Sida 36 av 78

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

InläggPostat: 19:13:20, 06-06-2019
av Murre o2
Så här ser mitt flygfält ut idag.
Bild

Flyger ju bara här numera då jag inte längre är medlem i flygklubben. Slutade med att varit ordförande för den men det visade sig att det fans lik i lasten när jag tog över så det blev mer jobb än jag räknat med. Vi, dvs jag och närmaste medarbetare löste det hela med den skyldige och lade locket på så jag lämnade över en klubb i bättre skick än jag tog över. Något att tänka på, lätt att ta på sig uppdrag i en klubb eller vägförening men har man att på sig ett uppdrag får man inte bara glida med, som jag fick påpeka för revisorerna , de bokslut de skrivit under var inte korrekt!

Så efter det året hade jag fått nog ,hann inte heller tävla då jag ju slutat jobba skift och hade mindre fritid. Bäst blev en andra plats, när jag kollade resultatlistan i Alt om Hobby stod där Håkan S Norge :???: Förstår inte var de fick Norge från. Får mig att tänka på killen som på skitlags möte hävde upp sin stämma och sade Borås, det är ett jäkla tjat om Borås, jag visste inte ens att vi hade en fabrik där :eek: Han menade Borouge, låter nästan som Borås när man uttalar det så han hade fått det om bakfoten :grin :https://www.borealisgroup.com/company/about-borealis/management-ownership/joint-ventures.

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

InläggPostat: 18:22:52, 07-06-2019
av mimeck
När jag skulle försöka mej på att flyga rc-plan så slutade det med att jag slet av hela sidrodret mot ett elstängsel.

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

InläggPostat: 22:23:12, 07-06-2019
av Murre o2
Jag har rätt stort fält som synes, krävs om man flyger stora plan. Stora plan brukar imponera på åskådarna men är i själva verket lättare att flyga än ett litet ett, det enda är att det kräver större yta för start och landning. Det största som landat på min bana var en skärmflygare med motor på ryggen :eek: Han kom neddimpande en dag, avgasröret hade lossat på hans motor så han upptäckte flygfältet och nödlandade.

Vaknade av en massa oljud en morgon, då var det ett gäng med en varmlufts ballong som höll på att fylla den för start och uppstigning. Så lite överraskningar dyker upp om man har ett flygfält :grin:

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

InläggPostat: 16:41:28, 08-06-2019
av Murre o2
mimeck skrev:När jag skulle försöka mej på att flyga rc-plan så slutade det med att jag slet av hela sidrodret mot ett elstängsel.

Det är svårare än man tror, jag rekommenderade alltid att man tar lektioner hos närmaste flygklubb och lär sig hjälpligt med dubbelkommando. Det sparar pengar i långa loppet. Jag var ansvarig för nybörjarträningen ett tag. Sedan kan man ta RC "körkort". Bild på mitt följer, jag kan inte tyda årtalet men borde vara -79 :grin:
Bild

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

InläggPostat: 20:30:53, 09-06-2019
av mimeck
Frågade inte gänget med varmluftsballongen om dom fick låna fältet?

Fortsätt skriva. Du borde göra en bok eller nått.

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

InläggPostat: 22:43:49, 09-06-2019
av Murre o2
Nej, det kom som en fullständig överraskning när jag undrade över oväsendet en tidig söndagmorgon och drog upp rullgardinen :eek: Men flygare i mellan... Jag har väll berättat om damen på jobbet som fick en tur i varmluftsballong i femtioårs present? Hon hade en trevlig flygning till de landade, då gick det snett ordentligt, alla ramlade ur korgen utom hon som höll sig fast för glatta livet. Utan alla passagerare lätta ballongen igen och hon for i väg på egen hand utan piloten :uupps: Slutade lyckligt men den 50 års presenten lär hon aldrig glömma. Påminner lite om den hemska filmen när ett luftskepp i USA skulle förtöja en gång i tiden och steg igen med folk hängande i förtöjnings linorna. Flera hängde med tills de inte orkade hålla sig kvar utan föll till döds :eek:

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

InläggPostat: 01:21:50, 10-06-2019
av Skru'are
Hon kan jämföras med trafikflygkaptenerna som flyger utan cert... :razz:

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

InläggPostat: 09:23:34, 10-06-2019
av Murre o2
Skru'are skrev:Hon kan jämföras med trafikflygkaptenerna som flyger utan cert... :razz:

Nja, det var ju helt ofrivilligt men det hela blev ett fall för utredning av luftfarts myndigheten, de tog inte så lätt på det hela! Kanske kan jämföras med när mindre flygplan för länge sedan ibland tog luft under vingarna utan sin pilot. Gick till så att piloten skulle ta en flygtur och var ensam på fältet så efter att dragit runt propellern med tändningen av för att prima den klättrade han ombord igen och ställde in handgasen och slog på tändning. Så ut igen och fram till propellern och ett ryck i den, motorn startar direkt men med så högt varvtal att planet börjar rulla och med föraren springande efter far det iväg över fältet och med rätt trimmade roder tar det luft under vingarna. Hänt åtskilliga gånger i England och några i Sverige.

Det där med fel gas känner jag igen från när jag startade motorn i ett model flygplan, satt på huk framför och motorn gick igång med ett vrål och rullade framåt, jag ramlade baklänges i överraskningen och för att inte bli påkörd av planet tog jag emot det med högerhanden :eek: Motorn stoppade men oj vad inte det gjorde i näven! Vågade inte titta först om fingrarna var kvar men det var de, dock i behov av omplåstring... Detsamma hände en kille på klubb fälltet,
Han åkte till akuten för vård och vem tog hand om honom där om inte hans fru som hade jour då :grin:

Min näve läkte så småningom, jag var till jobbets sjuksköterska och fick den omlagd några gånger, hon frågade vad jag gjort. Fått den i en propeller sade jag. Jobbat med båten frågade hon, naturlig fråga i Stenungsund, nä flygplan sade jag :grin:

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

InläggPostat: 10:08:51, 10-06-2019
av Skru'are
Nja, det var ju helt ofrivilligt men det hela blev ett fall för utredning av luftfarts myndigheten, de tog inte så lätt på det hela!

Det kan jag tänka mig! Men de är inriktade på att lära och undvika faror. Konstruktivt. Redan incidenter kommer in i deras erfarenhetsbank och används för preventiva åtgärder.
Dagens arbetsmiljöinspektion är mera inne på att hitta en formell syndabock och dela ut böter. Ofta hamnar man långt ifrån den verkliga arbetsplatsen och dess realiteter. Snarare repressivt.

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

InläggPostat: 17:29:28, 10-06-2019
av mimeck
En propeller i näven lät inte skönt.
Jag och grannen köpte en rc-helikopter för många år sedan. Kan den ha hetat Kyocho Nexus? Den hade en rejäl visp ovanpå. Ingen av oss kunde ju flyga riktig men grannen var iallafall betydligt bättre än mej.
Det var alltid lite nervöst med två propellrar som snurrade.
Det gick bra på skadefronten för oss men inte för helikoptern. Kul hobby men dyr!

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

InläggPostat: 21:22:46, 10-06-2019
av Murre o2
Ja, dyr är den... Flyga helikopter provade jag för en 20 år sedan, svårare en RC plan. Fungerade sådär för mig, så länge jag hade koll på stjärten var det inga problem men börjad den vrida sig för fort så gällde det att ha tungan rätt i mun. En norrman med mycket pengar gav upp försöken att lära sig flyga RC helikopter och tog cert på en fullstor i stället, mycket lättare när du sitter i den :grin: Han kom och landad den på klubbfältet en dag, imponerade onekligen på oss vanliga knegare!

Idag finns det mycket mer inbyggda hjälpmedel som underlättar för de som lär sig flyga, diverse gyron som minskar pilotens stressnivå.

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

InläggPostat: 17:15:10, 11-06-2019
av mimeck
Hade ett gyro om jag minns rätt. Helikoptern finns kvar. Några fräsha accar och bränsle så skulle den gå att flyga med.

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

InläggPostat: 08:58:11, 12-06-2019
av Murre o2
Att RC flyg är en dyrbar hobby framgår av denna film där en halvskala Gripen råkar ut för flutter och slits i bitar i luften, stora krafter! https://www.youtube.com/watch?v=8yf_QTbDeWM.

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

InläggPostat: 19:40:20, 12-06-2019
av mimeck
Det var ett rejält stort plan fast det såg inte ut att vara hälften så stort som ett riktigt JAS. Betyder halvskala att det är halva storleken jämnfört med originalet?
Hoppas ingen fick delarna på sej.

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

InläggPostat: 20:13:03, 12-06-2019
av Murre o2
Japp, halvskala(1:2) betyder halva storleken. Hade nog fungerat att sätta i en riktig pilot i den fast med tanke på vad som hände... Det flygplan dom störtade häromdagen där piloten omkom var föresten en halvskale Mustang :sad: