Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1160 inlägg • Sida 6 av 78
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#76 » 12:22:50, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grottulf skrev:Väldigt intressant läsning!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Tack :grin: Då tar jag risken att berätta lite mer. Och glöm inte, det är exakt som jag upplevde det då. Så till slut tar de mer intressant historierna slut, ingen vill läsa om jobb som bara flöt på som de skulle :grin:

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



magirus

#77 » 12:37:19, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riskfritt att fortsätta skriva! :buga:
Även jobben som "flöt på" är intressanta!!! :shake_hands:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Michael Meier

#78 » 12:40:21, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När historierna tar slut kommer alla vardagliga händelserna att framträda tydligare, dessa är nog så intressanta för oss att få läsa, vi som inte kommer ihåg vad som hände förra året ens.

Kravspecifikationen på en berättelse är inte särdeles hög från våran sida :) :buga:
/Michael M

4 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

R_Bergsten

#79 » 12:48:48, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja de e bara fortsätta skriva på trevligt o läsa om

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

Murre o2 (trådstartaren)

#80 » 15:40:35, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lasse hjälpte mig senare runt 1976 när jag köpte min maskinhall på "rot". Det handlar om en monteringsfärdig plåt byggnad på 115 kvadrat som var uppförd på gamla Slakthusområdet i Göteborg. Den skulle bort inför framtida byggandet av vägar. Så jag talade med Lasse som ställde upp och fick låna kranbilen han normalt körde då. Så jag skramlade ihop hjälp av två svågrar och klockan 5 drog vi igång och monterade ned. Det handlade om arr lossa skurarna som hopp i hop sektionerna stående på lastbilsflaket och Lasse lyfte det en efter en och travade på flaket. Låter lättare än det var, el installationerna var ju inte monteringsfria....Kl 12 på natten var vi klara, svågrarna åkte hem till sig och Lasse ut till mig han hittade ju vägen. Jag lastade in säcken med alla skruvar, blev många kilo i bagaget på min Ford 17 M och körde efter till Romelanda. I Kungälv såg jag en Polisbil i det annars öde centrumet halv ett på natten, när jag kommit två hundra meter längre bort hoppade gasreglaget loss vid förgasaren så motorn bara gick på tomgång. Nu kommer Polisen säkert som armen i kyrkan tänkte jag när jag gick ut och öppnade huven för att försök lokalisera felet i mörkret.

Jodå innan jag hunnit fixa reglaget som hoppat isär gled Polisbilen upp och stannade. Och klagade på att jag saknade bakljus vilket var nytt för mig, de fungerade när jag åkte får slakthuset. Visade sig att säcken med skruvar varit så tung att den dragit isär en koppling på elkablarna till bakljusen :eek: Ordnade sig, hem till den väntande Lasse som kranade av lasset och fick en fika och en slant innan han åkte hem. Hallen satte jag sedan upp med hjälp av en traktor med timmerkran

16 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#81 » 17:19:13, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillbaka till början. Jag var nybörjare och körde en gammal bensinare med osynkat växellåda. Göteborg såg inte ut som idag, femman huset var inte byggt än utan det var smågator med små affärer och firmor i det kvarteret. En av de första jobben var ned i det gyttret, trångt med parkerade bilar på båda sidor om gatorna, rena mardrömmen för en nybörjare att försöka ta sig igenom. Klarade mig ändå bra tills jag fick en körning med saker till NK. Körde till varumottagningen och de öppnade en port i väggen med ett rum innanför och sedan en lastbrygga. Jag backade in men det var strålande sol utanför så jag såg inget därinne i skuggan när jag började backa in. Och backade över en emballerad gunghäst som stod framför lastbryggan :uupps: Varumottagaren var sur och kallade på sin chef som tyckte att det var deras fel som ställt gods i vägen framför lastkajen. Puh, vill inte komma till åkaren först veckan och kört sönder något. Den osynkade växellådan var en pina, missade man tvåan efter ett trafikljus var det lika bra att stanna mitt i korsningen och börja om från ettan...

Blev inte bättre den gången jag hamnade i lång kö redan i Partille när jag skulle till åkeriet framåt 4 draget och gasreglaget gick sönder, fanns ju en handgas, en riktigt trög sådan, men ge mellangas vid växling med den var inte lätt :???:
Så det blev en pina att ta sig hem till åkeriet. Sedan var det problem med att den ville koka, fixades med nytt kyl. Sedan hade jag lastat torris när motorn nätt och jämt höll sig vid liv med fullgas, en titt i backspeglarna visade ett jätte mol bakom bilen. Topplockspackningen hade gått resten vet ni, jag hade redan kört upp och väntade på trafikkortet så bilen gick till skrot och jag fick Hämta nya körkortet och trafikkortet direkt hos länstyrelsen, gick att göra då :grin:
Senast redigerad av Murre o2 18:33:50, 31-07-2018, redigerad totalt 2 gånger.

16 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Antevante

#82 » 18:29:38, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant! Jag tycker även de vardagliga händelserna är intressanta då lastbilsyrket är ganska olikt sig från den tiden. Tack för dina historier:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Murre o2 (trådstartaren)

#83 » 08:50:45, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kommer inte ihåg så mycket av jobben som löpte bra, det är ju en femti år sedan så det är körningarna där något speciellt hände som fastnat i minnet.
Det som mest skilde jobb mässigt mot senare tid var att jag alltid körde på timpeng, vid ankomst lade man på en halv timme för framkörning. På vissa jobb så kunde man få påskrivit för full dag och få tid över. Jag vet grabbar på andra åkerier som då tog ett nytt jobb och då fick betalt av sin åkare för också dessa extra timmar. Min åkare sade inget om något sådant upplägg och ingen av de andra chaufförerna på åkeriet sade något om nått sånt, så fick jag ett par timmar över så utnyttjade jag dom till egna aktiviteter. När jag talade med L förra veckan sade han att just att vi körde på timpeng var en källa till dålig lönsamhet! På större jobb med många bilar satte kunden in en två egna bilar,som körde på ackord och drev upp tempot så vi körde ackords tempo på timpeng :eek: Inget jag tänkte på då, jag var ju ung och hade ändå gasen i botten för det mesta...

Det var ju riv det gamla och bygg nytt tider. Minns när jag var med och körde rivnings materialet från rivningen av Haga, fint jobb, körde med extra lämmar och ut på tipp, ingen återvinning då! Tyckte det var lite sorglig ändå, därför jag minns det.
Efter rivning blev det schakt, kommer ihåg ett större jobb mellan Järntorget och Stigbergstorget . Mest för att Lasse och jag körde där samtidigt och på rasterna smet vi in på ett kafé i närheten och spelade pinnboll :grin: Vi hade fina dagar som jag minns med glädje.

10 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#84 » 10:46:45, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom det var relativt billigt att hyra en lastbil då fick jag en hel del jobb för småfirmor och privatpersoner. Men också jobb som att köra arkitekt ritningar från ett ställe i Göteborg till ett annat, rullen mer ritningar åkte givetvis med i hytten :grin:

Ett jobb jag inte glömmer var för en man som åkte runt och klippte häckar åt folk. Jag hade extra lämmar på, men måste ändå trampa lasset och grenarna hade så vassa taggar ett det var risk att de gick igenom skosulorna :uupps:
Väl på tippen körde jag upp flaket och lasset hängde kvar i alla taggar... Fick dra det taggiga eländet av flaket bit för bit. Skaffade mig en massa revor på kroppen med den körningen.

Ett annat bra jobb var för en man som hade en liten firma som gjorde bilparkeringar utanför villor i Göteborg. Många äldre fina villor hade en trädgård eller gräsmatta med mur med grin i framför huset men ingen bilparkering då bil inte var var mans egendom när villan byggdes. Så han och ett par anställda åkte runt och tog bort en bir av ev mur grävde bort matjorden och fyllde på med kross grus och så asfalt. Has sade till mig att de viktiga var att få tag i bra jobbare " asfalt folket super ofta väldigt mycket" sade han , nytt som jag själv konstaterade flera år senare då jag själv körde mycket asfalt, glömmer inte vält föraren som hade en flaska i vältens verktygslåda och mot slutet på dagen plattade till ett gäng brevlådor förutom vägbanan, men det är en annan historia som jag kanske återkommer till.
Jag körde alltså inom med en traktorgrävare för sett gäng och backade in för att lasta genom hålet de gjort i muren, när jag var inne och sluttade titta i speglarna upptäckte jag att uppe på muren som var kvar stod det ett järnstaket, kanten på det staketet hade hackat tag i kanten på min främre stötfångare och då staketet var svårt rostskador just nere vid stenen hade det gått av där på hela sträckan så jag hade en hel kortsida järnstaket hängande i stötfångaren :uupps: Jobbarna tog fram en bågfil och kapade staketet från där det satt kvar i muren och slängde upp härvan på flaket, ägarna var ju inte hemma och såg det hela och jag hörde inget om det efteråt.
Fick köra ut ett lass matjord till Åsa från ena av parkeringarna, firma chefen klagade lite över att kunden absolut ville ha sin egen gjord till sitt sommar ställe, tog ju en stund att köra ut dit men jag uppskattade att komma utanför Göteborg en stund :grin:

13 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#85 » 17:45:01, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En villa som saknade parkeringsplats var min svärfars i Surte. Så när mina svärföräldrar skaffat bil ville de inte längre ha den stående utanför på gatan utan svärfar gjorde hål i muren och staketet och ordnade en parkering, jag lovade fixa asfalt. Saken var nämligen den att det ibland blev asfalt över när arbetsdagen närmade sig sitt slut och jobbet var färdigt. Därför fanns ofta små högar av asfalt i någon undanskymd vrå av en avtagsväg förr. Asfalt stelar ju och överbliven måste göras av med relativt fort :???: Så en em fick jag ett halvt lass över! Perfekt, full fart till Surte. Inte riktigt perfekt var att ingen var hemma där så jag fick backa in en bit, köra upp flaket en bit och börja ösa asfalt innan den stelnade för mycket, den hade ju rest runt en del vid det laget. Men jag fixade det med mycket möda...

15 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

texas5020

#86 » 19:22:01, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsätt skriv Murre, du har begåvningen ! Riktigt rolig läsning som väcker minnen fast jag började på 70 talet. :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Murre o2 (trådstartaren)

#87 » 20:34:15, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

texas5020 skrev:Fortsätt skriv Murre, du har begåvningen ! Riktigt rolig läsning som väcker minnen fast jag började på 70 talet. :thumme:

Skilde rätt mycket mellan sextiotalet och sjuttiotalet. Inte bara att man körde på andra sidan vägen mot när jag började köra lastbil...Men jag körde ju tippbil till och med -71 så det kommer jag lite in på sjuttiotal också. ASG tiden vet jag inte om jag känner att skriva så mycket om, skiljer sig nog inte så mycket mot idag, svårt att få ihop förarboken och färdskrivaren, halka så man står på öronen när man kliver ur hytten och ända skall man försöka ta sig fram med en 24 meters. Sladdande släp där bak och stup på yttersidan med ett räcke som bara klarar en personbil, skakade som ett asplöv efter den grejen föresten, var ju nedförsbacke med en kurva mitt på och jag kunde bara släppa på och hoppas jag inte mötte en personbil, med ett släp som tog hela den vägbanan också. Men sådana historier kan ju nästa varenda chaufför som kör idag att berätta.

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#88 » 22:23:10, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte skruva lite om M Lastbilars olika bilar. Körde ju mest min Starke men fick ju ibland ta någon annan bil till något jobb. Volvo Snabbe var ju den rambyggda saken med V8 motorn som blev över från ett personbils projekt som blev nedlagt,kanske lika bra för den motorn var töstig... Vå bil gick mest i fiskhamnen så jag körde det nog bara en gång, pigg, gav man järnet på låg växel runt ett gathörn med tom bil spann och studsade bakhjulen.
Volvo trygge med Fords traktormotor i var istället snål men trög, vi hade flera sådana med kran. Jag körde en sådan i bland med gasflaskor till en järnhandel i Alingsås, lastade gasflaskor på AGA och ut till Alingsås. Den fram byggda Tryggen var enda bilen det gick att backa in genom en portal in på en gård och till lastkajen En Starke till ex kom inte runt utan att fronten fastnade i väggen i porten. Den fram byggda gick precis att få runt :grin:

Sedan hade vi en fram byggd Bedford. Den såg fin ut och hade en dieselmotor på en 100 hästar och kort sportig växelspak så den tog jag med höga förväntningar. Blev besviken tyckte styrningen var bedrövlig och den var tröttare äb min Starke.

Sedan hade vi en reservbil, en Starke med utväxling som gjorde att den toppade en bra bit över 100 km :uupps: Eftersom Starkarna inte hade någon färdskrivare så utnyttjade jag glatt detta... Färdskrivare var något jag fick lära mig leva med senare... Den bilen hade ingen tipp utan kran och jag fick ta den för att köra en tvättmaskin från Kungälv till Marstrand. Den hade stått så batterierna var dålig och vi startade den med starthjälp men jag räknade med att de skulle ladda upp sig under resan. Lastade tvättmaskinen i Kungälv på morgonen och på vägen ut mot ön stoppade jag och tog en fika. När jag skulle fortsätta var batterierna döda igen :eek: Fick som väl stoppat en lastbil som fick dra igång mig. Vi lastbilschaufförer ställde alltid upp och hjälpte varandra, nästa gång kunde det vara den andres tur att behöva hjälp. Orsaken till utväxlingen sades vara att bilen först haft bensinmotor och efter bytet till disel hade det blivit så. Låter konstigt, en dieselmotor varvar ju mindre än en bensinmotor men det är förklaringen jag fick.

Vi hade en dragbil, en Mercedes bulldog som mest stod, såg imponerande ut men efter en sväng med det gillade jag inte den alls.

Åkaren köpte en fabriksny Scania 36 och första körningen med den var en uppenbarelse för mig. Servostyrning! Tryckluftsbromsar! skönt ställbart förarsäte med riktig fjädring. Jag hade skådat ljuset och var frälst :grin:
Det fanns bättre grejor än min älskade starke...

15 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Glottis

#89 » 08:16:36, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:
texas5020 skrev:Fortsätt skriv Murre, du har begåvningen ! Riktigt rolig läsning som väcker minnen fast jag började på 70 talet. :thumme:

Skilde rätt mycket mellan sextiotalet och sjuttiotalet. Inte bara att man körde på andra sidan vägen mot när jag började köra lastbil...Men jag körde ju tippbil till och med -71 så det kommer jag lite in på sjuttiotal också. ASG tiden vet jag inte om jag känner att skriva så mycket om, skiljer sig nog inte så mycket mot idag, svårt att få ihop förarboken och färdskrivaren, halka så man står på öronen när man kliver ur hytten och ända skall man försöka ta sig fram med en 24 meters. Sladdande släp där bak och stup på yttersidan med ett räcke som bara klarar en personbil, skakade som ett asplöv efter den grejen föresten, var ju nedförsbacke med en kurva mitt på och jag kunde bara släppa på och hoppas jag inte mötte en personbil, med ett släp som tog hela den vägbanan också. Men sådana historier kan ju nästa varenda chaufför som kör idag att berätta.


Skillnaden är att du tar dig tid och delar med dig här på forumet.
Jag tar gärna del av även nyare händelser.

Mvh
Uffe

6 personer gillar det här inlägget.
Glottis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:53, 24-08-2012
Ort: Stockholm

Murre o2 (trådstartaren)

#90 » 09:37:58, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser att jag som vanligt får in stavfel hela tiden för att jag klickar på fel tangent då och då... Lite pinsamt men ni har ju överseende med det.
Åter till sextiotalet :grin: Ett jobb jag fick var att åka till Kungstorget och en välkänd herr ekipering, väl där fick jag lasta ett skrivbord eller kanske det skall heta pulpet, det var en gammal antik sak helt inbygd så man gick in i den och stängde en dörr i samma trä bakom sig. Tror det var någon i personalen som köpt möbel när butiken bestämt att de inte längre hade plats för den. Lasta gick ju bra med hjälp av personalen där men lossa var jag tvungen att göra själv ute i Mölnlycke för där fanns ingen hemma... Körde ut dit och backade in till villan, nu var frågan hur jag skulle få av den tunga pjäsen utan att skada den :???: Körde upp flaket lagom så den nästa kanade av själv det sänkte ju också avståndet från flak kanten till marken. Sen kröp jag under och tog emot den på ryggen samtidigt som jag drog ned den. Då kände och hörde jag att baken på overallen sprack i sömmen :uupps: Tur det inte fanns några åskådare...
Men annars gick det bra, var ju sommar och fint väder så den fick stå kvar i väntan på att ägarna kom hem från jobbet.

En annan frakt med lurig lossning var tunnorna med Islandsill , där hade man med sig en trave gamla bildäck som man travade upp under flak kanten och rullade ned sill tunnan på. Fungerade smidigt för det mesta men utanför en fisk handlare så gick det snett. När tunnan hamnade på däcktraven hördes en suck och locket i ena änden lossade :eek: Inehållet rann till största delen ut på asfalten :sad: Jag öste upp sillarna i tunnan igen efter att jag ställt den på högkant men laken hade ju runnit och en del gruskorn följde med. Jag räknade med att få köra tillbaka tunnan men kunde ju inte lyfta upp den ensam så jag gick och hämtade fiskhandlaren och berättade vad som hänt. Han tänkte förs skicka tillbaka tunnan men efter inspekterat innehålla sade han" det var stor fin fisk, jag får koka ny lake bara så ordnar det så, jag tar emot den ändå :grin:

Ett återkommande som jag berättat tidigare var hämtning för Bilspeditionen om man blev ledig efter lunch. Inget favoritjobb precis, fara runt och samla ihop gods på olika ställen och hålla ordning på alla fraktsedlar och vad man lastade. Blev blåst på en däckfirma en gång, tre man öste på däck fortare än jag han räkna och räkna dem på flaket efteråt var nästan omöjligt. När jag lossade på Ringön efteråt fattades det två däck :sad: Åkaren kollade med däckfirman men där stämde lagret så han fick betala dem. Tror och det trodde åkaren också att de anställda som lastade smugglat undan däcken och såg till att lasta så fort att jag inte kunde räkna. Hoppas de fick sitt straff nån gång ändå.

11 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se