Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Kolla upp våra kategorier Annonstips och Avyttringar!

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

587 inlägg • Sida 29 av 40
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Ivar Risslén

#421 » 15:21:11, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt befälen när jag gjorde lumpen så var det den som låg på båren som brukade klara sig bäst vid en vurpa, värst var det för den främste cyklisten som fick allt över sig.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Murre o2 (trådstartaren)

#422 » 18:11:11, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Enligt befälen när jag gjorde lumpen så var det den som låg på båren som brukade klara sig bäst vid en vurpa, värst var det för den främste cyklisten som fick allt över sig.

Vet faktist inte vem som var värst ute vid en vurpa då vi klarade oss från det men eftersom patienten på båren var fastspänd och inte kunde påverkan sitt öde kändes det i alla fall värst att ligga där!

Att det var riskabelt att cykel tolka efter traktorerna som praktiserades på den tiden såg jag bevis på under första repmånaden när jag som jag berättat om tidigare, fick köra skadade som vurpat under manövern, till lasarettet i Borås för vård. Hänga efter en Traktorkärra med packning och vapen på ryggen sparar krafter men det är lätt att tappa kontroll när man är trött och sliten och vurpar någon framför dig hinner du inte blinka innan du också ligger där :uupps:

Den första repmånaden var den enda där jag träffade några från mitt kompani igen. Vi var ju som sagt en övningstrupp som hade alla trängens delar i mindre skala så på repövningarna blev vi väl splittrade på större enheter, de jag träffade då körde den andra Valpen i min grupp. Efteråt träffade jag en av grabbarna när jag jobbade på IC, han var då bas för städgruppen där och vi träffades på veckoplanerings mötena.

Nu är det ju Jul igen och jag minns alla jul och nyår som jag jobbade skift. Fabriken rullade ju på så risken att behöva jobba på Julafton var ju 3 mot 2... Vi försökte ju att låta familje fäder med barn vara lediga på julaftonskvällen och sedan fick i stället ungkarlarna vara ledig nyårs afton.

På tal om ungkarlar så började ju Grimm hos oss som ung och var väl inte direkt stadig första åren. Han hade tagit ledigt för att åka till Mallorca med ett kompisgäng en vecka men dök inte upp igen fören flera dagar senare.

Förklaringen var ganska rolig så här efteråt :uupps: Han hade festat till för mycket och vid flyget hem fastnade han i passkontrollen då han supit bort passet :???: Han missade flyget men hans väskor kom med, på den tiden lastades inte väskorna av om inte ägaren kom med. Så på på Landvetter tog en kompis hand om väskorna och ställde sedan väskorna utanför Grimms föräldrars butik i Stenugsund så när de kom och öppnade affären på morgonen stod väskorna där men inga spår av Grimm :eek: Grimm själv hade fått ta hjälp av resebyrån och fått ett tillfälligt pass och sedan rest till grannön Menorca där det fanns plats på ett flyg till Göteborg så han anlände till slut två dagar försenad :grin: Samma Grimm som jag senare samåkte med och också då var det vissa problem med punktligheten...

12 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

magirus

#423 » 21:53:54, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

God Jul Murre! :shake_hands:
Pirat, en buse i skogen

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:00, 21-08-2012
Ort: Magirusland, Norra Jämtlands Pärla
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1952 Magirus-Deutz S 3500
MF 165
Hemek Pirat
Il Compressore/Atlas Diesel Air Compressor C2 DKV
Dodge Aspen Sports Coupe

Murre o2 (trådstartaren)

#424 » 22:11:46, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:God Jul Murre! :shake_hands:

Tack detsamma :buga:
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Sparrow

#425 » 22:27:56, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer med herr M :bira:

2 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

igelkottar

#426 » 13:32:36, 24-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

God Jul o Gott Nytt Skrivar år Murre o2
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Murre o2 (trådstartaren)

#427 » 19:42:25, 24-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grim kom sent till em skiftet en annan gång, då hyrde han och hans sambo en stuga nära Svartedalen. Orsaken visade sig vara att han lovat en bortrest granne, en bonde, att mata hans Gris :uupps: Låter som lätt jobb men Grim lyckades göra soppa av det :grin: Han kommer en spann mat och slog i hon men grisen kom inte som vanligt rusande så han undrade om den var sjuk och öppnade grinden i gick in till den. Då smet grisen ut genom den olåsta grinden :eek:

Den som försökt fi in en fullvuxen gris i hagen mot dess vilja vet att det är inget lätt jobb för den ovane så Grim fick ge upp och åka till jobbet. Men senare ringde hans sambo och och var i upplösningstillstånd! Grisen hade gett sig på en annan grannes växthus och plundrat det på alla godsaker som växte där :???: Rena katastrofen med upprörd granne och lös gris så Grim fick ledigt resten av skiftet först rädda vad som räddas kunde :grin:
Senast redigerad av Murre o2 22:16:08, 24-12-2018, redigerad totalt 1 gång.

14 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

PeterR

#428 » 21:30:22, 24-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao:
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Volvo BM T430 med Trima 1120, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508

Murre o2 (trådstartaren)

#429 » 12:42:25, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grim var inte den enda som fick problem när han vaktade djur för grannen! Som kattälskare ställde jag upp när vår granne Tommy och hans familj åkte bort och behövde kattvakt. Gången som jag fick problem handlade det om att ge hans två katter mat och sköta kattlådan. Katterna var instängda i garaget under huset och honkatten var kompis med mig och kom fram medans den andre grå randiga kattpojken var skygg för mig.

Jag hade alltså varit borta och serverat mat men såg bara honkatten, väl hemma igen hojtade fugan "du har släppt ut grannens katt, han är här utanför nu". Omöjligt sade jag, jag var noga med att hålla dörren stängd. Men jag gick ut och där var en grå randig katt som såg misstänkt ut som grannens :???: Skygg var den också så svårt att ta en närmare titt. Men så kom min egen katt och ingrep och jag fick chansen att hugga katten. Men jag blev inte klokare för det, såg ut som grannens katt och allt stämde men hur hade den kommit ut? Visade den för frugan och frågade om hon var säker på att det var grannens men hon kunde inte heller säga säkert. Så jag bar tillbaka den till grannens garage, bara honkatten syntes till så jag släppte den infångade och låste garaget.

De följande dagarna syntes bara honkatten vid matdags så jag grubblade på om den grå hade hittat någon rymnings väg eller om den bara gömde sig när jag kom :uupps:

Så kom grannen hem och det dröjde inte så länge innan han kom knallande, du sade han, jag hittade en extra katt i källaren :grin: Kan inte säga att jag var förvånad... Anade ju att det måste vara så! Men han blev förvånad sade han när efter att de kommit här och släppt upp sina två katter i huset så gick han ned i källaren och hittade den grå randiga där, han fick kolla en gång till, att den redan var uppe i huset, så lika var de två...

14 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

magirus

#430 » 13:09:20, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao: :thummar:
Pirat, en buse i skogen
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:00, 21-08-2012
Ort: Magirusland, Norra Jämtlands Pärla
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1952 Magirus-Deutz S 3500
MF 165
Hemek Pirat
Il Compressore/Atlas Diesel Air Compressor C2 DKV
Dodge Aspen Sports Coupe

Murre o2 (trådstartaren)

#431 » 11:31:51, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På den gamla inte alltid goda tiden fanns det ju gott om jobb även om lönen ofta var knapp. Det medförde att personalomsättningen blev hög och därmed var det ständigt behov av utbildning för nyanställda. Det gällde ju när jag började jobba skift så jag hade knappt blivit klar själv med utbildningen på min första linje innan jag fick utbilda nästa nyanställd på den. Jag gillade verkligen den biten och upptäckte att det var lärorikt också för mig själv att lära upp andra, för att kunna besvara alla frågor måste man ju gräva djupare i detaljer jag själv inte tagit så hårt på! Jag fick ju också så småningom monopol på att utbilda de kvinnliga operatörer som så småningom började dyka upp på skiftet, efter lite problem i början ansåg Rune att det var lugnast och bäst att bara jag fick ha hand om dem :grin: Att ha hand om utbildningen gjorde ju också att jag hade det lite bekvämare när lärlingen skötte det mesta... R.P. sade till mig att han aldrig lärde ut de sista viktiga knepen, de ville han ha för sig själv för att vara säker på att alltid vara bättre än de han utbildat :???: En inställning som jag visst kunde förstå, att bli omsprungen i karriären av någon nykomling man själv utbildat är surt... Men att inte lära ut allt man kan tyckte jag inte var rätt väg att gå, min åsikt är att grädde alltid flyter upp till ytan och alla hittar sin rätta nivå med tiden så försöka bromsa någon annan hjälper inte i långa loppet. Träffade föresten RP för några vekor sedan, hade inte känt igen honom han inte hälsat först på mig, han var helt kal på skallen nu, hade alltid tupe då :grin:

På IC var jag ständigt igång med utbildning, eftersom det var en ny linje fick jag ju börja med ett tomt papper och skriva drift instruktioner och standard manövrar själv och sedan utbilda mina medarbetare på dessa. Först var det ju bara R-O men när vi startade produktion och två skift fick vi ett par nya medarbetare, de hade blivit övertaliga på fabriken och gavs inte något val utan hamnade hos mig :uupps: Underligt nog var inte jobbet på IC särskilt eftertraktat bland de som jag skulle vilja värva på fabriken, den lönesänkning som det innebar att mista skift tillägen och OB var nog orsaken. Jag hade ju själv fått lönen sänkt vid övergången och först när jag fick personalansvar två-tre år senare fick jag upp den till högre nivåer än om jag stannat på fabriken.

10 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#432 » 10:54:00, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske är läge att berätta lite om hur ett IC fungerar och är organiserat. När jag började där så bestod toppen om man säger så, av kabel gruppen som jobbade med utvecklingen av kabel material, rör som jobbade med motsvarande för rör ( vatten, gas och pex rör), samt produktägare gruppen som hade hand om redan existerande material och jobbade med att lösa de problem som alltid dyker upp hos kunderna som köper materialet och gör rör eller elkablar med det.

Sedan finns det analys grupper som ex gör analyser av matris med röntgen eller på kemisk väg för att kontrollera att rätt halter av de olika tillsatserna finns.
Sedan är det diverse långprovningar som åldring och mekaniska tester och prov preparering samt elektriska provningar. Svårt att få med alla testgrupper, några viktiga består bara av en tre fyra pers.

Så har vi pilot linjerna som förser testgrupperna med prov material, den del som handlar om redan existerande material kommer ju från fabriken eller kunder men de nya material som utvecklings ingenjörerna tänker fram produceras av pilotlinjerna i mängder från 500 gram för första testerna till ett antal ton för de slutliga provningarna.

Pilotlinjerna bestod ju av min grupp, från början två linjer och när jag gick hade vi 5 linjer som var våra och ett par till vi lånade vid behov. Sedan fanns det två rörlinjer som tillverkade rör av vårat material eller fabrikernas om det handlade om kvalitets kontroll. Två kabel linjer tillverkade elkablar av olika dimensioner och typer med samma förutsättningar som rörlinjerna.

Ofta hamnade det mesta från kabel och rörlinjerna i skrot bingarna för återvinning då endast bitar togs ut för provning. Så ex metall till elkablarnas ledare var en stor post i balans räkningarna för IC. Vi hade aldrig brist på plaströr men el kablarna var ju bara för testning och inte godkända för att installeras i hus. Dock dök det upp en Tivoli ägare och köpte kabel av oss, han skulle ha den till svagströms installationer på sina karuseller eller vad det nu var sade han :grin: Fan trot... Cirka 100 pers jobbade av på IC, ungefär hälften kvinnor och runt 12 olika nationaliteter så det gemensamma språket både runt fikabordet och skriftligt via datorn var engelska.

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#433 » 19:00:58, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fanns en del grupper och specialister jag borde nämna, ex patentgruppen som hade en patent specialist planerad i Stenungsund, sedan fans det en kemikalie specialist, en matematiker och så då doktor E som var specialist på Kompoundering och som var min chef för något år. Han och jag pratade ju mycket Kompoundering men när jag ett par gånger försökte få goda råd om problem jag hade svarade han alltid att det är du som är experten :???: Han hade rätt förstås , teori som han var doktor på är en sak men praktik är något helt annat och det var ju jag som hade en 30 års erfarenhet från alla sidor av Kompoundering. Men inte alla experter som erkänner sina begränsningar... Han var ett antal gånger till Japan när LT 2 skulle ha en ny stor linje, sista gången fick han magsjuka direkt och låg utslagen på hotellet tills han piggnade till nog för att klara hemresan :uupps:

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#434 » 11:12:42, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fanns ju en underhålls verkstad också på IC, den hade svarv och fräs , pelar borr och TIG svets mm verkstadsutrustning, en bra press inte att förglömma. Det var utrustning jag hade stor glädje av privat! Bemanningen var två mekar och en svetsare/mek och de hade en förman som varit mekaniker i fabriken när jag jobbade där och som var otroligt duktig.Han gick i pension året innan mig. El och instumentare fick vi ta från fabriken vid behov liksom smörjare. Duktiga mekaniker behövdes, utvecklings ingenjörerna ville testa allt mellan himmel och jord och ibland fick jag uppfinna nya lösningar för att klara att framställa produkten de önskade. Köpa in utrustning för kanske bara några testkörningar blev för dyrt och för större summor måste man göra en utredning och begära investeringspengar och vänta tills nästa års budget och kanske få 75% av äskade medel... Bättre att bygga något av befintlig utrustning och skrot. Fick en del förslags pengar i efterhand för jag brukade lämna in förslag på dessa utrustningar och i en del fall sparade företaget stora summor. Min arbetsbeskrivning var ju väldigt bred så hårddraget hade jag inte rätt till förslagsbelöning för det ingick i mitt arbete men företaget såg välvilligt på det så jag fick reducerad belöning i alla fall. Lite som med patent, företaget ägde ju patent rättigheterna men uppfinnarna fick en belöning enligt fastställd lista. Jag kammade hem några tusen på att vara medskyldig också där :grin:

Vår svetsare var en duktig Finländare som hette R, han hade hetsigt humör och en morgon när jag kom var han rosenrasande på de andra två mekarna och det var ett himla liv :eek: När jag undrade vad som stod på fick jag höra hela historien.
De andra två hade tänkt skoja med R och fått tag på en gammal hästplog :uupps: Den lastade de in i Rs tänkta släpkärra när han hade med den en dag utan att säga något. R körde hem utan att ana något och i en kurva for plogen som inte var surrad rakt genom sidan på släpkärrans kapell och blev liggande på vägen där en mötande bil precis klarade sig från att köra på den. Den bilisten blev rosenrasande och ville tillkalla polisen och R som inte haft en aning om att han ägde en hästplog stod där och försökte förklara sig :grin: Och lasta den tunga plogen igen ensam... Ordnade sig till slut men tur att R inte hade sina jobbarkompisar till hands då utan han lugna sig lite tills nästa dag. Leif som var den som kommit på iden, var väldigt ledsen över skämtet efteråt, det kunde ju gått riktigt illa!

11 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#435 » 10:30:09, 01-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gott nytt år på er alla! I går var det 51 år sedan min kära hustru och jag gifte oss. Det för mig tillbaka till en tid då väglinjerna var gula för att synas bättre på vintern, stopp skyltarna var inte felstavade och farten var fri :grin: Och så hörde vi på vänster sida, fördelen med att byta var väl att de flesta länder kör på höger så när jag kört bil utomlands har det underlättat. Frugan och jag var till Norge på den tiden som vi fick byta sida vid gränsen och det gick bra första dagen men när jag körde iväg nästa morgon utan en bil i sikte sade frugan plötsligt " du kör ju på fel sida", jag hade automatiskt startat med att köra på vänster sida som vanligt :eek:

En anna sak som var annorlunda då var säkerhets tänket. Jag körde för Koppartrans raffet när jag fick frågan om jag hade bakstam på lastbilen, Jag svarade ja och fick i uppdrag att åka till hamnen och hämta ett fat. https://sv.wikipedia.org/wiki/Tetraetylbly. Det slängdes in ett par långa gummihandskar och en gasmask i bilen och med orden "tar det försiktigt med fatet, det är så giftigt att det skulle ta död på hela Göteborgs befolkning" for jag iväg och hämtade ett plåtfat och levererade enligt order. Inte utan att jag då undrade hur nyttigt det var att tillsätta något så giftigt till bensinen för våra bilar. Svaret kom väl inte förrän långt senare...

14 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

Olssons i Ellös

OilQuick

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates