Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1155 inlägg • Sida 28 av 77
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#406 » 14:09:53, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju inte skrivit något om mitt först jobb, det var som springpojke på ABC fabriken i Kungälv. Var ju ung och äventyrslysten så inte direkt mogen då, vet inte om jag är så mogen nu heller för den delen :grin: Tillbringade en hel del tid med att flörta med de unga damerna runt om på fabriken, det drog till slut på mig Sven Classons uppmärksamhet och jag fann mig helt plötsligt vara utsedd till takmålare i hop med en några år äldre kille. Var sommar, stekhett och jättestort plåttak :uupps: Gick inte direkt fort för oss, basen kom upp en gång, tittade på vad vi gjort och sade " det går ju inte fort men blir väl gjort" sedan försvann han igen... Min medfånge kom med den briljanta iden att om jag gav han ett antal kronor till min andel skulle han köpa öl åt oss mot törsten i hettan på plåttaket. Inget jag drack i vanliga fall så resultatet blev att jag halkade i den våta färgen i slutet på dagen, krossade ett takfönster och kanade raklång i den våta färgen nedför taket samt välte min färg spann. Räddad av livlinan men jag skulle ju åka hem i dessa kläderna så jag fick tvätta dem i kristall olja och stank sedan fotgen i hela bussen på väg hem! Blev en del mycket besvärande frågor om det trasiga takfönstret nästa dag och mitt jobb som takmålare var över :eek: Fick nytt jobb på skridsko avdelningen där jag låg lågt ett tag och träffade Ulf Sterner som jobbade på ABC när han spelade i VF. Han var fyra år äldre än mig och jag blev förvånad över hur stor han var i verkligheten.

13 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Murre o2 (trådstartaren)

#407 » 11:03:12, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mer om min tid på ABC fabrikerna. https://sv.wikipedia.org/wiki/ABC-fabrikerna Jag fick ju sällskap där av den ett år yngre grannpojken K var far jobbade med att skära till tyget till tält. Körde fortfarande moped till jobbet i väntan på 18 års dagen och bilkörkort. En dag på lunchrasten blev jag jagad av polisen :uupps: Jag puttrade runt på nytorget med mopeden och tittade i skyltfönstren när plötsligt en polis stod framför mig och skrek "stopp där" han hade förmodligen åsikter om att jag körde moped på torget! Min första reaktion var ju att dra på gas och runda polisen och sedan kändes det pinsamt att stanna så jag drog iväg fast jag hade rent mjöl i påsen, mopeden var otrimmad och försäkrad! Men polisen fortsatte att springa efter mig och jag undrade om han trodde han skulle hinna ikapp mig till fots :???: Men när jag rundade Bohmans Foto på hörnet förstod jag varför, där stod en polisbil med en polis vid ratten och väntade :eek: Men jag fick ju lite försprång så jag körde in på en gård mellan hyreshusen och parkerade mopeden, tog av mig jackan och gick upp till fabriken, såg på avstånd polisbilen cirkla runt.. Men efter jobbet hämtade jag mopeden och körde hem.

K delade mitt intresse för det motsatta könet och det ledde till att vi fick fly fältet genom att hoppa från ett fönster på andra våningen från en villa på västra gatan men det tar vi nästa gång :grin:

9 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

magirus

#408 » 11:59:00, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla dessa minnen som du nu nertecknat skulle kunna gå att sammanställa till en bok!! :thummar:
Rasande trevlig läsning detta!!! :buga:

3 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Murre o2 (trådstartaren)

#409 » 18:30:26, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Alla dessa minnen som du nu nertecknat skulle kunna gå att sammanställa till en bok!! :thummar:
Rasande trevlig läsning detta!!! :buga:

Tack, eftersom allt har hänt i verkligheten och det är många inblanda personer som fortfarande lever och går att identifiera för dem som känner mig känns det inte rätt att ge ut mina memoarer i bokform :grin:
Skriv en bok har jag nog tänkt på men då blir det med påhittad handling och personer som bara får låna drag av människor jag mött... Har handlingen i två böcker mer eller mindre klara i mitt huvud men får se om jag skriver ned det också :???:

Jag fyllde 18 när jag jobbade på ABC och började på körskolan. Min mor hade börjat på samma körskola ett tag innan mig men vi hade inte samma körlärare. Min var en F.D. lastbilschaufför som var rödhårig och alldeles krokig i ryggen, förmodligen av dåtidens dåliga lastbils säten. Han frågade på första lektionen om jag kört bil innan och jag sade nej, funderade på att säga som det var, att jag kört traktor från att jag var 7 år och fick stå upp och ta spänn mot ratten för att orka trycka ned kopplingen på vår Fordson "Höglund". Men jag tyckte att en traktor inte var något att jämföra med en ny Volvo Amazon :grin: Nu efteråt så var juköra personbil inget mot att köra traktor med kärra eller redskap på gårdens ägor så allt som start i backe var ju en barnlek för mig. Du har väl kört moped i alla fall sade han och det svarade jag ja på så då fick jag en snabb lektion om var allt satt och sedan startade vi. Inga problem, och lustigt nog körde jag upp dagen efter att min mor klarat sin uppkörning, fast hon hade ju dubbelt så många lektioner som jag, all traktorkörning sparade pengar...

Mönstrade också, jag ville ju köra bil eller MC och inte bli infanterist i Uddevalla så jag sökte till T2 i Skövde. Skomakaren vill vist inte bli vid sin läst sade en av officerarna vid bordet, jag var ju skomakeri arbetare :grin:
Hade höga poäng på intelligens testen så de vill ta ut mig till befälsämne, vägrade då det betydde fler dagar. Dumt gjort kanske men så var det då... Så jag hamnade där jag tidigare berättat om när det var dags.

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#410 » 10:17:57, 08-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så länge jag bara körde moped var framgångarna hos motsatta könet begränsade :sad: Där fanns t.x. ena halvan av ett tvillingpar som var förtjust i mig men mer blev det inte, de var ju ett par år äldre än mig och det spelade stor roll då.
Såg dem i Kungälv för ett par år sedan och fick en chock, det var två små gummor :eek: Då inser man hur tiden gått! Jag borde gått fram och hälsat men var så chockad att jag smet min väg.

Fanns en annan snygging på fabriken men den lade min kompis K beslag på. Hon hade en kompis som jobbade som barnflicka hos en familj som hade en pälsaffär på Västra Gatan och tog hand om deras lilla pojke som låg i barnvagn när vi en dag mötte upp på lunch rasten. Vi gick efter gatan, förbi pälsaffären till deras hus och gick in för att hångla lite när min tjej hojtade att hennes arbetsgivare var på ingång. De måste sett att vi gick förbi affären och kommer för att kolla så jag inte tagit in pojkar i huset sade hon. Vi gömde oss i ett rum på övervåningen och när jag hörde att det öppnades dörrar och det letades så öppnade jag fönstret och vi hoppade ut båda två och smet.

Många år senare träffade jag grabben som låg i vagnen, han var ju då närmare 40 och när jag kom underfund med vem han var berättade jag om det som hänt. Så du har varit i hop med XX sade han, jag fick erkänna att vi var ett par för några veckor :???: Träffade också hans far då vi båda satt i styrelsen på en förening men jag sade inget till honom om det hela, tråkig nog dog gubben lite senare :sad:

Sedan träffade jag min nuvarande fru och flickjakten var ett avslutat kapitel, lustigt nog jobbede hon senare ett tag på ABC fabriken och var fotomodell i en av deras kataloger, jag har ett ex av den i gömmorna :grin:
Då hade jag sedan länge slutat där, när jag fick körkort och bil så så blev det ju Volvo Lastvagnar för mig.

10 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#411 » 17:52:33, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobben på ABC var väl typiska för tiden, dåligt betalt men sammanhållningen mellan arbetarna var god. Min fru jobbade ju mycket senare på kontoret där. Grundaren, gamle Classon var skruttig men gick runt ibland och han var framme och frågade lite om processen när jag satt och tillverkade ovanlädret till skridskorna. Men det var med förväntningar jag började på Volvo lastvagnar, jag ville ju jobba med maskiner och betalningen var ju mycket bättre! Tyvärr trivdes jag inte så bra på lastvagnarna, företagets kändes för stort och opersonligt och jobbet var ju på ackord så man måste ligga i som en rem för att hinna med de om jag mins rätt minst två lastbilar om dagen. Två-tre lastbilar om dagen låter inte mycket men det var många fel på dem på den tiden och en del delar man måste byta ut eller justera satt illa till så man fick demontera och åter montera massa runt omkring. Överhuvud taget var jag inte så imponerad av teknik nivån på lastbilarna då. Blev mycket bättre på 8 seriens kom efteråt så jag antar att Volvo själv insåg att de halkat efter i utveckling och kvalitet :grin: Men då hade jag slutat där för att göra värnplikten och kände inget sug att komma tillbaka.

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#412 » 19:38:18, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Militärtjänsten gillade jag till min förvåning, trots att jag gärna vill gå mina egna vägar gillar jag ändå lagarbete! Och min längtan efter omväxling och lära något nytt fick utlopp där. Betalningen var ju dålig, 4,50 om dagen om jag minns rätt med vi hade ju fri mat och logi och kläder. Tur man inte rökte eller nyttjade starka drycker :smile: Vi hade också ett antal fria hemresor med det var inte så många så det var populärt att lifta hemför att spara pengar. Var ju lätt att få lift när man stod i permis riggen efter vägen. De flesta män då hade ju gjort militärtjänst och visste hur ont om slantar man hade så de hjälpe gärna rekryterna en bit på väg.

Det hände mig en sådan där grej som jag alltid tycks hamna i. Jag traskade mot järnvägs stationen i Skövde för att ta tåget hem när en Mercedes stannade bredvid och föraren frågade om jag visste någon som skulle till Göteborg?
Ja, jag svarade jag. Få ja se ditt körkort sade han och jag visade det... Jag har köpt en bil som jag behöver få till Göteborg sade han, vill du köra den så får du ju gratisresa dit sade han. Jag nappade ju direkt och vi körde till bilen, en DKW 3-6 och jag fick nycklarna och vi körde iväg :grin:

På vägen såg jag två killar från mitt kompani som liftade för att komma till Göteborg så jag stannade och plockade upp dem och berättade hur jag kommit över bilen. Allt gick fint, DKW gjorde 130, fri fart då... Men så dök det upp en stor poliskontroll och vår DKW vinkades givetvis in direkt och när jag tittade efter bilägarens Mercedes försvann han som ett skott :???:

Där stod jag med en bil jag inte visste något om och visste likaså inget om bilägaren... Något obekvämt läge :uupps: Men polisen som vinkade in bilar hade vinkat in fler än de som kollade hann med så jag kunde puttra framåt och sedan smita iväg igen utan att de lade märke till oss. De måste trott att någon annan kollat oss redan :grin:

Några km längre fram stod Mercedesen och väntade, han frågade hur det gått och när jag sade som det var sade han bra gjort! Jag undrade för mig själv hur det gått om de hunnit kolla bilen men man ser ju inte given häst i munnen...
Vi kom i alla fall till Göteborg och Eketrägatan utan fler äventyr och jag sparade in den tågbiljetten. Men jag har en känna av att vi kunde blivit rejält försenade om det gått lite annorlunda. Och jag visste inte ens var jag skulle lämna bilen om följebilen inte dykt upp igen :???:

13 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#413 » 17:03:59, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Militär tjänsten gillade jag som sagt, dock var skidåkning inte min favoritsysselsättning. Mins första gången vi skulle ut och köra med trä laggarna. Var runt på Billingen och snötillgången var lite dålig bitvis så när vi skulle upp för en lång backe på slutet var vi många som spände av oss skidorna och gick bredvid spåret istället fr det var nästan barmark. Då kom löjtnanten bakifrån och skällde på oss och kommenderade skidor på igen, när han kom 10 meter längre fram gick överfuriren där med skidorna på axeln :uupps: Löjtnanten kunde ju inte göra annat än att uppmana den äldre överfuriren att ta på skidorna och sedan försvann han. Överfuriren svor en ramsa om idioter och fortsatte med skidorna på axeln, desamma gjorde vi andra :grin:

Men en Lördag var de smarta och lade 15 km skidor före att vi fick åka hem! Gällde ju att hänga i och få det avklarat i god tid så man hann med tåget till Göteborg. En av Göteborgarna stod och bröt av en skida före målgången på första varvet av de tre vi skulle åka, sedan bröt han för trasig skida :eek: Jag såg honom göra det men tyckte det var lite väl magstarkt så jag körd min tre varv...

Orienterings tävlingar på sommaren uppe i skogen på Billingen var mer i min smak, till min förvåning blev jag 12 utan att ha satsat särskilt hårt på den första :eek: Bra kartläsning var nog nyckeln till det, plus god skogsbana från min uppväxt. Så nästa gång satsade jag på att komma än högre upp, givetvis trampade jag då snett i början och haltade i mål bland de sista med en rejäl stukning. Skulle kört avslappnat som första tävlingen...

På tal om tävling har jag en plakett någonstans att vårt gäng blev tvåa i fälttjänst tävlingen det året. Vi borde vunnit men tappade ledningen på natt skjutningen ute vid Hornborgarsjön. Vi var ju handikappade av att behöva skjuta med pistoler när övriga tävlande hade Kpist. Svårt nog att träffa något med pistol i vanliga fall men i mörker var det totalt hopplöst... Målen var ju belysta och vi hade limmar själv lysande material på kornet men det var ändå väldigt svårt att få in träffar, pistolen håller man ju på rak arm ut i mörkret medans Kpisten sätter man mot axeln och har siktet alldeles framför ögat...

10 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#414 » 10:23:46, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var på julbord på mitt F.D jobb i går. Trevligt att träffa gamla arbetskamrater och höra lite nyheter. Mindre roligt var att höra att en från min grupp, G som gick i pension vid 65 för lite över ett år sedan hade fått en stroke efter bara 8 månader som pensionär, i motsats till mig gick han med glädje men fick inte njuta av friheten och köra motorcykel som han älskade så länge. Eftersom han bodde ensam efter en skilsmässa tog det tid innan han fick hjälp och även om han kommit hem nu så har han svårt att tala och köra motorcykel är bara att glömma :sad:

B-Å som för ett tag skulle öppna en Kompounderings fabrik jag skulle basat över produktionen över som jag berättat om tidigare hade drabbats av en hjärtinfarkt men var på bättringsvägen :???:
Så inte bara goda nyheter men sånt är livet!

10 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#415 » 16:51:34, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mer från militär tjänstgöringen. Som bondpojke som kört traktor sedan jag var 7 år så var jag ju självklar som traktorförare för enda Disel traktorn, de övriga tre var ju bensindrivna Grållar. För att vara ärlig var jag nog den enda kompetenta traktorföraren då övriga bara sett en traktor på håll... Det framgick också av befälen som alltid skulle ha med min traktor på övningarna medans Grållarna ofta fick stanna hemma. Min andreförare var inget undantag, han körde den två gånger, första gången var som jag berättat tidigare när jag P.G. sömnbrist efter en övning inte fick köra för vår löjtnant och han körde i diket med traktor och kärra och andra gången skulle jag till tandläkaren så han skulle köra till service på P4 med den och körde in i en personbil vid ett trafikljus. För att vara rättvis fick aldrig andraförarna träna på att köra, de var ju i praktiken kartläsare.

Men att min traktor alltid skulle med var inte bara en fördel, på sommaren var det fint att köra med bara en vindruta och starta innan de andra eftersom jag inte kunde hålla övriga fordons hastighet så jag hade ett vist mått av frihet. På vintern var det problemet att få igång motorn vid 25 minus och utan hytt med värme var det minst sagt kylslaget :???: När våren kom fick jag ju lämna in traktorn och hämta ut en Valp, var med blandas känslor jag lämnade in den men onekligen ett lyft för de sårskada markörer som jag transporterade vid övningarnaatt få åka inne i en Valp istället för på en traktorkärra. Fast man kunde lasta fler på en traktorkärra än i Valpen som framåt i tidigare inslag :grin:

Ett annat problem på vintern visade sig vara att jag fick order om att hämta ut snökedjor och montera dessa. Nytt för mig och tunga! Och det första paret jag fick ut var slitna och började snart gå i bitar som jag fick laga med ståtråd :uupps: Till slut fick jag byta dem mot en bra uppsättning och allt var frid och fröjd tills vår buss körde i diket på en vinter övning. Jag fick order att dra upp den och gjorde det men slet av några länkar på kuppen och så var jag tillbaka till att laga med ståltråd :sad:

Erfarenheten av snökedjor kom dock till nytta några år senare när jag körde plogbil och ibland fick lägga på kedja på höger fram för att klara styrningen, plogen vill ju ta kommandot om det är mycket snö... En barnlek med kastbilkedjor om man jobbat med traktorkedjor :grin:

10 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#416 » 15:59:09, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som historien intresserad har jag läst en del böcker och den senaste som jag kan rekommendera är denna.
Bild

Jag har läst några böcker om hur det var att strida med Tiger stridsvagnen och den är den bästa enligt min åsikt. Tigern ansågs ju vara den bästa stridsvagnen för sin tid och tillverkades i relativt få ex. Von rosen inkallades vid 17 och hade otrolig tur som överlevde hela kriget, han sårades 5 gånger men hade en karriär efteråt i det nya tyska försvaret och dog 2015. På många sätt påminde hans upplevelser med min f.d. arbetskamrat Jurgen som också inkallades vid 17... Men för stridsvagns intresserade så berättar han om hur den gamla regeln för hästburna gällde, Serva fordonet först, rundsmörj, rengör luftfilter och det övriga innan du själv kan äta och sova.

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#417 » 15:52:05, 17-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lustigt hur saker kan väcka minnen. Jag tog fram en låda skrivarpapper för att fylla på en skrivare häromdagen och ett minne poppade upp :uupps: Jag var tillbaka hos M lastbilar hade mött en lastbil som körde för klippans pappersbruk. Mötte han i Frölunda industriområde och backade till mot hans flak och så drog vi över ett antal pallar med papper som jag fick fraktsedlar på för att köra ut till ett antal firmor/affärer. Han han tydligen inte göra det själv utan hade hyrt in hjälp :???: Så jag körde till första stället och när jag svängt in på planen framför lastkajen så stoppade jag och klev ur och slog ned bak stammen så jag skulle kunna backa in till lastbryggan och dra av pallen de skulle ha.

Sedan hoppade jag in i lastbilen , lade in ettan och dag iväg med en rivstart samtidigt som jag svängde för att vända runt lastbilen innan jag skulle börja backa. Men precis när jag släppt kopplingen kände jag att flaket lättade lite och sedan hörde jag ett brak :eek: Insåg direkt vad som hänt, pallen längst bak hade vält ned på backen! Mycket riktigt, där låg den nu med 500 kg pappers kartonger på backen :sad: Bara att backa till och börja sortera upp röran och lasta upp det på flaket igen en kartong i taget. Pappers kartonger är som väl var tåliga och pallen hade ju bara vält rakt ned från flaket så när jag väl fått upp alt och stuvar det på pallen igen såg det bra ut och jag kunde backa till och lossa. Jag talade om för godsmottagaren att jag haft en olycka med pallen men det var inga problem sade han och skrev på :grin:

Såg en kranbil från M lastbilar som lyfte saker för utbyggnaden av ICA Kvantum i Kungälv i dag och ett ögonblick tänkte jag att det var Lasse som körde, var bilen han körde det sista... Men nu finns ingen chaufför från min tid kvar där...

Tänkte titta in till Lasse när jag hade ärende till Göteborg för ett tag sedan men väl där han bodde kom jag inte ihåg i vilken trappa/hus han bodde i, var ju en 20 år sedan jag var där sist! Hade för mig att han bodde i 1A uppgången men där fanns han inte och alla uppgångar och hus ser likadana ut. Utan en smartfon till hands och med tidsbrist fick jag ge upp efter att kollat trappuppgångarna bredvid. Tandläkaren väntade ju på mig... Väl hemma googlade jag och han bor/bodde på 1F och inte 1A. Skulle kollat innan, men lätt att vara efterklok.

11 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#418 » 11:18:24, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har skrivit så mycket här att jag nu börjar få svårt att hålla reda på vad jag redan berättat! Men jag tar en tur tillbaka till rekryten och vakttjänstgöringen. Vaktchefen, pistol-jocke allmänt kallad var ju något extra. Hur han fått sitt namn gick det många historier om, några jag hörde var att han skulle dragit sin pistol och skjutit skarpt efter en bryggeri bil som inte stannade på vaktens tecken, föga troligt tyckte jag...Nästa var att det varit bråk på markan och han tagit med sig vaktstyrkan och rusat in med dagen pistol. Kanske lite mer trovärdigt, båda historierna sade dock att han blivit degraderad till Överfurir från att varit Rustmästare. Hur det än låg till var han inte i min smak, han skulle ju ge mig tre dagar i buren för att jag knäppt upp knapparna i vapenrocken när jag låg och sov i vaktens sovsal. Svårt att sova när ljuset inte fick släckas så jag drog vapenrocken över huvudet för att stänga ute ljuset... Blev ett himla liv :uupps: Blev liv också när jag hissat flaggan på kanslihuset, hörde till vaktens jobb och jag gick upp till vinden på huset, tog flaggan och äntrade taket via en lucka och hissade flaggan och tyckte jag knöt linan ordentligt med några timmar senare röts det "vem har hissat flaggan på halv stång" en titt på den visade att den halkat ned en meter så jag fick äntra upp och ta nya tag i flagglinan :grin:

Ett tag senare skulle jag ingå i beredskaps styrkan på helgen, normalt ganska bra, man sov mest och maten var extra bra på helgerna. Men vi blev uppställda och fick höra att en kille i vaktstyrkan fått permission för att deltaga i en pistol skytte tävling! En ersättare skulle tas från beredskaps styrkan och jag kände direkt på mig att det skulle bli mig :???: Givetvis blev det mitt namn som ropades upp och så var det bara att traska till vakten med Kpisten, där fick jag skarp ammunition och så var jag vakt igen. Den helgen var det popkonsert inne på regementet i den stora salen så det var väldigt speciellt. Var något känt svenskt popband som deltog och när de anlände stod jag vakt vid grindarna med en skara tjutande flickor utanför :uupps: Kände mig ganska dumt när jag stod där och försökte se myndig ut med flickorna som mellan varven bara hade mig att koncentrera sig på samtidigt som pistol Jocke glodde på mig genom fönstret i vaktlokalen. Fick i alla fall se konserten gratis på kvällen då jag blev kommenderat dit som vakt bakom scenen! Underligt folk de där artisterna tyckte jag då :grin:

På måndag när jag var tillbaka från inhoppet som vakt fick jag höra att beredskaps gänget fått rycka ut och hjälpa till med bärgningen av en myrslok som kört fast i ett kärr, de hade sedan fått rengöra lastbilen som ju hade lera och dy halvvägs upp på hela bilen så de hade haft det tufft! Mitt vaktinhopp hade inte varit så fel ändå :grin:

13 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#419 » 18:51:37, 21-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

So sjukvårdare blev det ju en del bårbärning, befälen brukade alltid ta ut de tyngsta som bårfall :???: Som när vi var på Jägarmarsch i Tiveden och redan utmattade då befälen pekade ut vår största och tyngsta som sårad! Väldigt populärt, vi snubblade fram på skogsstigarna turandes att kånka på båren. Jag slatt som väl var då jag redan hade radion att kånka på på topp av den vanliga utrustningen. En gång blev jag och utpekad, det var på vintern och som övningstrupp för befäls skolan hade vi elever där som befäl. Om jag minns rätt var de Sergeanter, vi skulle träna transportera sårade i pulka på snön försedda med skidor. Var hyfsat att ligga i bårsäck på pulkan fast grabbarna i vanlig stil var så tuffa de kunde mot offret :grin: Själva övningen i att släpa pulkan med innehåll upp och nedför backar gick väl så där, i avsaknad av våra vanlig befäl tog vi inte våra övningsledare på riktigt allvar vilket till slut fick vår egen överfurir, kallad Bananhästen som var med, ryta i för att få oss att ta i ordentligt.

En annan metod att transportera bårfall som vi fick öva på var att transportera på cykel :uupps: Riskabelt för han som låg på båren, kronans cyklar försågs med fästen för bårar fram och bak, offret spändes fast på båren och båren spändes fast i fästena på två cyklar och sedan trampade cyklisterna iväg :grin: En vurpa hade dragit med sig alla tre i en enda stor hög så det var nog tur att vi inte praktiserade det mer än vid en övning... Fins bild på uppsättningen här. https://www.google.com/search?q=milit%C ... 2&bih=1352.

9 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Bygert

#420 » 14:07:43, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gäller den där cykelambulansen känns det väl som att om man inte behövde bår innan var det väl iaf stor risk efter att man vågat sig på det.

Sen är det så att nu har jag läst ikapp den här tråden, med god behållning. Så nu är det bara att öka tempot, mer!

2 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se