Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Kan man räkna ut när en lastbil välter?

62 inlägg • Sida 1 av 5
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 23:52:12, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har köpt en beg Unimog från England. Den ska enligt MB klara en sidolutning på 38° (vet iof inte om det är smörjning eller vältrisken som begränsar). Om vi utgår från att den välter vid 40° kan man då räkna ut när den välter med last på?

Vi ska ha en vattentank plus en del lös utrustning. Såklart är det vattentanken som påverkar mest.
Luddig frågeställning men jag hoppas att någon fattar vad jag är ute efter.

1 person gillar det här inlägget.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil



Ivar Risslén

#2 » 01:53:09, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog skulle det gå att räkna ut när den tippar om man vet alla förutsättningar som lastens vikt och höjd.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Ptr

#3 » 02:43:16, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flytande saker är luriga, särskilt när det inte är helt fullt i tanken.

Nog går det att räkna på - många siffror brukar det bli. Men om lastens tyngdpunkt är innanför stödet av hjulen så ska det väl inte försämmra läget.
Långsmal tank i mitten - med skvalpskott.
40 grader är rätt rejält!

2 personer gillar det här inlägget.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Michael Meier

#4 » 06:26:06, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en föraning om en sipax, raka motsatsen till smal och skvalpskott.

Unimog låter smalgång och hög markfrigång, dvs, ovanligt högt, så när tippar en unimog med femtio % fylld sipax ?

en bra test utan att räkna något är att köra ute i hagen utan spännband, skvalpet ska åtminstone lyfta ena sidan på tanken från flaket, tanken vill helst hasa runt av vågskvalpet, lämpligt att fixera med planka eller nåt.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

jörgen.ottosson

#5 » 07:04:42, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

max sidolutning backtagningsförmåga o.d brukar anges med maxlast ( det brukar dessutom stå om det gäller maxlast eller olastad)

en tank med vatten är ju däremot inte optimala lasten att bära vid kraftig sidolutning, eftersom vattnets tyngdpunkt flyttar sig mot sidan det lutar om tanken inte är full .....och lasten dessutom skvalpar ,som nämnt tidigare.

Man kan räkna ut maximal sidolutning (så länge som man vet var fordonets och lastens tyngdpunkt är) .....men det är vanligast att man provar genom att ställa fordonet på plan som kan lutas och se när det börjar tippa över. (tänk ett grusflak med sidotipp)
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Orsa

#6 » 07:46:03, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ska du köra sidlut?
Teori och praktik vid sidlutskörning är helt olika världar. Beror tom på om du styr rakt eller inte. Ojämt underlag ändrar ju hela spelplanen. Konsekvenserna av att fresta blir ju liggande bil och det är ju faktiskt en olycka.
Berätta varför du ställer frågan.

3 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

mattiaz (trådstartaren)

#7 » 08:00:34, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Nog skulle det gå att räkna ut när den tippar om man vet alla förutsättningar som lastens vikt och höjd.


Vi kan väl kika på den vi har och leka med tanken att den också välter vid 40grader.

Lastvikt 1000kg, höjd på lasten är 500mm. Bredd utsida däck 2000mm, bredd på last 2000mm, flakhöjd 1200mm.
Behövs det några mer värden?

Ptr skrev:Flytande saker är luriga, särskilt när det inte är helt fullt i tanken.

Nog går det att räkna på - många siffror brukar det bli. Men om lastens tyngdpunkt är innanför stödet av hjulen så ska det väl inte försämmra läget.
Långsmal tank i mitten - med skvalpskott.
40 grader är rätt rejält!


Långsmal skulle innebära högre tank för vår del, det känns inte som en fördel.

Michael Meier skrev:Har en föraning om en sipax, raka motsatsen till smal och skvalpskott.

Unimog låter smalgång och hög markfrigång, dvs, ovanligt högt, så när tippar en unimog med femtio % fylld sipax ?

en bra test utan att räkna något är att köra ute i hagen utan spännband, skvalpet ska åtminstone lyfta ena sidan på tanken från flaket, tanken vill helst hasa runt av vågskvalpet, lämpligt att fixera med planka eller nåt.


Tanken kommer att specialbyggas i rf eller aluminium så den kan utformas i princip fritt.

jörgen.ottosson skrev:max sidolutning backtagningsförmåga o.d brukar anges med maxlast ( det brukar dessutom stå om det gäller maxlast eller olastad)

en tank med vatten är ju däremot inte optimala lasten att bära vid kraftig sidolutning, eftersom vattnets tyngdpunkt flyttar sig mot sidan det lutar om tanken inte är full .....och lasten dessutom skvalpar ,som nämnt tidigare.

Man kan räkna ut maximal sidolutning (så länge som man vet var fordonets och lastens tyngdpunkt är) .....men det är vanligast att man provar genom att ställa fordonet på plan som kan lutas och se när det börjar tippa över. (tänk ett grusflak med sidotipp)


Men max sidolutning måste ju bero på fler egenskaper på lasten än enbart vikt? Jag vet inte hur vi praktiskt skulle kunna lösa ett sånt lutande plan. Dessutom så vore det bra att ha en susning om resultatet innan vi sätter igång med byggnationen.

Orsa skrev:Var ska du köra sidlut?
Teori och praktik vid sidlutskörning är helt olika världar. Beror tom på om du styr rakt eller inte. Ojämt underlag ändrar ju hela spelplanen. Konsekvenserna av att fresta blir ju liggande bil och det är ju faktiskt en olycka.
Berätta varför du ställer frågan.


Jag vill veta hur mycket Unimogens egenskaper förändras med påbygget och räkna på lite olika alternativ beroende på hur vi bygger.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

v702

#8 » 08:05:49, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte tanken vara på en vagn.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mattias Petterson

#9 » 08:07:02, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den välter när tyngdpunkten hamnar utanför basen.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

4 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

LeifAndersson

#10 » 08:07:16, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar du på max teoretisk sidolutning vid olika förhållanden så kommer du plötsligt att veta exakt vad det är åtminstone vid ett förhållande. Har man kört mycket terrängfordon så vet man att den typen av beräkningar är värdelösa i praktiken! Ibland tippar man när det inte skulle vara möjligt och ibland överskrider man den teoretiska tippvinkeln ordentligt pga. andra faktorer. Bästa hjälp i det läget är förarens omdöme och inte några teoretiska beräkningar. Och tänk vad tidsödande det blir att ta ut vinkeln överallt där man ska fram, och att rensa från sten rötter och lösare partier i underlaget!
Senast redigerad av LeifAndersson 16:00:53, 15-09-2018, redigerad totalt 1 gång.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#11 » 08:12:39, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Den välter när tyngdpunkten hamnar utanför basen.



Och dessutom måste du ta hänsyn till statiska och dynamiska faktorer om fordonet är i rörelse. När ett stillastående fordon tippar är ointressant, så närmar du dig de teoretiska värdena i praktiken under körning så ligger du där för länge sedan i verkligheten!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mattiaz (trådstartaren)

#12 » 08:27:15, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

v702 skrev:Kan inte tanken vara på en vagn.


Vi vill inte fara runt med en vagn i skogen.

LeifAndersson skrev:Funderar du på max teoretisk sidolutning vid olika förhållanden så kommer du plötsligt att veta exakt vad det är åtminstone vid ett förhållande. Har man kört mycket terrängfordon så vet man att den typen av beräkningar är värdelösa i praktiken! Inland tippar man när det inte skulle vara möjligt och ibland överskrider man den teoretiska tippvinkeln ordentligt pga. andra faktorer. Bästa hjälp i det läget är förarens omdöme och inte några teoretiska beräkningar. Och tänk vad tidsödande det blir att ta ut vinkeln överallt där man ska fram, och att rensa från sten rötter och lösare partier i underlaget!


Jag tror du missförstår. har ingen avsikt att räkna på varje sidolutning i skogen. Jag vill veta hur mycket grundegenskaperna ändras.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

bonnen513

#13 » 08:51:48, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är alldeles för lite siffror du kommer med. Och som många andra skrivit så vätskor i en tank är lurigt. Det kan välta lättare med halv tank än full när det skvalpar
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

LeifAndersson

#14 » 08:53:06, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju just det man inte kan räkna på i praktiken. Vad är en grundeganskap? Ska du lägga omkull ditt fordon under ett visst förhållande och räkna om det till annan last beroende på placering och uppförande. Det går helt enkelt inte att göra en praktiskt användbar kalkyl på det. Provar du att beräkna det där teoretiskt så kommer du att bli väldigt överraskad i praktiken. En sådan beräkning skulle bli med så stor säkerhetsmarginal så du skulle bara kunna ta dig fram i mycket låg fart på slätt underlag! Det går ju faktiskt att lägga omkull ett fordon på helt slätt underlag också. Så räknar man in de faktorer som ligger bakom då så är det omöjligt att öht. köra i lutning. Så åter igen, skippa de teoretiska beräkningarna och satsa på sunt förnuft istället. Förarens hantering av fordonet har långt mycket större betydelse än siffror på ett papper i skarpt läge! Ligger du där på sidan har du väldigt lite glädje av de teoretiska beräkningarna. De har lika lite bäring vid både lastat och olastat fordon i praktiken, utan är just bara en teoretisk siffra på ett papper som kan vara till glädje endast för att jämföra olika fordon sinsemellan teoretiskt sinsemellan, men har mycket liten praktisk betydelse. Om ditt fordon visar sig tippa under vissa förhållande vid mindre vinkel än vad som uppgivits av tillverkaren, vad tänker du göra åt det då, stämma tillverkaren och få skadestånd? När verkligheten och kartan inte överensstämmer så är det klokast att förhålla sig till verkligheten!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mattiaz (trådstartaren)

#15 » 09:16:49, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Det är alldeles för lite siffror du kommer med. Och som många andra skrivit så vätskor i en tank är lurigt. Det kan välta lättare med halv tank än full när det skvalpar


Vilka siffror behövs?

Får jag reda på hur jag ska gå till väga så kan man ju räkna på olika tankar och även halv tank. Vilket jag förstår är ett sämre läge.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: johannesg och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se