Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Skjutbar vändskiva, undran

6 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

gandalfwhite60 (trådstartaren)

#1 » 11:51:04, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad för funktion fyller skjutbarheten frånsett att förkorta/förlänga ekipaget, får man ökad/minskad vikt på bärarens drivhjul eller?
Användarvisningsbild
gandalfwhite60
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:34, 25-04-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: ZL06 :D



LeifAndersson

#2 » 12:58:17, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ju justera axeltrycken så man utnyttjar dragbilens axeltryck maximalt, men framförallt kan man koppla trailers med olika placerad kingpin utan att något tar i.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

akkamaan

#3 » 20:38:04, 06-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller viktfördelning på dragbilen så finns det bara en optimal position för vridskivan om släpet är maxlastat.. Däremot kan det ibland vara fördel att maximera vikt på drivaxlarna (boggi/enkelaxel) för markgreppet om släpet väger lätt. För övrigt så är det oftast av anledningen som Leif säger att "king pin setting" kan göra att "landing gear" på trailern kan ta i eventuella skärmar och mud flaps på dragbilen vid skarp sväng. Samt att trailern kan ta i hytten vid svängKorta trailers har kortare avstånd från king pin till landing gear. Dessutom kan man vilja förbätrra styrförmågan vintertid genom att flytta fram vikt.
En annan sak som påverkar är maximalt tillåten fordonslängd.
Här i Nordamerika finns federala regler med delstatliga undantag om fordons(tåg)längd, bakre överhäng på släpet (Canada), max avstånd från king pin till bakersta axeln på släpet
King pin setting från 18" till 48" förekommer här. Att ha en trailer med rätt king pin setting är A och O. Dessutom måste den som lastar en trailer med maxvikt vara medveten om det är fort eller lång king pin set back. Vid 48" så kan man måsta begränsa antalet dubbelpallar i nosen till en eller två single pallar för att inte få för mycket av vikten vilande på dragbilen. Jäkla trix med bränslet också, körde själv med två stycken 150USG tankar vilka fulla tar nästan 1 ton med diesel. Generell federal max bruttovikt är 80000lbs eller ca 36 ton. Vanligen får man med sig max ca 46000-47000lbs eller ca 21 ton nyttolast för att vara inom lagens råmärken. Dessutom måste den vikten vara perfekt distribuerad mellan axlarna. Man kör oftast med lite bredare framhjul vilket ger en liten flexmån mellan bakaxlar och framaxel.
För en standard rig, 18-wheeler, ser det ut så här...
Framaxel (styrning) max 12000lbs (-13700lbs), lite upp och ner beroende på hjuldimension
Tandem truck max 34000lbs
Tandem trailer max 34000lbs
Bild
Sen så finns det delstater som tillåter mer än det dubbla i max fordonsvikt
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

LeifAndersson

#4 » 22:28:45, 06-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man justerar ju inte axeltrycken enbart för att få maximal total maxlast, man justerar ju för att få maximal framkomlighet också på halt väglag. Har man en tvåaxlad eller en Pusher Dragbil så vill man ibland få maximal vikt på drivaxeln för att öht. ta sig fram. Det är för att få samma effekt som mer eller mindre hissad stödaxel på en riktig dragare. :vissla:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

akkamaan

#5 » 00:40:18, 07-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Man justerar ju inte axeltrycken enbart för att få maximal total maxlast, man justerar ju för att få maximal framkomlighet också på halt väglag

Tror jag nämnde det också... :vissla: :vissla:


Däremot kan det ibland vara fördel att maximera vikt på drivaxlarna (boggi/enkelaxel) för markgreppet om släpet väger lätt.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

Bigswede

#6 » 06:54:33, 07-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul med all info som ni har. Tack i ren allmänt!

Sent from my Mi A2 Lite using Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Bigswede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:26, 31-07-2011
Ort: Hudiksvall - Wiemersdorf (Schleswig-Holstein)
Sverige


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se