Tänkte skruva lite om M Lastbilars olika bilar. Körde ju mest min Starke men fick ju ibland ta någon annan bil till något jobb. Volvo Snabbe var ju den rambyggda saken med V8 motorn som blev över från ett personbils projekt som blev nedlagt,kanske lika bra för den motorn var töstig... Vå bil gick mest i fiskhamnen så jag körde det nog bara en gång, pigg, gav man järnet på låg
växel runt ett gathörn med tom bil spann och studsade bakhjulen.
Volvo trygge med Fords traktormotor i var istället snål men trög, vi hade flera sådana med
kran. Jag körde en sådan i bland med gasflaskor till en järnhandel i Alingsås, lastade gasflaskor på AGA och ut till Alingsås. Den fram byggda Tryggen var enda bilen det gick att backa in genom en portal in på en gård och till lastkajen En Starke till ex kom inte runt utan att fronten fastnade i väggen i porten. Den fram byggda gick precis att få runt
Sedan hade vi en fram byggd Bedford. Den såg fin ut och hade en dieselmotor på en 100 hästar och kort sportig
växelspak så den tog jag med höga förväntningar. Blev besviken tyckte styrningen var bedrövlig och den var tröttare äb min Starke.
Sedan hade vi en reservbil, en Starke med utväxling som gjorde att den toppade en bra bit över 100 km
Eftersom Starkarna inte hade någon färdskrivare så utnyttjade jag glatt detta... Färdskrivare var något jag fick lära mig leva med senare... Den bilen hade ingen tipp utan kran och jag fick ta den för att köra en tvättmaskin från Kungälv till Marstrand. Den hade stått så batterierna var dålig och vi startade den med starthjälp men jag räknade med att de skulle ladda upp sig under resan. Lastade tvättmaskinen i Kungälv på morgonen och på vägen ut mot ön stoppade jag och tog en fika. När jag skulle fortsätta var batterierna döda igen
Fick som väl stoppat en
lastbil som fick dra igång mig. Vi lastbilschaufförer ställde alltid upp och hjälpte varandra, nästa gång kunde det vara den andres tur att behöva hjälp. Orsaken till utväxlingen sades vara att bilen först haft bensinmotor och efter bytet till disel hade det blivit så. Låter konstigt, en dieselmotor varvar ju mindre än en bensinmotor men det är förklaringen jag fick.
Vi hade en dragbil, en Mercedes bulldog som mest stod, såg imponerande ut men efter en
sväng med det gillade jag inte den alls.
Åkaren köpte en fabriksny Scania 36 och första körningen med den var en uppenbarelse för mig.
Servostyrning! Tryckluftsbromsar! skönt ställbart förarsäte med riktig fjädring. Jag hade skådat ljuset och var frälst
Det fanns bättre grejor än min älskade starke...