Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1155 inlägg • Sida 9 av 77
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#121 » 08:24:36, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En dag så backade in av killarna in med sin Scania 75 utan sin förardörr. Han körde i en bergtunnel och hade öppnat dörren när han backade för att försöka se bättre i mörkret. Ett ojämnhet i bergväggen hakade tag i dörren...Jag skrattade men det gjorde inte åkaren! Med den bilen på verkstad fick jag överta körningen. Tunneln gick under östra delarna av Göteborg och ena mynningen var vid Danska Vägen. Den var nästan färdig och det var mest rensning av delar på tak och väggar som återstod. Det är svårt för någon som inte varit nere i ett berg att föreställa sig hur svart det blir utan ljus! Värst var det efter varje sprängning, sikten blev så nedsatt av en dimma att man inte såg något vare sig fram eller bakåt utan fick följa klippvägen. Det var förklaringen till min medshaufförs dörrhistoria. Efter en veckas jobb var tunneln färdig skrotad och platschefen kom farande i sin duett och skrev på min följesedel samt for iväg igen.

Jag gick till min bil som stod på tomgång med ljuset på i mörkret för att fara iväg också. Klättrade upp, lade in växeln, släppte kopplingen och fick motorstopp! Nån gång ska man få det också, tryckte på startknappen. Dött batteri! Ensam i en bergtunnel utan ljus flera km från närmaste mynning. Inget annat att göra än att börja gå mot Danska Vägen som var närmast. Jag var rädd att gå in i bergväggen med ansiktet före så jag fick känna mig för ett steg i taget med armarna pendlande framför mig, hade tunnelväggen varit slät hade det varit lätt men nu stack det ut delar av den samt låg stenar på marken. En vit käpp hade varit guld värd! Till slut kom jag fram till änden av tunneln, fick tag i en annan lastbil som körde ned och drog igång mig men jag glömmer inte den vandringen. Svårt att föreställa sig hur mörkt det är nere i ett berg, riktigt skrämmande att stå där :uupps:

I början av den körningen blev jag föresten kedjad till en bergborrmaskin som något slags ankare då de var rädda att borriggens bromsar skulle lägga av, jag var inte säker på att min lastbil skulle väga tillräckligt för att få stopp på den stora pjäsen så det var en lättnad när den kom ned i tunneln utan problem.

18 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Murre o2 (trådstartaren)

#122 » 08:23:54, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kronbergs åkeri hade svårt att få tag i bra chaufförer, kan ju ha berott på att gubben var för snål och köpt 66or istället för 76or :???: I valet mellan ett par åkare tar man gärna den med bästa bilarna... Killen med hunden slutade ju och en ny grabb dök upp, Åkaren (grabben kallar jag framledes för åkaren då gubben inte syntes till så ofta) berättade för mig att han var lite undrande över att den nye hade alldeles först körkort, killen förklarade att han tappat det gamla och fått ett nytt. Senare kröp det fram att det varit indraget en tid för någon förseelse.

Killen verkade inte alltför smart/duktig. Han skickades på samma körning som mig men kom nästan en timme försenad, hade kört vilse på vägen :uupps: Före GPS. Körningen var lite speciell då de beställt sten bilar till att köra schakt, visade sig bero på att det var kriminalstyrelsen som utbildade grabbar till grävmaskinister och de beställde sten bilar för att de var tåligare för misstag med grävskopan. En bil från Göteborgs Lastbilscentral fick ändå sin radioantenn på hytt taket kvaddad av grävskopan :uupps: Han var inte glad och krävde ersättning/rep och fick väl åka till en verkstad och få den reparerad om jag minns rätt. Själv hade jag ju ingen radio och ingen antenn...

Den nye killen hade problem med att han slet koppling, ett problem med de motorsvagare 66orna. Efter att fått skäll av åkaren när han haft verkstadskillen att justera den försökte han själv justera och skruvade åt fel håll :uupps:
Gjorde inte åkaren vänligare ställd så nu låg han illa till.

Droppen blev när han kom till åkeriet med bucklig bränsle tank, han hade kört sten till ett pir bygge i en småbåtshamn, jag hade också kör dit, jag blev ut vinkad av en bandtraktor förare som skötte det hela. Han ville tydligen starta bandtraktorn så lite som möjligt så han vinkade ut mig ända ut på yttersta kanten tills jag vägrade backa längre, blev lit dispyt då men jag var rädd att hamna för snett när jag tippade och kränga flaket, blir ju mer tryck på bakaxeln när flaket går upp men det inte börjat rasa material från flaket och rör sig stenarna under hjulen då kan det sluta med att flaket ligger bredvid bilen :uupps:
Men den nya killen backade för långt, stenarna gav vika under ena bakhjulet och han hamnade på underredet och stenarna bullade bränsletanken, bandtraktorn drog ju upp honom men åkaren hade fått nog och han fick sluta :sad:

14 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#123 » 09:15:22, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behövt bärgare två gånger under min karriär! Tänkte beskriva dem nu. Första gången körde jag last ut till Tuve, bortåt där det rasade några år senare. På vägan tillbaka mot stan tyckte jag bakvagnen kändes lite lealös :???: När jag stannade vid trafikljusen på Vågmästarplatsen så gungade bakvagnen definitivt till så jag hoppade ut och tittade efter. Då stod vänster bakhjul löst, bara lutat mot innerhjulet som också var snett :eek: Kunde inte flytta bilen så den fick stå kvar och blockera en fil vid trafikljuset , fans då en bensinstation på hörnet där så jag gick in och ringde åkaren som beställde bärgare och kom ut i personbil och hämtade mig. Orsaken till att hjulen lossat var att däckverkstaden dragit muttrarna för hårt, det hade blivit sprickor i fälgarna runt muttrarna och sprickorna hade växt till det till slut brast. Så muttrarna satt kvar med metall från fälgarna kvar och fälgarna hade stora ojämna hål runt där muttrarna skulle sitta. Jag hade tur som inte tappade ytter hjulet i farten, folk har dött efter blivit träffade av tappade lastbilshjul :sad:

Andra gången var det mer mitt fel, körde i en park på cykelbanorna med två man från kommunen i hytten. Cykelbanan var ända sättet att komma fram till stället vi skulle till och gick bredvid ett stup ned. På cykelbanan låg en lerhög som jag tog mig över med framvagnen men när bakhjulen skulle över slirade det och bakdelen gled i sidled ned mot stupet. Där stod jag och vågade inte försöka något med risk att bilen rullade ned för stupet :uupps: Så jag tog det säkra före det osäkra, kedjade nosen på bilen i ett träd så den inte skulle få för sig att börja glida nedåt och vi gick och ringde bärgare. Bärgaren visste direkt var det var när jag beskrev det hela " där bärgade jag en lastbil förra veckan" det sade komun gubbarna inget om innan... Bärgaren kom och spelade upp mig utan problem och jag var en lärdom rikare :smile:

19 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#124 » 15:23:31, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en otrevlig upplevelse när jag tippade ett lass i ett gammalt stenbrott i Tagene, först stod jag snett och hade så när krängt flaket när jag tippade, det var i sista sekunden som lasten släppte och rasade av så flaket rätade upp sig igen :???: Sedan var det nedförsbacke till den stora vägen nedanför och den var såphal av lera som dragits ut från tippen av lastbilsdäcken. Jag rykte jag tog det försiktigt men när jag började bromsa låste sig hjulen och jag började kana sidledes med låsta hjul. Så jag fick släppa så jag hade styrförmåga och gled hjälplös ned på stora vägen, bara det inte kommer en bil var min enda tanke! Men jag hade tur fritt från bilar och väl ned på stora vägen greppade däcken igen :grin:

På ett av jobben dök det upp en galen grävmaskinist ! Gången vid lastning är normalt att man bedömde hur många ton man fått och vinkade eller tutade när man var nöjd så stoppade grävaren och väntade in nästa bil med lastad höjd skopa. Så inte denna, han bara öste på så man fick lägga in en växel och sticka snabbt, ibland släppte han då skopans innehållet på backen framför sig :uupps: Aldrig förr eller senare stött på en sån grävmaskinist... Nu var det sista lasten för dagen så jag backade till och kilade in till platschefen i en barack för att få påskrivet, mötte en av de andra chaufförens på väg ut som frågade hur jag vågade ställa bilen till galningen? Han hade rätt, när jag skyndade mig tillbaka höll grävmaskinisten fortfarande på med att försöka få plats med mer stenar på toppen :uupps: Jag borde tippat av hälften men körde iväg med en 100% överlass... Vid trafikljusen vid Backaplan fick jag se att Polisbil kom upp jämsides vid rött ljus och jag tänkte att nu är det kört, en blick på de nedlastade bakhjulen räckte ju för att se att bilden gick på knäna! Men poliserna var väl inte intresserade utan försvann vid grönt ljus medan jag släpade mig ut till Vikan krossen med lasten :grin:

17 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#125 » 08:40:51, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så drog jag av en drivaxel, vanligt problem på Scania då. Volvo 88 som jag sedan körde hade inte det problemet då de hade navreduktion som minskade belastningen på drivaxlarna. Jag backade ut på en tipp där det var ganska mjukt i backen så bakhjulen sjönk ned en bit. När jag tippat lasset och skulle köra därifrån orkade inte de 160 hästarna dra upp bilen ur groparna så jag backade tillbaka lite igen, varvade upp motorn och släppte kopplingen för att få fart upp ur hjulspåren. Kände det fjädrade till och så snurrade motorn utan motstånd :uupps: Fanns ju inte mobiler eller radio i bilen så den fick stå där vägen på tippen medans jag fick tag i en telefon och ritt åkaren som kom ut med verkstadsgubben och en ny drivaxel. Vi bytte den på plats på en halvtimme, den hade gått rakt av ute vid hjulet och inga flisor saknades som kunde vandra till diffen och orsaka skada. Drivaxlarna mattades ju ut varje gång de utsattas för större påfrestning så de kunde gå av när som helst, en jobbarkompis drog en vid grönt ljus och blev stående i vägen mitt i korsningen. Gick ju i det läget att dra diff spärren för att kunna flytta bilen ur vägen men det kunde orsaka skador på diffen om det lossade flisor/bitar från brottet som hamnade olyckligt så det. var inte att rekommendera. Så kompisen stod kvar mitt i vägen, fodras nerver för det :grin:

13 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#126 » 12:45:32, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde inte bara sprängsten, en dag kom åkaren och sade att han fixat in en bil hos en stenkross bortanför Mölndal. Jag fick ta en annan Scania L66 med normalt flak och spridar läm. Körningen där var ju köra ut diverse till kunder, ett jobb var att köra ut och sprida grus på en liten väg. Sprida/grusa en väg så jämt att det inte fodrar efterarbete är inte lätt, jag minns ett senare jobb att grusa en fotbollsplan i Rollsbo, där lastade jag gruset från hög i Tagene och det var kärlklumpar inuti som satte igen utmatningen vid spridarstammen så det blev randigt efter lasset :uupps: Jag fick sparken från det jobbet fast det ju inte var mitt fel... Men det vägjobbet gick ju fint och när jag spritt sista lasset kom mannen som skulle skriva på följesedlarna gående så jag stannade och fick påskrivet. När jag skulle släppa ned flaket gick det inte? Öppnade hyttdörren och klev ut, då såg jag att det gick en telefontråd över vägen och flaket hängde på den, stark kabel! Körde upp flaket i topp igen och backade en bit, rena turen att jag inte körde av ledningen :grin: Gruskörningen blev bara en vecka, var för mycket väntetider mellan lassen på krossa så åkaren kom fram till att det inte var lönsamt nog så tillbaka till köra sprängsten. Ett år går fort så nu växlar jag nog till 1970 och nästa åkare nästa gång:smile:

16 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Ove.G

#127 » 14:27:26, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Axelbrott, på 50 talet en gång stog en lastrbil intill en virkestrave samt nedsjunken till kardan med Axelbrott på samma sida som traven, det var att lirka ut ett hål i traven så att jag fick ut axeln.

5 personer gillar det här inlägget.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Murre o2 (trådstartaren)

#128 » 09:22:34, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var det dags att lämna Kronbergs, trivdes bra förutom de trötta motorerna i I Scania L66 samt lönen som var avtalsenlig d.v.s. låg. Försökte få höjning men åkaren sade att de inte kunde betala över avtalet. Så jag nappade när en åkare i Säve, Helge Svensson, sökte en Chaufför. Han och hans son som jag kallar Jan framöver körde själva och de hade en anställd. De hade tre bilar, en Volvo F86 som gubben körde och en Volvo N88 och en NB88, alla bilarna var anslutna till Kungälvs Lastbilscentral. När jag sade upp mig hos Kronberg tyckte han det var tråkigt att mista mig och kom tillbaka dagen efter och erbjöd högre lön efter att ha pratat med sin far :uupps: Så dags nu, men de de nyare motorstarkare bilarna hos nya åkaren gjorde att jag ändå inte var intresserad av att stanna. Och att köra i Kungälvstrakten var roligare än harva i stor Göteborg. Första körningen var schakt för en bensinstation i Torslanda med NB 88an. Underbar bil att köra, 90 hästar mer än L66an och knapp på växelspaken istället för den extra, bakre växelspaken på Scanian och härlig förarsäte som gungade skönt fram i. Och bilen fick mjuk och fint tomme med hissad boggi :grin:

17 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#129 » 13:41:54, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan jag lämnade sprängstens körningen glömde jag berätta om en episod. Lastade sprängsten uppåt Angered och så att det satt odetonerad Dynamit kvar i ett borrhål på en stenbumling :uupps: När jag kört några km small det plötsligt som ett kanonskott och jag såg ett rökmoln i backspegeln. Min första tanke var att det funnits kvar någon tändhatt också så Dynamiten exploderat :eek: Men sen började det slamra från bakhjulen så jag insåg att jag skjutit ett däck. Däckresterna hade dragit in röret som höll plåtarna och stänkskyddet runt hjulparet så jag fick försöka bända och bryta så hjulen gick fria så jag kunde linka in till en verkstad med låg fart. Ingen höjdare.

Beträffande nya åkeriet så var löneavtalet sedvanlig timlön + % på inkört belopp så jag räknade med att tjäna lite bättre.

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#130 » 09:23:48, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo N 88orna var försedda med plogfästen fram, extra strålkastare och fästen för sidovinge och spridare för att köra för vägverket vintertid. Hade också kommradio med Kungälvs Lastbilscentrals frekvens, för första gången var jag inte hänvisad till att försöka leta upp en telefon någonstans om det blev problem :grin: Svårt att ta in i dag med mobiltelefon alltid till hands... Men avsaknaden av kristaller för Göteborgs Lastbilscentrals frekvens ställde till det vintertid då en bil därifrån hjälpte till på vårt område vintertid och det hade varit en fördel att kunna kommunicera med honom. Det om bilarna, en av de första körningarna var i mina hemtrakter matjord från Diseröd. Där hade man rivit kvarnen som jag som grabb ofta lämnar säd och hämtat mjölet vid. Nu skulle det byggas småhus på hela området så matjorden skalades av och det mesta av den kördes ut till Mölnlycke. Fin körning, visste föresten inte då att jag så småningom skulle köpa en liten bondgård inom synhåll för småhusområdet, ser husen nu om jag tittar ut en 800 meter bort, en numera avliden blivande granne dök upp då och frågade om han fick lift till Göteborg och det fick han gärna jag kände ju honom lite från uppväxten ett par km därifrån. Så roligt att köra på hemmaplan till slut.

Körde också då och då för en grusgrop i Romelanda, kunde inte ana då min fru skulle bli kontoret där i 20 år! Minns en körning där, var just därinne på kontoret med frugans föregångare och hon svarade och hon sade att hon just hade en bil inne, "stor?" sade hon " den är väl så stor de brukar vara" . Det fick varningsklockor att ringa hos mig, men jag fick lass och åkte ut till Arnebovägen, där mötte kunden upp och klättrade in i hytten. Jag frågade om det var trångt men inga problem "det har varit större bilar där förr" hört det förr! Och större bilar ville jag gärna se på den tiden... Men vi körde upp får grusvägen på en ännu mindre grusväg tills vi kom till en sväng med bergknalle på utsidan av vägen och en slänt ned på insidan. Nu var det smalt! Jag skavde framhjulet mot berget, det var för brant för att hjulet skulle kunna få fäste att klättra lite men vägen gav vika på andra sidan och det framhjulet sjönk ned. Jag kunde backa upp det igen men ta mig förbi var omöjligt, jag skulle väldigt gärna vilja se den där större bilen köra förbi där... Så jag fick tippa lasset på en åkerinfart bredvid och kunden fick fixa en traktor för att få upp lasset sista biten, han var inte direkt nöjd men jag kunde inte trolla :???:

17 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#131 » 16:37:49, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta var på den tiden Kungälvs Lastbilscentral var stor och till och med hade egen grusgrop i Lid har jag för mig det hette. Körde grus därifrån till blivande villaområdet Tega i Ytterby. Läst nu att de skall bygga mer där. Men centralens grusgrop låg ju långt upp i Romelanda förbi raksträcken i Norrmanebo och sedan var sista biten upp en smal slingrande grusväg genom skogen uppför backar. Men ropade på radion när man skulle upp eller ned för backarna för att ha koll på om det var något möte på gång och fick man inte svar stod man på :grin: Kunde ju komma någon personbil då det låg ett par gårdar där men lättare att möta en personbil ännu en annan lastbil... Kurvorna före Norrmannebo rakan var då trånga och ökända, ett hus där hade fått åtskilliga bilar i trädgården under åren, det är numera breddat för den som kör förbi i dag. Men jag fick möte där med en fullastad timmerbil med släp. Gick bra men det var inte många cm att spela på så det gällde att båda parter slickade vägkanten.

16 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#132 » 09:32:26, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev en del asfalt körningar, kört en del i mindre skala förr för att göra parkeringar mm, men nu var det i annan skala till asfaltsläggare. Först svårigheten var redan vid lastning, vägverket tillät inte att man tog överlass så det gällde att bedöma vikten när man lastade, försent när man stod på vågen om man lastat för mycket... För lite kunde man alltid ta ett varv till på asfaltsverket och toppa upp, tog ett par lass innan man fick in känslan, idag finns det bilar med inbyggd våg, det förenklar vid all lastning. Nästa svårighet var när det var ens tur att backa till läggaren, gubbarna som skötte det varma rykande monstret kom alltid vid första lasset och sade "går du ur läggaren kostar det en 75a". Orsaken till det var ju att allt som spilldes framför läggaren måste skyfflas upp för hand och det var lätt att rulla ur, man lät ju läggaren knuffa lastbilen framför sig med flaket uppe så asfalten rann ned i samma takt som den gick åt. För att inte rulla ur satt man och höll lätt på bromsen hela tiden men bromspedalen har ju inte samma känsla som i bromspedalen på en personbil utan känns mer som en gaspedal så det var lätt att bromsa för lite.

En av chaufförerna i KL blev svartlistad sedan han glidit ur och lagt halva lasten framför läggaren, de fick ta dit en lastmaskin för att få bort det, för mycket för att skyffla för hand :grin: Jobbarna var vansinniga... Men tydligen fick han ända någon asfaltskörning för en dag när jag skulle passera bron över E6 vid Bäckebol började det smattra av nylagd asfalt under bilen, inga skyltar och avspärrningar och ingen vält bara några cm asfalt på vägen :eek: När jag kom över krönet på bron fick jag se just denna chaufför som stod och bankade på spridarstammen med hand slägga :grin: Den hade gått upp och uppförsbacken på bron hade gjort resten! Jag stannade till och sade att han skulle meddela vägverket så de kunde sopa upp asfalten innan den stelnade. "Tror du det behövs sade han" vilket jag tolkade som att han tänkte sticka och låssas som det regnade :grin: Mycket riktigt låg det knaggliga ytskiktet där ett par månader tills en dag när jag körde förbi en sopmaskin försökte få bort det...

Se till att inte gå ur läggaren var inte enda problemet, jag körde vid asfaltering av villa område och gathörnen var en mardröm, läggaren kan ju svänga på en femöring men då bryter den i flaksidan på lastbilen vars överhäng vänder utåt när lastbilens nos svänger inåt. Och ibland blev överhänget för kort när det svänger så en extra plåtförlängning fick skruvas på. Men på raka fina vägar var det kanonjobb att köra asfalt :grin:

18 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Blommas

#133 » 00:55:15, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis

1 person gillar det här inlägget.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

Murre o2 (trådstartaren)

#134 » 07:08:51, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blommas skrev:Grattis

Tack! Blir ju 73 i dag, men det ser jag mer som en papperssiffra.

Historierna från tiden i Kungälvs Lastbilscentral är mycket en historia om tillkomsten av många av vägarna vi åker på nu i Göteborgsområdet. Ett exempel är avfarten under E6 när man kör ut från Gårda. Vi kallade det för västkustloppet, det jobbet för det var rena kappkörningen. Kördes ju leran som grävdes ut där till en nedlagd grusgrop i Gunnilse, hyfsad sträcka. Undkom en olyckshändelse med en hårsmån den gången. Hann nästan i kapp bilen som lastat innan mig då han fastnat vid trafikljus och vi körde med gasen i botten på Marieholmsvägen. Plötsligt slog han av och jag började glad i hågen köra om honom, då upptäckte jag varför han saktade in. Bommarna var på väg att gå ned på industrispåret som korsar vägen :uupps: För sent för mig att försöka bromsa med fullt lass så jag fortsatte med gasen i botten under bommarna, väntade att de skulle ta i hytt taket men det klarade sig precis :grin: Jag tjänade en stund på att slippa vänta ut tåget men det var verkligen inte meningen... Fast vad det gjorde för mitt rykte törs jag inte tänka på !

Var verkligen hårdkörning där, mins hur en en av de andra förarna frågade på radion om det inte var dags för frukost, jo sade jag och vi svängde in på en ficka vid Gunnilse, jag flyttade över till passagerarsätet, öppnade handskfacket, ställde termos och smörgås paket på luckan och skulle hugga in på smörgåsarna. Då hörde jag på radion "99an nu kör vi igen" :uupps: 99 var ju min bils nummer i centralen.

12 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

raggsockan

#135 » 08:14:20, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

grattis ts
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se