Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1159 inlägg • Sida 42 av 78
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#616 » 22:20:28, 02-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, vilka minnen det väcker när jag får se byggnaderna i verkligheten och inte bara i mitt minne :grin: Måste vara riktigt gammal bild av färjan i bildens kant att döma. På min tid var det en lite större vägverksfärja. Den har förekommit i en tidigare berättelse av mig från när jag körde plogbil, då hade vi distriktet ned till färre läget och efter att plogat utan avbrott två dygn fick jag ont om bränsle men färjans skepparn lät mig tanka upp gratis från färjans farmar tank. " Vi kör ju bägge för vägverket" sade han.

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Murre o2 (trådstartaren)

#617 » 18:34:50, 03-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag ser tillbaka är det inte bara många av människorna som är borta idag, också byggnaderna/fabrikerna har det tagit på. Ett exempel är när jag började på Volvo lastvagnar som justerare, Fick höra att jag skulle börja en måndag och verkstaden låg på Hisingen i gamla porslinsfabriken ? Skulle kolla så jag hittade dit och åkte dit och försökte fråga mig fram. Ingen viste var den låg :eek: Kom rätt till slut. https://sv.wikipedia.org/wiki/Göteborgs_porslinsfabrik.

När jag började var det rörigt, de skulle flytta till Lundby fabriken nästa vecka... Vilket var på både gott och ont. Nu hamnade vi innanför stora fabrikens grindar mot att varit en förhållande vis liten fristående verkstad. Forts följer.

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#618 » 18:41:39, 05-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orsaken till flytten var ju att Volvos Torslanda fabrik som började byggas 1959 nu hade börjat ta över produktion från Lundby fabriken så det blev utrymme för lastbilarna där istället. Så denna arbetsdag började med att jag åkte till Hisingen, parkerade och knallade in genom vakten. Klädde om och igång med jobbet. Skulle göra minst tre bilar på en dag för ackordet så en 3,5 timme per bil. Fortsatte med en fram byggd Titan som jag börjat med under gårdagen. Titanen var ju en splitter ny modell då och led av många kvalitets missar så fellistan var lång. Det jag hade kvar var byte av vindrutetorkare enheten, trångt och besvärligt under instrument panelen... Äntligen klar med det jobbet gick jag vidare till nästa objekt som var ett buss chassi . Ingen hytt vägen var en lättnade men lång fel lista ändå! Och för att skapa lite drama råkade jag tappa en skiftnyckel på batterierna som hamnade så olyckligt att den kortslöt 24V systemet :uupps: Nyckeln började direkt glöda och jag fick rykt bort den snabbt innan det blev större skador men batteri fettet runt pol klämman han smälta och tog eld :eek: Släckte med handsken och tittade runt om någon sett dramat :smile: Som väl hade inget märkt blamagen så jag fortsatte beta av listan. Intressant konstruktion tyckte jag med liggande motor där bak.

När jag var klar med bussen dök basen upp och jag fick special jobb, byta värme kanaler på 4 st TipTop bilar, något fel på komponenterna! Skitjobb, in under panelerna igen och massa sladdar och andra saker i vägen. Men bara att köra på.

Så slutade en arbetsdag och bara att köa för att ta sig ut till motorvägen mot Kungälv, köerna var inget mot dagens trafik i Göteborg men illa nog tyckte jag då... Jobbet som justerare var faktist inget jag trivdes med, stressigt och inte riktigt vad jag tänkte mig när jag som yngre ville bli bilmekaniker. Så efter lumpen ville jag inte tillbaka utan ha något friare jobb vilket ledde till att jag satsade på att köra lastbil istället för att meka med dem. Sämre betalt men mer omväxlande och jag träffade mycket folk som framgått av mina tidigare berättelser.

Så en dag i lumpen eller på M lastbilar nästa gång? Det får jag fundera på :grin:

9 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Bygert

#619 » 18:04:19, 08-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Så en dag i lumpen eller på M lastbilar nästa gång? Det får jag fundera på :grin:


Båda naturligtvis!

3 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Murre o2 (trådstartaren)

#620 » 16:41:18, 09-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då tar jag det i rätt tids ordning. Militärtjänsten först. Skrivit om den tidigare, trivdes ju väldigt bra där. Som uppväxt på bondgård och van vid skog och mark passade det mig bra. Fick ju också köra många fordon som framgått tidigare, förutom traktor också buss, lastbil, Valp (903a) och motorcykel.
Gillade omväxlingen och att vi var mycket i skog och mark så jag berättar denna gång om en vinter övning som sträckte sig över tre dagar.

Vi förberedde ju innan övningen och jag lyckades få ut nya snö kedjor till min traktor, de gamla var lagade med najtråd överallt. Monterade dem då det var oreda om att ha dem på fast körning på de stora vägarna slet illa på dem. Men på morgonen när vi skulle iväg var det 22 grader kallt :uupps: Brr, ingen hytt med värme på traktorn, bara båge med vindruta och tak. Gällde att pälsa på sig! Efter förstärkt frukost var det dags att starta traktorn, ledningen ville inte ha med de tre små "grållarna" så min traktor var den enda med på övningen.

Men när jag försökte starta den var det tji, stod ju i ett kallgarage och oljan var som sirap. Så jag anmälde startproblemet till befälen men den skulle med! Så jag fick en lastbil för att bogsera igång den. Blev inte lätt det heller, vid första försöket stod motorn still och ena bakhjulet gick framåt och andra baklänges :eek: Men medhjälp av ventil lyftaren fick vi motor att börja gå runt och igång till slut. Men lovade inte gott för övningen i skogen längre fram.

9 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#621 » 17:10:59, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så kom jag iväg, med traktorn var jag ju långsammare än övriga fordon på kompaniet så jag fick slutmålet utpekat på kartan och sedan gällde det att läsa karta :smile: Fick likaledes köra först när vi skulle hem till T2 igen, den friheten saknade jag när jag till våren fick byta traktorn mot en Valp. Så körningen ut till övnings området är inte mycket att orda om förutom att det var kallt och köra med kedjor på asfalt gjorde inte resan bekvämare.

Framme slog vi läger, resa manskapstältet tog en kvart sedan kunde vi tända i kaminen. Resa sjuk tälten tog lite längre tid... Övningarna i sig är det inte heller så mycket att orda om, men att ta hand om verkliga skadade i den kulan skulle inte varit roligt, transportera sårade på öppen traktorkärra var inte direkt komfortabelt, stort lyft med valparna senare!

För att ha en chans att starta traktorn på morgonen lade jak filtar över motorhuven och hängde en hink med glödande träkol under. När natten kom sjönk tempen ned till -23 grader i skogen, vi eldade så kamin röret glödde halvvägs upp så inne i tältet var det varmt och gott om fötterna, svalare vid huvudet... Jag fick ju ett nattpass som vakt en timme på natten och det var kallt :uupps: Desto skönare att sedan göra en timme som eldvakt vid kaminen. Sedan sov jag gott!

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#622 » 17:55:57, 14-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrev inget om maten och latrinen ser jag. Latrinen minns jag inte fast det inte kan ha gått att gräva en grop i kylan, var inte jag som fick det jobbet i alla fall :grin: Minns inte heller vad vi fick att äta men minns däremot hur svårt det var att diska snuskburken i kylan, kockarna ställde ut kannor med varmt vatten till disken men det frös snabbt is på insidan burken ändå. När vi vaknade på morgonen fick vi order om att omgruppera, riva tälten gick långsammare än sätta upp dämde hela gänget var lite frusna och trötta .

Men när det var klart samlades vi runt halmen vi sovit på i tältet och eldade upp den, värmde bra men plötsligt började det smälla :eek: Någon hade tappat 9mm lösa patroner i halmen och de började smälla av i värmen. Så vi fick skingra oss, lösplugg har inte så mycket krut i sig men stå för nära är ändå inte bra...

10 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#623 » 19:46:28, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett trasigt foto från övningen, det är jag som sitter längst bort på lastbilshuven och försöker få upp lite värme efter färden till övningsområdet.
Bild
Var kallt att köra traktor utan värme!

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#624 » 18:19:53, 17-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny vecka, nytt avsnitt: Vi skulle altså packa ihop och flytta till nytt ställe. Frågan var nu om traktorn skulle starta? Varit -24 grader på natten men jag hade fyrat på med ny brasa under motorn. Så jag stoppade i en eter patron i den militära start tillsatsen och pumpade några gånger och tryckte på start knappen. Motorn gick motvilligt runt och tände och efter någon minut gick den bra så jag kunde ta bort filtarna och kol spannen.

Kunde pälsa på mig för resan enligt vad ni ser på bilden innan men sedan kom löjtnanten, bussen hade kört fast/i diket och jag skulle dra upp den på vägen igen. Samma buss som jag och tre andra utbildats på av en rustmästare men då de bara behövdes
en första och en andra förare och de jobben inte gick till mig körde jag inte den något mer, så komma och rädda den gav mig chansen att hälla killen som fått jobbet lite :grin: Enda gången jag kom att köra buss efter utbildningen var förövrigt efter en rep övning då jag körd kompaniets buss en två km till garagen för att lämna tillbaka den. Nyare bättre buss den gången och bättre chaufför också då jag ju hade många timmar bakom lastbils rattar då.

Men bussen drog jag med viss möda upp på låg etta, tyvärr slet jag sönder de nya snö kedjorna på kuppen :sad: Jag slog av när jag såg att de skulle ta stryk men löjtnanten bara manade på. Så det blev att klappa med najtråd igen, jag var inte glad!

Så förflyttade vi oss till ny plats och samma tältresning mm igen. När jag stod på post i kylan på natten tänkte jag på när min far stod så för bara en 26 år sedan under Finska vinterkriget, då var det ännu kallare, ned mot minus 40 den vintern, och ryssarna kunde smyga runt och anfalla vilken minut som helst.

Så jag hade det ganska bra i jämförelse med hur han haft det :smile:

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#625 » 18:54:41, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter ytterligare en kall natt var det dags att packa ihop och åka hem till Skövde och T2. Körde på maxvarv när det brakade till, en av de trasiga länkarna på snö kedjorna hade kommit loss och slog i skärmen på varje varv :uupps: Slog bulor i plåten! Stoppade och surrade igen med ståltråd. Ståltråden häll ju dåligt för påfrestningen så jag fick två sådana stopp till innan jag var tillbaka på regementet.

Skönt att vara tillbaka, vi lossade vår övnings material och sedan var det matdags, äta på tallrikar i matsalen igen :grin: Efter det var det genomgång av övningen och sedan kunde man duscha och byta underkläder, kändes bra!

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#626 » 16:39:29, 22-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter vinter kommer vår och sommar. När våren kom muckade resten av T2 rekryterna, stökigt ett tag med bussar som skanderade Muck i alla lägen och det sista de gjorde var att sätta sina hänglås på staketet vid grindarna. Vi fick ju klippa bort dem sedan med bultsax. Skönt att bli av med gänget, nu var ju vi kungarna :grin: Vi var ju färdigutbildade så var tid som övningstrupp för kadettskolan började nu. Vår utbildning var ju bredare än normalt av den orsaken så vi sjukvårdare hade inte gjort någon praktik på Skövde lasarett som vi fick höra var normalt om vi skall ta ett exempel. Jägarmarshen vi senare gick kan inte heller varit standard för sjukvårdarna, fast vad vet jag :???:

Roligaste övningen var nog när vi var B styrka och skulle anfalla rekryterna när de var ute på övning i skogarna. Vi slog upp ett tält i skogen och låg o sov i det tills vi skulle ut och kriga på natten, inga vaktposter eller sådant! Att de tog ut en sjukvårdsgrupp som anfallsstyrka såg jag inget konstigt med då :smile: Stridsdomarna ledde os sedan fram till en väg och skickade iväg oss med ett svepande "de finns i den riktningen". Jag var ju van att röra mig i skogen men det var ganska mörkt och jag kunde inte undvika att trampa på grenar och föra oväsen i tystnaden...

Rätt som det var snubblade jag på en larmlina och en lysraket for upp så jag slängde mig platt på backen. När det blev mörkt igen började jag krypa bakåt igen, då brakade en kulspruta igång bara några meter bort. Jag hade virrat mig fram till vaktposteringen vid vägen in till grupperings platsen :eek: Det var mörkt i skogen som sagt var. Jag kröp raskt bort och gjorde en kringgående rörelse för att komma åt tältlägret från baksidan. Hörde slamret av ett kamin lock och följde ljudet och snubblade över ett tält, tittade in i det och där satt endast en eldvakt kvar och jobbade det att brassa på ved. Jag drog av en salva lösplugg, hade det varit allvar skulle sådana ljud varit livsfarligt. Fortsatte runt bland tälten men kändes inte som det var bra läge med tälltinor överallt och någonstans fanns det massa rekryter som låg och väntade på mig. Så jag brassade av mitt magasin, satte i ett nytt och drog mig tillbaka, det sköts ju lite varstans nu så resten av grabbarna var också igång. Gällde ju att hitta tillbaka till utgångspunkten och våra fordon i mörkret. Den övningen gav bra insikt i hur svårt det är att anfalla en okänd styrka på okänd plats i mörkret, det var ju åtskilliga gånget jag var på andra sidan och låg i ställningar på natten och inväntade ett anfall som vi visste skulle komma då det dykt upp strids domare :smile: På en repmånad var det hemvärnet som var b styrka, de kom efter grusvägen in mot lägerplatsen och vår vaktchef, en korpral klev fram och lyste på vår röda kors skylt och påpekade att vi var icke stridande förband. Hemvärns gubbarna visste tydligen inte vad de skulle göra i det läget, en av dem tog och drog upp skylten och slog den i skallen på korpralen :uupps: Han hade ju hjälm men glasögonen gick sönder! Sedan drog de, bäst för dem, tog de till sådan metoder hade vi klått upp dem om de inte stuckit...

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#627 » 15:24:44, 25-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter lumpen blev det ju att köra lastbil istället för att skruva på dem. Sämre betalt men passade mig bättre.
Vara åkardräng då betydde mycket handlastning och dito lossning så köra lastbil var nog en mindre del av arbetsdagen. Ett exempel är en körning när jag var alldeles grön och startat med att köra bensinaren. Fick en körning av J på morgonen och åkte ut till adressen. Där mötte beställaren upp, vi skulle lasta byggmaterial och köra ut det till hans tomt ute på Tjörn, långtur för mig :smile: Han hade beställt kranbil för att det var en del tunga saker som skulle luftas upp men sedan var det handlastning av övriga bygg material. Min kran var ju gammal och primitiv så det var lite tung jobbat.

Kom till slut iväg, beställaren åkte ju med i lastbilen. Väl framme var det en brant backe upp till byggplatsen och min 90 hk sidventilsmotor hade dåligt med ork, särskilt som det var lite mjukt i backen :???: Men vi tog oss upp med nöd och näppe. Kranade av det tunga och sedan sade beställaren att jag kunde tippa av resten. Bara det att jag inte hade någon tipp :eek: Så vi fick hand lossa alt. Väl tillbaka i Göteborg körde jag tillbaka kunden och sedan fick jag åka och tanka, sid ventil motorn hade sugit i sig en tank på den resan och åkeriet hade bara Disel i sina pumpar så jag fick tanka på en bensinstation i närheten. Köra bensin drivna last bilar på sextiotalet var dålig ekonomi trots att bensinen kostade 87 öre litern... Så de bägge bensinarna åkte inom ett år efter jag börjat där. Kvar ett tag blev den Snabbe som gick i fiskhamnen, den V8 motorn var väl inte heller snål men lite modernare än de andra två.

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#628 » 17:23:23, 28-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köra lastbil på den tiden var ju inte som idag, körde man för en firma kunde man köra hur stora ekipage som helst på vanligt B körkort så länge du transporterade företagets egna varor! Jag körde ju för ett åkeri och då måste jag ha ett trafikljus kort. Reglerna ändrades några år senare och då fick alla som kom in med intyg på att de kört tung lastbil i jobbet en viss tid behörigheten gratis :uupps: Fans en del som fick någon kompis att skriva ut intyg och därmed få behörighet utan att suttit i en tung lastbil...

Men jag körde ju på dispans medan jag utbildades så haken var att jag bara fick köra en bestämd bil! Begränsade särskilt som det var åkeriets älska och därmed sämsta bil. I gått sällskap med mördarens som var en likadan och han hade ju samma regel som jag.
men min bil krånglade mer, värst var när den fick problem med överhettning, kokade vid belastning men inte utan last vilket förvånade felsökningen. Jag kom ju till åkeriet och klagade, K plockade ut termostaten och vi provkörde en sväng och jag blev skickad på nytt jobb. Slutade med att jag hankade mig fram över götaälv bron med en ångstrimma från bägge sidorna av motorhuven. Nu plockades kylen ut och jag fick köra det tid en kylar specialist på Göteborgsvägen, med personbil...Sedan fick jag jobba två dagar i verkstan innan jag fick hämta det lagade kylet. Sedan fungerade lastbilen igen ett tag innan topplocks packningen gick, säkert en följd av allt kokande. Men som jag skrivit innan så hade jag precis kört upp och klarat proven då så det var rätt i tiden så att säga.

Jag kunde hämta trafikkortet och fick den äldsta Starken i stället, ett fall framåt och tipp bil istället för kranbil men jag fick ju hoppa in och köra kranbil vid behov. Mördaren fick harva vidare med sin bensinare tills hans tids bestämda dispans gick ut. Då han misslyckades med alla proven för trafik kortet försvann han och med honom den sista av de gamla sid ventils lastbilarna på åkeriet.

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#629 » 21:45:32, 29-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att mördaren försvann hade den trevliga bieffekten att min blivande kompis Lasse bev anställd istället :grin: Men nu hade jag ju fått en tippbil istället för kranbil och ett av de första jobben blev att åka till Gasverket på Hultmans holme. Kändes som cirkeln var sluten, för några år sedan hade jag ju åkt med Daniel när han kört in där och lastat. Idag finns ju inte mycket kvar på tomten, gasklockan revs för ett par år sedan. https://www.gasforeningen.se/gasklockan-i-goteborg/.

Jag hade ingen ide om vad körningen handlade om när jag åkte dit, hoppades att det inte var köra koks säckar... Men var riktigt bra jobb, köra renings massa från verket ut till skarvikstippen och tippa av och så tillbaka för nytt lass :grin: Mycket köra bil och lite fysiskt jobb. Förutom då att köra en lastbil utan styrservo.

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

rospigg

#630 » 23:19:51, 29-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En intressant film om hur det gick till i Sthlm då stadsgasen tillverkades:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 72-_-G9QTy

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se