Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1159 inlägg • Sida 10 av 78
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

rospigg

#136 » 08:19:04, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gratulerar på födelsedagen, Murre!
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69



texas5020

#137 » 08:31:14, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hardenäran på födelsedan Murre !!! :bira:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

PeterR

#138 » 09:42:49, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis!
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

igelkottar

#139 » 10:42:00, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis :bira: :bira:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Glottis

#140 » 13:39:59, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis!!!
Glottis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:53, 24-08-2012
Ort: Stockholm

Ove.G

#141 » 13:59:40, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis unge man
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Sparrow

#142 » 15:08:16, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis o tack för trevlig läsning. :buga: :bira:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Murre o2 (trådstartaren)

#143 » 17:49:20, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Grattis o tack för trevlig läsning. :buga: :bira:

Tack så hemskt mycket alla ni. Födelsedagen blev lite annorlunda då vi var utan vatten 0630 och vattenpumpen stod och snurrade tomme i källaren :uupps: Rostat hål i botten på hydrofortanken så den tömt brunnen över källar rumms golvet :eek: Så det blev kris med inte ens vatten till morgonfikan. Lappade tanken genom att skruva fast en tätning på insidan så länge tills jag får hem en ny. Sedan var det problemet med att först låna vatten av en granne och sedan fylla och lufta 140 meter ledningar. Dubbla eftersom det är en injektor på 80 meters djup... Så framåt halv 12 hade vi vatten igen :grin:

12 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

magirus

#144 » 18:45:20, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis! :buga:
magirus
 

Murre o2 (trådstartaren)

#145 » 22:12:06, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett annat nytt vägbygge jag körde på var den nya vägen upp från Agnesberg mot Angered. Var lite speciellt för vi hämtade gruset i en grop på området och det gick åt mängder för att fylla upp dalen för att skapa underlaget för den nya vägen. Eftersom risken att åka dit för överlass var nästan obefintlig på den lilla bit vi körde på allmän väg togs det överlass av alla bilar. Mina lass pendlade mellan 18 till 20 ton mot lagliga 12 :uupps: Skönt med en motor som orkade med det! Den drog fint, men när jag kom in på området för att tippa ett lass small det till och bakvagnen blev sned. Säckade ihop på högersidan bak. En koll visade att boggi öglan brustit. Jobb för verkstad men jag måste få av lasset först, inte så lätt. Flaket började kränga så snart jag försökte höja det och skyffla av 20 ton för kändes inte lockande men började se ut som enda möjligheten.

Men jag gjorde ett försök med att skyffla av så jag fick en kulle vid kanten där vi tippade och sedan backade jag upp högerhjulen på kullen. Det fungerade och jag fick bilen rak nog för att kunna köra upp flaket och bli av med lasset. Nästa dag med NB 88an på verkstad fick jag ta N88 till samma körning, killen i vågen undrade varför den hade så hög tara, var van vid att enkelaxlade Volvobilar var N86 och de vägde ett par ton mindre än N88 :grin:

Jag börjar se slutet på mina berättelser här men några dagar till blir det.

15 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#146 » 08:59:11, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vägarna upp i Romelanda var smala på den tiden, bäddades senare. Hade en Volvo ingenjör som åkte med av någon anledning en dag. " man vänjer väl sig med vägarna" sade han vilket jag tolkade som att han tyckte det var smalt :grin:
Volvo hade ju testbilar ute hos åkare, jag var lite avis på en som hade en FB 88 med experiment motor på enligt ryktena +300 hästar :uupps: Volvo bytte motorn ibland för att studera slitaget.

Den smala vägen gav inte mycket utrymme för misstag, jag hade ett spår i backen ned strax innan Romevi, när jag lastat grus och var på väg ned så svängde vägen lite mitt i backen och fick jag möte där lät jag bakhjulen gå ned i dikeskanten, den höll men det stack ut en sten i diket så jag lät bakhjulen gå 5cm från stenen. Men en gång var jag okoncentrerad och kom när stenen vilket gav en spricka i den bakfälgen :sad: Åkaren blev sur och klagade, ryktet säger att du kör väldigt hårt sade han! Det där var enda orsaken han fick att klaga på min körning men jag kände skadeglädje när han själv kvaddade sin F86 i en gödselstad, lite värre en en dricka i en fälgkant :grin: Som framgår var gubben tämligen sur och grinig, som tur var hade jag mest att göra med hans grabb Janne.

13 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#147 » 09:36:49, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När vintern kom blev det dåligt med körningarna, när det var som sämst var det ett jobb i veckan per bil! Som enda anställd fick jag köra alla bilarna så jag hade jobb tre dagar i veckan. Påverkade ju min lön negativt då jag hade en % del på hur mycket jag körde in... Men än värre för åkaren :sad: Räddningen var till viss del snöplogningen och halkbekämpningen så vi ville ha snö :grin: Fast vägverket betalde ju inte fullt pris direkt för all övertid det då blev.

Det var lite bakgrund, snöplogning kommer det mer om sedan. Åkaren tog ett jobb med dålig betalning för att det just var brist på jobb, handlade om köra skrot från pansarskeppet Gustav V som skrotades i Göteborg då till Halmstad järnverk. Som historieintresserad tyckte det var intressant.

Janne sade glad i hågen att jag skulle ta en 25% överlass, åkeriet betalade böterna om det skulle bli aktuellt:???: Körde ut för att lasta med bil och kärra, fick inte ens fullt tillåten last då det var skurna sektioner som innehöll massa luft och tog plats!
Lastade en em och körde ned nästa dag, Janne sade att du får köra försiktigt, händer det något är det risk åkeriet kursar :uupps: Jag var full av självförtroende så jag sade inga problem. Den fina leden ut ur Göteborg var inte byggd än så det var att köra genom korsvägen och Mölndalsvägen ut med mitt lass. Strax efter korsvägen hamnade en packmoped med en äldre man på framför mig och jag kunde inte köra om så länge jag fick möte hela tiden. Han uppskattade inte att ha en morrande lastbil i hasorna :grin: Men körningen i övrigt var en fin tur, lite snö ned över men men som jag sade till Janne, inga problem. Vägde in och ut på järnverket och de lossade med magnet. Sedan hem igen tomme.

14 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#148 » 22:45:03, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En körning jag fick var för ett företag som tillverkade dörrsidor för Volvo. Jag lastade bil och kärra på fabriken de hade vid Göteborg och körde upp till fabriken de hade i Högsäter ,Färgelanda. Inga problem så långt annat än mycket snö som jag nätt och jämt tuggade mig igenom uppe i Högsäter. Där fick jag returlass, masonitskivor på släpkärran vilket skulle ställa till problem på hemvägen! Lasset på bilen var det inga problem med men när jag stannade strax före Uddevalla och kollade lasten hade masoniten börjat förskjuta sig i sidled. :uupps: Jag försökte dra den tillbaka genom att spänna åt surrningen men förgäves. Nu var det nervöst, försökte hålla ett öga på lasten i backspeglarna men kärran följde ju inte samma spår som bilen... Riktigt otrevligt blev det vid Ljungskileviadukten den var för låg på den tiden för mitt lass så jag måste ta omvägen förbi, en slingrade väg som inte gjorde lasset något gått. Masonitskivor är hala!

Jag fick lasset till fabriken och blev av med det men mina nerver tog stryk så när Janne några veckor senare kom med ett nytt sådant lass bad jag slippa den gången! Janne tog det själv i stället och när han kom tillbaka berättade han att han åkt på Poliskontroll och vägning. Han visade sig ha överlass :eek: Skönt det inte var jag :grin: Vad mitt lass hade vägt hade jag ingen aning om...

15 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#149 » 08:34:15, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju de udda sakerna man minns. Som när jag körde vid ett bygge som låg nära en förskola, när jag skulle köra därifrån var det en mamma som ställde sin väska på vägen utanför grinden när hon gick in :uupps: Ingen någon skulle våga göra idag... Jag skulle ju förbi och kände inte för att klättra ned ur hytten för att flytta väskan eller vänta ut henne så jag körde över den, såg till att missa den med hjulen, damen med barnet kom ut när jag körde över den och hennes min var obetalbar :grin: Men väskan kom ju ut oskadd bakom lastbilen...

Ett annat inte lika roligt minne var när jag körde lera från ena bygge i de finare kvarteren, det var bedrövligt söligt på tippen när jag tippade av lasset och jag glömde sänka ned boggin för att rensa de hjulen när jag körde därifrån med resultat att när jag fått nästa lass och började köra spred boggi hjulen lerklumpar runt omgivningen som den värsta gödselspridare! Sista gånge jag glömde rensnings manövern!

13 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#150 » 13:04:31, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg en tråd där det diskuterades hur man växlar en låda med split/rang , N 88 serien hade ju ingen split bara rang/en knapp på växelspaken. men ett halvsteg mellan växlarna hade givetvis varit bra när man körde tunga lass. Men tomme startade man ju på tvåan och hoppade ett och annat växel steg, fullastad var det bara att köra på ettan vid starten och mata på hållande varvräknarnålen på det gröna fältet :grin: Och var det halt i uppförsbackar gällde det att växla i tid, inte tappa farten men inte heller spinna loss i onödan. Detta om detta, nu till lite historier.

Bogsera och hjälpa bilar gjorde jag ofta men vägverket gick sedan ut med att vi inte fick hjälpa bilar som kört i diket när vi plogade för dem, fanns bilister som krävt vägverket på ersättning för skador de hävdade orsakats av bärgningen. Tråkigt tyckte jag att lämna bilisterna i snön att invänta bärgare när jag kunde dragit upp dem på 5 minuter. Fast jag slapp ju då att kräla i kall snö för att fästa bogsertrossen, gjorde det altid själv för att vara säker på att fästa den i något som inte tog skada, sett två personbilar där någon fäst linan i krängnings hämmar staget fram och dragit :uupps:

En bogsering var när det var - 18 grader en morgon i Göteborg och när jag gick till bilen efter ett ärende kom en man med en tia i näven och ville att jag skulle dra igång hans bil. Inga problem, jag backade till, kopplade bogserlina och sade att han skulle blinka med ljuset när han fått i gång den. Så startade jag och körde in mot centrum, efter en km blinkade han slutligen och vi kunde stanna och koppla loss. Skönt för jag började bli bekymrad över att ha honom hängande när vi kom till alla trafikljusen :smile:

En annan sådan starthjälp var en Televerks bil alldeles en km bara från åkeriet som stoppade mig och ville ha bogsering, var en ganska stor bil och den stod i en mindre uppförsbacke så jag sade att vi testar men jag vet inte om jag orkar dra igång dig uppför här. Men inga problem den åkte enkelt med.

16 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se