En orsak till att jag hade svårslagen meritlista var att ledningen bestämde sig för att max tre behörigheter var lämpligt, de ansåg att rotera på mer än tre linjer gjorde att kunskaperna om linjerna blev sämre när det blev så långt mellan varje gång en person kom tillbaka till en specifik linje. Jag höll inte med, tyckte inte det var ett problem även om jag ibland kom tillbaka till en linje efter varit där senast för något år sen.
Det sista beroende på att i ett par år, efter jag blivit förmansersättare, roterade jag i princip mellan en skiftcykel i blandningen, en på L107 och den tredje som reserv/skiftförman. Som
reserv hjälpte jag till när det var problem på nogon linje eller blandningen, när det var uppstart eller mest när det var rengöring av någon linje eller så hade jag någon som skulle utbildas. Det var en roll som var som skräddarsydd för mig, oftast inget bestämt innan skiftet utan det visade sig när vi gick på vad som jag skulle hugga in på.
Ex kunde blandningen köra ett sprängbleck för en transportledning från en reaktor, då var det bråttom att hämta en ny och skruva bort det gamla och skruva dit ett nytt helt samt spola rent larmgivaren så larmet gick ur och transporten från reaktorn kunde starta innan reaktorn måste stoppa för att dess produkt tankar gått fulla.
Hände att jag fick byta kilrep på någon av blandningens torkar på natten, kördes torken för hårt steg nivån och blockerade till slut rotorn så kilrepen, 3 st, brann av. Det var normalt mek jobb men ta ut jouren på natten tog tid och om det var matningen till en av Linjerna 104 eller 105 så fick inte nivån gå under 15 ton i tanken för att materialet skulle ha tid att avluftas. Från det våta i blandningen så avgav ju bashartset eten ångor som var brandfarliga, det spolades bort av spollufts fläktarna med det tog tid och därför behövdes minst 15 tons nivå i tanken, under det måste linjen stoppas
Så om nivån var nära 15 ton måste kilrepen bytas snabbt, så jag fick ta cykeln till förrådet som jag hade
nyckel till, leta upp rätta remmarna och fylla i uttags lappen och cykla ned, skriva in mig i arbetstillståndet jag själv skrivit och där jag varit i ställverket och låst ut elmotorn, sedan byta remmarna och skriva ut mig igen och signera arbetet klart. Ta nyckel och upp till ställverket, låsa upp och slå till brytaren. Sedan till blandningen och säga till blandnings operatören att starta torken och transporten igen. Som avslutning upp till torken på våning tre och övervaka den en stund så att nivån i den inte steg igen, svår gräns att köra så mycket som möjligt så basharts tank nivån steg utan att torkens kapacitet överskreds. Jag lämnade in ett förslag på ett nivålarm som skulle rädda remmarna men fick till svar arr förslaget var jättebra men företaget hade inte råd att genomföra det just då
Kan inte blivit billigare att ta ut jouren och byta remmar regelbundet. Jag var nog den ende på alla skift som bytte kilrep, pelleter knivar och någon gång extruder filter på natten för att slippa ta ut jouren. Allmän
inställning annars var det var mekarnas jobb och vi inte skulle inkräkta på det. Men mekarna klagade aldrig och jag kunde ju jobben så det blev riktigt gjort.