Kan ju inte jämföra exakt samma jobb innan och efter datorerna tog över så det får bli en lite ojämn jämförelse. Jag börjar med en dag som dagtidsförman på sjuttiotalet.
Anlände till jobbet en 0650 och knallade ned till källaren och bytte om, skyddsskor och hjälm samt skyddsglasögon. Gick sedan och hämtade personsökaren i laddstället och stoppade den i bröstfickan. Knallade in till fabriken och förmanskontoret och läste i liggaren vad som hänt ned kvällen och natten. Vad som stack ut var en brand i 105 ans tork, skiftförmannen skrev stolt att skiftet lyckats släcka med stort besvär utan att tillkalla brandkåren
idiotiskt tyckte jag personligen kunde lätt spridit sig, jag hade själv en gån tagit ut brandkåren vid en brand i mixer 107 då jag ville vara säker på att branden inte spred sig uppströms, hade inte behövt dem visade det sig men säkerheten går först i alla lägen. Nå nu behövde jag. se hur snabbt underhåll kunde få igång den torken igen, utsugsfläckt motorn var vad som överhettats och den måste bytas. En titt in till min dagtidsgrupp för att säga godmorgon var ned på listan. Efter det gick jag till el och instrument verkstaden och hörde om läget med fläktenheten, de var redan på jobbet och hade hämtat ny enhet så om en två timmar borde bytet var klart. En pratstund med skiftförman där vi uppdaterade varandra kom next. Sedan gick jag den vanliga rundan, kollade i alla linjers söker om problem, endast en trasig flex
slang vid L107 utlastning som jag skrev upp i min lilla bok för att skriva arbetsorder på när jag kom till mig kontoret.
Sedan gick jag min vanliga runda runt hela mit fabriksområde , kollade så alla maskiner var ok. Det vanlig, lyssna lukta och känna med handpåläggning om tveksam. Noterade pellets spill ute på plattan under 100 tons silorna så jag satte en av mina dagtider på att ösa upp det. Dags för fika upp på kontoret så jag gick upp, hämtade posten i mitt postfack på vägen upp. Efter fikat kollade jag posten. Förra veckans driftrapport med drifttider och stopporsaker som jag skrivit ut och skickat till gänget som tog hand om det och tryckte upp det för att sedan skicka ut hade kommit för godkännande så jag gick igenom den, var på engelska, förmodligen för att bolaget då var ägt till 50% av amerikanare... Tyvärr hittade jag ett fel så jag fick skicka tillbaka den för rättelse, ibland kunde jag skriva fel men för det mesta var det det gänget som missat, någon gång kunde det vare fel också på den rättade rapporten och då blev det lite kris då rapporten måste vara ute inom en viss tid.
Sedan tittade jag i nästa intern kuvert, det var från förslags kommittén med förslag som måste utredas. Gick igenom dem, alla utom ett avslog jag och det sista behövde jag titta närmare på så det lade jag åtsidan så. länge.
Framme vid lunch det det var dags att äta efter att jag kollat upp om torken var igång vilket den var.
Efter matrasten skrev jag arbetsorder på den trasiga flexslangen och sedan började jag skriva arbetsorder för ett stopp för rengöring på L 107, skrev också i arbetstillstånden i förväg så jag kunde gå och lägga ut dem i kontrollrummet sedan. Där tog efter linjen stoppat 0615 nästa morgon skiftförman över och låste all utrustning som berördes och sedan godkände linjeoperatören att underhåll skriva in sig och starta jobbet.
Dagen var inte riktigt slut här men det räcker nog för att ge en bild av hur det gick till när penna och papper var kung och PC var för nördar