Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1155 inlägg • Sida 20 av 77
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#286 » 18:44:34, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För den som tycker att sammanfattningen är väldigt kort så beror det på att de i ledningen som får rapporten struntar i att läsa de två och en halv sidorna som beskriver utrustningen och försöksserien, de kan ända inte hänga med i det tekniska och de är bara intresserade av resultatet och hur man går framåt. Så de läser bara sammanfattningen och vill ha den så kort som möjligt.

Men norrmännen fortsatte nu till W-P i Stuttgart och den här gången betalade mitt bolag min resa... Staden tyckte jag var tråkigare än München och ölet lyste med sin frånvaro, W&P kändes som ett bolag med mycket kunnande och det var lättare att få gensvar för mina kunskaper om drift betingelserna. Kändes lite roligt att jag, en avdankad lastbilschaffis satt och hävdade mina åsikter mot Doktorer på sina områden :grin: W&P hade verkligen ett antal herr Doktor mot K-Ms diplomat ingenjörer... Testerna gick ganska bra, själv blev jag intresserad av en annan testkörning på andra sidan gatan där ett företag försökte blanda i träpulver i PP för att få detaljer till "trä möbler" som kan extruderas i fabriker. Det går att köpa sådana på IKEA i dag men då hade de problem med att det färdigprodukten ville brinna hela tiden :grin: Inte något som intresserade mitt företag men personligen tyckte jag att det alltid finns detaljer man kan ha nytta av att lära.

Men det blev W&P som fick leverera utrustningen åt Norska firman och de skulle installeras i Containers för att kunna flyttas runt till fartygen som lade ut oljeledningarna. Slut på det intressanta projektet för mig.

15 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Ivar Risslén

#287 » 19:00:22, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du beskriver skillnaden mellan München och Stuttgart ungefär som man skulle beskriva skillnaden mellan BMW och Mercedes. En med körglädje och den andra lite tråkig men driftsäker.
Errare humanum est

5 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Murre o2 (trådstartaren)

#288 » 09:45:28, 26-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästa gång jag var i Hamburg var jag ensam och flög dit, mest minnesvärt för att vi bara var tre passagerare i planet på hemresan :uupps: Ingen karbin personal, ena piloten ställde in ett flak öl och och sade "ta för er" det var det hela... Föga förvånande fanns det nästa gång jag skulle till Hamburg inte längre något direktflyg dit från Landvetter.

Annars var middagen som direktören bjöd på i Hamburg minnesvärd för att han tydligen gillade vitt Tyskt vin till maten, jag var måttligt glad i det men han beställde glatt in en flaska till och som gäst tyckte jag inte jag kunde säga att jag inte tyckte det var särskilt gott. Maten på den Italienska restaurangen han brukade bjuda på var annars fin. Givet vis är bestämmelserna sådana i Sverige att man skall sätta upp och skatta för att man blir bjuden på mat...

Fabriken i Hamburg var ju en f.d. Borealis fabrik som de sålde och Direktören köpte den mot att han fick kontrakt på vissa kvantiteter de första åren, samma upplägg vi försökte få när vi planerade bygga en fabrik i Stenungsund men inte fick något avtal. Var förstås lättare i Hamburg fallet när de ville bli av med en fungerande fabrik...

Sista gången jag var där klagade Direktören att marginalerna minskade och det blev svårare att behålla lönsamhet, En Borealis inköpare var där i samma veva, en tuff Norrman så jag misstänkte att svåra tider väntade...

Mina testkörningar gick bra men Norrmannen kom med en del frågor så jag misstänkte att det inte var så enkelt att få produktionen sedan utan tuffa förhandlingar.

Minnesvärt annars var en annan testkörning för annat bolag som pågick samtidigt på en linje bredvid, den gick inte så bar. De körde med sträng pelletering och strängarna brast hela tiden vilket resulterade i plast över hela golvet och en operatör som hela tiden måste försöka fånga in brustna strängar och få in dem i cuttern igen, blev rent kaos. Enda sättet att komma till rätta med det är att få upp styrkan i strängarna från bearbetningen och de såg de inte ut att klara.

15 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#289 » 15:14:21, 26-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På hemmaplan fick min grupp som ju nu var nere på tre st allt fler linjer på sin lott. Först den lilla pilotlinjen som vi döpte till 602, sedan motsvarande linje från Antwerpen som vi döpte till 603, den fick jag loss pengar till, för ett nytt sothanterings system med senaste MatCon för sotet. Sedan fick vi överta en Prism, liten linje med sträng pelletering och slutligen en liten Banbury. Efterfrågan på testmängder gick med tiden ned till en 10-20 1kg blender för grovsållning och de mest lovande gick vidare till en 5-10 25 kg blender så L 601 fick mindre och mindre drifttid men fick uppdateras med nytt styrsystem då det gamla slog i taket bildlikt talat. Vi fick också en avdankad maskin från Norge när Borealis sålde den fabriken. Den maskinen hade första generationen data styrning vilket gav oss stora problem varje gång vi skulle starta upp den då den ville tappa minnet :uupps: I Ht fabriken lades L 102 och 103 ned vilket gav stora problem med flyttningen av deras produkter till nya produktions ställen. Gav mig resor till b.l. Finnland och Frankrike och Schweiz för att försöka lösa oväntat stora problem med att flytta viktiga, redan etablerade produkter.

10 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#290 » 09:29:37, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästa gång jag skulle till fabriken i Frankrike fanns det inte längre något flyg till Le Havre att tillgå så det blev att flyga till Paris och ta en hyrbil och köra till den lilla orten med fabriken, ca 2,5 timmars körtid men jag uppskattade att få se mig om lite mer än vanligt. En del för i stället till Bryssel för att det var lättare/mindre trafik att köra från det hållet även om det tog en halvtimme längre, jag gjorde det en gång, mest för att jag ville kolla in Waterloo som man passerar på vägen. Mitt intresse för historia kunde jag utnyttja på dessa resorna.

Köra i Paris visade sig betyda att hålla tungan rätt i mun och bilen stadigt mitt i filen i köerna, detta för att motorcyklisterna hela tiden kom susande förbi i mellanrummet på båda sidor mellan bilarna :uupps: De kom ju onekligen fort fram men det verkade riskabelt, jag ville verkligen inte ha någon olycka, Franska poliserna ser riktigt tuffa ut, MC poliserna brukade ha en Kpist hängande över axeln...Och det var före alla terrorattacker!

Detta var ju före GPS också så det var gammal hederlig kartläsning för att hitta ut till målet, fråga vägen var sällan lönt, min franska är för dålig och Engelska dåligt spritt i Frankrike, företagsledningen och folk på flygplatserna var det ju inga problem med men i övrigt var det mest yngre studenter man kunde tala med.

Hamnade ju på betalmotorvägarna första gången, fin motorväg men många betalstationer och lite enformig att köra så efter första resan körde jag de mindre vägarna, roligare att se sig om och tog det en halvtimme mer spelade det ingen roll :grin:

På fabriken träffade jag på ägaren och han bjöd på middag på kvällen på en liten resturang, riktigt trevligt, han mindes ju inte att han redan träffat mig två år tidigare men det visade sig ju senare att det gjorde han inte ins när det bara var ett halvår sedan sist...

Jobba ihop med fransmännen gick tämligen bra, skakade ju som vanligt hand med alla på morgonen men att inte kunna prata ordentligt direkt med jobbarna var lite frustrerande men gick ändå någorlunda med de få franska ord jag kunde och teckenspråk :smile: Jag fick ju traska runt på egen hand vilket inte alltid är fallet, och när det var lunch åkte jag med ledningen och åt på något matställe.

Bodde ju på slottet för tredje gången men som sagt tidigare fick jag en gammal pigkammare på översta våningen så jag bestämde mig för att mitt historie intresse fått sitt nu och det var sista gången jag bodde där. Slottets intressantaste historia var ju när "Sissi" österrikisk prinsessa bodde där och ramlade av hästen :grin. https://sv.wikipedia.org/wiki/Elisabeth ... 37–1898)

14 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#291 » 14:42:51, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillbaka till Frankrike och https://www.polytechs.fr/?lg=en. Nu gällde det miljövänligt flamskydds material för kablar. Kört fram material på L 601 så jag såg inga problem med att bara skala upp för första produktions testen. Fungerade bra så jag fick tid över att stilla mot historie intresse. Fekamp var starkt befäst under kriget av Tyskarna så det fanns många gamla tyska bunkers att studera och grunden för en radarstation de hade där. Sedan fans ruinerna av en befästning från 1100 hundra talet i staden och intressant kyrka. Själva hamnen hade portar som hölls stängda för tidvatten, båtarna var förtöjda vid stålrör så de skulle kunna åka 10 meter upp eller ned, fast portarna hindrade normalt sådan svängningar.

Kollade också in Château Gaillard, fantastisk utsikt därifrån, tog andan ur mig när jag såg det första gången. https://www.google.com/search?q=chateau ... 2&bih=1352

Ligger inte så långt från Monets trädgård så som trädgård entusiast kollade jag den också...

Körningen gick som sagt bra men det visade sig vara ren tur, för när jag återkom för att vrida upp outputen körde vi huvudet i väggen ordentligt. Men det blir nästa avsnitt.

15 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#292 » 09:20:24, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillbaka till Frankrike för att försöka skruva upp produktionshastigheten från första testens 400 Kg/h till de 800 Kg/h som krävdes för att uppnå lönsamhet för produkten. Stötte genast på problem, flamskydds efekten hos materialet uppnåddes ju genom att det spjälkades ut vatten om det utsattes för höga temperaturer samtidigt som en hög procent krita i materialet bildade ett brännbart skal. Så snart vi gick över 400 Kg/h passerade vi en gräns och vatten började bildas :uupps: Av ren slump hade jag lagt mig nästan på gränsen vid första testkörningen, att det skulle kunna bli problem visste jag ju men trodde inte att de skulle vara där direkt. Var bara att stoppa produktionen för att spara dyrbart material och börja fundera på lösning, bygga om mixer konfigurationen skulle vara tidskrävande och sedan måste de 40 % krita som ingick dispergeras tillräckligt bra annars blev det inga fina kablar... Dags att gör skäl för lönen!

Jag kom fram med ett förslag på lösning som krävde en mindre modifiering, en kritvåg till och lite andra justeringar och nästa dag körde vi igång på nytt. Resultatet var levande, 600 Kg/h och fin kvalitet. Fortfarande inte de 800 kg vi behövde men vi han inte mer på den tid vi hade bokat in.

Så jag fick återkomma igen två månader senare, James hade uttalat sig och var pessimistisk till att jag skulle klara 800 Kg/h så jag ville gärna visa att han hade fel och jag hade en plan A och en plan B om enklaste lösningen inte skulle fungera men allt hängde på Dispergeringen. Väl på fabriken träffade jag ägaren igen och råkade säga att jag skulle köpa med mig ett par flaskor äppelcider hem, senar dök han upp med tre flaskor som jag fick som present :uupps:

Min plan A fungerade klockrent! Vi nådde som mest 950 KG/h så 900 KG var realistiskt i framtiden, kvalitet såg bra ut tyckte jag vid en visuell inspektion men vi väntade spänt på analyserna som ju tar lite tid. Vi hängde på labbet och kollade värdena efterhand de blev klara. Allt var väldigt bra!

På kvällen åt ledningen och jag en fin middag på en resturang med mycket vin till och det kändes lite ovant att alla tog bilen därifrån :uupps:

15 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#293 » 17:23:13, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om någon undrar om den flammskydds kvalitén fins att köpa så är vad jag vet svaret nej :eek: Orsaken var så vitt jag vet att det bara fanns en leverantör av det kritiska materialet, om den bestämde sig för att höja priset eller lägga ned produktionen så skulle det bli problem...Så som många gånger nöjde mitt bolag sig med att patentera produkten och ha den i bakfickan för framtida behov samtidigt som man tycker att de redan befintliga produkterna räcker för marknadens behov. Fast när jag hälsade på för runt ett år sedan hörde jag att mina gamla rapporter dammats av igen så det finns fortfarande intresse för att gå vidare med detta, grovjobbet är ju gjort.

Flytten av produkter från L-102 gav problem, en viktig produkt som hamnat i Finland gav stora bekymmer. https://www.borealisgroup.com/porvoo.

Så jag skickades dit, började inte bra :???: Anlände till vakten och anmälde mig, så småningom dök det upp en skiftkille och hämtade mig för att klä om till föreskriven skyddsutrustning (hjälm, glasögon och skyddsskor) sedan traskade vi till linjen där jag överlämnades till skiftförman. Linjen hade redan startas så jag missade att kunna se över den innan start och nu fick jag inte ens gå utanför kontrollrummet och studera det hela på plats :???: Jag började få en känsla av att vara oönskad och om inte hela besöket skulle bli ett fiasko måste jag sätta mig i respekt. Dessutom hade de stora drift/start problem som det kliade i mina fingrar att gå till botten med men jag var ju bara i vägen i skiftets ögon.

Så det eskorterade mig upp till ett möte som ledningen satt i, där betraktades jag ,kände jag när jag tog plats, också som oönskad. Inte så kul, här gällde det att kavla upp ärmarna eller bli totalt överkörd.
Så så fort jag fick chansen högg jag in, tog ordet och körde fram erfarenheterna från produktionen i Stenungsund och vad jag såg som problem med att producera materialet på en helt Anna typ av linje.
Det vände stämningen totalt och nu fick jag den respekt jag tyckte jag hade rätt till. En vändning som jag så här efteråt är stolt över :grin:

Blev nu lättare att få studera linjen på plats och göra första rekommendationerna för att förbättra kvalitets utfallet men jag måste komma tillbaka igen och studera linjen under rengörings stopp före nästa uppstart för att komma till botten med problemen. Som född i Finland men utan minnen därifrån var det intressant att studera kulturen jämfört med den Svenska, mitt historieintresse fick också sitt när jag besökte Borgå, härliga gamla trädkåkar i den gamla delen och resterna av den gamla borgen från viking tid var intressanta :grin:

15 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#294 » 17:28:22, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hamburg firman sida om någon är intresserad https://polycomp.de.
Sträng pelletering på bilden på den sidan: https://polycomp.de/tollcompounding/
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#295 » 13:33:08, 29-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var tillbaka i Finland, denna gång kunde jag gå igenom linjen och skriva rapport på vad som behövde göras och bytas. Var tyvärr en hel del och hur mycket som utfört vet jag inte, det togs in anbud för nya delar men om de sedan fick igenom investeringarna vet jag inte. Tyvärr fick min hyrbil en plåtskada på besöksparkeringen :???: Någon hade slagit upp en dörr så det blivit märke :sad: Enda gången jag råkat ut för skada på hyrbilarna och det kostade självrisk när jag lämnade tillbaka bilen. Inget jag betalade själv, hamnade ju på reseräkningen men lika fullt surt...

Hotell Sparre i Borgå som jag bodde på hade inte heller en av sina bättre dagar, jag hade bott där förre gången också och tyckte det var OK men när jag denna gång tog rummet jag fått i besittning var det inte städat eller bytt lakan efter förra gästen så jag fick gå tillbaka och kräva ett nytt rum. Efter det bodde jag när jag besökte Porvoo/Borgå på ett lyxigare hotell som låg vid en gammal herrgård på landet. Dyrare men värt det, särskilt som jag inte betalade ur egen ficka!

Besökte också flygmuseet som ligger innan Helsingfors, mycket intressant där :grin:
På flygplatsen träffade jag också G-Å, mannen som försökte värva mig till TC för en massa år sedan, han är förresten också Finlandssvensk men nu jobbade han i ledningen i Borouge som Borealis har ägande del i. Jag funderade faktist på att avsluta minkarriär där, de var inte så ålders fixerade som i Sverige utan uppskattade erfarenhet :grin: Men rycka upp familjen och lämna min gamla mor och barnen kändes inte bra. Min mor dog föresten förra året, 93 år gammal. Kändes bra att jag kunde hjälpa och stötta henne sista åren då hon efter en hjärtattack blev krasslig och fick sluta köra bil vid 91 för sviktande syn.

15 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#296 » 17:38:28, 29-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tal om hyrbilar så blev jag blåst i Paris en gång. Hade beställt en bil innan men när jag kom till disken hade de ingen inne, var lite kaos där :uupps: Fick en efter väntan men upptäckte att den hade plåtskador som inte fanns på pappret så jag fick gå in igen och klaga! Efter ny besiktning blev skadorna registrerade och jag hoppade in och körde iväg, upptäckte först nu att den var tom på bränsle också :eek: Orkade inte köra tillbaka och klaga en gång till så jag tankade på vägen och reklamerade när jag lämnade tillbaka bilen, reklamationen fick jag senare avslag på... Gick ju på reseräkningen men jag hatar att bli blåst!

Det börjar snart närma sig slutet på mina berättelser nu. Men på hemmaplan fick vi nya chefer, från Norge :eek: Gillade dem faktist, en frisk fläkt och på typiskt norskt vis var de väldigt nationalistiska så de stod upp mot cheferna från huvudkontoret :grin: Tyvärr drabbades min kvinnliga avdelningschef av utbrändhet efter ett tag och slutade. IC chefen H, och jag kom gott överens och när jag hade planeringssamtal med honom och sade att jag ju närmar mig 65 sade han att: du får inte gå i pension, vi klarar oss inte utan dig så du får gå kvar till 70 :grin: Något som inte gällde två år senare när H gått till ett chefsjobb i Norge och vår nya TC chef bara tänkte på sin karriär och hoppade när huvudkontoret sade hoppa. Han var typiskt bytt igen efter två år...

17 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#297 » 09:05:47, 30-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med hyrbilar...Vi hade en service ingenjör som blivit svårt skadad i en bilolycka i tjänsten i ett av de forna östländerna, han var nästan helt återställd men talet var lite påverkat så jag hade svårt att förstå honom :sad: Därför fick vi inte hyra småbilar utan Passat storlek gällde vilket kändes bra, särskilt som jag hade en olycka själv på icke arbetstid med min Golf. Antar att det var oundvikligt att förr eller senare råka ut för en olycka med alla mil jag tillbringat på vägarna.

Mötte en bil på en 70 väg som fick sladd i en kurva och fick retursladd och kom över på fel sida och front smällde med mig :uupps: Jag ställde mig på bromsen redan när den fick första sladden och hade nog högst 30 vid smällen, trodde det var game over för mig i det läget, min Golf skulle inte klara den kommande smällen. Men när det tagit stopp kändes det bra, fått en smäll på ena skenbenet bara, förardörren satt fast så jag kravlade mig ut genom dörren på passagerare sidan och rusade helig förbannad fram till andra bilen, en fabriks nu Toyota Avensis ett gäng grabbat provkörde på en provköra dag på en bilfirma i närheten. Jag slet ut den förvirrade 18 åringen med en vecka gammalt körkort som satt vid ratten och ruskade om honom och skyllde ut honom efter noter.

Polisen kom och vid det laget började jag få ont både här och var särskit i bröstet efter bältet, bilfirmans ägare kom också och tittade på resterna av provkörnings bilen, han fick ställa in resten av provkörningarna på den premiärdagen för den nya bilmodellen :eek:
Självrisken för dessa provkörningarna var ju 20K sek men han trodde det skulle bli svårt att fått det av grabben. Polisen rapporterade grabben för farlig körning och det gick till rättegång men vad som hände där vet jag inte.

Själv ha hamnade jag på akuten för kontroll och röntga nacken, såg en av den andra bilens passagerare där med. Hade ont i bröstet efter bältet och i nacken så jag var sjukskriven en vecka! Fick ersättning för förlorad inkomst från försäkringsbolaget efteråt. Förvånande hur mycket man förlorar på att vara sjukskriven...

12 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#298 » 17:13:06, 30-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi fick ju en ny högsta chef för utvecklingen, en Tysk som satt i Österrike men hälsade på ibland. Han införde ett datorsystem där varje minut skulle redovisas :uupps: Skulle höja produktiviteten och göra oss effektiva men medförde att man fick lägga flera timmar i veckan på att försöka ljuga ihop tidsschemat. Alla godkända projekt hade ju nummer och ett anslagit antal timmar, tog de slut stängdes projektet även om man hade lagt timmar på det som man inte hunnit mata in än. En Amerikansk kunsult kom två gånger för att lära oss hur vi bokförde vår tid, kunde inte varit billigt! Jag vet åtminstone tre som slutade för att de var spyfärdiga på systemet. Ringde någon till mig från utlandet och diskuterade ett problem var det meningen att jag skulle sätta upp tid på deras projekt men det kunde jag ju inte för det fanns inte på våran lista i Stenugsund så jag fick sno den halvtimmen från något helt annat projekt i stället :uupps:

Ställde till det för mig också, jag hade gott namn ute på fabrikerna, kände många där sedan mina 18 år i produktionen så de lånade mig ibland både till lågtrycks fabrikerna och de svarta halvlekar linjerna när de behövde hjälp med ett problem. Nu måste de gå genom någon ingenjör hos oss som skrev ett projekt för det och sedan drog det genom godkännande processen, innan jag kunde göra något. Samma när det var kvalitetsproblem någonstans utomlands och det behövdes hjälp, byråkrati i massor :sad:

En hel del av mina resor hade ju inte handlat om uppskalning som ingick i mitt jobb utan hjälpa till med kvalitets problem på etablerade produkter, då hade produkt ägare avdelningen helt enkelt lånat mig, som deras chef sade när jag avtackades "hade vi ett problem skickade vi dig så ordnade du det" Det värmde, föresten jag erkänner att tårar trillade på mig :eek: Men det ingick som sagt inte direkt i mitt jobb och när jag inte längre var chef för min grupp fick jag ha godkännande av min närmaste chef och det var sura miner ibland när jag försvann för några dagar... Jag motiverade med att jag alltid lärde mig något nytt som kom gruppen till godo på besöken hos andra fabriker, sedan så klart var det för företagets bästa att problem löstes men det var ju egentligen inte våran avdelnings bekymmer!

19 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Michael Meier

#299 » 20:53:51, 30-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snacka om rysningar man får när du berättar om vilka konsekvenser anseendet tar av diverse tidsoptimerande system, harakiri är en mildare form.

Det får en att allvarligt ta sei en funderare på vad man har där att göra, personligen håller jag det gamla ledordet högt, produktionen måste hållas igång till varje pris, oavsett vems produktion.
/Michael M

3 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Murre o2 (trådstartaren)

#300 » 09:12:11, 01-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att införa så hård tidsstyrning på en forsknings- och utvecklingsavdelning kändes som ett bra sätt att försöka döda kreativiteten men vi som inte gav upp kämpade på ändå och försökte hjälpa varandra när det behövdes, annars hade skadan blivit mycket större.

Min sista tripp till Frankrike var och är jag inte helnöjd med. Det började med att det var brist på en kvalitet superrent material och jag fick frågan om jag trodde fransmännen kunde klara att producera några hundra ton för att hjälpa upp läget. Jag svarade att jag nog trodde det skulle gå med den långa erfarenhet jag hade av att jobba ihop med dem. Så det blev beslutat att gå vidare med detta, och när det var dags åkte jag ned för att styra upp förberedelserna.

Väl på plats så var jag inte alls nöjd med skicket på linjen fransmännen valt för jobbet men det var inte möjligt att få någon annan så det gällde att göra det bästa av läget. Jag borde satt stopp där men det hade ju gått så långt att det var svårt. :???: På hotellet såg jag ägaren Mike med fru vid frukostbordet och hälsade, han bjöd som ofta på restaurang på kvällen, första gången jag träffade hans fru. De hade varit på en jordenruntresa ihop innan besöket på fabriken, jag tänkte att det gäller att ta vara på tiden för jag hade en känsla av att hans hälsa inte var den bästa. Två år senare fick jag veta att han dött. :sad:
Var en helg innan uppstart så jag åkte ned en bit och tittade på invasionskusten, inte turistsäsong nu så det var ganska ödsligt, jag tänkte mest på de oskyldiga fransmän som då hamnade i kläm mellan de stridande och i bästa fall förlorade hus och ägodelar , krig är förskräckligt!

Uppstart på måndag och uppstart och körning gick relativt bra men kvalitetsnivån var okänd tills proverna var kontrollerade i DotChecken i Stenungsund i efterskott.

Resultaten när de kom in en dryg vecka senare när jag var tillbaka på jobbet var inte bra, 40% blev nedklassat i den mycket hårda föroreningskontrollen, vilket var en besvikelse. Jag var inte nöjd med min insats men man kan inte alltid vinna. :???:

10 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se