Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1161 inlägg • Sida 76 av 78
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#1126 » 13:06:13, 20-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste i en flygtidning om när ett plan med ett nytt system skulle flygas till nnat fält och de bara fick lov att flyga över det om de inte testade nya systemet, vilket piloten givetvis inte kunde låta bli :grin: Utan problem...

Förstår precis, när jag var bas för nattskiftet i fabriken så hade linje 105 moderniserats med en hydraulisk filterbytare så man slapp ta ut mekar, stoppa linjen och stå still en timme medan de bytte och sedan en känslig startupp efteråt. Nu var linjen nystartad med den nya utrustningen men det kom stränga order att vi inte fick använda den på natten när inga experter var på plats. Givetvis fick vi problem med högt filter tryck mitt i natten och stod i valet att stoppa linjen eller använda filterbytaren och byta under drift mot order.

Jag studerade utrustningen och sade "vi kör igång och använder filter bytaren" . Och inga problem, jag körde kontrollerna själv och bytet gick smidigt, gamla filtret ut och jag plockade ned det och skrapade rent det från varm plast för att underlätta för mekarna att ta hand om det, filter kropparna åter användes ju efter att bränts rena i sandbad.

Men fick förstås skäll dagen efter för att trotsat förbudet om att använda nya utrustningen, tog inte så hårt på det. Trodde nog att det var mest för att K som fick jobbet som dagtids förman efter att jag vikarierat som det ett år ville vara den som demonstrerade bytet första gången :grin:

Jag sökte inom parantes inte jobbet fast, räckte med tiden jag vikarierade. Men jag kom ihop mig big time med K då jag tyckte han var oduglig på sitt jobb och han uppskattade inte det för att säga det milt. Jag tyckte nog att jag visste hur jobbet skulle göras och det var inte som han gjorde det, häcka på kontoret och snacka en massa. Men jag fick min hämnd åtskilliga år senare när han fick sparken för sina alkohol problem, onykter på jobbet flera gånger gick inte att dölja till slut.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Murre o2 (trådstartaren)

#1127 » 15:19:08, 14-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Besökte ladugården på gården jag växte upp i i dag. En kille som renoverar gamla Amerikanska bilar äger den i dag, han är kompis med min svåger P som också är bilgalen men det är en annan historia som de som läst mina tidigare kåserier vet.

Den gamla ladugården från min barndom är ju oigenkännlig men det var var ju väntat. Roligt men vemodigt att se alla bilar istället för korna och den älskade hästen...

Tiden går ju. Tog bara en dålig bild, tappat mobilen och skadat linserna på kameradelen :
Bild
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1128 » 09:37:02, 20-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då frugan är dålig måste jag ju skjutsa henne till Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg fler gånger i veckan och har nu upptäckt hur bedrövlig framkomligheten i Göteborg blivit. Körde strax före 7 en morgon och kö redan för att komma på motorvägen i Kungälv :uupps: . Kört många gånger i rusningstid i Paris men Göteborg är i nuläget värre! Västlänken, diverse andra byggen,Tingstadstunneln är ena röret avstängt för rep så istället för 3 filer åt varje håll där är det nu en åt varje håll! Och läste idag att den skall stängas helt ett tag i höst... Och så får man betala trängsel avgift för att man måste stå i köerna :sad: Jag förstår inte hur Göteborgarna står ut, köerna lamslår ju trafiken totalt i rusningstiderna. Köra lastbil då måste ju vara ett synda straff.

Jag tyckte ju att det var illa nog på sextiotalet när bara gamla och nya Göta älvbron fanns, kunde köa till sig då om man måste korsa älven med lastbilen. Båda broarna låg ju bara ett par hundra meter från varandra all trafik måste genom centrum då. Sedan kom både Älvsborgs bron och Tingstadstunneln och i ett slag var köerna borta och man kunde sköta sitt jobb med lastbilen utan att sitta fast i köer, att gamla Göta älv bron revs spelade ju ingen roll, den hade låg kapacitet innan.

Men nu är läget värre än någonsin trots en ny förbindelse över älven. Men politikerna tycks satsa på ett billöst samhälle, varför annars bygga en egen fil för bussar och Taxi bilar som står tom när de andra filerna är fyllda med köande bilar... Det var inget som fanns i Paris!

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1129 » 14:45:18, 20-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hamnade ju köerna med första lastbilen jag körde som ju hade osynkad växellåda när gaspedals reglaget gick sönder. Som bilen hade kran hade den ju också ett handgas reglage så med handgas kunde jag ju få varv på motorn. Problemet var att reglaget var bedrövligt trögt så någon snabb varvtals ändring var inte möjlig. Men jag hankade mig fram i köerna när de kröp fram till Göta älvbron. Väl på andra sidan släppte ju köerna så farten skruvades upp och då blev det jobbigt, Dubbel trampa för att växla med en trög handgas var i princip omöjlig. Så jag fick hanka mig fram till åkeriet med snigel fart... Den där lastbilen var ju då den enda som mitt körtillstånd tillät mig att köra så när den stod på åkeriets verkstad kunde jag inte köra, utan fick åka med någon annan bil eller hjälpa till i verkstaden. Längst tid tog det när bilen bara kokade, kylet fick renoveras hos en firma i Mölndal vilket tog ett par dagar. Sedan rök ju topplocks packningen men då hade jag ju klarat teorin och uppkörningen för trafik kortet så bilen gick till skroten och jag hämtade ut trafik kortet på läns styrelsen nästa dag och fick en lastbil med synkad växel låda. Finns de som gillar att köra osynkad växel låda i dag men det är väl ok på hobby bilar, göra det varje dag som levebröd sliter ur väster knäet i förtid.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Robert T

#1130 » 17:54:57, 20-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Finns de som gillar att köra osynkad växel låda i dag men det är väl ok på hobby bilar, göra det varje dag som levebröd sliter ur väster knäet i förtid.


Alltså bilar med osynkad växellåda använder man bara kopplingen till start och stopp. Du växlar utan att använda kopplingen. Detta är ju ljusår skönare än att behöva använda kopplingen vid varje rackarns växling som våra synkade växellådor kräver. Visst, det är svårare att lära sig osynkat men när du väl kan växla utan att koppla är det en fröjd.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Murre o2 (trådstartaren)

#1131 » 19:11:29, 20-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skillnad på växellådor och växellådor också på samma bilmodell, en del var/är sämre en genomsnittet, en del bättre, den jag körde vill jag inte stöta på igen. Men en del osynkade, särskilt på nyare Amerikanska lastbilar är riktigt trevliga. Sedan går det precis lika bra att växla utan att använda kopplingen med en synkroniserad växellåda om man gillar det, jag har bara gjort det på bilar med trasig urkopplings funktion men i princip är det ingen skillnad, bara dreven i lådan har rätt varvtal när de skall paras ihop så går det utan problem... Men så jobbigt är det inte att trycka ned kopplingspedalen på en modern bil, värre förr ibland på arbetsfordon när tillverkaren struntade i slitaget på människorna som brukade dem. Fast styrningar utan servo, tung trampade dålig bromsar var värst, sedan kom skakandet från stenhård fjädring och hög ljudnivå, dålig värme och ingen vindrutespolning var annat som satte ned humöret på den tiden.

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Bygert

#1132 » 11:11:10, 21-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att köra osynkat utan rassel är ju en konst som man får träna för att behärska. Sen kan man känna sig nöjd när det flyter på. Har fortfarande osynkade traktorer så det finns träningsmöjligheter. Men man kan ju undra, det finns ju veteraner kvar med osynkade lådor och muskelservo på allt. Bra att fordonen bevaras men efterhand som vi inte helt purunga dör av, kommer nån att kunna köra dem?

Plågas nu av ett vänsterknä som är mycket negativt till att tjänstgöra. Hur mycket har det att göra med trögtrampade kopplingar tro? Ibland när jag kört snö med mycket kopplande i korsningar med nån traktor med trög koppling var det knappt vänsterbenet bar när jag klev ur. Är det det som straffar sig nu?

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Murre o2 (trådstartaren)

#1133 » 11:51:15, 21-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo min gamla Buster får jag hålla kosten att växla med osynkad låda levande på, gott om traktorer med sådan typ av växel låda kvar i drift :smile: Men växlingen blir ju aldrig lika kritisk med en traktor som när jag körde lastbilen i trafiken i Göteborg, missade jag varven när jag lade in tvåan när det blev grönt ljus i korsningen fick jag stanna och börja om med ettans växel igen för farten gick ned så jag fick inte en andra chans att få in tvåan. Jätte populärt bland bilarna bakom, så jag lärde mig snabbt att få till det rätt, men Göteborgs trafiken var inte bästa stället att öva på som nybörjare.

Gamla traktorer och lingrävare var ju exempel på arbetes maskiner där förarens välbefinnande int stod högst på listan vid utvecklings arbetet. Jag har träffat många gamla grävmaskinister med utslitna kroppar.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1134 » 09:44:40, 01-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har försökt ringa min gamla kompis Lasse i ett par månader nu utan att han svarar eller ringer tillbaka. Så när jag var i Mölndal och hade några minuter över så bestämde jag mig för att hälsa på för att se hur läger var. Slogs som vanligt av hur gamla de blivit, hon med syrgas slangar till näsan och han har rasat i vikt. Han hade tydligen fått byta hjärtmedicin efter problem men var bättre nu, inte svarat på mobilen berodde nog på att han inte alltid kommer så bra överens med den...

Vi pratade lite om gamla tider, vi körde ju ihop två år hos M lastbilar. Det var mycket "kommer du ihåg Kaffe-Petter" "han är ju död sedan länge" Det sistnämnda avslutade alla vi talade om, till och med " kommer du ihåg Bengt Ö" "han dog ju tidigt men nu har hans frun också dött" Det var mest Lasses fru som hade koll på vad som hänt alla, jag hade ju ingen aning. Men påminner mig om att jag startade denna tråd för att berätta om hur det var att försöka försörja sig som lastbils chaufför i en tid när lönerna var låga och det fysiska arbetet hårt medans det fanns några som mindes. Inte så många kvar nu och de tar snabbt på dem.

Själv har jag ju en fru som är hårt drabbad av sjukdom så mycket tid går ju åt där, var väl för mycket att hoppas på att vi båda skulle kunna ha en bra ålderdom omärkta av tidens tand. Men jag fick ju upp skärmtaket över traktorn tämligen snabbt mellan skjutsa frugan till sjukhus och vårdcentraler.

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1135 » 19:26:26, 08-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köra bil på 50 och sextiotalet var inte som i dag, Bilarna hade för det mesta en 30 till 60 hk , lastbilarna mellan 90 till 150 så det gick ine så fort på vägarna trots att farten var fri :smile: Ingen bilprovning medförde att det kördes runt med bilar som knappt hade bromsar och trimma bilen var ju lätt då ingen lades sig i vad som var under huven om man inte råkade ut för en flygande besiktning men de var sällsynta. Vet en kille som stoppade in en Porsche motor i en folkvagn, den var fin vid trafikljusen :grin: Vinter däck fanns men var inte många som brydde sig om att använda, pengar var det ju ont om för vanliga knegare. Vänster trafik var det förstås men det spelade ju inte så stot roll om man inte skulle besöka Norge eller Danmark, då blev det lite konstigt...Salta vägarna minns jag inte när det börjades med, innan var det ofta isgata fläckvis så med sommar däck gällde det att ta det lugnt! Men med saltet kom ju problemet med smutsiga vindrutor, riktigt gamla bilar hade ju inte vindruta spolare för det behövdes ju inte när de tillverkades.

Mins problemen med skitig vindruta på första lastbilarna jag körde, fans de som tog en tom ketchup flaska, diskade den invändigt och fyllde med vatten. När rutan blev för skitig stack man ut flaskan genom sidorutan och klämde fram vatten på rutan. Åkaren fick sedan efter montera spolning på de gamla lastbilarna, nya tider var här.

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1136 » 19:30:23, 11-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag skrivit om tidigare så var ett stående inslag när jag körde för M lastbilar att om man blev klar med ett jobb och ledig vid lunch tid så åkte man på hämtningar för Bilspedition runt om i Göteborg för att sedan lossa på deras central på Ringön, inte något favorit jobb direkt, trängas i trafiken i Göteborg och lasta på flera ställen, hålla koll på fraktsedlar och kollräkna när man lastade så allt stämde, köa på Ringögatan för att lossa, inte alltid så kul. Trångt på lossnings platserna så jag kollade när de byggde nytt och flyttade för skoj skull, och det var 1970. Då hade jag ju gått över till att köra sprängsten för Kronbergs åkeri och missade flytten helt :grin:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bilspedition.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1137 » 17:38:55, 21-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju skrivit tidigare om att man förr fick lönen i reda pengar i ett brunt kuvert varje fredag. Lönen var dålig men kom i alla fall ofta :smile: Det medförde ju att mycket pengar skulle hämtas på banken och sedan satt någon/några och räknade ut och lade rätt mängd pengar i rätt kuvert, otänkbart med allt det manuella jobbet idag. För att inte tala om rånrisken, frugan fick på sin arbetsplats som yngsta kontorist gå till banken i Gamlestaden, Göteborg, och hämta pengarna, hon var alltid rädd att bli rånad på vägen tillbaka...Idag hade det ju inte dröjt länge! Men hon hade en skolkamrat som för sitt företag hämtade ut pengarna, sedan tog han med sig en kompis och stack till Spanien för dem. De kom ju hem med svansen mellan benen när pengarna var slut men det var ju inte roligt för deras föräldrar.

Men som sagt enn annan tid när bankerna hanterade kontanter och man kunde gå säker på gatorna även som penga kurir.

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

torbjorn_forsman

#1138 » 20:17:02, 21-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det kunde nog vara riskabelt att bära på pengar "förr i tiden" också. Jag har sett en uppgift om att de förmän inom kollektivtrafiken i Stockholm som tog hand om dagskassorna från buss- och spårvagnsförare m fl, var beväpnade med pistol på 1930- och 40-talet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

marve

#1139 » 01:37:19, 22-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet


2 personer gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Bygert

#1140 » 08:59:53, 22-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var riskabelt att vara rånare också. Ander, Hjert, Tector, Falk... Huvudet kunde sitta löst.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se