När det gäller viktfördelning på dragbilen så finns det bara en optimal position för vridskivan om släpet är maxlastat.. Däremot kan det ibland vara fördel att maximera vikt på drivaxlarna (boggi/enkelaxel) för markgreppet om släpet väger lätt. För övrigt så är det oftast av anledningen som Leif säger att "king
pin setting" kan göra att "landing
gear" på trailern kan ta i eventuella skärmar och mud flaps på dragbilen vid skarp
sväng. Samt att trailern kan ta i hytten vid svängKorta trailers har kortare avstånd från king pin till landing gear. Dessutom kan man vilja förbätrra styrförmågan vintertid genom att flytta fram vikt.
En annan sak som påverkar är maximalt tillåten fordonslängd.
Här i Nordamerika finns federala
regler med delstatliga undantag om fordons(tåg)längd, bakre överhäng på släpet (Canada),
max avstånd från king pin till bakersta axeln på släpet King pin setting från 18" till 48" förekommer här. Att ha en
trailer med rätt king pin setting är A och O. Dessutom måste den som lastar en trailer med maxvikt vara medveten om det är fort eller lång king pin set back. Vid 48" så kan man måsta begränsa antalet dubbelpallar i nosen till en eller två single pallar för att inte få för mycket av vikten vilande på dragbilen. Jäkla trix med bränslet också, körde själv med två stycken 150USG tankar vilka fulla tar nästan 1 ton med diesel. Generell federal max bruttovikt är 80000lbs eller ca 36 ton. Vanligen får man med sig max ca 46000-47000lbs eller ca 21 ton nyttolast för att vara inom lagens råmärken. Dessutom måste den vikten vara perfekt distribuerad mellan axlarna. Man kör oftast med lite bredare framhjul vilket ger en liten flexmån mellan bakaxlar och framaxel.
För en standard rig, 18-wheeler, ser det ut så här...
Framaxel (
styrning) max 12000lbs (-13700lbs), lite upp och ner beroende på hjuldimension
Tandem
truck max 34000lbs
Tandem trailer max 34000lbs
Sen så finns det delstater som tillåter mer än det dubbla i max fordonsvikt