När vintern kom blev det dåligt med körningarna, när det var som sämst var det ett jobb i veckan per bil! Som enda anställd fick jag köra alla bilarna så jag hade jobb tre dagar i veckan. Påverkade ju min lön negativt då jag hade en % del på hur mycket jag körde in... Men än värre för åkaren
Räddningen var till viss del snöplogningen och halkbekämpningen så vi ville ha snö
Fast vägverket betalde ju inte fullt pris direkt för all övertid det då blev.
Det var lite bakgrund, snöplogning kommer det mer om sedan. Åkaren tog ett jobb med dålig betalning för att det just var brist på jobb, handlade om köra skrot från pansarskeppet Gustav V som skrotades i Göteborg då till Halmstad järnverk. Som historieintresserad tyckte det var intressant.
Janne sade glad i hågen att jag skulle ta en 25% överlass, åkeriet betalade böterna om det skulle bli aktuellt:???: Körde ut för att lasta med bil och
kärra, fick inte ens fullt tillåten last då det var skurna sektioner som innehöll massa
luft och tog plats!
Lastade en em och körde ned nästa dag, Janne sade att du får köra försiktigt, händer det något är det risk åkeriet kursar
Jag var full av självförtroende så jag sade inga problem. Den fina leden ut ur Göteborg var inte byggd än så det var att köra genom korsvägen och Mölndalsvägen ut med mitt lass. Strax efter korsvägen hamnade en packmoped med en äldre man på framför mig och jag kunde inte köra om så länge jag fick möte hela tiden. Han uppskattade inte att ha en morrande
lastbil i hasorna
Men körningen i övrigt var en fin tur, lite snö ned över men men som jag sade till Janne, inga problem. Vägde in och ut på järnverket och de lossade med magnet. Sedan hem igen tomme.