Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

Michael Meier skrev:Ungefär som att ha 800kg i famnen i en grip på frontlastaren, lyfta i topp och åka fort åt något håll.
Nja, lastbilens fjädring spelar också in, står man snett belastas fjädrarna på ena sidan nedåt och andra sidan uppåt vilket ökar lutningen ännu mer. När flaket går upp så förflyttas vikten av flak och last bakåt mot flakets bakre upphängning viket tynger ned fjädringen ännu mer. Var otäckt ibland att se hur det började luta mer och mer eftersom flaket höjdes. I teorin skall lasten på flaket börja glida av när det lutar tillräckligt och då minskar belastningen snabbt men ibland klamrade sig lasten fast i det längsta. Tyckte det var värst med sprängsten av någon orsak, borde glida lätt på stålet i stenvaggan men jag antar att stenarna pressades mot sidorna och eftersom de inte gav vika/sviktade det minsta krävdes brant rasvinkel innan det började rasa av.
Men backa och sprida borde fungerat med ett smidigare system än jag hade till hands den gången jag försökte, Tippfunktionen var ju bara av eller på, utlösningen av spridarstammen var en spak med vajer bak istället för tryckluft som på nyare bilar och jag måste hålla igång bilen i rätt fart när jag börjat backa, för sakta och det hade blivit för mycket grus så drivhjulen fastnat i det, för fort och hjulen fastnat i leran i stället. Och när gruset tagit slut hade jag också fastnat i leran om jag backat för sakta. Så gällde att sätta spridare stammens öppning till rätt värde mot hastigheten jag skulle backa med och det 10 cm gruslagret jag siktade på. Tre armar/händer hade nog varit bra. Men eftersom spridarens öppning svek mig fick jag inte provat om jag fått allt rätt och när jag upptäckte det var jag redan på väg mot lerfältet och hann inte stoppa. Så en bra ide blev ett spektakulärt fjasko
