Försökte alltid få mina underlydande att inse att gör man en tabbe så så skall man inte dra sig för att genast erkänna det, i längden tjänar man på det! Men vissa hade svårt att ta till sig det, när R.P. tappade ned ett tidtagarur i mixer 107 så hade det inte hänt
Enligt honom alltså... Grabbarna fixade lite små
kugghjul och lade in en provpåse och visade honom och undrade vad det som hänt, då blev han tyst och gick
Vid nästa filterbyte såg vi till att gräva fram spillrorna av klockan och plastklumpen med den kvaddade klockan låg länge i ett skåp på K labb till allmän beskådan. Hade blivit mindre bakom han erkänt, alla gör misstag och det är bara ens stolthet som normalt får en törn. Bak grunden till klick historien är/var att vissa doserare ställdes in volymetriskt och skulle kontrolleras var tredje timme genom att man under tre minuter vägde hur mycket som kommit ur den. När vi doserade anti blockning medel klibbade ibland doser skruven igen och måste rengöras genom att botten plåten skruvades bort som man kom åt skruven. Jag tappade en gång ned bottenplåten, hörde hur mixern morrade till när den gick igenom och det var bara att gå ned, stoppa linjen och kalla ut underhåll för filterbyte
Men shit happens , en gång när vi gick på skiftet var linje 107 nystartad efter filterbyte och jag knallade dit för att se hur den artade sig, då kom Räkan som körde linjen i i kontrollrummet barhuvad och sade att jag tappade hjälmen i extrudershaktet
Hur gick det till sade jag samtidigt som jag började trycka på stoppknappar, jag öppnade
lucka till schaktet och lutade mig in och tittade upp mot mixerutloppet sade han, då tappade jag hjälmen och extrudern sög in den innan jag kunde göra något. Du skulle slagit in nödstoppet sade jag, men gjort är gjort. Vi fick ta ut underhåll för nytt filterbyte...
Mekarna gjorde också sina misstag, en gång när jag gjorde perfekt uppstart fylldes pelleter huset på L 107 med smält plast
Hålskivan hade lossat när det kom
tryck på den. Mekarna hade använt för korta skruvar...
Föga förvånande infördes så småningom stopprapporter som måste fyllas i för att utreda orsaken till alla stopp. Blev ett ramaskri bland operatörerna i början, mänskliga faktorn stod ju för en 70% av stoppen och även om ingen idivid nämndes med namn sytes ju tydligt i statistiken vilka skiftlag som låg sämst till. Inte mitt trots mina berättelsen här