Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1160 inlägg • Sida 54 av 78
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Michael Meier

#796 » 21:21:03, 31-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobbig översättning på mycket intressant information.

Har du någon koll på originaltext, var den finns ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



Murre o2 (trådstartaren)

#797 » 23:19:35, 31-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här. https://en.wikipedia.org/wiki/High-voltage_cable

Står ju inte här men Borealis är ju nummer ett i värden på material för HVDC kablar, vi hade ju ingen direkt konkurrens där. Fast det är ju ett tag sen jag gick i pension så jag har inte riktigt samma koll längre.

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

marve

#798 » 01:35:32, 01-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:CB, sot är vad som svart färgar de flesta svarta plast och gummi produkter. Oslagbart färgämne... MB (masterbaths) är ett halvfabrikat där det svåra jobbet att bearbeta in en bestämd mängd färgpigment i en lämplig plast sort är gjord. Finns i alla färger, de svarta MB innehåller sot. En MB förenklar jobbet på fabrikerna som tillverkar saker, nedklassade svarta halvledar produkter hos oss såldes som svart MB. För den som undrar över halvledar skiktet i högspännings kablar så läs ex här. https://sv.qaz.wiki/wiki/High-voltage_cable


:thummar: Tackar för svaret, några andra färger för termoplaster som söliga och inte är så trevliga att hantera men som ger ett fint resultat är metallicfärgerna brons och silver.

1 person gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Murre o2 (trådstartaren)

#799 » 15:25:16, 06-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter sanerat linjen och lokalerna var det dags igen för nytt försök. Resultatet blev det samma, mixern körde fast och ett svart moln utanför kontrollrummets fönster :???: Så ingen slump att första körningen slutade så. Som väl var älskade jag just den sortens utmaningar även om jag inte älskade att hantera sot utsläpp... Så jag analyserade alla data och kurvor från testerna och det stod klart att sotvågen (CB vågen)varvat upp medans den enligt datorn gav rätt mängd ut hela tiden. Vilket inte kan stämma högre varv är som högre varv på en bilmotor och 5 ans växel, det måste gå fortare om inte hjulen slirar en massa. Doserare/vågars versin av slirning existerar, antingen fylls inte doserskruvarna/doserbandet fullt ut för att det är bryggbildning ovanför eller så klibbar det doserade materialet igen matningen på skruvarna. CB klibbar inte men kan bilda bryggor så det finns en omrörare (agitator) med ställbart varvtal för att hindra detta.

Så mina misstankar riktades mot antingen bryggbildning eller matningen till vågen av CB från Matcon behållaren ovanför. https://www.youtube.com/watch?v=jov908MP2C0. Så jag gjorde testkörning ev enbart CB vågen iför full skyddsutrustning så jag kunde öppna vågens inspektions lucka och se vad som hände.

Det gav tydligt svar, matcon behållarens botten kona slöt inte tätt efter en refill så det strilade ned sot som sand i ett timglas. Vågen avläsre ju hur mycket den ger ut efter hur mycket vikten i vågbehållaren (hoppern) minskar så den ökar outputen för att få rätt viktminskning i hoppern. Så nu visste jag orsaken :grin: Men hur fixa det? Reklamerade till Matcon och det slutade med att vi fick skicka in alla bottenkonor för att få deras botten tätningar bytta till ett mjukare material som tätade bättre.

Så ett par veckor senare så var vi redo för nästa försök... Kan tilläggas att det var en tidig version av Matcon stationerna vi hade. Senare hade tvångs stängning och inte tyngdkraften som skulle stänga matningen. Till linje 603 fick vi sådan station. Den gav dock senare också problem som Matcons service tekniker inte kunde lösa, jag hittade dock orsaken efter att han gett upp och åkt :smile: Men det är en annan historia.

11 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#800 » 15:24:42, 09-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter två veckor var vi redo för att testa igen. Det var ju på den gamla goda tiden när jag bara behövde redovisa att jag varit på jobbet, senare kom det ju ett redovisnings system där man måste knyta all sin tid till projekt också. Men det låg ännu många år in i framtiden. Men nu körde vi igång och nu fungerade det mesta som det skulle, lite inkörnings problem men de mesta löstes snabbt.

Så när det var dags för den viktiga körningen för att se om linjen uppfyllde kraven i kontraktet med Buss så kom det två man från fabriken i Schweiz för att övervaka och hjälpa till. En ändring de gjorde var att skifta extruder spetsen till in mer konad för att få jämnare pg.

Körningen senare gick bra, tape proven som drift labb körde fram åt oss var slät och fin utan noppor, prima halvledar matrial :grin:

Buss killarnas omdöme om mig efteråt var i bokstavlig översättning " väl tränad" Välutbildad är väl bättre översättning...

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#801 » 17:10:44, 12-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När linjen var övertagen av TC så blev det en högtidlig invigning. Folk samlades, bandet klipptes och jag startade upp linjen och körde genom lite material för den goda sakens skull. Dock inte med sot tillsats :grin: Företags tidningen var ju där och gjorde reportage med bilder, jag har sparat ett ex någonstans.

Var ju en stor investering på 25 miljoner då. Vet inte om linjen finns kvar i dag, när jag var på julbord förra året och talade med folk där sades det att det fanns planer på att skrota den och ersätta med en mindre :sad: Vore synd, linjen var användbar, den hade ju kapacitet nog för att vi flera gånger kunde gå in och producera material till kunder när det blivit brister i den ordinarie produktionen så kunderna riskerade behöva stoppa för material brist. Men när jag försvann så blev det nog slut med det.

Och med pandemin nu blir det nog inget julbord i år så inget skvaller från gamla jobbet :sad:

Utvecklingen går ju annars mot att använda mindre linjer och mindre material för försöken, blir billigare...

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#802 » 15:47:26, 14-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter invigningen hade jag väntat mig att uppdragen skulle välla in, en splitter ny toppmodern linje klar för att köra fram vad som önskades. Men det var dött :???: Så jag satt där alldeles ensam i den stora byggnaden som hyste linjen och såg knappt en människa förutom när jag gick till matsalen/fikar rummet. Min chef tittade oftast in någon gång per dag men det var det hela. Tur jag var självgående, insåg varför just jag fick jobbet.

Jag försökte ragga jobb hos beställarna och då visade sig varför jag inte fick några. Den gamla linje 101 från fabriken hade ju flyttats till dåvarande R-labb och kördes av R-O som hörde till min grupp men eftersom han jobbade i den byggnaden en 600 meter bort sågs vi sällan. Men beställarna sade att de fortsatte att välja den gamla linjen för sina jobb då de hade alla gamla data samlade från den linjen så de hade lätt att se om ett nytt recept gjorde skillnad mot tidigare medan om de körde på den nya linjen visste de inte om det var linjen eller receptet som gjorde skillnaden.

Jag försökte argumentera att det var ett övergående problem, efter några körningar på nya linjen hade de byggt upp data igen men inte. Till slut lyckades jag värva en beställare på rörsidan och fick körningar för att utvärdera kadmium fria pigment för rörmatrial samt små pellets för pex rör.

En lättnad att börja köra igång på alvar :grin:

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#803 » 17:13:32, 18-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick ju mer och mer att göra men körde ensam, hade ju också mycket att göra med att skriva drift instruktioner och standard manövrar på linjen. Köra ensam gav ju lite problem när jag ramlade av en sådan där pall med hjul under som man använder för att nå upp lite högre. Hjulen trycks ju in när man trampar på den så den står still men jag tog i med verktyg där att lossa stora skruvar på en två meters höjd och då for pallen iväg, jag föll på rygg över pelleter vatten ledningarna och knäckte två revben på en uppstickande tryckmätare. Kunde hålla mig för skratt vilket var tur då det gjorde väldig ont att skratta! En tripp till företags läkaren gav bara utlåtandet "två knäcka revben, läger sig själv på några veckor". Sjukskrivning var inte tal om då det skulle förstöra TC statistiken och sänka bonusen för alla när året var slut.

Men lyfta tyngre grejor gjorde förbaskat ont så jag gick till min chef och sade att jag behövde hjälp med de tyngre lyften i två veckor. Förutom L101 på R labb fans en mindre linje som kördes av en fd instrumenare med humör. Han hamnade där efter kommit ihop sig med sin förman och hämnads genom att hälla en spann vatten över honom. Ingen humor hos förmannen, jag hade nog tagit den missnöjes yttringen med en klackspark men det låg förmodligen med bakom...

Men I kom ned och hjälpte till i två veckor men det var mot hans vilja så han var inte direkt en solstråle under de veckorna. I fick föresten senare avtals pension vid nästa neddragning av personalen, det gillade han inte heller, det kan jag förstå...

Efter två veckor hade det blivit så mycket bättre att jag klarade mig själv men skratta och hosta gjorde ont i ett par veckor till.

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#804 » 17:58:39, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom jag jobbade in mig hos beställarna ökade uppdragen och i samma takt minskade beläggningen på L101. Så R-O som körde den fick mindre att göra. Men döds stöten för den linjen kom när damerna i receptionen började klaga över att linjens mixer skapade vibrationen som kändes ända ut till dem. R- labb låg ju i änden på huvudkontoret. Det avgjorde saken, linjen lades ned till förmån för den nya och R-O blev min medhjälpare på 601 istället. L101 plockades ned och såldes till Sydafrika för att jobba med gummi istället. Pengarna räckte till att plocka ut den och skeppa över den...

Kvar på R-labb var en film extruder och den andra lilla linjen. Den sistnämnda maskinen, skänktes till en skola när I fick avtals pension och film extrudern flyttades så gamla R-labb blev förråd ett tag, nu är det ett högspännings labb där.

R-O var och är ju en trevlig kille. Han är en känd musiker vid sidan om som syns i TV och brukade få ledigt för att turnera. En fena på datorer också.

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#805 » 18:06:28, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bilder från högspännings labbet. https://www.google.com/search?rls=en&so ... 9&bih=1352

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

rospigg

#806 » 18:30:13, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Belag ni även elkabel där, eller var det bara tillverkning av material till sådant ändamål?
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Murre o2 (trådstartaren)

#807 » 18:55:08, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade två kabel linjer och två rör linjer för att tillverka egna rör och kablar för testning. Dessutom hade vi en kabel linje i Tyskland för att tillverka vissa specialkablar, grabbarna som tillverkade de kablarna fick åka dit ungefär en vecka varje månad och köra fram testkablar. Den linjen hade en egen historia...

Men vi (inte jag personligen fast jag gjorde en vecka som medhjälpare på stora kabel linjen för att lära mig lite om ämnet) vi körde fram stora mängder kabel som sedan gick till skrot efter testning, kostnaden för koppar och ALU ledarna var stor!

Kablarna var ju inte godkända för elnätet men rör material kunde man ju använda hemma till vattenledningar.

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#808 » 16:26:18, 22-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att den nya linjen döptes till 601 hade ju sin egen historia, den hade inget namn när jag kom ned. På TC fanns ju redan en liten Buss linje som bara kallade just Bussen. Den kördes då av personal från kabelgruppen och för att hålla isär stora och lilla bussen behövdes ett nytt namn på den nya. Kommen från fabriken så valde jag ju att ge den ett nummer, 100 serien fans ju på HT fabriken, 200 på LT1 fabriken och 300 serien på LT2. 400 serien var vikt för halvledar fabriken så den var också upptagen. 500 numren hoppade jag över med tanke på HT fabriken började bli gammal och måste ersättas så småningom så jag tog höjd för det och valde 601 för den nya linjen.

Så småningom fick min grupp ta över den lilla bussen med och då döptes den till L602 och ännu senare fick vi ta över en liten buss från Antwerpen när deras TC lades ned, mer om det senare. Men den linjen blev följaktligen 603.

Men åter till när R-O kom ned. Han hade ett alias upptäckte jag när en person med Stockholms dialekt ringde och frågade efter "Recke" :???: Jag hade ingen aning men det visade sig vara Robban Broberg som ville tala med R-O. Jag frågade honom sedan var smeknamnet kom från. "var i skolan, jag testade om det var sant att om man slickade på ett järnräcke när det var kallt på vintern fastnade tungan, det var sant, jag fastnade :grin: " Då döptes han till Räcke i kamratkretsen, det slog dock inte igenom på TC, min alias Biggles hörde jag också bara när jag hälsade på i fabriken...

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#809 » 16:17:28, 27-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag råkade bläddra i gamla bilder fann jag en bild från den tidigare berättade episoden när jag var nära att drunkna i samband med att jag och Roger tältade på en ö. Här håller Roger på att bogsera över flotten vi byggde av vad vi fann i skogen nära vattnet, ser ut som en skatas bo men man skymtar packningen ovanpå.


Bild

Hjälten i berättelsen syns ju dåligt bakom flotten. Samma flotte som jag åkte tillbaka på efter min upplevelse, kände inte för att simma längre sträcka igen efter den nära döden upplevelsen.

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#810 » 17:39:54, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bild på mig från den tiden.
Bild
Fiske var som synes en hobby på den tiden. Sedan var det fotboll på sommaren och hockey på vintern. Hoppede lite stav också, bambu stavar på den tiden. Här en bild när jag landar efter tränings hopp i hagen hemma. Ingen madrass eller sand att landa mjukt i så det gällde att landa på fötterna :grin:
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se