När det gäller utveckling av nya produkter är det ofta ett steg framåt och sedan två
stag bakåt som gäller. Fick en gång frågan om varför jag inte jublade utan var nollställd när vi hade tagit fram en ny lovande produkt och allt såg bra ut. Jag väntar med att fira tills det gått ett halvår svarade jag, vis av erfarenhet. Minns när jag var inblandad i framtagandet av en ny storsäljare, så småningom fick vi fram en fantastisk bra produkt som lanserades till våra kunder, kabelfabrikanterna
Allt såg bra ut men så började klagomålen strömma in, produkten skulle blandas in före
kabel extrudern i en bestämd % sats och för lite fungerar ju inte. De flesta kabelverk har/hade enkla system för doseringen, en matarskruv som gick med ett inställt
varvtal som ställdes in så den gav rätt mängd innan produktionen startades. Nu gav vår produkt problem med en växande beläggning på den matarskruven som efterhand minskade flödet över matarskruven
Rengöra skruven under drift fungera ju inte så problemet måste lösas.
Först behövde vi en metod för att mäta uppbyggnaden och det tog jag fram ganska snabbt, därefter körde vi tester och mätte omfattningen av problemet och letade upp orsaken. Vi kom fram till att en tillsats måste bytas ut då det var den som svettades ut. Ett antal nya tillsatser testades genom att de tog fram färdiga compound som testades med min metod och de som inte gav utsättnings problem kördes testkablar på som sedan genomgick sedvanlig testning av åldring och andra mekaniska och elektriska egenskaper.
Efter mycket jobb kunde vi så småningom levera ny version av produkten som fungerade bättre och inte gav några ut svettnings problem och klagomålen/reklamationerna försvann