb där, de behövde ha en bil till hand hela tiden och det blev min, jag fick till och med eget stämpelkort så jag stämplade ut morgon och kväll, ett unikt upplägg för mig... Bäst av allt var att jag fick ta hem lastbil till huset vi hade i Kungälv och åkte bara till åkeriet och lämnade pappren och tankade lastbilen. Åkaren tjänade ju bra på att jag slapp köra till och från åkeriet varje dag + att bilen rullade ganska lite, han hyrde ju i praktiken ut en diversearbetare med lastbil och inte bara en lastbil.

Detta var ju när starkölet var fritt på försök så det är enkelt att datera för den som vill men bygget hade ju en diverse arbetare som var var väldigt förtjust i öl och en em kom platschefen och bad mig köra hem honom, han cyklade normalt hem och bodde en 2 km bort. Han hade fått lite för mycket i sig och han ville inte ha på sitt samvete att gubben skulle vingla hem på cykel efter vägarna i trafiken. Det fanns större tolerans då...

Så jag slängde gubbens cykel på flaket och hjälpte honom in i hytten, väl inne själv såg jag med fasa att han ställt en öppnad ölburk på durken med öppningen nedåt så ölen rann ut över golvmattan. Gammal öl som surnar luktar bedrövligt så det betydde extra städjobb för mig.
Väl framme hjälpte jag gubben ned och lastade av cykeln. Gubben började rafsa på golvet, den tomma ölburken slängde han över axeln. "Vad letar du efter" "jag hade en full ölburk här" Ridå :uupps:

Riva formar hade dock sina risker, jag trampade en spik rakt genom foten och det började göra ont att trampa ned kopplingen efter några dagar. Funderade på att gå till doktorn med det men fick höra skräckhistorier om hur de skulle skära upp såret och spolade tet med saltlösning osv. Och jag skulle bli sjukskriven och mista det fina jobbet, var ju redan nätt och jämt att jag klarade köra lastbilen, fick trixa med att koppla ur med högerfoten. Sedan var det dags ändå för byggsemestern.... Under semestern läkte foten och jag var i fin form igen :grin:

16 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#37 » 11:51:40, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En koll på nätet visar att året var 1968 med fri starköl som referens. http://www.lokalbladet.com/grafik/lokal ... 212/46.pdf.

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

J.K Nilsson

#38 » 13:06:02, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Gubben började rafsa på golvet, den tomma ölburken slängde han över axeln. "Vad letar du efter" "jag hade en full ölburk här" Ridå :uupps:

Låter som mig när jag är nykter :vissla: :vissla:

J.K Nilsson

5 personer gillar det här inlägget.
J.K Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:08, 06-12-2007
Sverige

PO

#39 » 15:00:06, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna tråd gillas . :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

Murre o2 (trådstartaren)

#40 » 17:10:00, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frugan är hemma igen :grin: Tittade in till M lastbilar när jag hämtade henne. Åkaren L var där fortfarande. 85 år gammal jobbar han på. Vi talade länge om gamla tider på kontoret... Sa inget om min lilla tråd här :grin:

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#41 » 19:07:22, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återsåg platschefen från elementfabriken igen 1971. Körde en N 88 i Kungälvs Lastbilscentral och fick ett jobb att lasta betongrör och köra ut till byggplats i västra Göteborg. Väl där möts jag av denna bekanta man. " Dig känner jag ju, du är bra" sade han. "Bra det, för du får avgöra om du kan köra upp rören, den som försökte sist fastnade..." Jag gick sträckan till fots som jag brukade om det var problematiskt, har man gått igenom en sträcka och lagt in varje bit i huvudet i förväg så gör man inga misstag för att något oförutsett dyker upp som man inte hinner reagera på. Vägen var två leriga diken med två svängar runt bergknallar på vägen uppför, hela vägen var en enda lång backe. Jag bedömde att med N88ans 250 hk, det mesta jag haft så långt.

(Scania 110 hade 270 men min åkare köpte sin lite senare efter att ha satt sin F86 i en gödselstack. Det fanns tyvärr en betongmur runt gödselstacken...Den , gödselstacken finns fortfarande kvar nära vägen om man svänger upp mot Säve flygfält, jag tror nog att muren visar spår av kollisionen om någon vill kolla sanningshalten i mina historier.."

Så jag sade att inga problem, jag kör upp, full gas, diffspärr i, första svängen, diffspärr ur, (med diffen spärrad vill bilen gå rakt fram, åkaren lade min NB 88 i ett dike i en kurva i en uppförsbacke på Hisingen när han halkbekämpade en natt. Vi fick börja dagen med att bärga den, när jag såg att diffspärren låg i frågade jag honom om han inte lagt ut den innan det svängde. Nej behövs det var svaret"

Så jag lade ur diffspärren, i med den igen efter svängen och samma sak i nästa sväng. Inga problem, grävmaskinen lyfte av rören och resan nedåt med tom bil klarar ju vem som helst. Nöjd kund och det känd alltid bra :grin:

För den som inte är bekant med diffspärr så är det en mekanisk låsning av drivhjulen, finns diffbroms på vissa personbilar som tillåter att ytter och innerhjulet rör sig olika fort men förhindrar mesta slirningen om ett hjul tappar greppet helt. Spärren låser helt så om framhjulen som styr har sämre friktion än bakhjulen som ju är dubbla och har ett antal ton från lasset på sig så går lastbilen rak fram i en kurva oavsett hur man vrider på ratten.

12 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

igelkottar

#42 » 19:35:36, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, den gödselstacken kommer jag ihåg sedan -81. Heter det inte något liknande stora holm eller något? kan minnas fel. :vissla:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Murre o2 (trådstartaren)

#43 » 20:27:26, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:Jo, den gödselstacken kommer jag ihåg sedan -81. Heter det inte något liknande stora holm eller något? kan minnas fel. :vissla:

Nja, jag menade faktist en riktig gödselstack. Hade svårt att hålla masken när jag hörde vad som hänt F86 an :grin: Stora holm körde jag faktist på ,när min arbetsgivare betalade för att vidareutbilda personalen. Kul , vi fick köra fortare än körkortseleverna får. Jag klarade den där hinderbanan där man bromsar och styr undan hinder galant, så kammen växte och vid nästa försök gasade jag upp ännu högre, givetvis sladdade jag av banan baklänges. Så punkterades den ballongen :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

igelkottar

#44 » 20:51:21, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så det var inte den ladugården som ligger på vänster sida precis intill vägen när man svängt av Tuvevägen upp på Holmvägen? kanske 100-200m från korsningen?
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Murre o2 (trådstartaren)

#45 » 21:20:45, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:Så det var inte den ladugården som ligger på vänster sida precis intill vägen när man svängt av Tuvevägen upp på Holmvägen? kanske 100-200m från korsningen?

Nej korsningen vid bensinstationen och vägen som går upp förbi Stora entrén till flygfältet. Liggen en gödselstad en 25 meter från vägen vid en ladugård kanske en 600 meter in från korsningen. Åkeriet låg vid Tumlehed, står någon gammal skåpbil kvar där så det är nog vad han körde med sista tiden. Kungälvs lastbilscentral är ju borta sedan länge, liksom de flesta, det var hopslagning hej vilt ett tag men tiden var ute för dem.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se